Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2355 Bekeken

Badge +3

Volgens iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


83 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Reputatie 7

Het lijkt me nuttiger om extra te investeringen te doen in het oplossen van bestaande knelpunten en extra rails waar dat echt nodig is.

De variant met ICNG (200km/u) werd geschat op 85 minuten van Groningen naar Amsterdam Zuid. Ter vergelijking: de huidige reistijd is 119 minuten, vanaf juni wordt dat 118 minuten (versnelling Hoogeveen) en vanaf 2025 zou dat 115 minuten moeten worden (ICNG sneller op de Hanzelijn). De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?

Reputatie 7
Badge +3

Luchtfietserij gekoppeld aan onbenul, onwetendheid en ondeskundigheid. Dat lijkt me een garantie op succes.

Er gaat helemaal geen snelle verbinding Amsterdam - Arnhem - Berlijn komen. Wel heeft DB nieuwe treinen gekocht voor de verbinding Berlijn - Amsterdam via de huidige route. Dat is de werkelijkheid. Het gekakel van NS hoeven we niet serieus te nemen.

Reputatie 3

'Rendabel' verwijst naar de opbrengst uit kaartverkoop en abbonementen voor de treindienst zelf. Het verwijst niet naar de tientallen tastbare en ontastbare socio-economische baten voor de regio die hierdoor beter bediend gaat worden. Het idee dat een treindienst binnen de opvattingen van neoliberaal economisch beleid "rendabel" moet zijn is vooral kortzichtig. De echte waarde van een spoorverbinding is namelijk onmogelijk in een aantal vage cijfers uit te drukken tenzij deze spoorverbinding een fatsoenlijke 10-15 jaar de tijd heeft gehad om op de omgeving in te werken. 

 

De fundamentele fout is dat we revolutionaire spoorprojecten als deze eerst aan talloze analyses en economische doembeelden onderwerpen voordat deze überhaupt een kans krijgt om aangelegd te worden. Eerst bouwen, dan rekenen. In Nederland is dit sinds een paar decennia vrijwel ondenkbaar geworden, maar precies hierdoor hebben we als land minder toekomst dan ooit. We vallen stil, er gebeurt niks, en ondertussen vliegt de voortgang in Midden- en Zuid-Europa ons de oren om....

 

Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit. 

 

Het loopt in heel Nederland de spuigaten uit. Tussen Sittard en Heerlen is er vandaag voor de derde dag op rij een urenlange stremming door een sein/wisselstoring (op dit moment nog steeds niet opgelost). De problemen bij ProRail lopen langzamerhand alle spuigaten uit.

Lachwekkend tussen Meppel en Zwolle was gisteren een kleine spanningsdip bij het elektriciteitsbedrijf waardoor er bij ProRail een schakelaar de stroom uitschakelde. Niemand mocht de schakelaar weer omzetten, daar moest volgens het protocol een gespecialiseerde monteur voor opgeroepen worden en dat duurde uren. De monteur heeft de schakelaar weer omgezet.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen business case, ook niet met 3 miljard.

Trekken aan een dood paard heet dat. 

Reputatie 7
Badge +3

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Een tweede lijn tussen Zwolle en Meppel zou al veel schelen. Vooral de robuustheid van het baanvak zou er enorm mee gebaat zijn. Interessant is ook een aansluiting van Emmen naar Stadskanaal. 
 

Ik ben overigens niet tegen de aanleg van nieuwe lijnen om witte vlekken in het netwerk op te lossen. Maar doe dat dan op een minder dure manier. Een HSL is gewoon veel te duur. 

Reputatie 7
Badge +4

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Reputatie 7
Badge +3

Het leukste van dit soort onderzoekjes is dat je er de deur niet meer voor uithoeft. 

Overigens denk ik nog steeds dat de Lelylijn als HSL veel te duur is. Ik zie overigens wel iets in een IC-lijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Met een baanvaksnelheid van 200km/u. De bouw en exploitatie zijn dan een stuk goedkoper dan de luchtfietsplannen en Noord-Nederland krijgt toch een snellere verbinding met de Randstad. En het noorden blijft bereikbaar wanneer er een verstoring is tussen Zwolle en Meppel.

Een spoorlijn over de Afsluitdijk heeft heel veel nadelen. Nog afgezien van de beperkte infrastructuur tussen Amsterdam en Alkmaar om allerlei extra treinverkeer af te wikkelen.

Reputatie 7
Badge +3

De oosterburen hebben allang aangegeven dat ze niet geïnteresseerd zijn in het versnellen van de verbinding van Groningen via Leer naar Bremen. Dus die Lelylijn wordt echt geen internationale verbinding. Je moet niet vergeten dan het noordwesten van de deelstaat Nedersaksen een dunbevolkte uithoek van Duitsland is. De Bondsregering gaat echt niet investeren in snelle spoorverbindingen in die regio.

Voor het verkeer van Nederland naar Hamburg zal er een overstap in Osnabrück blijven. Ik zie wel toekomt voor een rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen.

Dit alles heeft niets te maken met Nederlandse kruideniersmentaliteit. Wel met realisme. 

Reputatie 7
Badge +4

Het ligt natuurlijk wat genuanceerder. Mensen uit het Noorden zouden kunnen gaan werken in de regio Amsterdam en die komen dan ook in deze woonwijken. Voor de inwoners van Amsterdam is Heerenveen ongeveer Siberië. Denkbaar is wel dat Noorderlingen terug zouden kunnen gaan  

 

De FNP-aanhang heeft een grotere waardering voor de gebruikelijke omgangsvormen in Friesland. Die zijn in de Randstad anders. Ajax heeft een andere sfeer dan de FC Heerenveen. Maar de economische motieven zullen de doorslag geven. Voordeel is wel dat het een nieuwe lijn is en die is als HSL aan te leggen  


Het neokoloniale beleid met de verdeling van de gasgelden heeft ook in Friesland impact. Wat mij betreft komt die Lelylijn er wel, al vrees ik dat ik het niet ga meemaken. 

