lang leve reclame

• 10 juli 2020
  • 10 reacties
  • 278 Bekeken

Reputatie 2

Overal waterkranen om water je fles in te tappen en neem je beker mee zodat je met korting een drank krijgt, maar natúúrlijk moeten we water uit plastic fles promoten. Dát hebben we nodig na zo een lange tijd weg geweest te zijn. 😡 Plus: die ellendige schermen bevatten weer reclame! 🤬
Kijk met zijn allen eens naar die aflevering van Tegenlicht waar de burgemeester van een redelijk plaatsje ervoor koos om reclame te bannen uit de stad…

We moeten daar ook met zijn allen werk van maken om dit soort kapitalistische prikkels te verbannen! 

10 reacties

Badge

Als je dan ook extra wilt betalen voor je treinreis zou er minder reclame op de stations kunnen zijn, maar het geld om treinen te laten rijden moet toch ergens vandaan komen.

Reputatie 7
Badge +3

Reclame brengt natuurlijk wel geld op voor NS, iets wat nu zeker welkom is. Maar ik ben het wel met TS eens dat het beetje krom is om overal watertappunten te openen op of bij stations om daarmee mensen aan te moedigen minder plastic flesjes te gebruiken en weg te gooien en dan juist reclame maken voor water in plastic flesjes. Doe dat dan alleen voor andere producten die Kiosk verkoopt.

En wat reclame in het algemeen betreft, dat mag ook wel een tandje minder. Je wordt overal, niet alleen op stations, overspoeld door reclame. Al merk ik zelf dat ik er een soort van immuun voor wordt in de zin dat ik vaak wel registreer dat er ergens een reclamebord/zuil is maar niet voor welk merk of product die reclame is. Als je me dan 5 seconden later vraagt wat erop stond dan weet ik dat niet.

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe het staat met het openen van watertappunten. Zo werd er vorig jaar al aangegeven dat er o.a. zo'n punt geopend zou worden op De Vink, maar ik heb nog nergens gezien wanneer dat gaat gebeuren. Of heeft de hele operatie door Corona vertraging opgelopen? 

Reputatie 7
Badge +3

@Sg_sg1 

Geen linkse betutteling graag. 

Overal waterkranen om water je fles in te tappen en neem je beker mee zodat je met korting een drank krijgt, maar natúúrlijk moeten we water uit plastic fles promoten. Dát hebben we nodig na zo een lange tijd weg geweest te zijn. 😡 Plus: die ellendige schermen bevatten weer reclame! 🤬
Kijk met zijn allen eens naar die aflevering van Tegenlicht waar de burgemeester van een redelijk plaatsje ervoor koos om reclame te bannen uit de stad…

We moeten daar ook met zijn allen werk van maken om dit soort kapitalistische prikkels te verbannen! 

Jammer dat je de reclame op het station niet kan waarderen. Dat is persoonlijk, en zal ook aan de reclame liggen of je het wat vindt of niet. Wat betreft de reclame van de waterflesjes, mensen kunnen het plastic flesje prima hergebruiken, en eventueel vullen bij een watertappunt. Dat doe ik zelf ook regelmatig als ik onderweg een plastic flesje heb. Ondanks dat, begrijp ik jouw punt wel, maar helaas kan ik hierin niets voor je betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

@Rizana NS dat hergebruiken van zo'n flesje zou ik niet te lang doen. Behalve dat het niet hygiënisch is, komen er na verloop van tijd bepaalde stoffen uit het flesje zelf vrij.

Badge +3

@Rizana NSdat hergebruiken van zo'n flesje zou ik niet te lang doen. Behalve dat het niet hygiënisch is, komen er na verloop van tijd bepaalde stoffen uit het flesje zelf vrij.

Elke week een keer met (warm) water en een druppeltje chloor spoelen is prima. Of, voor wie een afwasmachine heeft, zet het bij de vuile vaat.. Hygiëne ten top, toch?

Wat is dat dan met flesjes (gekocht bij tankstation of kiosk of zo) die zelf stoffen gaan afscheiden/uitstoten?

Na welke bepaalde tijd, en welke stoffen zijn dat dan die vrij komen na die tijd? En is er nog een voorwaarde voor wat er in dat flesje zit of zat?

En wat doet dat (stel, kraanwater) dan met je, met een flesje van een half jaar oud met vers water?

