beantwoord

Keer driehoek bij Station Haarlem

• 4 juni 2019
  • 6 reacties
  • 329 Bekeken

Ik zat gisteren in de trein van Heerhugowaard naar Haarlem. Vlakbij Station Haarlem maakt de trein een grote bocht naar links naar het Station toe. De rit heb ik wel vaker gemaakt, maar het viel me nu op dat bij het begin van de bocht nog een spoorlijntje rechtdoor gaat richting Leiden.
Na wat gezoek op internet kwam ik er achter, dat hier een zogenaamde keer driehoek ligt. Nooit van gehoord. Met die driehoek kunnen locomotieven na wat heen en weer gerij op die driehoek zich omkeren om weer de andere kant op te kunnen.
Dit stamt uit vroegere tijden. Tegenwoordig kunnen treinstellen zowel van voren als van achteren rijden en hoeven ze niet meer om te keren als de rit weer terug gemaakt moet worden.
Ik vroeg me af of deze keer driehoek nog ergens voor gebruikt wordt. Mogelijk dat goederen treinen, die niks in Haarlem te zoeken hebben er gebruik van maken. Het snijd lekker af. Mogelijk dat Tata Steel staal naar de haven van Rotterdam vervoert o.i.d.
icon

Beste antwoord door iMark 4 juni 2019, 18:24

Voor zover ik weet is het een haaks kruisspoor. Hierdoor kunnen treinen zonder station Haarlem aan te doen en daar te moeten kopmaken doorrijden vanuit de richting Leiden naar Beverwijk vv.. Vooral van belang voor goederentreinen. Dat zijn er overigens niet erg veel omdat de tunnel bij Rijswijk niet is toegelaten voor treinen met gevaarlijke stoffen. Treinen met gevaarlijke stoffen rijden vanuit Rotterdam via Gouda, Breukelen en Amsterdam naar Haarlem.
Er is ook een speciale bovenleidingconstructie bij het kruisspoor.
https://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/haakse%20kruising/haakse%20kruising.htm

Zo'n haakse kruising kan ook gebruikt worden voor het zogenaamde driehoeken van treinen of locomotieven. Een trein met een vaste samenstelling kan door incident een andere route gereden hebben waardoor de trein 'verkeerd om' staat. Door de trein via een driehoek te laten rijden komt de trein weer goed te staan. De haakse kruising bij Haarlem kan voor driehoeken gebruikt worden maar is daar niet voor gebouwd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerdriehoek
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Voor zover ik weet is het een haaks kruisspoor. Hierdoor kunnen treinen zonder station Haarlem aan te doen en daar te moeten kopmaken doorrijden vanuit de richting Leiden naar Beverwijk vv.. Vooral van belang voor goederentreinen. Dat zijn er overigens niet erg veel omdat de tunnel bij Rijswijk niet is toegelaten voor treinen met gevaarlijke stoffen. Treinen met gevaarlijke stoffen rijden vanuit Rotterdam via Gouda, Breukelen en Amsterdam naar Haarlem.
Er is ook een speciale bovenleidingconstructie bij het kruisspoor.
https://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/haakse%20kruising/haakse%20kruising.htm

Zo'n haakse kruising kan ook gebruikt worden voor het zogenaamde driehoeken van treinen of locomotieven. Een trein met een vaste samenstelling kan door incident een andere route gereden hebben waardoor de trein 'verkeerd om' staat. Door de trein via een driehoek te laten rijden komt de trein weer goed te staan. De haakse kruising bij Haarlem kan voor driehoeken gebruikt worden maar is daar niet voor gebouwd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerdriehoek
Reputatie 6
Een haakse kruising en een sporendriehoek zijn twee compleet verschillende zaken en geheel losstaand van elkaar.
Zeer toevallig zijn beide aanwezig te Haarlem.
Op een haakse kruising kan je immers nooit een trein driehoeken.
Badge +3
Je kunt de haakse kruising gebruiken voor het driehoeken. Hier een voorbeeld.
Vertrek vanuit Haarlem naar Bloemendaal. Daar kopmaken en via het haakse spoor naar Heemstede-Aerdenhout. Daar kopmaken en weer terug naar Haarlem. De trein is dan gedriehoekt.
Oké, er rijdt dus af en toe een goederen trein langs dat zij spoortje.
Reputatie 6
Je kunt de haakse kruising gebruiken voor het driehoeken. Hier een voorbeeld.
Vertrek vanuit Haarlem naar Bloemendaal. Daar kopmaken en via het haakse spoor naar Heemstede-Aerdenhout. Daar kopmaken en weer terug naar Haarlem. De trein is dan gedriehoekt.

Dat is inderdaad "driehoeken", heeft verder niets met een "haakse kruising" te maken.
De "haakse kruising" bevindt zich in het spoor Haarlem Zandvoort met het spoor Bloemendaal Heemstede Aerdenhout.
Badge +3
De haakse kruising in Haarlem maakt toevallig deel uit van de sporendriehoek en is daarom uniek. Dat een haakse kruising en een sporendriehoek in principe niets met elkaar te maken hebben is bekend.

Reageer