Is de samenstelling waarin de ICNG's gaan rijden al bekend?

  • 5 januari 2020
  • 8 reacties
  • 257 Bekeken

Helaas is de Intercity Nieuwe Generatie nog niet gearriveerd in Nederland, in tegenstelling tot wat eerder werd bericht. Ik ben benieuwd of er al aanwijzingen zijn over de samenstellingen waarin de ICNG’s gaan rijden. De huidige stand van zaken is als volgt:

  • 6 stammen (7-delige ICR) tussen Breda en Amsterdam C.
  • 4 stammen (7-delige ICR) tussen Rotterdam C. en Amsterdam C.
  • 8 stammen (9-delige ICR) tussen Den Haag C. en Eindhoven

Als je dit zou vertalen kom je met vijfdelige en achtdelige ICNG’s tot de volgende – meest logische – opstelling:

  • 6 stammen met twee vijfdelige ICNG’s tussen Breda en Amsterdam C. Deze hebben 512 zitplaatsen t.o.v. 487 met de ICR.
  • 4 stammen met twee vijfdelige ICNG’s tussen Rotterdam C. en Amsterdam C. Deze hebben ook 512 zitplaatsen t.o.v. 487 met de huidige ICR.
  • 8 stammen met twee achtdelige ICNG’s tussen Den Haag C. en Eindhoven. Deze hebben dan 834 zitplaatsen t.o.v. 789 met de huidige samenstelling.

Om alle – binnenlandse – lijnen via de HSL dus te vervangen door ICNG’s, zijn er 20 vijfdelige en 16 achtdelige ICNG’s nodig. Als alle bestelde treinen binnen zijn heeft de NS dus een ‘overschot’ van:

  • 29 vijfdelige ICNG’s
  • 14 vijfdelige ICNG’s

De NS heeft het afgelopen najaar bekend gemaakt de lijn Breda – Rotterdam – Amsterdam door te trekken naar het noorden, via de Hanzelijn. De reistijd van Amsterdam Zuid naar Groningen/Leeuwarden bedraagt momenteel ongeveer 2 uur en die blijft ongeveer gelijk (slechts een paar minuten korter). Als de reistijd 2 uur is voor een enkele reis, doet de trein er 4,5 uur over (inclusief keren in Groningen/Leeuwarden). Met een frequentie van 2x per uur heb je dan 9 stammen nodig. Deze treinen hebben nu een capaciteit van tussen de 500 en 700 zitplaatsen. Dat kan worden bereikt met een vijfdelige plus een achtdelige ICNG. De totale inzet die ik verwacht is dus alsvolgt:

  1. 4 stammen met twee vijfdelige ICNG’s op het traject Rotterdam Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam (Centraal óf Zuid).
  2. 8 stammen met twee achtdelige ICNG’s op het traject Den Haag Centraal – Delft – Rotterdam Centraal – Breda – Tilburg – Eindhoven.
  3. 15 stammen met meestal een vijfdelige en achtdelige ICNG op het traject Breda – Rotterdam Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Zuid – Zwolle – Groningen/Leeuwarden.*

*In totaal kom je dan uit op 23 vijfdelige en 31 achtdelige ICNG’s. Dat kan dus niet helemaal, aangezien de NS (voorlopig) maar 30 achtdelige ICNG’s heeft besteld. Voor de eerste twee genoemde trajecten lijkt de samenstelling dus simpel. Voor het laatste traject lijkt er dus afgewisseld te moeten worden, tussen een vijfdelige en achtdelige samenstelling (673 zitplaatsen) en een samenstelling met 3 vijfdelige ICNG’s (768 zitplaatsen). Deze vijfdelige stellen heeft de NS dan namelijk nog genoeg (nog ca. 25 over).

Als alle ICNG’s zijn ingestroomd in de dienstregeling zullen we op bijna alle trajecten dus een inzet van gekoppelde ICNG’s zien. Er blijven tevens nog een paar stellen over, die ook op andere trajecten – buiten de HSL – kunnen worden ingezet. Nu eerst maar eens wachten totdat de eerste ICNG Nederland binnenkomt. Als iemand meer informatie – of een andere visie – heeft op het gebied van de samenstellingen en/of wanneer de eerste trein naar Nederland komt, hoor ik dat graag!


8 reacties

Badge +3

Dat afwisselen gebeurt nu ook al op de 1100 Den Haag - Eindhoven.

Van de acht stammen met 9 rijtuigen zijn er minimaal drie ingekort tot 6 of 7 rijtuigen, was blijkbaar nodig om een extra ICd van te bouwen vorig jaar?

Mij is hier helaas nog niet meer over bekend, Jelmer03.

Kan natuurlijk ook nog zijn dat treinen niet over de gehele route dezelfde lengte hebben, maar dat er bijvoorbeeld een trein Breda - Zwolle - Leeuwarden rijdt, waarbij een deel van de trein slechts tot Zwolle rijd. Ook zijn/waren er plannen om vaker tussen Eindhoven en Breda te gaan rijden.  Beide zaken hebben mogelijk invloed op de lengte van ICNG´s als deze instromen.

Reputatie 6

Wat wordt de maximum lengte van een samenstelling ICNG? Want wil dat waar zijn, dat af- en aankoppelen bij Zwolle, dan zou voor het noorden bijvoorbeeld van 2x8 naar 1x8 moeten. Dat is dan misschien te weinig. Komt die trein nou in Zwolle aan met 3x5, dan kan het makkelijk ingekort worden naar 2x5. 3x5 zou qua lengte grofweg overeen komen met 3x4 ICM, wat volgens mij gewoon kan, maar 3x8 zou dan weer veel te lang zijn. 

2x 8 of 3x 5 is de maximale samenstelling bij de ICNG, omdat dat overeenkomt met de maximale lengte van de perrons op intercitystations (12 reguliere bakken).

Reputatie 7
Badge +3

@Jelmer03

Ik neem niet aan de genoemde treinseries in vaste samenstelling gaan rijden maar dat de capaciteit per rit zal worden bepaald. Dat is nou net het voordeel van treinstellen. Bij de huidige opzet met vaste stammen van getrokken treinen rijden er ongelooflijk veel lege zitplaatsen rond, bijv. in de avond en tussen de spitsuren.

Reputatie 3

@Julian sommige tot veel IC stations hebben 16 reguliere bakken.

Er zijn inderdaad een aantal stations waar meer bakken passen, maar er wordt gewerkt met een aantal standaard lengtes voor stations. Voor IC stations geldt dat de trein maximaal 320 tot 330 meter mag zijn (officieel 340 meter, maar daar komt nog een bepaalde marge bij omdat seinen aan het einde van het perron zichtbaar moeten blijven, waardoor de effectieve lengte maximaal 330 meter is (en zelfs dat is dus eigenlijk al krap).

De treinen zijn op die lengtes aangepast. ICNG 8+8 is 2x 165 meter, en voldoet daarmee dus precies aan de norm. Hetzelfde geldt voor ICNG 5+5+5, die zijn elk 110 meter lang, en komen samen dus eveneens op 330 meter uit.

Reageer