Japan Railpass

• 23 juli 2016
  • 4 reacties
  • 3175 Bekeken

Heeft iemand van u ervaringen met de Japan Railpass?
Of met treinreizen in Japan, in het algemeen?

4 reacties

Reputatie 4
Ik heb jaren in Tokyo gewoond en dan gebruik je uiteraard geen Japan Railpass. Later ben ik nog een paar keer terug geweest als vakantieganger en toen heb ik wel gereisd op een Japan Railpass.

Voor de Japan Railpass geldt hetzelfde als voor al dit soort passen: hij is uiteraard alleen voordelig als je ook wat grotere afstanden reist. Blijf je alleen in de Kanto-regio (Tokyo-Yokohama) of alleen in de Kansai-regio (Osaka-Kyoto) hangen dan kun je beter losse kaartjes kopen.

Verder geldt er een beperking: de Pass is alleen geldig bij de JR-bedrijven en niet bij de particuliere treinvervoerders. In de Kanto-regio en in iets mindere mate in de Kansai-regio is een flink deel van de lijnen echter in particuliere handen. Hetzelfde geldt voor sommige plattelandslijnen, die vaak door JR aan particulieren zijn afgegeven omdat JR ze niet rendabel kon maken. De rest van het spoorwegnet, inclusief de Shinkansen is allemaal in handen van de JR-bedrijven en daar is de Pass dus gewoon geldig.

Zodra je met de Shinkansen of Limited Express treinen (wat luxere lange afstandstreinen) gaat reizen heb je je kaart snel terugverdiend omdat dat voor die treinen de tarieven fors hoger zijn dan voor gewone treinen. Je kunt voor deze treinen met je Pass gratis reserveren aan het loket maar op een enkele uitzondering na (o.a. voor de Shinkansen naar het verre noorden) is dat niet verplicht. De treinen zelf zijn gesplitst in rijtuigen "reserved" en "non-reserved" en zonder reservering moet je dus in "non-reserved" plaats nemen. Als de "non-reserved" vol is heb je pech en moet je staan. Ik zelf reserveerde nooit tenzij het verplicht was.

De rest van de treinen (en dat is 98% van het totaal ) zijn gewone treinen die in het algemeen een metro-inrichting hebben met 80% staanplaatsen. Sneltreinen zijn (behalve bij enkele particuliere maatschappijnen) onbekend, alle treinen stoppen op alle stations. De frequenties verschillen van een 2 minutendienst in de spits in/rond Tokyo tot 5 keer per dag in het noordelijkste puntje van Hokkaido. In de wat meer bewoonde wereld kun je echter uitgaan van frequenties die gemiddeld wat hoger zijn dan in Nederland.

Het reizen met de trein is in het algemeen voor buitenlanders redelijk goed te doen omdat bijna overal alles tweetalig Japans/Engels is aangegeven (daar kan NS nog wel wat van leren). Vrijwel alle stations in het hele land zijn afgesloten met poortjes (kaartjes zijn of magnetisch of met chip) en met je Pass kun je dan door een apart poortje aan de zijkant waar meestal een meneer staat. Reizen met de trein is overigens wel zelfbediening: iemand een vraag stellen is zinloos, vrijwel niemand spreekt ook zelfs maar een woord Engels uitgezonderd sommige mensen achter het Shinkansen-loket.

Een kaartje kopen voor een gewone trein (ook de metro hoort daarbij, men kent geen onderscheid tussen spoorwegen en metro's) gaat met munten of biljetten via een automaat. Boven de automaten hangt een schematisch kaartje met alle stations en de prijs. Je koopt vervolgens een kaartje met de aangegeven prijs en daarmee kun je via de poortjes naar binnen. Als je van de ene op de andere maatschappij overstapt moet je gewoon een nieuw kaartje kopen. De locals hebben tegenwoordig soms ook een OV-chipkaart om door de poortjes te komen, maar voor toeristen is dat niet interessant. In Tokyo zijn er alleen voor de metro ook nog dagkaarten, maar die zijn relatief duur en dus alleen nuttig als je heel veel reist.

De particuliere maatschappijnen in Kanto en Kansai zijn in het het algemeen veel goedkoper dan wat je in Nederland gewend bent, de particuliere maatschappijen op het afgelegen platteland kunnen echter heel erg duur zijn.

