beantwoord

kosten busreis

Als ik mijn reizen bekijk wordt er voor hetzelfde traject steeds een verschillende prijs berekend, dat is toch idioot? Ik reis van Amstelveen busstation naar Schiphol en betaal 1,87 heen en terug 2,90 en elke keer anders. Dat klopt niet. Hoe kan dit????

icon

Beste antwoord door Robert B 5 maart 2021, 21:34

Voor zover ik weet zijn er geen verschillen in basistarief binnen een vervoersgebied. Iedere vervoerder moet hetzelfde basistarief rekenen.

Die zijn er zelfs landelijk niet, een BTM overstap is niet afhankelijk van de vervoerder (info TLS/OV-chipkaart). Die € 0,99 betaal je dus voor de eerste BTM incheck en daarna niet meer.

Voor @Moondecocqvandelwijnen daar is je € 1.87 dus, een reis zonder starttarief.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In deze community wordt vooral gesproken over treinreizen en niet over reizen met de bus.

Ik denk dat ik wel een verklaring heb voor de verschillende prijzen voor de ritten. Busritten worden berekend over de werkelijk gereden route van de bus. Als de bus een hele slinger maakt op weg naar de bestemming dan betaal je ook voor die slinger.

Reis je altijd op hetzelfde traject met dezelfde lijn? Dan is er iets anders aan de hand en zul je dat moeten laten onderzoeken door de klantenservice van Connexxion.

Volgens de reisplanner kost een heenreis met lijn 300 altijd €2,86 en een terugreis altijd €2,90. De heenreis is dus iets korter dan terugreis. De prijs van €1,87 kan ik niet verklaren.

@Moondecocqvandelwijnen, je heenreis is de prijs met korting, je terugreis niet. Daarnaast kunnen prijzen variëren zoals @iMark al aangeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog even gekeken naar de prijsopbouw van de heenreis. €1,87 is de prijs zonder basistarief van €0,99.

Reputatie 7
Badge +1

@Moondecocqvandelwijnen, je heenreis is de prijs met korting, je terugreis niet.

Ik denk niet dat dat het geval is, omdat het reductietarief altijd geldt, dus zou voor de terugreis zou dan ook het reductietarief moeten gelden. De regio Amstelland Meerlanden biedt wel Dal Voordeel abonnementen aan, maar daarvoor krijg je 40% korting en niet 34% korting, waardoor het bedrag weer lager zou moeten zijn dan €1,87.

Vermoedelijk is er, zoals iMark aangeeft, bij de heenreis overgestapt van een andere bus op lijn 300, waardoor het basistarief voor deze rit vervallen is.

Ik denk dat ik wel een verklaring heb voor de verschillende prijzen voor de ritten. Busritten worden berekend over de werkelijk gereden route van de bus. Als de bus een hele slinger maakt op weg naar de bestemming dan betaal je ook voor die slinger.

Ook hierover ben ik niet helemaal zeker van. Het valt mij namelijk op dat voor elke rit die ik maak bij Connexxion in deze regio, tussen twee dezelfde haltes, altijd precies hetzelfde bedrag betaal. Dat is ook het bedrag dat in de reisplanner staat.

Wel weet ik dat bij bijvoorbeeld de oude incheckapparatuur van de RET nog wel de kosten per gereden km berekend worden en je dan ook iets minder betaald als je eerder uitcheckt.

Ik vermoed eerder dat de apparatuur bij Connexxion werkt op basis van de vaste prijs van halte naar halte en niet de werkelijk gereden afstand, want ik check nooit uit als de bus bij de halte staat, maar altijd een stukje daar voor en toch betaal ik elke keer hetzelfde. Vermoedelijk is dit om te voorkomen dat mensen ver van te voren uitchecken bij lange afstanden tussen haltes en dus minder betalen. De eerstvolgende halte wordt ook weergeven op de in- en uitcheck lezers.

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt wel degelijk uit wat de exacte afstand van een busrit is. Zo liggen de bushaltes voor heen- en terugreis van een rit die ik regelmatig maak(te) een paar honderd meter bij elkaar vandaan. De heenreis is daardoor altijd een cent goedkoper dan de terugreis. 

