Kom je proef-zitten?

• 18 oktober 2016
  • 41 reacties
  • 1452 Bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 6
Badge
De koploper (ICM) heeft absoluut de beste stoelen van alle treinen n.m.m. Voor zulk comfort als in de ICM reis ik soms zelfs om als dat mogelijk is 🙂
Reputatie 1
De koploper (ICM) heeft absoluut de beste stoelen van alle treinen n.m.m. Voor zulk comfort als in de ICM reis ik soms zelfs om als dat mogelijk is :)

in de 1e klas wel, maar 2e klas van vieze blauwe stoelen. die hebben ze ook op korte termijn allemaal weer moeten vervangen met nieuwe bekleding.
Reputatie 6
Badge
Oh. Schokkend genoeg heb ik het juist over de 2e klas stoelen :D

Ik vraag me af hoe de 1e klas stoelen dan wel niet zitten....
Reputatie 5
Badge
@landrsthrn Die zitten geweldig! Met leer, voetsteunen, 220v aansluiting.
We krijgen nieuwe treinen! 79 heel mooie, nieuwe, glimmende intercity’s. In 2021 gaan ze rijden. We hebben dus nog even de tijd om ze goed te testen. Om te beginnen willen we weten of de stoelen lekker zitten. En daar hebben we jouw hulp bij nodig. Kun jij goed zitten? Kun je dinsdagochtend 1 november om 10 uur in Amersfoort zijn? En wil je daarna meedoen aan nog een aantal testdagen? Geef je dan op voor het TreinTestTeam! Vermeld in dit topic jouw leeftijd, lengte en hoe vaak je met de trein reist. Uit de aanmeldingen kiezen wij een zo gevarieerd mogelijk team, zodat iedereen er straks lekker bij zit.

Hallo, ik hoef niet persoonlijk te testen. Wat ik wel een enorme stap vooruit zou vinden is als de optie om een stoel hoger of lager te zetten kan worden gerealiseerd. Ik ben zelf 1,94 (lang maar nog lang niet de langste) en zou een stuk comfortabeler zitten als de stoelen hoger staan. Iemand van 160 bungelt dan echter met de voeten boven de vloer. Een slim duurzaam concept zou wat mij betreft ook heel succesvol zijn in restaurants.
Reputatie 3
Als ik de foto's zo zie op de NOS, is het m.i. een flinke vooruitgang dat je je hoofd tegen de zijkant kan leggen. Zeker als je op een lange rit lekker wilt zitten is het wel fijn om ergens tegen aan te leunen.
Welkom op het NS Serviceforum Ramses en bedankt voor je feedback. Aangezien ik zelf ook 1.94 ben - wat een toeval - snap ik je idee helemaal. Ik denk echter dat we ook zoeken naar onderhoudsvriendelijk materiaal in ons materieel. Verstelbare stoelen zullen onderhevig zijn aan defecten. Ik vind het een topplan, maar ik denk niet dat dit de tekentafel gaat halen.
Ik zag het NOS-nieuwsbericht en de beste man zegt dat men in een sprinter korter zit dan in een intercity, maar is dat wel echt zo? Ik reis bijvoorbeeld altijd met de sprinter vanaf Utrecht Zuilen naar Amsterdam, dat langer duurt dan de intercity. De reden dat ik niet met de intercity ga is dat mijn station 4 min lopen is dus mijn reistijd van deur tot deur hetzelfde. Gemak is een reden dat ik voor de sprinter kies maar ook minder overstappen (bus of fiets) en de sprinter zit doorgaans niet vol (wel vaak te laat maar dat terzijde).
Welkom op ons forum Anton. Over het algemeen zit (of staat) men minder lang in de sprinter dan in een intercity. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zoals je zelf al schetst. Je zit zelf 41 minuten in de sprinter zie ik (Utrecht Zuilen - Amsterdam Centraal). We zullen en kunnen nooit voor 100 % van onze reizigers een optimale reissituatie creëren. Voor de grote massa kan ik me echter scharen achter de boodschap in het NOS-nieuwsbericht.
In de dubbeldekker-Intercity voelen de leuningen van de stoelen bij de raamkant, boven, niet pretyig aan. Dat kan beter.