Houdt er verder rekening mee dat het erg druk kan zijn. Staan is ook buiten de spits heel normaal in gewone treinen. Wat men in Nederland overvol noemt is voor Japanse maatstaven niet meer dan een gemiddelde bezettingsgraad. Echt vol is het vooral in de ochtendspits (7.30 tot 10.00 uur) en dan kun je op sommige lijnen en stations zonder de hulp van duwers op het perron moeilijk in de trein komen. Het meenemen van een koffer of een rugtas moet je op dat soort tijden echt uit je hoofd zetten. Ook op andere tijden kan het erg druk zijn zoals na 21.00 uur doordeweeks of op de zondagmorgen.

Verder is aan te bevelen om in het bezit te komen van een schematische spoorwegkaart, zowel een landelijke kaart als een voor Kanto en Kansai. Zo niet, dan is de kans groot dat je al snel niet meer weet waar je precies bent. Als je die kaart niet op internet of in een reisgids kunt vinden kun je die ter plekke wel in een boekwinkel krijgen.
Welkom op het Servicforum annamaria!
Zoals je ziet heeft Ik Spoor al een uitgebreide reactie gegeven op je vraag. Bedankt hiervoor Ik Spoor.
En mijn dank ook!! Leuk, zo'n uitgebreide, reeële, reactie te lezen!
Ik zal me nu eens gaan verdiepen in het Japanse spoorboekje......
Ook ik heb een lange tijd in Japan gewoond. Tien jaar geleden veel tussen Ibaraki en Fukushima gependeld (de provincie, niet de stad) met een plattelandslijn. Reken maar dat er stations zijn waar je alleen japans alfabet en japanse letters zult aantreffen en soms komt er hoop gekraak uit de speakers. Ik heb de eerste tijd peentjes gezweet omdat ik niet zeker wist waar ik eruit moest (in het donker). En omdat openbaar vervoer in Japan heel erg duur is, ben ik nooit echt ver buiten de regio geweest. Ik had graag een keer een uitje naar relatief dichtbijzijnde Sendai of Yamagata gewild, maar omdat de prijzen me zo tegenvielen hebben we alles met de auto gedaan of naar alternatieve plaatsen in de buurt. De metro is overal peperduur, het verschilt per stad, maar vooral in Osaka en Sapporo. Als je daar uitgaat zoeken hoeveel stations, sporen en vervoerders ze hebben slaat je brein op hol. Zo heb je bv een goedkope metro achtige nankai lijn die helemaal van hartje centrum naar de luchthaven gaat. Daar kwam ik alleen achter door getipt te zijn door locals en het station was heel moeilijk te vinden. Bussen zijn ook al prijzig. Ik geloof dat ik voor Naha naar de tweede stad van Okinawa, Nago al 25 euro kwijt was voor een enkele reis.

Toen ik voor het eerst op vakantie ging naar Japan hadden we een trein pas voor twee weken, maar ik vind die dingen echt neit rendabel. Het ligt er allemaal aan wat je gaat doen. Japan is vrij uitgestrekt met een afstand van Spanje tot Denemarken. Ik durf te wedden dat 70% van de toeristen naar Japan alleen geinteresseerd is in alles ten westen van Touhoku op Honshu. En misschien 90% die ook naar Kyushu willen. Ik heb veel ervaring met Japan en ik zie vaak dat toeristen uit europa, noord-amerika-oceanie Kioto, Tokio, Hirosjima, Osaka in een week willen proppen. Echt zelden dat ik zie dat toeristen die ik heb gesproken de hogesnelheidslijn van Tokio naar Sapporo hebben genomen. Dat is al dik acht uur op de snelste manier. Dat wil je toch niet van je vakantiedagen aftikken.

Ik heb daar van geleerd en blijf bij elke vakantie in Japan "in de buurt" met een strekelijke pas. Maar ook daar zijn er weer minpunten. Ik snap totaal niet waarom er soms maximaal vier dagen mogelijk zijn voor een regio. Of waarom Kyushu is opgedeeld in noord en zuid en niet voor Hokkaido die haast even groot zijn. Voor Hokkaido is er weer een mogelijkheid om dagen te kiezen, maar waarom kan dit niet voor andere passen? En dan zijn er inderdaad ontzettend veel privelijnen. De trein van Centrair luchthaven naar Nagoya is prive, sommige lijnen zoals van Fukui naar Tojinbo is prive, een toeristentrein naar shigariki town is prive en zovoorts daar moest ik altijd weer bijbetalen. En als je toerist bent wil je toch ook niet de hele dag in de trein zitten? Osaka-Tokio is bv 2,5 uur met de shinkansen en als je dan ook nog terug moet. Bovendien is er echt zoveel in Tokio te zien en te doen. Daar kun je alleen al makkelijk twee weken blijven.

Reageer