beantwoord

Klacht over spoorwegpersoneel Roosendaal

• 23 augustus 2014
  • 13 reacties
  • 1011 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Op 30 juli jl. gingen wij met onze drie kinderen (5 en 6 jaar) op reis met de trein naar Zeeland vanuit Zaltbommel. Erg leuk en gezellig; we hadden er zin in.
In Breda aangekomen bleek dat de trein richting Roosendaal 10 min. vertraging had. Jammer maar dat kan gebeuren. Uiteindelijk bleek deze weer vanaf een ander spoor te vertrekken dus wij met bagage en drie kinderen weer verkassen.
Hè, hè, eindelijk gelukkig in de goede trein. Als we bijna in Roosendaal zijn, wordt meegedeeld dat de trein naar Vlissingen (die wij moeten hebben) aan de overkant van het perron staat. Deze zal even wachten maar we worden gemaand op te schieten.
Spannend!
Eenmaal uitgestapt, rennen we met heel ons boeltje en de kids naar de overkant(in alle drukte op het perron) (helaas stonde de trein een héél eind terug) en we doen nog een poging tot instappen. Helaas schuift de deur dicht als ik mijn zoontje (gelukkig nog aan mijn hand!!) al op een treetje had staan.
Schrik! Blij dat hij er niet alleen in zat! maar ook heeeel erg balen. Alweer een trein gemist. Dat betekent een uur vertraging!
Daar staan we dan. In de verte komt er iemand van het spoorwegpersoneel aangelopen. Oh; dacht ik, die komt vast even meeleven.
Helaas pakt het anders uit...
Als deze meneer ons bereikt heeft, begint hij zonder inleiding ons gigantisch uit te kafferen: "Wie zet er nou een kind in de trein als er al vier keer gefloten is!? En nog meer van deze soort kreten. Hij hield maar aan! Zonder dat ik ook maar enige reactie kon geven, zei hij: ja en wij krijgen altijd de schuld!" Uiteindelijk kon ik ertussen komen door te vragen of hij niet even normaal kon doen. Alsof ik in alle drukte en het rennen kan tellen of er 4 of 6 keer voor deze trein gefloten wordt.
Wat een reactie zeg! wellicht zal deze meneer ook geschrokken zijn maar zo ga je niet met mensen om. Dat is bepaald niet professioneel en heeft onze treinreis echt bedorven
Ik heb in het verleden al vaak met de trein gereisd en dit echt nog nooit meegemaakt. Ik vind het ook echt niet kunnen en om deze reden zien we voorlopig ook zéker af van het reizen met de trein!
Graag wil ik op deze manier hierover ook een klacht indienen.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 25 augustus 2014, 08:29

Hallo Sien,

Vervelend dat je deze ervaring hebt gehad. In de AVR-NS staat inderdaad dat het niet is toegestaan om na het fluitsignaal nog in te stappen. Ik begrijp dat jullie er in dit geval vanuit gingen dat de trein zou wachten omdat dit was omgeroepen in de vorige trein. Het is niet de bedoeling dat het NS personeel reizigers uitkaffert. Ik wil hiervoor een klacht voor je indienen. Hier heb ik alleen nog wel wat meer informatie voor nodig. Voor deze informatie stuur ik je een privébericht.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
De AVR-NS stelt duidelijk dat het niet toegestaan is om na het fluitsignaal nog in te stappen. Dit in verband met de veiligheid. Als u zich gewoon aan de regels gehouden had, was er niets aan de hand geweest. Het is dan ook een beetje vreemd om hierover een klacht in te dienen.
De trein zou toch wachten op overstappers is er omgeroepen. Dat staat er, dan reken jij erop dat de trein ook daadwerkelijk blijft wachten.

En je kan niet weten dat er al 4x gefloten is, wat ook erg veel is.
Reputatie 6
Er staat niet bij hoe lang hij zou wachten. Ik kan me voorstellen dat het erg lang gaat duren als je op hele gezinnen met kinderen moet gaan wachten die eerst het halve perron moeten overrennen. Op een gegeven moment moet de trein verder, anders haalt men de punctualiteitsnormen niet en worden er meer reizigers gedupeerd die wellicht verderop nog een overstap moeten halen.
Reputatie 4
Badge
Er staat niet bij hoe lang hij zou wachten. Ik kan me voorstellen dat het erg lang gaat duren als je op hele gezinnen met kinderen moet gaan wachten die eerst het halve perron moeten overrennen. Op een gegeven moment moet de trein verder, anders haalt men de punctualiteitsnormen niet en worden er meer reizigers gedupeerd die wellicht verderop nog een overstap moeten halen.

Als er wordt gemeld dat een overstap staat te wachten, dan mogen alle reizigers er vanuit gaan dat je die kunt halen.