En verder zijn de metalen afvalbakjes te zwaar en maken teveel geluid, dat kan ook anders.
Om goed te kunnen zitten in de trein is wat mij betreft vooral de plaatsing van de stoelen van belang.
Ze staan meestal te dicht bij elkaar, zodat je met je knieën al snel tegen je overburen aankomt. Dat is vooral lastig bij in- en uitstappen. Er wordt vaak naar mannen gekeken die met hun benen wijd zitten, er zijn zelfs acties om dat tegen te gaan, maar mijn ervaring is dat je niet anders kan als je lange benen hebt.
Daarnaast worden stoelen en de ruimte daaromheen vaak bezet door tassen en andere bagage. Ook van mij. Niet zo vreemd, aangezien daar in de treinen in Nederland geen enkele ruimte voor beschikbaar is. In de krappe vakken boven de stoelen van de dubbeldekkers past zelfs helemaal niets, behalve kranten. Ook de gangpaden, deuren en trappen zijn krap. Ik loop met mijn 1,91 meter regelmatig gebogen door de trein en blijf met mijn hoofd en bagage overal aan hangen. Dat is in de smalle gangpaden dan ook vaak een medereiziger. Elkaar passeren lukt niet. Dat maakt het lastig om goed en snel op zoek te gaan naar vrije zitplaatsen. En daarmee wordt de capaciteit niet efficiënt benut.
Een goede ontwikkeling vind ik de nieuwe "praathoek" in dubbeldekkers. Hiermee sla je twee vliegen in één klap. Je creëert meer ruimte om te bewegen en kunt ook bagage en lange ledematen zo kwijt dat ze medereizigers minder storen.

Kortom, wat mij betreft wordt er bij het plaatsen van nieuwe stoelen opnieuw nagedacht over het interieur.
Kan er van de oude Railtenderliften bijvoorbeeld geen bagagerek gemaakt worden? Vooral in de treinen die Schiphol aandoen zou er ontzettend veel ruimte moeten worden ingeruimd voor koffers, zodat de stoelen die in die treinen staan ook als zitplaats gebruikt kunnen worden.
Daarnaast zou het prettig zijn om aan de buitenzijde van de trein en bij het doorlopen van de trein beter te kunnen zien waar de vrije zitplaatsen zijn. Er hangen inmiddels veel schermen, daarop kun je ook beelden van de trein zelf laten zien. Misschien dat dit ook de sociale veiligheid vergroot en vandalisme en asociaal gedrag tegen gaat? Dan blijven die nieuwe stoelen ook langer netjes.

Ik heb de nieuwe stoelen nog niet kunnen testen. Ik heb wel de ervaring dat het zitgemak van zelfs de beste treinstoelen altijd last had van de hierboven genoemde punten.
Badge +3
Kan er van de oude Railtenderliften bijvoorbeeld geen bagagerek gemaakt worden?
Dan kan en gaat ook gebeuren:

Reputatie 6
Badge
Tochjo, is dat een foto van de eerste klas? En zo ja, zit in de tweede klas ook dezelfde constructie?
Reputatie 3
Ja, in de tweede en eerste klas is er een bagagerek geplaatst.
Reputatie 1
Als de trein zelf al kan rijden is het misschien leuk om dit door heel Nederland te doen, net als bij de nieuwe NS Flirt treinen die vanaf december komen te rijden zodat mensen al vast kennis kunnen maken met de trein.

Een andere keuze, waarschijnlijk duurder is verschillend interieur in verschillende coupe's waarbij d.m.v. enquête gestemd wordt op het beste coupé zodat er wordt gekozen voor de beste indeling.

Tot nou toe ziet het er netjes uit en lijkt het veel op DDZ. Persoonlijk had ik liever gehad dat de buitenkant zo is gebleven als bij de huidige VIRM.
Reputatie 3
Volgens mij ontstaat er hier verwarring. De post van Tochjo laat een foto van de VIRMm zien, als reactie op LangEnBagage. Van de ICNG zijn er nog geen ontwerpen bekend, hoogstens hoe het er ongeveer ongeveer uit zou kunnen zien, op basis van het model (http://railcolornews.com/2016/09/24/it-video-alstom-showcases-its-coradia-configurator-for-trenitalias-future-regional-trains/ dit filmpje gaat over een Italiaanse trein, maar is van hetzelfde type als de ICNG).

Reageer