Klimaatmars 10 maart


Wat draagt de NS bij aan de klimaatmars van 10 maart ? Het zou nou eens erg goed zijn om die dag gratis vervoer te regelen naar Amsterdam, om iedereen de mogelijkheid te geven daar bij te zijn !?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Waarom zou NS moeten bijdragen in de kosten van een linkse politieke demonstratie met het oog op de Statenverkiezingen? NS is als bedrijf politiek neutraal en zoals u in de krant wel hebt gelezen is het klimaatbeleid politiek nu eenmaal hoogst omstreden.

Overigens verbiedt niemand de organisatoren om bij NS tegen betaling gratis treinvervoer voor de deelnemers te bestellen.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Wat @Tamzin zegt, plus het feit dat NS al het nodige doet qua duurzaam ondernemen.

NRC artikel van gisteren hier. Wat gratis reizen naar Amsterdam op 10 maart daar aan toevoegt of bespaart ontgaat me.
De Shell is ook een politiek neutraal bedrijf, maar ik ga liever niet met de auto. Het milieu is niet links of rechts, van de politiek moeten we het vooralsnog niet hebben. Misschien wel als we er straks met honderdduizenden stáán!
Reputatie 7
Badge +2
@Schellmm
Als je kijkt naar de organisatoren dan zijn die allemaal overduidelijk uit de uiterste linkse hoek (FNV, milieudefensie, Greenpeace, woonbond, degoedezaak.org), sterk gericht tegen het bedrijfsleven en bepaald geen afspiegeling van de gehele maatschappij.

Het milieubeleid is overigens wel degelijk iets waarover van links tot rechts zeer verschillend wordt gedacht. Daarnaast maakt de gekozen datum vlak voor de verkiezingen het wel degelijk tot een politieke demonstratie waar NS zijn vingers niet aan gaat branden.
Badge +3
Feit is wel dat het 5 voor 12 is wat betreft het klimaat.

Daar kan je links of rechts over denken, maar o.a. de Deltawerken zullen toch echt wegens de zeespiegelstijging -en wie of wat de (ver)oorzaak(er) daarvan is mag je zelf invullen- veel eerder vernieuwd moeten worden dan gepland. De kosten? Meer dan 100 miljard...

Tja, op die manier kan je makkelijk tegen NS zeggen dat ze dan maar op 10 maart een autoloze zondag moeten afdwingen en een heleboel gratis treinen naar Amsterdam moeten sturen (en terug naar huis). Ik denk dat thuis blijven i.p.v. met 100.000 mensen op het Museumplein gaan staan demonstreren meer oplevert.

Sterker nog, het zal niets opleveren anders dan misschien wat bewustwording voor automobilisten (je mag die dag niet met de auto maar moet verplicht met het ov want anders ben je hypocriet!).

Maar de NS zal daar geen sponsor van zijn (weet je wat? gratis naar Amsterdam die dag voor iedereen!)

Maar ze hebben voor onze Koning plus Maximá wél ooit een trein oranje gespoten, dus er kan van alles maar gratis naar Amsterdam op Koningsdag (of de avond ervoor) is ook niet aan de orde. Als je daar wit zijn (in dit geval en op 7 maart in 070 ook al een 'demonstratie') gaan ze niet aan meewerken dus!

Trouwens, Shell (en andere multinationals) staan al te popelen om Eneco over te nemen! Ze voelen de bui dus echt wel hangen, en de zakken moeten gevuld worden.. linksom of rechtsom, dus waarom ook niet?
Reputatie 7
Badge +2
Robert B schreef:

Daar kan je links of rechts over denken, maar o.a. de Deltawerken zullen toch echt wegens de zeespiegelstijging -en wie of wat de (ver)oorzaak(er) daarvan is mag je zelf invullen- veel eerder vernieuwd moeten worden dan gepland. De kosten? Meer dan 100 miljard...


Dat ga je toch echt niet voorkomen door korter douchen, het verbieden van koopzondagen of barbecue's en eindeloze reeksen belastingverhogingen. Daarnaast zijn dit soort voorspellingen vaak in hoge mate politiek gekleurd en slechts gebaseerd op extrapolatie.

Wat betreft de spoorwegen verbaast me sowieso de politieke paradox. Dezelfde politici die de ene dag staan te roepen dat er overal treinen met 200 kmh per uur of meer (denk bijv. aan de Berlijntrein en de Hanzelijn) moeten gaan rijden staan de de volgende dag het milieu-evangelie te prediken terwijl ze drommels goed weten dat treinen juist bij hogere snelheden milieu-onvriendelijk worden. Als je zo voor het milieu bent zou je de maximaal toegelaten snelheid voor treinen juist moeten verlagen naar 90 of 100 kmh.
Reputatie 3
Met z'n alleen ergens naartoe reizen is nou niet bepaald duurzaam. Ik stel dan ook voor dat u virtueel deel gaat nemen aan deze klimaatmars. Veel beter voor het milieu!

Reageer