Bij BTM betaal je altijd de werkelijk gereisde route, dus inclusief slingers en omwegen. En als je eerder uitcheckt, betaal je tot het punt waar je op dat moment bent.

Reputatie 1

Het maakt wel degelijk uit wat de exacte afstand van een busrit is. Zo liggen de bushaltes voor heen- en terugreis van een rit die ik regelmatig maak(te) een paar honderd meter bij elkaar vandaan. De heenreis is daardoor altijd een cent goedkoper dan de terugreis. 

Bij BTM betaal je altijd de werkelijk gereisde route, dus inclusief slingers en omwegen. En als je eerder uitcheckt, betaal je tot het punt waar je op dat moment bent.

Bij de RET wordt gewerkt met vaste prijzen van halte A naar halte B. Tenminste, op mijn factuur staan altijd dezelfde vaste prijzen van halte A naar halte B. Ook als de bus een omweg maakt. Ik heb het desondanks even neergelegd aan de klantenservice hoe dit zit,  ik hou jullie op de hoogte.

Reputatie 1

Bij de RET wordt gewerkt met vaste prijzen van halte A naar halte B. Tenminste, op mijn factuur staan altijd dezelfde vaste prijzen van halte A naar halte B. Ook als de bus een omweg maakt. Ik heb het desondanks even neergelegd aan de klantenservice hoe dit zit,  ik hou jullie op de hoogte.

Bij de RET betaal je per kilometer (daarop zijn de ritprijzen berekend), maar mocht de klant financieel gedupeerd raken door bijvoorbeeld omleidingen, dan betaal je niet meer dan het standaard tarief van die reis.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Connexxion werkt dat echt anders. Als voorbeeld een busrit van Huizen Busstation naar Hilversum Station. Met lijn 320 kost dat €3,70 en met lijn 100 €4,44. Vertrek en aankomst zijn identiek. De routes niet.

Reputatie 7
Badge +1

Ik bedoelde een rit van halte A naar halte B met één buslijn en via dezelfde route. Dus niet reizen die via een andere route gemaakt worden of bussen die op dezelfde route rijden maar een ander basis-/kilometertarief hebben. Wellicht maakt het voorbeeld het iets duidelijker.

Volgens 9292 kost een rit van Anderlechtlaan naar Schiphol Airport €1,49 voor het reductietarief (lijn 397). Elke keer als ik uitcheck wordt dat bedrag ook in rekening gebracht, terwijl ik nooit uitcheck op het moment dat ik uitstap, maar meestal enkele honderden meters voor de bushalte.

Ik zal dit weekend wel even kijken of het lukt om deze rit nog een keer te maken, maar om dan net na het vertrek bij Knooppunt Schiphol Noord (ong. 5 km voor Schiphol, Airport) uit te checken en te zien of de prijs dan lager zal zijn. Al vermoed ik dat dat niet het geval zal zijn.

Reputatie 1

Ik bedoelde een rit van halte A naar halte B met één buslijn en via dezelfde route. Dus niet reizen die via een andere route gemaakt worden of bussen die op dezelfde route rijden maar een ander basis-/kilometertarief hebben. Wellicht maakt het voorbeeld het iets duidelijker.

Volgens 9292 kost een rit van Anderlechtlaan naar Schiphol Airport €1,49 voor het reductietarief (lijn 397). Elke keer als ik uitcheck wordt dat bedrag ook in rekening gebracht, terwijl ik nooit uitcheck op het moment dat ik uitstap, maar meestal enkele honderden meters voor de bushalte.

Ik zal dit weekend wel even kijken of het lukt om deze rit nog een keer te maken, maar om dan ruim 2 km meter voor de halte uit te checken en te zien of de prijs dan lager zal zijn. Al vermoed ik dat dat niet het geval zal zijn.

Dat kan dus heel goed kloppen, er is een vast tarief tussen haltes, op basis van het normale aantal afgelegde kilometers. Dit aantal kilometers kan per buslijn verschillen, maar is per buslijn altijd hetzelfde. Zodoende dat omleidingen of ruim genomen bochten niet in rekening worden gebracht.

