beantwoord

Ik wil machinist worden, kan dat?

  • 18 April 2014
  • 31 reacties
  • 12451 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Dag Rubenhuisman1,

Nee hoor. Dit is alleen verplicht als je deelneemt aan de opleiding Railvervoer op het STC (Rotterdam) of ROC (Amsterdam).

Dus je krijgt als het ware de stof voor het vak machinist. Maar omdat je deelneemt aan een MBO opleiding, moet je ook de reguliere vakken zoals Nederlands, Engels, rekenen volgen. En ik dacht te hebben gehoord dat er ook Duits bij zat.

Als je deelneemt met de selecties Machinist die te zien zijn op werkenbijns.nl dan krijg je dit niet. Dan houd jij je louter bezig met de stof die je moet kennen om het beroep als machinist uit te kunnen oefenen.

Mochten er nog vragen zijn, dan verneem ik het graag.

Mvg,
Jan


Jan, ik geloof dat je bij deze opleidingen (waar een tweede vreemde taal verplicht is) vaak de keuze hebt tussen Duits en Frans.
Dag Rubenhuisman1,

Nee hoor. Dit is alleen verplicht als je deelneemt aan de opleiding Railvervoer op het STC (Rotterdam) of ROC (Amsterdam).

Dus je krijgt als het ware de stof voor het vak machinist. Maar omdat je deelneemt aan een MBO opleiding, moet je ook de reguliere vakken zoals Nederlands, Engels, rekenen volgen. En ik dacht te hebben gehoord dat er ook Duits bij zat.

Als je deelneemt met de selecties Machinist die te zien zijn op werkenbijns.nl dan krijg je dit niet. Dan houd jij je louter bezig met de stof die je moet kennen om het beroep als machinist uit te kunnen oefenen.

Mochten er nog vragen zijn, dan verneem ik het graag.

Mvg,
Jan
Wacht... is Duits verplicht?
Dag Daan1801,

Leuk hoor dat je machinist wilt worden. Wat is momenteel je achtergrond? Beetje technisch? Wat voor soort werk doe je?

Natuurlijk hoef je hier geen antwoord op te geven. Als ga ik al een klein beetje schetsen wat de NS graag wilt hebben.
Tegenwoordig wilt de NS dat je een bepaald profiel hebt en vanaf dan zetten ze de sollicitatieprocedure door.
Natuurlijk moet je een opleiding hebben die een beetje technisch is geweest. Ik weet niet of je nog studeert of zit je momenteel in examenjaar?
Ze willen ook graag dat je een aantal hebt gewerkt waarbij je klanten te woord heb moet staan. Je moet bepaalt werk hebben gedaan waarbij je dienstverlenend moet zijn naar de klant toe. Want ook machinisten krijgen te maken met vragen van de klanten. En je wilt ze immers zo goed mogelijk op weg helpen.

Zoals Hans al aangaf heb je verschillende vormen van autisme. Ik ken iemand die autisme heeft en die was vroeger machinist. Helaas voor hem heeft hij na een aantal jaren zijn keuring niet gehaald. Want machinisten worden om de zoveel jaar weer gekeurd of ze nog wel bekwaam zijn om het vak uit te oefenen. Hij is nog wel werkzaam bij NS maar oefent nu al een tijdje een andere functie uit. Het zal inderdaad bij de keuringen blijken of je geschikt bent voor dit beroep. Wellicht zal de psychologische keuring het zwaarste zijn voor jou.
En natuurlijk heeft een psycholoog daar een betere zicht op dan een machinist hè.

Nu weet ik ook dat de NS niet heel graag meer jonge personen aanneemt en om deze dan op te leiden.
Er bestaat namelijk de opleiding railvervoer. Hierbij ga je als het ware naar een mbo school. (ROC van Amsterdam en het STC in Rotterdam geven deze opleidingen). Deze opleiding duurt twee jaar, waarbij je ook Nederlands/Engels/Duits/etc. krijgt. Maar je krijgt dus ook de vakken om na twee jaar met een diploma deze school te verlaten en je verder te ontplooien tot machinist.
Voorwaarde is wel, voordat je met de opleiding kan starten, dat je minimaal 16.5 jaar bent en dat je medisch als psychologisch bent goedgekeurd.
Ik meende dat ik ook ergens had gelezen dat je allereerst een intakegesprek hebt op een mbo school. Daarna zou je pas de keuringen mogen afleggen.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik dit graag.
Veel succes en een prettig weekend toegewenst.

Mvg,
Jan
Hoi Daan1801,
Ik wil je aanraden op de sites te kijken die Hans gegeven heeft. Succes, ik hoop dat er mogelijkheden voor je zijn! Ik heb je topic verplaatst naar het juiste subforum.

Hallo Daan,

Ik weet dat er om treinmachinist te kunnen worden daar strenge medische keuringen bij komen kijken.
In hoeverre jouw autisme daar een negatieve tol in speelt kan ik niet beoordelen.
Ik heb wel eens gelezen en gezien dat autisme in verschillen vormen en gradaties voorkomt.
Misschien dat dat ook wel een rol speelt bij die keuringen.

Ik heb wel een paar links gevonden naar website over het de machinistenopleiding.
Misschien dat daar al voldoende informatie voor je staat.
En anders zou je - denk ik - misschien het best contact kunnen opnemen met het ROC in Amsterdam; die verzorgen tegenwoordig de opleiding tot machinist en zullen je best wel kunnen vertellen in hoeverre jowu autisme daarop van invloed is.

Voor meer informatie over de machinisten opleiding heb ik de volgende links gevonden:
webpagina van de NS over de opleiding.
webpagina van de railmeester
en via Google zal er best nog meer informatie te vinden zijn, lijkt mij.

Ik hoop dat er ondanks jouw autisme toch mogelijkheden voor je zijn.
Veel succes gewenst.

Vriendelijke groet,
Hans

Reageer