Lelylijn | NS Community

Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2350 Bekeken

Badge +3

Volgens iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


83 reacties

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Misschien dat NS dan eindelijk eens gaat realiseren dat spitsreizigers de grote betalers zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een opvallende passage uit het interview met Rintel: “Investeren in Amsterdam-Arnhem-Berlijn (...)” Dat lijkt me nieuws!

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten?  Of wordt er weer eens iets gekakeld zonder ook maar een idee te hebben hoe het spoorwegnet in elkaar zit?

Die journalist was ook niet erg wakker. Bij het noemen van Arnhem had er natuurlijk een waslijst aan vragen gesteld moeten worden. Want wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de treindienst via Hengelo?

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten? 

Je krijgt de indruk dat NS überhaupt nooit met DB communiceert. De Berlijntrein via Duisburg laten lopen is iets waar DB sowieso niet opzit te wachten aangezien de lijnen door het Ruhrgebied al overbelast zijn. Daarnaast zou DB dan vanaf Rheine en Osnabruck een vervangende trein naar Hannover en Berlijn moeten laten rijden (anders wordt de hele regio afgesneden van Fernverkehr) en ik hoor nooit dat NS aanbiedt de kosten daarvan te gaan betalen. Ik heb soms het idee dat men bij DB dan ook zijn schouders ophaalt en NS niet zo serieus neemt. 

Reputatie 7
Badge +3

Luchtfietserij gekoppeld aan onbenul, onwetendheid en ondeskundigheid. Dat lijkt me een garantie op succes.

Er gaat helemaal geen snelle verbinding Amsterdam - Arnhem - Berlijn komen. Wel heeft DB nieuwe treinen gekocht voor de verbinding Berlijn - Amsterdam via de huidige route. Dat is de werkelijkheid. Het gekakel van NS hoeven we niet serieus te nemen.

Badge +3

Mag wat kosten.. maar goed er ligt nog ergens 20 miljard op de plank bij Cora van Nieuwenhuizen? https://www.ovpro.nl/trein/2020/12/17/ook-ns-toont-zich-voorstander-van-lelylijn/?gdpr=accept

NS verwacht zeker 12.000 extra treinreizigers {per dag, per week/maand?} als de nieuwe verbinding er komt. “De Lelylijn heeft zo zijn voordelen”, aldus de spoorvervoerder. De belangrijkste is dus de tijdswinst van 40 minuten. Ook ziet NS veel potentie in stations in Drachten en Emmeloord {???} Daarnaast zorgen twee verbindingen met het noorden voor minder reizigershinder bij werkzaamheden of verstoringen.

Dat allerlaatste dan weer wel… Berlijn via Arnhem was al besproken :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Badge +3

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Lees dit nu pas, amen en prosit op afstand voor de kerstborrel.

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Er zomaar even 2 spoortjes naast leggen lijkt mij ook nog wel een dingetje. Zullen gerust wel wat dingen in de weg staan. Voorlopig lijkt mij dat er weinig geld voor dit soort plannen beschikbaar zal zijn de komende 10 jaar. Misschien in 2030 eens in dit topic kijken hoever het er inmiddels mee staat. :grinning:

 

Misschien een idee om eens te kijken naar de eerste topics op dit forum en eens kijken wat er wel of niet gerealiseerd is./

Badge +3

Ze gaan nu zelfs in Brussel lobbyen…

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/855685/groningen-en-friesland-willen-brussel-warm-maken-voor-lelylijn

De provincies Groningen en Friesland gaan ook bij de Europese Unie lobbyen om geld los te krijgen voor de aanleg van de Lelylijn. De gedeputeerden Fleur Gräper en Avine Fokkens bezoeken Amsterdam in het kader van het Europees Jaar van het Spoor.

Er rijdt namelijk een speciale trein ‘Connecting Europe Express’ van de Europese Commissie door Europa. De gedeputeerden ontmoeten leden van de Europese Commissie en ambtenaren uit Brussel en willen deze ontmoeting gebruiken om de Lelylijn en de Wunderline onder de aandacht te brengen.

‘We gaan proberen om de verbinding Amsterdam - Groningen op het hoofdnetwerk van Europa te krijgen’, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. ‘We hopen daarnaast Brussel te bewegen om te investeren in allerlei innovatieve oplossingen op het gebied van spoor.’

Aandacht voor verbinding Amsterdam-Bremen

Beide provincies hebben de overtuiging dat de Lelylijn en de Wunderline, eenmaal aan elkaar geknoopt, versterkend werken op het netwerk van Nederland en Europa. De treinverbindingen zorgen voor een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Bremen. ‘We hopen dat samen onder de aandacht te brengen.’

etc… 

Trekken aan een dood paard heet dat. 

Badge +3

Trekken aan een dood paard heet dat. 

Voor zover Rintel het al had over ‘landsdelen ontsluiten’ gaat het inderdaad nergens over.

Emmeloord en Drachten redden zich wel natuurlijk. Maar nu bemoeien de provincies zich al er mee?

We zien wel… iets met kosten en baten of zo :sleeping:

Duitse verkiezingsuitslag biedt kansen

Gräper kijkt ook met een schuin oog naar de verkiezingsuitslag in Duitsland, waar het CDU verloor en de SPD nu de grootste partij is. De kans bestaat dat er een coalitie komt met SPD en die Grünen, mogelijk gecomplementeerd door de FPD. De eerste twee partijen zijn pleitbezorger van meer spoorverbindingen.

En meer niet dus (pleitbezorger).

Reputatie 7
Badge +3

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1072737-omrop-tip-spoorzoeken-naar-de-lelylijn

Er is totaal geen business case voor deze luchtfietserij. Wat een gelul.