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij de RET zal de route berekend worden via het gereden aantal kilometers. Ook voor een geplande slinger/omweg in een traject betaal je. Dat levert allerlei tariefmatige uitdagingen op bij werkzaamheden.

Het valt pas op dat dit zo is wanneer je tussen A en B met verschillende lijnen kunt reizen en de route van de ene lijn langer is dan de andere, zoals in mijn voorbeeld tussen Huizen en Hilversum.

Bij het zonesysteem met de strippenkaart viel dit nooit op. Maar dat werd weer erg onrechtvaardig gevonden wanneer je net buiten een zone reisde. Nu betaal je voor je werkelijk gereisde kilometers, zelf als dat een beetje om is.

Bij de metro’s in Amsterdam en Rotterdam maakt het niet zoveel uit. Daar worden net als bij de trein alleen in- en uitcheck geregistreerd. Waar je in de tussentijd gereisd hebt maakt voor de tariefberekening niet uit. Zo is een rit met de metro van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid goedkoper geworden na de opening van lijn 52. Voor de komst van deze lijn werd altijd de omweg via Amsterdam Amstel berekend. 

Badge +3

Bij reizen op rekening (zoals Flex) wordt het per vervoerder gerekend, maar overstappen buiten het kortste traject worden natuurlijk ook gewoon meegenomen.

De prijs die 9292 toont (voor een bepaalde vervoerder, in Utrecht kan je bijv. van halte A naar B met zowel U-OV als Syntus) is dan leidend. Daar kunnen inderdaad verschillen in zitten.

Voor GVB van Zuid naar Centraal via Amstel betaal je -zolang je niet door poortjes gaat op Amstel- natuurlijk gewoon het tarief van lijn 52.

Bij reizen op saldo (met bus of tram) zou er nog een registratie kunnen zijn voor met welke lijn(en) je gereisd hebt, maar zie ik tegenwoordig nergens meer terug.

Dat kon je voorheen ook zien in je OV-chip reishistorie, Zorgde soms ook voor foutjes wanneer een bus al vóór aankomst op de eindhalte (zoals Eindhoven busstation) van lijnnummer wisselde, dan had je een incheck op bijv. lijn 3 en uitcheck lijn 15. Bij de ov-balie in Eindhoven was dat dan binnen een minuut weer opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet zijn er geen verschillen in basistarief binnen een vervoersgebied. Iedere vervoerder moet hetzelfde basistarief rekenen. In Amsterdam-Amstelland bijvoorbeeld betaal je bij iedere vervoerder hetzelfde basistiarief.

Opvallend is dat er soms prijsverschillen zijn van een cent zijn bij een reis van exact de ene halte naar exact een andere halte. In Amsterdam kun je van de Brinkstraat naar de Hugo de Vrieslaan met zowel GVB-tram 19 als de bussen 320 (Connexxion), 322 (Keolis) en 327 (Keolis). Voor alle lijnen is het basistarief €0,99 maar de ritprijs is €0,20 met de tram en €0,19 met de buslijnen.

Badge +3

Voor zover ik weet zijn er geen verschillen in basistarief binnen een vervoersgebied. Iedere vervoerder moet hetzelfde basistarief rekenen.

Die zijn er zelfs landelijk niet, een BTM overstap is niet afhankelijk van de vervoerder (info TLS/OV-chipkaart). Die € 0,99 betaal je dus voor de eerste BTM incheck en daarna niet meer.

Voor @Moondecocqvandelwijnen daar is je € 1.87 dus, een reis zonder starttarief.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan veranderd. Er waren regionale verschillen.

Een volgende incheck moet binnen de 35 minuten zijn om geen nieuw basistarief berekend te krijgen. En het hoeft niet bij dezelfde halte te zijn.