Ik ruik altijd even, kijk niet zo naar tht datums en zo behalve in de winkel (de langst houdbare koop ik meestal, of die van vandaag met 35% kassa korting!)

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/overig/5283431/nucheckt-hergebruiken-van-plastic-waterflesje-gevaarlijk-.html

Badge +3

https://www.nu.nl/overig/5283431/nucheckt-hergebruiken-van-plastic-waterflesje-gevaarlijk-.html

Ja echt hè dus.. :sunglasses: Alu hoedje op!

Het is wel zo hygiënisch om je waterflesje regelmatig te wassen: miljoenen bacteriën kunnen zich binnen een paar weken in je waterflesje nestelen. De kans dat je er ziek van wordt is gelukkig niet heel groot.

Ik zag ooit na een tijdje wel kleurige spikkeltjes in mijn flesje limonadesiroop (ieuw!). Maar goed, daar krijgt een gezond persoon verder niets van. Dat ruik of proef je zelf wel, of je lichaam zegt nee en en spuugt het wel uit.

Als het aan die flesjes ligt gooi ik ze netjes weg (recyclen) Ik heb er nog genoeg!

@MoDe niet te lang inderdaad, maar een weekje is geen probleem.

Reputatie 2

@Sg_sg1

Geen linkse betutteling graag. 

Je lijkt te vergeten dat we een democratie zijn. Dit houdt in dat we vrij zijn om keuzes te maken. Denken veel mensen hetzelfde, dan kan de (lokale) politiek overtuigd worden.

verandering hoort bij de mens. Reclame vandaag de dag zorgt vrijwel alleen maar voor prikkels om consumeren te bevorderen. Dingen kopen die we niet nodig hebben.

Ik lees dat mensen schrijven dat dit, zeker in deze tijd, belangrijk is om bedrijven er bovenop te helpen.

Marjan Minnesma pleit ervoor om door te pakken en de economie die we voor de Covid-19-crisis hadden, nu echt om te vormen naar een duurzame economie waarin we de aarde zoveel mogelijk beschermen in plaats van vervuilen nu. Daar hoort het afschaffen van overbodige, perverse reclame ook bij. 
Maar zo lang bedrijven met veel geld en mooie verhalen overheden kunnen overtuigen met geld, en wij het maar normaal blijven vinden dat hele gebieden verdwijnen achter borden en billboards, verandert er weinig.

Bij reclame uiten door bedrijven zijn het de reclamebedrijven als JC Deceaux die er goud geld mee verdienen. Jouw gemeente verdient er vrij weinig mee. Ja, door meer en meer reclame in het openbaar toe te staan, verdient men meerdere beetjes.

Dank voor je inhoudelijke reactie, in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +3

Het vervoeren van water in plastic flessen in een land met zo ongeveer de beste drinkwaterkwaliteit ter wereld is de meest onzinnige en een vervuilende activiteit met een onwaarschijnlijke ecologische voetafdruk in vergelijking met drinkwater.

Het verbieden van de verkoop van flessenwater zal moeilijk zijn. Maar ik zou als overheid in ieder geval overwegen om er heel veel accijns op te gaan heffen met ook minimaal een euro statiegeld per fles(je). De vervuiler betaalt dan in ieder geval. En iemand die een plastic waterfles inlevert krijgt het statiegeld terug. Een reclameverbod op flessenwater lijkt me ook wel een goed idee.

Ik heb ooit een leidinggevende gehad van Belgische herkomst die erop stond dat we in het kantoor zo’n waterkoeler zouden krijgen met van die grote plastic flessen. Het was die man niet aan het verstand te peuteren dat de kwaliteit van het Amsterdamse leidingwater minimaal even goed is als dat van die flessen. Hij wilde dat gewoon niet geloven. En dus kwam er iedere week een man met een steekkar flessen omwisselen terwijl er gewoon prima drinkwater uit de kraan kwam. In sommige landen is het drinkwater inderdaad niet lekker vanwege toegevoegd chloor maar daar is in Nederland geen sprake van. 

Het drinken van leidingwater is ook nog eens een keer zo’n 500 keer goedkoper dan flessenwater. Bij het gebruik van watertappunten ontelbaar veel meer goedkoper. https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2017/waterfles-vullen-500-keer-goedkoper-onderweg/

Reageer