Kan je intern een opleiding machinist doen bij de NS zelf? | NS Community
beantwoord

Kan je intern een opleiding machinist doen bij de NS zelf?

  • 4 June 2023
  • 11 reacties
  • 1053 Bekeken

Hallo, in oude berichten lees ik dat je intern bij de NS een opleiding tot machinist kan doen, kan dat nog steeds? Voor een MBO-treinmonteur zag ik wel dat het mogelijk is. In oude “threads” lees ik ook dat het mogelijk was/is om het intern te doen, maar helaas zijn die linkjes heel oud en werken niet meer.

 

Bied de NS dit tegenwoordig nog aan, off moet het persé vie een instituut zoals het ROC? Het idee van baangarantie en de stage bij de NS kunnen lopen is namelijk iets dat mij zeker aanspreekt.

Alvast bedankt voor reacties :)

icon

Beste antwoord door Edwin 4 June 2023, 22:14

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

NS geeft nog steeds intern de opleiding tot machinist, echter moet daarvoor wel een vacature openstaan. Dat is momenteel niet meer het geval. 

Beste Edwin,

Weet u wellicht in welke tijdperiodes zulke vacatures worden vrijgesteld? Het lijkt mij dat ik net te laat ben om in Augustus met de opleiding via NS te beginnen. 

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat dat nog wel even kan duren. We hebben net een hele grote wervingscampagne gehad, waarmee we voorlopig alle vacatures (en daarmee opleidingsplaatsen) hebben opgevuld.

Je zou een vacature-alert aan kunnen maken op WerkenbijNS , zo krijg je een seintje als er weer machinisten nodig zijn, maar verwacht dat daar voorlopig even niets op komt.

Er staan wel vacatures open voor Thalys/Eurostar machinisten én Intercity Brussel, maar daarvoor moet je al een tijd volledig bevoegd machinist zijn.

Bedankt voor de reactie! 

Goedemorgen, ik ben afgelopen week begonnen aan de interne opleiding tot machinist. Het hele traject van 1e intakegesprek tot arbeidsvoorwaardengesprek heeft van oktober 2022 tot februari 2023 gelopen. Doordat hier diverse instanties aan te pas komen gaat er veel tijd in zitten.

 

De opleiding start elke 2 weken, dus houd de vacatures goed in de gaten en houd er rekening mee dat er flink wat tijd gaat zitten in het sollicitatieproces.

 

Veel succes in ieder geval!

Hallo ManMetVragen en welkom bij de NS Community,

 

Zoals aangegeven moet er een vacature voor open staan om deze opleiding te kunnen volgen. Hopelijk komt er snel iets beschikbaar en is ook nog bij jou in de buurt. Dat laatste is namelijk een vereiste.

Reputatie 7

Nog een toevoeging:
De interne opleiding is uiteraard interessanter, maar als er verder geen vacatures zijn (en het kan best weer een tijdje duren voordat er weer nieuwe uitvraag is) dan is het ROC best een goede optie. Vrijwel elke leerling die de opleiding goed afrond kan aan de slag bij de NS, zelfs in tijden dat er vacaturestops zijn.

Beste Edwin,

Weet u wellicht in welke tijdperiodes zulke vacatures worden vrijgesteld? Het lijkt mij dat ik net te laat ben om in Augustus met de opleiding via NS te beginnen. 

Er staan nu een paar open!

Ik las vanmorgen op de site van de FNV wel dat de kwaliteit van de machinisten opleiding bij NS volgens hen ver onder de maat is.

Reputatie 7
Badge

Ah, dan is FNV dus wel een goeie bron. 

In wel opzicht was de opleiding ver onder de maat? Worden er slechte machinisten afgeleverd of is er iets anders aan de hand? 

Badge +3

NS ontwerpt nieuwe machinistenopleiding mede na aanhoudende kritiek van FNV Spoor

Reageer