Reputatie 5
Badge

In de casus van TS zit het verschil in het basistarief. Dat is overal in Nederland €0,99 voor reizen met bus, tram en metro op vol tarief. Als je overstapt op een andere bus, tram of metro, ongeacht vervoerder, binnen 35 minuten, betaal je dit basistarief niet opnieuw.. Volgens de reisplanner kost de reis van TS €2,86 krijgt TS €1,87 in rekening gebracht. Klaarblijkelijk denkt de financiële administratie dat er een overstap is gemaakt. Of er daadwerkelijk een overstap is gemaakt, kunnen we hier niet beoordelen. Het kan ook zijn dat de terugreis binnen 35 minuten na uitcheck van de heenreis aanvangt. Ook dat wordt als overstap gezien. Maar TS zegt dat juist de heenweg goedkoper is.

Zonder de volledige reis van TS te kennen, kunnen we niet oordelen over wat er aan de hand is. Weet wel dat Connexxion de zaakjes qua NS Flex en NS business card bij overstappen zeer slecht op orde heeft. Zo rekent Syntus (provincie Utrecht), zoals het hoort, niet opnieuw het basistarief als je overstapt binnen 35 minuten, zelfs al is dat vanaf Connexxion (regio AML). Connexxion daarentegen herkent het bij NS Flex of NS Business card niet als je vanaf Syntus komt. Alleen overstappen bij Connexxion onderling worden wel herkend. En maar dubbel basistarief cashen. Schofterig. Klantenserive heeft dat erkend na veel kastje-muur-schuiven. Ik kon een persoonlijke regeling krijgen om periodiek kosten terug te krijgen nadat bleek dat het structureel fout ging. Dat heb ik geweigerd. Ben weer op een reguliere chipkaart gaan reizen. Dan maar een aparte chipkaart voor de trein. Maar nu werkt alles gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad lastig om de details te bespreken als we niet weten of @Moondecocqvandelwijnen overstapt op een andere bus. Het lijkt er overigens wel op.

Op de heenreis is het basistarief al afgerekend voor de overstap en wordt alleen de ritprijs berekend. Op de terugreis worden het basistarief en de ritprijs afgerekend bij het uitchecken. Na een overstap wordt daarna alleen de ritprijs gerekend.

Het is daarnaast niet duidelijk of er op saldo of op rekening wordt gereisd.

De problemen die @Sneltram heeft ervaren zijn volgens mij een voorbeeld van wat er gebeurt wanneer je een versnipperd systeem hebt met allerlei aanbieders die aangehaakt moeten worden bij een Flex systeem van een ander bedrijf. Dan wordt het systeem dermate complex dat het eigenlijk vragen is om moeilijkheden.

Reputatie 6
Badge

Techniek van berekenen prijzen met OV-chip op alles wat voorheen de strippenkaart hanteerde is gebaseerd op de DRIS=dynamisch reis Info systeem, wat vooral te zien is aan de screens in de bus. Je kan uitchecken vanaf het moment dat die jouw halte aangeeft als ´next stop´. Prijzen per KM verschillen zowel per concessie, per maatschappij als per TYPE lijn-de 3/400 serie in N+Zd Holland zijn duurder omdat het R-net is met meer comfortabele bussen-althans dat is de achterliggende gedachte. Overigens hadden/hebben? sommige MIJen een nare truc om te vroeg uitchecken te bestraffen, ik weet niet of dat nog steeds wordt gedaan. Mijn grondige kennis is van enkele jaren terug, er kunnen sindsdien wel wijzigingen zijn.

Als de haltes in 2 richtingen ver uiteen liggen komt het wel voor dat heen/terug een paar sentjes scheelt-1 KM kost momenteel zo tussen de 15-18 ct, wat meer voor die luxere R-of watdanook Liners. Die hebben veelal ook een hogere instapborg, want anders zouden velen zonder uit te checken 4 eur betalen ipv een vaak veel hogere ritprijs.

Het klopt inderdaad dat elke Incheck binnen 35 min na laatste UITcheck op BTM geldt als overstap, maar als er dan bvb een treinritje tussen zit dan varieert het of dat wel/niet wordt herkend. Mede daarom is bvb 2 chipkaarten weer handig. In sommige regioś wordt een overstap ook geaccepteerd van bus op regio-trein, bvb is dit recent aangepast bij ARV in het Noorden.