Reputatie 5

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1072737-omrop-tip-spoorzoeken-naar-de-lelylijn

Er is totaal geen business case voor deze luchtfietserij. Wat een gelul.

Toch niet: 

https://www.bing.com/news/search?q=nieuw+kabinet+wil+voor+3+miljard+lelylijn+aanleggen&qpvt=nieuw+kabinet+wil+voor+3+miljard+lelylijn+aanleggen&FORM=EWRE

Voor 3 miljard euro + verdere financiering van andere partijen kan de Lelylijn aangelegd worden. Maar het zal nog een aantal vervolgstappen moeten volgen zoals tracevarianten, aanleg onder - en bovenbouw van de Lelylijn, juridische procedures, testritten e.a. De aanleg van de Lelylijn is in ieder geval concreter. 

Voor 3 miljard kunnen ze wel het deel tussen Groningen - Drachten - Heerenveen (Noord) aanleggen. Pendeltreinen laten rijden die dan aansluiten op de IC Leeuwarden - Breda/Den Haag.   

Reputatie 5

Ben benieuwd naar de tracevarianten. Er wordt duidelijk aangegeven dat het parallel aan de snelwegen wordt aangelegd. Blijkbaar een eind van de centrums van Emmeloord, Heerenveen en Drachten vandaan. Alleen tussen Emmeloord - Heerenveen hebben ze ook nog een andere variant die dwars door de polder gaat waardoor deze tracé variant wat korter i.p.v. Lemmer en Joure. 

Het zal dan te vergelijken zijn met Dronten en Kampen Zuid. Kunnen ze dan beter direct een grote nieuwbouwwijk bouwen met daarbij een winkelcentrum. In Almere zijn zes stations. En aan de westelijke en oostelijke zijde zijn daarnaast alle woonwijken gebouwd. Waardoor velen snel naar de stations kunnen. Heel integraal ontworpen. 

Citaat "in 2038 zou de eerste trein over de Lelylijn moeten gaan rijden".

Even lachen. 

@Hanzeboog   Juich vooral niet te hard, dit is een herhaling van stappen en ik zie het uiteindelijk weer afketsen als puntje bij paaltje komt.

Jaren geleden waren er dezelfde plannen, is niets van terecht gekomen.

Reputatie 5

@Hanzeboog   Juich vooral niet te hard, dit is een herhaling van stappen en ik zie het uiteindelijk weer afketsen als puntje bij paaltje komt.

Jaren geleden waren er dezelfde plannen, is niets van terecht gekomen.

Hou een slag om de arm. Daarom heb ik het in één van mijn reacties over vervolgstappen. 

Maar het lijkt me wel wat concreter. 

@Hanzeboog   Juich vooral niet te hard, dit is een herhaling van stappen en ik zie het uiteindelijk weer afketsen als puntje bij paaltje komt.

Jaren geleden waren er dezelfde plannen, is niets van terecht gekomen.

Mee eens, in feite schuift het kabinet dit dossier gewoon weer door naar een volgend kabinet. 

Reputatie 7

Het lijkt me nuttiger om extra te investeringen te doen in het oplossen van bestaande knelpunten en extra rails waar dat echt nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen business case, ook niet met 3 miljard.

Badge +3

Het leeft nog wel.. https://twitter.com/Elmem73151627/status/1490771333776650244

Ach, hier in het Noorden weten we niet beter. Bussen rijden bijna niet meer. Extra spoorverbinding staat ook nog niet op de kalender. Lastig voor studenten. Ik verplaats me dan maar in mijn oude diesel.

En ja dat zal dan wel over de Lelylijn gaan uiteraard. Vergeet Emmeloord niet :sweat_smile:

Ja, lelylijn. Ongeveer 15 tot 20 jaar geleden hadden ze het ook over een station in Drachten. Of een metro, zoiets.

Rendabel? En lees ik daar zomaar iets over studenten die zich al met ‘een oude diesel’ verplaatsen in plaats van 9 km fietsen (want geen bus) naar een station? :rofl:

Maar goed, dat is in het 'noorden’ dus…Haha wat een drama (maar we weten niet beter).

Reputatie 5

Wederom wordt aanleg van Lelylijn concreter: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1013319/komst-lelylijn-weer-stapje-dichterbij-na-positieve-stemming-europees-parlement

Nu nog een andere kabinet. Kabinet Rutte is nooit voorstander van Lelylijn geweest. Die reservering van € 3 miljard is om de voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland te sussen. Maar daarna zal het resterende bedrag bij mekaar geschraapt moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +3

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Badge +3

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

En dat wordt nu Brusselfietserij? Die Nederlandse 3 miljard toch maar verplicht investeren in een spoorlijn die iedereen wil maar bijna niemand zal gebruiken (tenzij Zwolle er uit ligt)?

Heerenveen (Noord) of Drachten.. Daar moet je zijn! 🤣 https://www.lelylijn.nl

Er wordt ‘beloofd’ dat je dan binnen een uurtje in hartje Amsterdam (zal wel Zuid worden) kunt zijn!

Ga dus maar vooral in Drachten of Hoogeveen wonen!

Emmeloord wil dan ook een station (maar wat nou een trein dwars door mijn polder?!) en het komt goed.

Luchtfietserij voorlopig mee eens, helaas voor de betrokkenen.😪 En geen ‘uurtje naar Amsterdam’ verbinding voor de yuppen die in het hartstikke hippe Hoogeveen of Drachten (of misschien wel Emmeloord als het nieuwe Almere) zouden willen wonen?

Als die lijn er ooit komt, dan investeer in Emmeloord natuurlijk!

Reageer