kindercoupés

  • 8 July 2016
  • 5 reacties
  • 311 Bekeken

Reputatie 5
Kinderen zijn moeilijk stil te houden in de trein. Veel ouders pakken liever de auto, ondanks railrunners.en gratis meereis-mogelijkheden, om zure blikken van medereizigers te voorkomen. In diverse buitenlanden (Zweden, Zwitserland, Tsjechië) trof ik speciale familie-coupés aan, waar kinderen naar hartelust kunnen ravotten, soms zelfs met ballenbaden of glijbanen. Zie de foto's uit een Zwitserse dubbeldekker. Reizigers zonder kinderen mogen daar natuurlijk ook zitten, maar dan moeten ze het gejoel of eventueel gejengel accepteren.
Heeft NS ooit over kindercoupés gedacht, bijvoorbeeld in intercity-treinen? Kun je er reizigers mee trekken? Zijn er mensen die behoefte hebben aan zoiets? Of is zwijgen in stiltecoupé's belangrijker?

5 reacties

Er zijn nu al heel veel zitplaatsen te kort, dus dit idee is erg leuk, maar zal pas een mogelijkheid worden over een hele tijd als er weer genoeg zitplaatsen zijn.

Commercieel gezien - een plaats voor reizigers die amper of niets betalen (kinderen), lijkt het me niet levensvatbaar.

Wel een heel leuk idee!
Reputatie 6
Badge +1
Wat een toffe coupé's zeg!
Alleen denk ik net als Slidestops dat dit niet zo vlug werkelijkheid zal worden in Nederland.
Denk dat hier in Nederland ook de veiligheid een rol zal spelen, met de nogal strenge overheid wat regeltjes betreft. Bijvoorbeeld als een kind boven aan de glijbaan staat en we gaan door een wissel heen of iets dergelijks. (en die hebben we maar genoeg!)

Ook de rijtijden zijn misschien te kort ten opzichte van grotere landen met minder stops en een simpelere infrastructuur.
Reputatie 6
Badge +1
Denk dat hier in Nederland ook de veiligheid een rol zal spelen, met de nogal strenge overheid wat regeltjes betreft. Bijvoorbeeld als een kind boven aan de glijbaan staat en we gaan door een wissel heen of iets dergelijks. (en die hebben we maar genoeg!)

Ook de rijtijden zijn misschien te kort ten opzichte van grotere landen met minder stops en een simpelere infrastructuur.


In Zwitserland heeft men ook genoeg wissels en stops (de stationsdichtheid is bijna net zo hoog als in Nederland). Maar ik kan me net als jij voorstellen dat instanties niet zo blij zijn met de veiligheid van glijbanen e.d. Hoewel er in onze dubbeldekkers natuurlijk ook gewoon trappen e.d. zitten, en je dan zelf maar moet zien dat je niet omvalt als we iets te hard door een wissel gaan.
Naast veiligheid denk ik niet dat wij bereid zijn om zitplaatsen op te geven voor een glijbaan. Het ziet er echt supertof uit, toegegeven, maar ik denk niet dat dit plan gaat landen binnen de organisatie.

Reageer