beantwoord

Kosten treinkaartje

• 18 december 2018
  • 5 reacties
  • 176 Bekeken

Hallo, kan iemand inzichtelijk maken waaruit de kosten (in percentages) voor het treinkaartje zijn opgebouwd?
icon

Beste antwoord door Slidestops 18 december 2018, 19:32

6% (na 1 januari 9%) belasting en de rest is inkomen voor de NS om de kosten te dekken. Ik vrees ervoor dat verdere percentages niet openbaar worden gemaakt ivm concurrentie etc
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
6% (na 1 januari 9%) belasting en de rest is inkomen voor de NS om de kosten te dekken. Ik vrees ervoor dat verdere percentages niet openbaar worden gemaakt ivm concurrentie etc
Hallo TriesteReiziger en welkom bij de NS Community,

Het antwoord van Slidestops klopt. Heb je verder nog vragen?
Haha, welke concurrentie als ik vragenag?
Reputatie 7
Elke niet hoofdrailnet lijn wordt aanbesteed in Nederland. Hier rijdt bijvoorbeeld Arriva, Keolis en Q-Buzz. Het hoofdrailnet wordt voor zover ik weet ook in 2025 aanbesteed. Iedere vervoerder kan dus op een lijn bieden en op die manier heb je concurrenten op het spoor.
Reputatie 4
Een VIRM-VI (dubbeldekstrein van zes 'bakken') weegt 349 ton. Dat kost € 1,9304 per kilometer. Verder moet er voor de elektriciteit betaald worden, dat is per kWh € 0,028779. Verder is het ook wel fijn om onderweg op een station te stoppen. De kosten daarvan zijn verschillend per trein en stationsgrootte. Een sprinter op station Akkrum kost € 0,68 terwijl je voor een IC op Amsterdam Centraal € 11,45 per stop betaalt. Daarnaast moet de trein gedurende de nacht ook ergens staan, wat op jaarbasis € 68,28 per meter spoor kost (je hebt er 162 nodig dus in totaal € 11061,36 per jaar).

En dan hebben we het dus alleen over de vergoeding van NS aan ProRail, allemaal te vinden in https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2019_versie_1.3a.pdf

Daar komt nog bij: trein zelf, het onderhoud hiervan, de schoonmaak, het personeel, de kaartautomaten, de website van NS, dit forum, etc etc etc.

Reageer