Skip to main content
Beste mensen, welkom hier in mijn topic.

Ik heb een paar hele leuke foto's die ik graag even met jullie wil delen.

Ik was vandaag namelijk even langs het spoorwegmuseum gelopen en ik dacht van...ik wil graag treinen bekijken en foto's maken.

Dus dat heb ik even gedaan. 🙂 Moeten jullie maar even kijken. ;)







Dit is dus een trein. 🙂 Ik weet helaas niet precies wat voor trein dit is...misschien dat jullie het weten?







Dit is dus een DD-ar. Ik was echt blij verrast toen ik deze trein zag in het museum. Ik vind deze namelijk een hele leuke trein.

En ik vind het leuk om te zien dat het museum tenminste 1 exemplaar van deze trein heeft bewaard. :)







Dit is dus 1 van de wielen van dezelfde DD-ar trein. Dit was dus zo cool. Ik heb nog nooit een treinwiel aangeraakt, dus dit was voor mij wel even een hele leuke ervaring. 🙂 Ik ben er best wel trots op.







Dit is dus mijn hand. 🙂









DD-ar aan de voorkant.







Dit is zeg maar een stuk......ijzer wat voor het wiel zit. Deze is dus ook van de DD-ar.

Weet iemand eigenlijk wat dit precies is?...is het een soort van motor ofzo?







Hier ook foto van de DD-ar.







Deze foto is dus van de MAT 64. Het is op deze foto niet te zien. Dat komt omdat deze foto van onderen is gemaakt. 🙂 Je kan nu goed zien hoe alle elektronica werkt van de Mat 64.









Dit zijn de wielen en remmen van de Mat 64. :)







Kijk eens hoe cool. Dit zijn de de snoeren die tussen de coupe's in zitten. Deze snoeren zijn vrij zacht. Dat verbaasde mij wel want ik dacht dat die snoeren van metaal waren. 🙂 Maar er zit dus een zacht rubber omheen.

Dit is dus ook van de Mat 64.









Kijk nou eens hoe cool dit is jongens. 🙂 Nu heb ik dus een foto gemaakt van de voorkant van de Mat46.

Ik kan jullie nu al zeggen dat als je zo voor zo'n trein staat... je dan pas beseft hoe groot zo'n ding eigenlijk wel niet is. Ik ben zeer onder de indruk. :)







Nu raak ik dus de koppeling aan van de Mat 64 aan. De koppeling lijkt van een afstandje misschien niet zo groot. Maar ik kan jullie zeggen dat als je er zo dichtbij staat (zoals ik) dan zie je pas hoe groot zo'n koppeling eigenlijk wel niet is. 🙂 En het materiaal voelt erg hard aan ook. Dit is ook de Mat64









Zien jullie nou hoe groot zo'n koppeling is.

Maar wel heel leuk om er zo dichtbij te staan hoor. 🙂 Ik raak nu dat rood-achtige ding aan. Dit is dus 1 van de onderdelen van de koppeling. Het materiaal voelt dus ook erg hard aan en het voelt ook erg staal-achtig. Ook dit is van de Mat 64. :)











Hier ook weer de Mat 64 aan de voorkant. Hij is zo ongelooflijk groot. 🙂 Echt indrukwekkend hoor! Ik was er een beetje verbluft van Hoe groot ie wel niet was.









Dit waren dus de foto's. Ik ben hier erg trots op en ga zeker eens een keer terug naar het spoorwegmuseum.

Ik vond het erg leuk om de treinen van zo dichtbij te kunnen zien. Normaal kan dat natuurlijk niet als je gewoon op een normaal station staat.

Maar nu kon ik deze treinen eindelijk eens van dichtbij zien en heb ik ook een beter idee hoe complex en massief al dit materieel eigenlijk is.

Mochten er soms meer mensen zijn hier met leuke foto van treinen dan mogen jullie die altijd hier in mijn topic plaatsen hoor. 🙂 Dat lijkt mij namelijk erg leuk.





(btw ik wil binnenkort ook nog wat foto's aan jullie laten zien van de GVB trams, Maar daar heb ik alleen wel de hulp van mijn vriend voor nodig want hij werkt namelijk bij het GVB)




Neem een museumkaart, ideaal in combinatie met een dalvrij- of weekendabonnement.




