beantwoord

Interview

• 18 december 2019
  • 7 reacties
  • 198 Bekeken

Hallo heer/ mevrouw,

Ik ben eerstejaars studente International Business en ik moet voor een project een eigen bedrijf opstarten. Ik heb gekozen om een spoorwegbedrijf op te starten, zoals NS. Hierbij moet ik een theorie gebruiken en dat ook uitwerken. De theorie die ik gebruik heet het Value Chain Model van Michael Porter. Onderstaand zijn vier van de vijf primaire activiteiten binnen een bedrijf en de vragen erachter:

1. Ingaande logistiek: zijn de activiteiten die te maken hebben met het ontvangen, opslaan en verspreiden van een product. Nou is het zo dat een spoorwegbedrijf een service is. Hoe heeft NS het gedaan?
  2. Operaties: dit heeft te maken met het omzetten van de materialen in een eindproduct. Ook hier weer de vraag, als je een servicebedrijf hebt, wat zijn dan je operaties?
  3. Marketing en verkoop: hoe promoten jullie?
  4. Service: wat doet NS er aan om de waarde van de treinen te verhogen of te handhaven?

Ik hoop dat u de bovenstaande vragen kunt beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Enise

icon

Beste antwoord door Erryt NS 18 december 2019, 14:46

Hallo StudentEnise en welkom bij de NS Community,

Ik ben bang dat ik je niet kan helpen met het beantwoorden van deze vragen. Daarnaast is het model wat je gebruikt niet echt aansluitend op onze organisatie, zoals je zelf al aangaf. Het doel van onze bedrijfsonderdelen is het intensief samenwerken om 1 miljoen reizigers naar de juiste betstemming te brengen en van alle gemakken en service te voorzien. Wat er bij onze operatie gebeurt kan je via deze website achterhalen. We promoten via meerdere kanalen. Denk daarbij aan radio, televisie, online en ook op het station. Via onze website kan je ook meer achterhalen over onze service en informatie voorziening.

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt en anders zijn er misschien community leden die je hiermee kunnen helpen.

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo StudentEnise en welkom bij de NS Community,

Ik ben bang dat ik je niet kan helpen met het beantwoorden van deze vragen. Daarnaast is het model wat je gebruikt niet echt aansluitend op onze organisatie, zoals je zelf al aangaf. Het doel van onze bedrijfsonderdelen is het intensief samenwerken om 1 miljoen reizigers naar de juiste betstemming te brengen en van alle gemakken en service te voorzien. Wat er bij onze operatie gebeurt kan je via deze website achterhalen. We promoten via meerdere kanalen. Denk daarbij aan radio, televisie, online en ook op het station. Via onze website kan je ook meer achterhalen over onze service en informatie voorziening.

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt en anders zijn er misschien community leden die je hiermee kunnen helpen.

Reputatie 5

Als ik dit zo lees ben je niet best af met een staatsbedrijf, dat in feite vooral door het personeel wordt geregeerd, en dat al ruim 175 jaar bestaat-opgericht in tijden dat nog nooit niemand van allerlei ingewikkelde MBA-theorieén had gehoord. Net als de post/PTT bvb.

Leg je oor eens te luister in nabije buitenlanden waar zowat elk jaar wel soms succesvolle en vaak wat minder zo private nieuwe spoorbedrijven, eerder treintje-rijders, starten nadat ze voor net wat minder geld een concessie hebben gewonnen. Ook bij cargo=goederen gebeurt dat regelmatig, ook zelfs nog in NL. Een nogal belangrijk basispunt is dat treinen toch echt op rails moeten rijden en dat die altijd van iemand anders is.

En nou ben ik zelf ooit ook student geweest, in een ander vak. Het zou destijds niet in ons opkomen dit soort vragen af te vuren voordat je eerst zelf grondig theoriestudie hebt gedaan. Als ik mentor/docent was, dan zou ik daar niet eens op wijzen maar dat vanzelfsprekend vinden.

Reputatie 7
Badge

Als ik dit zo lees ben je niet best af met een staatsbedrijf, dat in feite vooral door het personeel wordt geregeerd

Populair geschrijf, probeer het eens te onderbouwen @bahnrider met wat voorbeelden.

Vergeet niet, een bedrijf is gemaakt door personeel, zonder personeel geen bedrijf.

Als ik dit zo lees ben je niet best af met een staatsbedrijf, dat in feite vooral door het personeel wordt geregeerd, en dat al ruim 175 jaar bestaat-opgericht in tijden dat nog nooit niemand van allerlei ingewikkelde MBA-theorieén had gehoord. Net als de post/PTT bvb.

Leg je oor eens te luister in nabije buitenlanden waar zowat elk jaar wel soms succesvolle en vaak wat minder zo private nieuwe spoorbedrijven, eerder treintje-rijders, starten nadat ze voor net wat minder geld een concessie hebben gewonnen. Ook bij cargo=goederen gebeurt dat regelmatig, ook zelfs nog in NL. Een nogal belangrijk basispunt is dat treinen toch echt op rails moeten rijden en dat die altijd van iemand anders is.

En nou ben ik zelf ooit ook student geweest, in een ander vak. Het zou destijds niet in ons opkomen dit soort vragen af te vuren voordat je eerst zelf grondig theoriestudie hebt gedaan. Als ik mentor/docent was, dan zou ik daar niet eens op wijzen maar dat vanzelfsprekend vinden.

Bedankt voor uw reactie. U maakte inderdaad een goed punt om te letten op het feit dat de rails waar de treinen om moeten rijden niet van ons is, daar zal ik rekening mee houden. Ik begrijp alleen uw laatste reactie niet, probeert u nou duidelijk te maken dat ik niet grondig onderzoek heb gedaan naar het model dat ik gebruik? De enige reden waarom ik gelijk zulke vragen heb ‘afgevuurd’ is omdat ik een richtlijn nodig had, en een bevestiging dat ik geen servicebedrijf kan beginnen en tegelijkertijd dit model kan gebruiken. Ik wist vanaf het begin al dat het Value Chain model alleen gebruikt kan worden bij organisaties die producten produceren en geen diensten aanbieden.

Reputatie 7
Badge

Bedankt voor uw reactie. U maakte inderdaad een goed punt om te letten op het feit dat de rails waar de treinen op moeten rijden niet van oNS is, daar zal ik rekening mee houden. 

Als je een spoorbedrijf in Nederland wil beginnen op de infra welke van ProRail is inderdaad.

Denk Out of the Box en begin een (denkbeeldig) bedrijf zonder de huidige infra, of nog mooier, in het buitenland.

Zo is het vroeger ook ooit eens begonnen, uit het niets een spoorwegbedrijf opstarten @StudentEnise 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dit zo lees ben je niet best af met een staatsbedrijf, dat in feite vooral door het personeel wordt geregeerd

Populair geschrijf, probeer het eens te onderbouwen @bahnrider met wat voorbeelden.

Vergeet niet, een bedrijf is gemaakt door personeel, zonder personeel geen bedrijf.

Het wordt alleen wat anders als het personeel en de vakbonden het bedrijfsbeleid gaan bepalen zoals bij NS terwijl daarvoor de directie is aangesteld.

Reputatie 7
Badge

Het wordt alleen wat anders als het personeel en de vakbonden het bedrijfsbeleid gaan bepalen zoals bij NS terwijl daarvoor de directie is aangesteld.

Wat een complete onzin. Het is altijd nog zo geregeld dat een CAO is overleg wordt opgesteld, en na akkoord van ALLE partijen wordt getekend.

Maar ook voor @Tamzin, kom maar  met  onderbouwing van je stelling. 

Reageer