Hele gezinnen met kinderen, daar gaan we niet op wachten hoor. De trein is alleen voor doorgewinterde reizigers die de 100 meter binnen de olympische limiet kunnen afleggen.
De topic starter (Sien) heeft zo te zien vrijwel geen moeite met het missen van de overstap.
Haar klacht gaat (ook gezien de titel van dit topic) vrijwel uitsluitend over het gedrag van het personeel.
Hopelijk heeft zij wat meer informatie, zoals standplaats van de desbetreffende medewerker, treinen en tijdstippen van haar reis, zodat NS in staat is die "brulboei" van een medewerker te achterhalen en op het matje te roepen.
Hele gezinnen met kinderen, daar gaan we niet op wachten hoor. De trein is alleen voor doorgewinterde reizigers die de 100 meter binnen de olympische limiet kunnen afleggen.

De NS is natuurlijk niet voor niets sponsor van het NOC/NSF.
Reputatie 4
Badge

De NS is natuurlijk niet voor niets sponsor van het NOC/NSF.

🙂
De AVR-NS stelt duidelijk dat het niet toegestaan is om na het fluitsignaal nog in te stappen. Dit in verband met de veiligheid. Als u zich gewoon aan de regels gehouden had, was er niets aan de hand geweest. Het is dan ook een beetje vreemd om hierover een klacht in te dienen.
Dit is niet correct wsm, omdat conducteurs fluiten om passagiers sneller in te laten stappen.

Ik heb dit vaker bij de NS aangekaart, dat het opjaagsignaal en het laatste fluitsignaal niet te onderscheiden is. Het feit dat er 4x gefloten zou zijn zegt genoeg dat er flink opgejut is om de reizigers harder te laten rennen.

Hier is een discussie en een conducteur die beaamt dat conducteurs fluiten om reizigers op te jagen: https://forum.ns.nl/de-trein-11/heel-erg-onbeschofte-conducteur--4303/index1.html#post27079
Waarschijnlijk moet er eerst iets grondig mis gaan bij het vertrek van een trein op deze manier, voordat men inziet dat fluiten om op te jagen een onnodig veiligheidsrisico vormt voor de vertrekprocedure, helaas. Als conducteurs de mogelijkheid nodig hebben om aan te sporen naast het fluiten voor vertrek, geef ze dan ook een toeter of breng consequent onderscheid aan tussen de beide fluitsignalen (bijvoorbeeld kort en lang fluiten).
Hallo Sien,

Vervelend dat je deze ervaring hebt gehad. In de AVR-NS staat inderdaad dat het niet is toegestaan om na het fluitsignaal nog in te stappen. Ik begrijp dat jullie er in dit geval vanuit gingen dat de trein zou wachten omdat dit was omgeroepen in de vorige trein. Het is niet de bedoeling dat het NS personeel reizigers uitkaffert. Ik wil hiervoor een klacht voor je indienen. Hier heb ik alleen nog wel wat meer informatie voor nodig. Voor deze informatie stuur ik je een privébericht.

Groet,
Marjan
In de AVR-NS staat inderdaad dat het niet is toegestaan om na het fluitsignaal nog in te stappen.
Zoals gezegd, deze richtlijn is niet duidelijk door het beleid van conducteurs. Als ik 10 minuten op een perron sta te wachten op een vertraagde trein, deze komt aan en passagiers zijn uit aan het stappen, vervolgens begint de conducteur te fluiten. Betekent het dan dat ik niet meer in mag stappen en 20 minuten moet wachten op de volgende trein en dus 30 minuten vertraging oploop? Gaat de NS in zo'n situatie geld terug bij vertraging uitkeren? Volgens de dienstregeling heeft de trein 10 minuten vertraging, geen 30. In de praktijk stappen mensen natuurlijk in de trein waar ze op hebben staan wachten, ook al wordt er door een conducteur gefloten.

Het gaat mij eigenlijk niet om het feit dat we de trein niet meer konden halen; die kan inderdaad niet blíjven wachten. Mijn klacht betreft echter de toon en manier van reageren door het spoorwegpersoneel.
De topic starter (Sien) heeft zo te zien vrijwel geen moeite met het missen van de overstap.
Haar klacht gaat (ook gezien de titel van dit topic) vrijwel uitsluitend over het gedrag van het personeel.
Hopelijk heeft zij wat meer informatie, zoals standplaats van de desbetreffende medewerker, treinen en tijdstippen van haar reis, zodat NS in staat is die "brulboei" van een medewerker te achterhalen en op het matje te roepen.

Yes! Jij snapt het! Verdere info is al verstuurd naar NS dus ik ben benieuwd...

Reageer