Is dit een goed plan?

• 3 December 2020
  • 8 reacties
  • 380 Bekeken

Reputatie 5

https://www.ad.nl/binnenland/lok-reiziger-met-extra-kortingen-terug-naar-het-ov~a9b5a230/

Graag jullie mening. :)

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien beginnen met de trouwste abonnementhouders weer korting te geven in de middagspits. :wink:

Het is natuurlijk afwachten wat het effect gaat zijn van het vaccineren op de samenleving als geheel. Als we kunnen terugkeren naar een situatie als van voor de pandemie dan zal het reisgedrag vrij snel terugkeren op het oude niveau. Dan hoeven er helemaal geen stimuleringsacties gehouden te worden. Scholieren en studenten zorgen dan weer voor volle treinen tijdens de spits. Een ander punt is dan of bedrijven en instellingen weer terugkeren naar de oude patronen of het personeel veel meer thuis laten werken.

Als er een aanhoudende vraaguitval is dan zullen aanbiedingen moeten worden ingezet.

Badge +3

En dat zal echt niet liggen aan:

‘Alternatieven voor OV-chip’

Om de terugkeer naar het ov te vergemakkelijken moeten er verder sneller alternatieven voor de ov-chipkaart komen, meent Rover. Met name de mobiel of de bankpas moeten versneld worden ingevoerd. ,,Betalen met de ov-chipkaart is nog steeds een grote drempel voor reizigers die weinig tot geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Nieuwe methoden zoals betalen met de bankpas en mobiele telefoon nemen deze drempel weg. Zo kunnen nieuwe reizigers aangetrokken worden.” 

Echt waar? :thinking: Knijp me maar als het zover is.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien had men moeten bedenken hoe ze vaste/trouwe klanten vast konden houden ipv de trein uit moeten jagen. 

Ik kom je met veel plezier knijpen hoor Robert. Snel een hoop nieuwe functionaliteit introduceren an sich is niet zo’n probleem, met NS Flex heeft men hetzelfde gedaan. Mensen met kritiek wordt daarna snel de mond gesnoerd “kijk maar het kan wel”. Alleen na een aantal maanden stort het kaartenhuis van workarounds stukje bij beetje in elkaar. Want er was te weinig tijd/geld/mankracht.

Ben er zelf ook vaak ingestonken. 

Reputatie 6

Tja, Rover. Hebben vaak ambitieuze plannen. Maar of iemand luistert?

Ik mis altijd de business-case voor zulke plannen. Misschien moet Rover die er eens bij doen, dan luistert de NS zeker!

Wat betreft het plan, ik vind de huidige OV-chipkaart prima (7.50 euro per 5 jaar), dus voor mij hoeft er geen bankpas/mobiel-koppeling bij. Alles op 1 pasje geeft een enorme impact als je dat pasje kwijt raakt en het moet blokkeren. In plaats daarvan zou ik liever een onderhuidse chip hebben. Om mij terug de trein in te krijgen kun je beter de reizigers gaan opvoeden.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, Rover. Hebben vaak ambitieuze plannen. Maar of iemand luistert?

Rover blinkt altijd al uit door een totaal gebrek aan realiteitszin. Schouders ophalen en gewoon weer verder gaan.

Daar komt bij dat met de bankpas als chipkaart gebruiken grote complicaties verbonden zijn m.b.t. gegevensopslag op de kaart, gegevensbescherming en privacy en dat die plannen daarom al lang zijn overleden. Dat werkt alleen bij eenheidstarief dat bij het instappen wordt geïncasseerd, zoiets dat nu bij de toiletten gebeurt.

Ook inchecken met mobiele telefoons heeft veel complicaties en is daarnaast fraude gevoelig.

Iedereen heeft het over alternatieven maar zonder een grote versimpeling van de tarieven (lees: alleen nog reizen op saldo of eenheidstarief) zijn die er voorlopig niet. De enige verbetering op korte termijn zou kunnen zijn dat NS wat minder spastisch gaat doen over mensen die met hun bankpas een eenmalig chipkaartje willen kopen bij de automaat.

Reputatie 5

Misschien een herintroductie van het groepsretour? :thinking: LOL Met een beetje scrummen moet er wel wat mogelijk zijn. En ja het oude VDU terug zoals iMark al noemt? Er is veel mogelijk. Misschien wel een puntensysteem met badges en likes. Gamefication! En dan dat concept uitbreiden, zodat we als reiziger kunnen beoordelen hoe de medewerkers hun werk doen. Althans voor zover we dat kunnen zien. Ben zelf n.l. de laatste die in een rijdende trein de HC bij de machinist zal wegroepen om ongevallen te voorkomen. Aan de andere kant zijn de smartwatches en hun andere apparatuur van de medewerkers ook prima inzetbaar om de personeel te monitoren. En wie weet… Bij voldoende controle en zichtbaarheid zullen reizigers medewerkers op een “kpi'tje” kunnen belonen met een ‘like’ en wie weet een badge. Want dat hoort er heden ten dage wel een beetje bij.

Ach, we wachten het wel af. Eerst eens zien wat de berichtgeving van dat nieuwe systeem waar Henk ons al op attendeerde gaat opleveren. (Dossier zwartrijden deel 3)

Reageer