Ooh joh wat een goed idee. 🙂 Ik weet dat mijn vader wel een museumkaart heeft, maar ja... die kan ik natuurlijk niet gebruiken enzo. :P



ohja ik zie het al. museumkaart kost nu 59 euro. Dat valt opzich wel mee want ik kan daarmee wel onbeperkt naar het museum gaan zo vaak als ik wil. En natuurlijk ook andere musea. ;)

Nou Thom, dat is best een goed idee, ik zal er eens over denken.


Je reis al zonder verdere kosten en dan kun je zo vaak gaan als je zelf wilt. Daarnaast heb je toegang in weet ik hoeveel andere musea.



Ja precies. Dat is eigenlijk wel heel leuk inderdaad 🙂 Er zijn inderdaad veel museums die ik wel eens wil bezoeken. en natuurlijk vooral spoorwegmuseum.


Wat een leuke topic!
Wat een leuke topic!



Dankjewel marco.grootjans. 🙂 Wat leuk dat je ook eventjes in mijn topic reageert. Hoe gaat het met jouw trouwens?


Ik heb nog een paar foto´s gemaakt. Deze zijn dus van het spoorwegmuseum. Ik heb daar een (tijdelijke) museumkaart gekocht nu. dus dat is wel fijn want dan kan ik vaker daar naartoe gaan.

btw, ik vind deze foto´s persoonlijk niet zo heel erg goed gelukt....maar weetje wat...ik kan altijd nog een keer terug gaan voor betere foto´s want ik heb nu toch een museumkaart. :)















































































Zo, dat was weer erg interessant hoor. Het viel mij trouwens op dat plan U en plan V wel zo ongelofelijk veel op elkaar lijken dat ik echt geen enkel verschil zie (behalve de kleur dan). :)



En uuh..bij mijn volgende bezoek wil ik trouwens ook eens wat meer uitgebreid foto´s maken van plan X. Ik weet niet zo heel veel van deze trein af want hij reed ver voor mijn tijd in de dienstregeling... maar hij ziet er wel mooi uit vind ik. 🙂 en zeker de moeite waard om daar wat meer foto´s van te maken. Dat doe ik dan de volgende keer.


Het viel mij trouwens op dat plan U en plan V wel zo ongelofelijk veel op elkaar lijken dat ik echt geen enkel verschil zie (behalve de kleur dan). :)

Volgende keer wat beter kijken :D

De koppeling van een Plan U hangt veel lager dan bij een Plan V (maar net zo laag als bij een Mat '54), Plan U is een dieseltrein en heeft dus geen stroomafnemer en z'n neus is wat stomper dan een V'tje.


De koppeling van een Plan U hangt veel lager dan bij een Plan V (maar net zo laag als bij een Mat '54), Plan U is een dieseltrein en heeft dus geen stroomafnemer en z'n neus is wat stomper dan een V'tje.




Ooh oke, dankjewel voor de informatie beste Edwin. :)

Dat van dat diesel dat wist ik inderdaad wel, maar al die andere punten die je net vertelde die wist ik niet. Maar nu je het zo zegt....ik zit ff wat beter te kijken naar de foto´s van plan v en u...en je hebt inderdaad gelijk. de koppeling is veel lager. 🙂 ja ik zie het inderdaad. en daar onder mist ook dat zwarte ding ofzo...



weetje wat...volgende keer als ik weer naar het museum ga dan ga ik het eens even heel goed bekijken. want in het echt zie je altijd veel meer details dan op een foto natuurlijk he. Dat lijkt me wel een heel slim plan.
En!!!..ik heb weer wat foto´s hoor. 🙂 Het zijn er wel een beetje veel want ik was gisteren een beetje (te) enthousiast. Maar in ieder geval heb ik weer een aantal leuke foto´s.

Ik zal ze laten zien. deze zijn dus ook van het spoormuseum.







Oke, dit is dus plan X als het goed is. ik heb gisteren dus heel veel foto´s gemaakt van deze trein

Ik zal ze hieronder ff allemaal in zetten.



















btw, hoe werken deze deuren eigenlijk van deze plan X? en kunnen ze ook vergrendelt worden tijdens het rijden?























































oke dat waren dus de foto´s van plan X.







Oke. na het maken van de foto´s van plan X viel mijn oog dus op deze trein. Maar ik zou echt niet weten wat voor type trein dit is hoor. Weten jullie het misschien?

In ieder geval ziet ie er wel mooi uit (beetje ouderwets wel 🙂 ) Maar toch wel mooi om te zien.