Het zit ook tussen de oren. 

Reputatie 7
Badge +4

Het zou me niet verbazen als die hele spitsheffing binnen de kortste keren wordt afgeblazen. 

Reputatie 7
Badge +3

En soms weet je van te voren dat het toegevoegde nut weinig zal zijn als je zonder veel onderbouwing maar iets gaat bouwen om het bouwen.

Het vergelijken van de Lelylaan met de Elizabeth Line en de Brenner-basistunnel lijkt me in dit verband niet zo relevant. Voor beide projecten zijn zwaarwegende argumenten geweest voor de aanleg. Daar is bij de Lelylijn geen sprake van. Wel kosten, geen argumenten.

Reputatie 5

In de jaren negentig van de vorige eeuw klotste het geld voor nieuwe infrastructuur tegen de plinten op. Bovendien was er een generatie bewindslieden en andere bestuurders aan het roer die gek was op prestigeprojecten. Vandaar dat de HSL Zuid er is gekomen. Maar het moest natuurlijk anders dan met beproefde Franse technologie. 

Berg je voor prestigeprojecten. Dat geeft jarenlang ellende en kost heel veel geld.

Een gewone IC-lijn met een maximum baanvaksneheid van 200 km/u is misschien wel wat als Lelylijn tussen Lelystad en Groningen. Uitvoering minder duur, minder duur materieel etc. Maar een HSL aanleggen is echt totaal geschift.

 

Er is ook niet gezegd dat op de Lelylijn trace een HSL zal worden aangelegd. Eerder een zelfde spoorlijn zoals Hanzelijn. Weet alleen niet hoeveel grond gereserveerd is. Dat maakte de aanleg van de Hanzelijn relatief goedkoop. 

 

Absoluut niet te vergelijken met de HSL waar 75% op kunstwerken is gebouwd.  

Reputatie 7
Badge +3

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Ik zie niet in hoe je een geschikt trace gaat vinden door Noord-Holland zonder te verzanden in oeverloze nimby-procedures. Lijkt me dus tijdverspilling.

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Ja, maar dat is wat anders dan iets aanleggen door bewoond gebied.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet goed beoordelen of de plannen van Cornelis Lely en zijn geestverwanten als luchtfietserij gezien werden door hun tijdgenoten. Wel heeft er bijna 50 jaar gezeten tussen de eerste plannen en de opening (of sluiting zo je wilt) van de Afsluitdijk. Hier een een spotprent uit 1913:

https://onh.nl/verhaal/cornelis-lely-hoe-de-zee-verdween

Wat natuurlijk een belangrijke factor was: het overstromingsgevaar van de Zuiderzee. Dat onderkennen Nederlanders sinds mensenheugenis. En dat er in verkiezingstijd van alles en nog wat beloofd wordt (of dat plannen juist verzwegen worden) is ook van alle tijden.

Overigens is het idee van een spoorlijn over de Afsluitdijk ook niet nieuw. Daar was indertijd al ruimte voor gereserveerd (later gebruikt voor de aanleg van de A7). Op Wieringen is nog een sleuf te zien die is aangelegd voor de spoorweg. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeespoorweg

Reputatie 7
Badge +4

 @iMark Je kent mijn achtergrond en dit doet mijn geschiedenishart weer goed.

De Lelylaan aanleggen is natuurlijk veel logischer.

Reputatie 5

Precies. Een tweede lijn tussen Zwolle en Meppel zou al veel schelen. Vooral de robuustheid van het baanvak zou er enorm mee gebaat zijn. Interessant is ook een aansluiting van Emmen naar Stadskanaal. 
 

Ik ben overigens niet tegen de aanleg van nieuwe lijnen om witte vlekken in het netwerk op te lossen. Maar doe dat dan op een minder dure manier. Een HSL is gewoon veel te duur. 

Wie heeft het over een HSL? Dat werd gezegd bij de discussie over Zuiderzeelijn. Bij de discussie over Lelylijn hebben ze over een snelheid van 200 km p/u. 

Wel kan een betonnen ondergrond in combinatie met veel kunstwerken Lelylijn alsnog duur maken. Voordeel van een betonnen ondergrond is dat de onderhoudskosten dan weer lager zijn. Dat verdient zich na een lange periode meer terug. En je hebt minder buitendienststellingen. 

Het spoor vanaf Herfte tot Meppel deels viersporig maken is zeker de moeite waard. Het is een flessenhals. Tenzij de Lelylijn aangelegd wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel ja, ook nog een verbindingsspoor bij Heerenveen om van Assen naar Leeuwarden te rijden. 

Er zijn echt veel betere projecten te verzinnen dan de Lelylijn. 

Reputatie 5

Wel ja, ook nog een verbindingsspoor bij Heerenveen om van Assen naar Leeuwarden te rijden. 

Er zijn echt veel betere projecten te verzinnen dan de Lelylijn. 

Vergeet niet dat tussen Kopenhagen - Bremen/Osnabrück vanaf 2030 met 200 - 250 km p/u gereden kan worden. 

Met de Nederlandse (kruideniers) mentaliteit zal het waarschijnlijk erop neer komen dat Nederland niet wil investeren in aansluiting op een snellere Noordwest Duitse/Scandinavische treinverbinding. 

Maar wie weet duikt andere spoorbedrijven in het gat. Jammer dan voor NS. DSB of SJ exploiteert dan een verbinding. 

Reageer