beantwoord

Kolven op Amsterdam Centraal

• 1 september 2016
  • 15 reacties
  • 1158 Bekeken

Is er ergens een plekje waar ik rustig en hygienisch kan kolven op Amsterdam Centraal?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 2 september 2016, 08:39

Goedemorgen Jolanda, en welkom. Dat is een erg goede vraag.

Los van waar jij je prettig voelt om dit te doen, denk ik dat de handigste plek het toilet is. Er zit een toilet in de IJhal, op perron 2a en er zit een toilet op perron 2b. Je dient echter wel te betalen voor de toegang. Deze toiletten worden schoongemaakt, maar het blijft een openbaar toilet, dus daar moet je rekening mee houden.

Een andere rustige plek waar je kunt kolven kan ik niet zo snel bedenken, maar misschien andere reizigers op dit forum wel. Als ik trouwens op Google zoek, vind ik ook wat discussies: https://www.google.nl/search?q=kolven+op+een+station&meta=&safe=active&gws_rd=ssl.
Bekijk origineel

15 reacties

Goedemorgen Jolanda, en welkom. Dat is een erg goede vraag.

Los van waar jij je prettig voelt om dit te doen, denk ik dat de handigste plek het toilet is. Er zit een toilet in de IJhal, op perron 2a en er zit een toilet op perron 2b. Je dient echter wel te betalen voor de toegang. Deze toiletten worden schoongemaakt, maar het blijft een openbaar toilet, dus daar moet je rekening mee houden.

Een andere rustige plek waar je kunt kolven kan ik niet zo snel bedenken, maar misschien andere reizigers op dit forum wel. Als ik trouwens op Google zoek, vind ik ook wat discussies: https://www.google.nl/search?q=kolven+op+een+station&meta=&safe=active&gws_rd=ssl.
Hallo Sivan,
Dank voor je reactie. Ik heb het gisteren geprobeerd bij de toiletten IJhallen, maar dat was geen succes. De man daar wist niet waar ik het over had en dat ik zo'n 20 min. het toilet bezet moest houden dat zag hij ook niet echt zitten volgens mij. Uiteindelijk bij de internationale service terecht gekomen waar ze me (illegaal) in het personeelskantoor hebben ontvangen. Heel aardig! Maar wel onhandig dat er eigenlijk geen plek is om te kolven op zo'n mooi en nieuw station...
Dank, groetjes, Jolanda
Vervelend dat die eerste poging geen succes was, Jolanda. Wellicht is het een idee dat je niet vertelt wat je doel is? Gewoon naar binnenlopen en je gang gaan? Het zijn immers jouw privézaken, lijkt mij.

Wel ontzettend vriendelijk dat je in het personeelskantoor mocht zitten. Goede service! Wellicht kun je eens met andere moeders kijken naar of jullie iets kunnen starten voor meer plekken met rust? Er zijn veel fora met dit soort onderwerpen. Succes!
Hahahah ja dat had gekund, maar ik vond het zo wat. Het is inderdaad natuurlijk best lang "op het toilet zitten" en normaal verdiend hij 50 cent per toiletbeurt, die misschien 2 minuten duurt, dus dan verliest hij wel een hoop geld, dus dat begrijp ik ergens wel. Ik weet dat ze in andere landen van die "pods" hebben, hokjes die je kan afsluiten en waar je dan kan voeden of kolven. In Nederland zijn die vrijwel nergens te bekennen op publieke plekken (NEMO heeft wel een kolf plek overigens), en ben je al snel aangewezen op een pashok ofzo, of om fietsen naar een ziekenhuis en hopen dat ze je daar tegemoet komen, maar dat zou wel heel fijn zijn. En plein public kolven vind ik niet heel erg prettig... Ik zal eens kijken of ik eens een discussie kan aanzwengelen op andere fora. Dank voor je reactie!
Ik ken mensen die langer dan 20 minuten op de wc zitten, hoor 😉. Maar ik snap heel goed wat je bedoelt. Je wil je ook geen last voelen.

Wellicht dat er in de toekomst meer mogelijk is. Ik help het je hopen!

Hoi Sivan of NS-collega,

is er momenteel wel een kolfruimte beschikbaar? Op het toilet bereid je geen maaltijd, toch? ;)

Zou fijn zijn!

Badge +3

Oh wat mis ik @Sivan NS hier soms… :joy:

@Landalgreenparx Sivan (de ‘eisprong’ van dit forum/community, en inmiddels ook moeder) werkt al een tijd niet meer voor de NS.