Ooh, en toen ik onder deze ouderwetse (waarvan ik de naam dus niet weet) trein keek toen zag ik dus dit snoer liggen. Wat is dit eigenlijk voor soort snoer? Ik heb het vaker gezien. Ik heb dit soort snoeren ook bij de intercity direct wel eens gezien volgens mij. Bij de intercity direct maakt zo´n snoer dan verbinding tussen de locomotief en de rest van de rijtuigen.















































Nu ff een paar foto´s van deze trucks. Dit soort trucks worden toch ook gebruikt in het goederen vervoer van tegenwoordig?









Hier een wiel van dichtbij van dezelfde truck.







Hier nog een paar vergelijkingsfoto´s gemaakt van plan V en U. Ik wou toch even goed kijken naar de verschillen omdat ik dat de vorige keer niet zo goed kon zien en toen dacht ik nog dat plan V en U de zelfde vorm hadden enzo.













Tja...de verschillen zijn nu toch wel duidelijk te zien hoor. ;)























En uiteraard heb ik verder nog wel wat foto´s gemaakt van Plan V. En ik weet niet wat het is....maar iedere keer als ik naar dit museum ga dan word ik als een magneet aangetrokken door deze mat64.

Ik kan mij als klein jongetje nog goed herinneren dat ik vaak in deze trein zat als ik samen met mijn ouders ergens naartoe ging. En in die tijd zag ik eigenlijk alleen maar mat64 op het Nederlandse spoor volgens mij.

Ach ja...dat waren goede tijden. Ik mis dat soms wel eens hoor. :)





koplampen van dichtbij. 🙂 zijn deze koplampen van deze Mat64 trouwens de zelfde soort koplampen die nu ook nog worden gebruikt voor de SGM trouwens? Ze lijken echt super veel op elkaar....zowel van SGM als van Mat64.



























Hier nog een foto van de cabine van plan V. Deze heb ik wel achter het raampje genomen hoor. Op deze foto zie je er helaas niet zo veel van omdat de zon tegen het raampje aan scheen.

In het echt heb ik het wel beter kunnen zien. Het viel mij trouwens wel op dat zo´n cabine wel super ruim is zeg. en ook wel heel erg hoog ook.









Nou dat waren weer de foto´s hoor. zoals jullie kunnen zien was ik gisteren wel echt super enthousiast en daardoor heb ik ook wel erg veel foto´s genomen (iets te veel) maar ja....ik had er in ieder geval wel super veel plezier in...das ook belangrijk he... :)



oh jaa....en binnenkort heb ik nog weer wat foto´s van de werkplaats van mijn vriend. Die zet ik dan ook meten even in dit topic.
ik heb hier nog wat foto´s van mijn vriend´s werk.











































Mijn vriend heeft nu de foto´s gemaakt dus ik ben nu ook weer in beeld helaas, me gezicht is daarom dus ook weer bedekt zoals jullie zien. De foto´s zijn erg leuk hoor. Dus kijk er maar goed naar. Dat ik deze foto´s kan maken is ook dankzij mijn vriend natuurlijk, dus ik ben hem uiteraard erg dankbaar. :$



mocht 1 van jullie ook leuke foto´s hebben dan mogen jullie die natuurlijk altijd in mijn topic knallen hoor. Dat vind ik alleen maar leuk.



de volgende serie foto´s zullen waarschijnlijk weer van het spoorwegmuseum zijn. 🙂
En!!!..ik heb weer wat foto´s hoor. 🙂 Het zijn er wel een beetje veel want ik was gisteren een beetje (te) enthousiast. Maar in ieder geval heb ik weer een aantal leuke foto´s.

Ik zal ze laten zien. deze zijn dus ook van het spoormuseum.







Oke, dit is dus plan X als het goed is. ik heb gisteren dus heel veel foto´s gemaakt van deze trein

Ik zal ze hieronder ff allemaal in zetten.





Is geen Plan X 😉

Plan X is de DE I of DE II, dit is een Mat'46 of de Muizenneus.
Informatie over museummaterieel is heel makkelijk via een zoekopdracht in Google te vinden. Ik heb net "C8553" gegoogeld en kwam meteen op deze website:

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2177


Is geen Plan X 😉

Plan X is de DE I of DE II, dit is een Mat'46 of de Muizenneus.




Dankjewel voor de info. Ik zat al erg te twijfelen. Maar nu weet ik het gelukkig.