Dit is vooral een NSforum maar dat hele chipgedoe is ooit vooral opgezet als vervanging van de strippenkaart en NS is noodgedwongen er ook met mee moeten doen zonder hun eigen tariefsysteem er op aan te passen. Vandaar die veelheid aan klachten, onduidleijke situaties en hangen en wurgen voor de objectieve kijker.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren nog even tijd gehad om mijn experimentje uit te voeren met als resultaat dat ik ook weer €1,49 heb betaald. De uitcheck was ter hoogte van de bushalte Schiphol, Elzenhof/P5, wat zo'n 4 km van de halte bij Schiphol Plaza is, om 19:49 terwijl de bus om 19:53 pas bij de halte Schiphol, Airport arriveerde. De bus was te laat en reed sneller door, waardoor de reistijd tussen Knooppunt Schiphol Noord en Schiphol, Airport een stukje korter was.

Als ik de werkelijke aantal kilometers zou hebben betaald zou ik minder kwijt moeten zijn dan €1,49, omdat de gereisde afstand tot het vervroegd uitchecken korter was dan dat ik bij de uitstaphalte zou uitchecken. Het apparaat weet echt niet of er zo nog een enorme omweg aan gaat komen, bij het uitchecken is het bedrag namelijk al van mijn kaart af geschreven.

Ik heb toch zo'n gevoel dat de theorie die ik en JoeyG delen toch echt klopt, waarbij de prijs wordt berekend over de afstand die de bus normaal zou afleggen over dat traject tussen de twee haltes. Dit geldt dan in ieder geval voor vervoerders die gebruik maken van dit type kaartlezer. 

Overigens betaal ik bij de RET bij de bussen en trams die beschikken over de nieuwe kaartlezers iedere keer alleen het basistarief van in mijn geval €0,65, maar daar gaat dus ook iets niet helemaal lekker. Wel voordeliger.

Over het basistarief gesproken. Landelijk is het basistarief inderdaad €0,99 voor 2021, maar uitzonderingen zijn er wel. Voor de nachtbussen in de regio Amstelland-Meerlanden geldt bijvoorbeeld basistarief van €1,75. Voor reguliere bussen heb ik geen afwijkingen kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat het volgende het misverstand tussen @loklok8 en mij kan oplossen. 

Je betaalt bij een busrit voor de werkelijk gereden kilometers tussen de in- en uitstaphalte. Alle haltes zullen gedefinieerd zijn in het systeem. Uiteraard betaal je minder wanneer je een halte (of haltes) eerder uitcheckt en blijft zitten. Dat is mij wel eens per ongeluk gebeurd. Het is eenvoudig te corrigeren door opnieuw in te checken (Overstap OK) en bij de juiste halte uit te checken. Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe lang je voor het bereiken van de halte uitcheckt, mits het maar na de halte voor de uitstaphalte is. 

Als tussen de in- en uitstaphalte via een slinger wordt gereden dan betaal je ook voor die slinger. In het Gooi zijn daar meerdere voorbeelden van te vinden. Als reiziger merk je dat eigenlijk alleen wanneer er tussen A en B buslijnen rijden via verschillende routes.

Tot een paar jaar terug bepaalden de verschillende concessieverleners de hoogte van het basistarief en waren er regionale verschillen. Ik heb (nog) niet kunnen vinden wanneer dit landelijk is geüniformeerd.

Badge +3

Wanneer het basistarief voor BTM (en de regionale treinvervoerders) precies landelijk is geworden weet ik ook niet, maar het is in ieder geval lang geleden en volgens mij gaat het concept (basistarief + kilometers) terug tot de invoering van de ov-chipkaart dus dan hebben we het over 2004.

Edit: Op https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Basis-_en_kilometertarief staat een tabel die begint bij 2006, en ook nog:

De prijs tussen de heenreis en terugreis over exact hetzelfde traject kan verschillen, omdat de routes apart zijn ingemeten.

Dus bij uitchecken na een gepasseerde halte betaal je in principe de prijs tot de eerstvolgende halte. Wel zo logisch natuurlijk.

En als een bus wegens omstandigheden omrijdt betaal je gewoon het tarief zoals normaal tussen halte IN en UIT (voor die specifieke buslijn, een andere lijn/route nemen tussen A en B levert natuurlijk meestal een verschil op).

Reageer