Maar misschien dat een andere moderator nog kan reageren? #overalkolven

Voor het bereiden van maaltijden in de trein zoek op tosti(ijzer) en @Thom 

Het leesvoer topic daarover hier.

Excuses als ik even hard moest lachen.. Kolven kan toch overal, of anders thuis of op je bestemming.

Dus simpel gezegd, waarom heb je daar speciaal een trein voor nodig dan? Het is ook geen bibliotheek of zo, waar ik het wel eens gezien heb...

@Robert B 

het topic (de vraag) gaat over Amsterdam Centraal. :) 

Kolven is iets dat hygiënisch moet gebeuren. Dit om bijvoorbeeld een borstontsteking te voorkomen. Op z’n minst is een stoel en water om de kolf schoon te spoelen wenselijk. Kolven is dan ook ‘het bereiden van een maaltijd’ voor een baby. Als je je boterham niet wilt smeren op een toilet, dan wil je ook geen melk kolven, right? ;)

Badge +3

Oké.. als dat allemaal zo moet dan heb ik ook vanmiddag geen kip gesloopt en daarna gewoon iemand ter plekke in de keuken een hand gegeven voor de beste wensen… 

Ieder z’n eigen voorkeur. Maar een borstontsteking wens je je ergste vijand niet :p

Badge +3

Ja maar, ja maar..:zipper_mouth: Dat kolven kan toch ook ergens anders?

Een borst is geen blaas waar je (soms) zo weinig controle over hebt dat je zo wanhopig bent dat je maar in een prullenbak piest of zo?

Ik trek het maar even richting off-topic, maar er waren al verzoeken voor een ballenbak/kids-coupé met Telekids TV of Nickelodeon (die ze in Finland blijkbaar hebben?) en vele andere dingen, tot aan een bioscoop coupé voor langere reizen toe (met het licht uit) als je wilde Netflixen of zo. Gaat niet gebeuren helaas.

Ik denk niet dat iemand ermee zou zitten als jij je overvloed aan borstmelk ergens anders dan op een WC zou willen kolven.

Krijg je daar ontsteking van dan? Dat wist ik niet! Maar je zult niet de enige zijn dus excuses.

Dit hele topic is 3 jaar oud trouwens, dus als het belangrijk genoeg zou zijn om daar iets mee te doen dan was het al gedaan…

We (nou ja niet ik maar de NS) gaan onderzoek verrichten naar (de gevolgen van) borstontsteking door gebrek aan kolfvoorzieningen in onze treinen.

Zo bedoelde ik het, verder niets vijandigs verder tegen TS Jolanda of @Landalgreenparx 

Wow jij hebt veel tijd of niet, haha?

Kijk, als die voorziening er niet is, prima. Maar kunnen kolven is erg belangrijk, kolf je te laat, dan kan je ook weer een borstontsteking krijgen. Dat is erg pittig, alsof je tiet te hard is opgepompt met een acute koortsaanval erbij. Dus het is een prettige service om zo’n ruimte beschikbaar te hebben. Al is het in de EHBO, of in een doucheruimte. Niet ín de trein, gewoon op het station ergens. 

Het is maar een vraag, als het niet kan, dan weet ik dat ik op de dag dat ik naar Amsterdam ga iets anders moet zien te vinden. Ik wil gewoonweg niet op een wc kolven.  Dit is wat ik vind als ik Google, ik wacht wel een antwoord af van een medewerker of kijk of ik contact kan opnemen met de klantenservice.

Hallo Landalgreenparx, welkom op de NS Community.

Op Amsterdam Centraal is geen kolfruimte. 

Ik acht de kans dat er een specifieke kolf-ruimte komt zeer gering. Uit ervaring (ik kolf niet zelf, maar vriendin heeft het een tijdje gedaan) weet ik wat een gedoe het kan zijn en het is volkomen begrijpelijk dat je hier een rustige, hygiënische plek voor zou willen hebben. Gezien het "gemiddelde” 3 keer kolven per dag is is het eventueel een mogelijkheid om dit zo te plannen dat dit niet tijdens de reis hoeft te gebeuren? 

Hi Sascha. Ja, je zegt het goed. Bedankt voor je begrip. Het makkelijkst is voor mij om mijn eigen kolfruimte maar mee te nemen naar Amsterdam: de auto. Geeft wat rust in ‘t koppie. :) 

Reageer