Informatie over museummaterieel is heel makkelijk via een zoekopdracht in Google te vinden. Ik heb net "C8553" gegoogeld en kwam meteen op deze website:

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2177




Huu, ik snap het nog niet...hoe heet die oude trein dan? Wat voor trein is het nou? ik zie op die site van jou de zelfde hele oude trein staan die ik ook had gefotografeerd. maar er staat niet echt duidelijk een naam bij ofzo.


De C8553 heeft als bouwjaar 1931. Het door jou gefotografeerde rijtuig maakt deel uit van een treinstam waarmee museumritten gemaakt worden.







Dit materieel wordt ook wel "Blokkendoos" of "Mat 24" genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2724
De C8553 heeft als bouwjaar 1931.







Dit materieel wordt ook wel "Blokkendoos" of "Mat 24" genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2724




Hehe eindelijk weet ik nu de naam. 🙂 Ik heb er zelf ook naar gezocht online maar ik kon het maar niet vinden. en ik was zo nieuwsgierig hoe deze trein precies hete.

fijn dat ik het nu weet. 🙂 volgende keer ga ik er weer foto´s van maken.... van deze Mat24 :$

bedankt voor de info trouwens Imark.


Wat een leuke foto's 😃
Wat een leuke foto's :D



Dankjewel beste NLtom. wat aardig van je.

Die foto die jij hebt op je profiel van de DD-ar vind ik ook erg mooi trouwens.
Ik heb weer een paar foto´s.



ik begin alvast even met de DD-ar. ik heb al eerder foto´s van gemaakt van de DD-ar, maar ik was alleen nog vergeten om binnen de DD-ar ook nog wat foto´s te maken. dus dat heb ik nu nog even gedaan.

















Deze foto is eigenlijk een grapje. De sleutel die ik hier bij me heb gaat hem niet worden denk ik. :D















Oke, nu komen een paar foto´s van een trein waarvan ik eigenlijk niet de naam weet. Misschien dat jullie het weten.































































Oke, en nu komen er een paar foto´s van de Benelux-trein. Ik dacht dat deze type trein de ICR hete toch?

maar nog even een vraagje want....hoe kan het dat de ICR zo veel lijkt op de ICM? en dan bedoel ik niet zozeer de kop maar ik bedoel meer de rijtuigen en de deuren...want die lijken namelijk heel erg op elkaar qua vorm en structuur. Zijn de ICR en de ICM door de zelfde bouwer gemaakt misschien?

































































En natuurlijk moest ik ook nog ff langs de Mat64 lopen.
























De ICR is afgeleid van het middenrijtuig van de ICM0. Ontworpen door NS en gebouwd door Talbot in Aken. Talbot was jarenlang de vaste materieelleverancier van NS.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercityrijtuig
De ICR is afgeleid van het middenrijtuig van de ICM0. Ontworpen door NS en gebouwd bij Talbot in Aken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel




Dat meen je niet? wat interessant zeg! 🙂 Ik zal even je linkje lezen.
Die DD-AR is geen DD-AR maar DDM-1 (rode bankjes, geen groene).

Dat locje is een rangeerlocomotief, die heet Hippel, onder machinisten ook wel "Bakkie" genoemd.
Die DD-AR is geen DD-AR maar DDM-1 (rode bankjes, geen groene).

genoemd.






Ik zit nu even de foto´s terug te bekijken van DDM-1 en je hebt gelijk. De bankjes zijn rood in plaats van groen. Dat was mij totaal niet opgevallen eigenlijk.

Maar bedank voor de info hoor. super interessant dit allemaal zeg. 🙂
De rangeerlocomotieven van de serie 600 zijn overigens afgeleid van een Brits ontwerp van voor de Tweede Wereldoorlog.

Hier is meer te lezen over de Hippel: http://martijnvanvulpen.nl/materieel/diesellocomotieven/14-rangeerlocomotieven-500600700
De rangeerlocomotieven van de serie 600 zijn overigens afgeleid van een Brits ontwerp van voor de Tweede Wereldoorlog.

Hier is meer te lezen over de Hippel: http://martijnvanvulpen.nl/materieel/diesellocomotieven/14-rangeerlocomotieven-500600700




Aaah dankjewel beste iMark. ik zal het meteen even lezen hoor.

maar wat leuk he...zo´n schattig locomotiefje. 🙂 ik vind de naam ook zo leuk. .... Hippel.:)

ik ga ff je linkje lezen hoor.


Ik heb weer een paar foto´s gemaakt.

Ik begin even met de locomotief waar ik de vorige keer ook foto´ van had genomen. de Hippel, (of Bakkie)

Reageer