Machinist....

• 29 juni 2016
  • 5 reacties
  • 1081 Bekeken

Hallo allemaal..

Vrijdag is het zover, kan ik eindelijk op sollicitatiegesprek komen voor de functie machinist.. Mijn vraag is. In ieder geval ,stel ik op prijs als iemand mij kan vertellen hoe ik me als beste voor deze specifieke functie kan motiveren. Het is namelijk zo, bij sollicitatie gesprek word er gevraagd naar je motivatie en het is van essentieel belang dat je dat heel goed kan motiveren anders val je alsnog af bij die ronde. Er wordt best diep op ingegaan. Een voorbeeld: in de sollicitatiegesprek geef je aan al je competenties en alles wat je zo mooi vind aan het vak. Waarop de recruiter van mening is dat dat niet genoeg motivatie is ,want zij beweert dat je net zo goed bij Schenker goederen vervoer kan werken. Hoe zou ik hiertegen kunnen verdedigen ?

En wat voor vragen kan ik verwachten?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Groetjes

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er zijn hier machinisten aanwezig en die kunnen je er vast meer van vertellen. Wel even geduld denk ik. Hou er ook rekening mee dat mensen vaak iets anders vragen dan het lijkt. Als machinist werk je vaak alleen, al is het in teamverband met anderen. Er zal ongetwijfeld naar gevist worden 😉 Wat belangstelling voor techniek zal zeker geen kwaad kunnen evenals nauwkeurig zijn met instructies en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Motivatie mag wel wat verder gaan dan iets leuk vinden. Gezondheid is wel belangrijk, een insuline-afhankelijke diabeet valt af. Maar ik neem aan dat de medische keuring al heeft plaatsgevonden. Tussen je oren moet het ook goed zitten. Machinisten krijgen met aanrijdingen te maken. Er is goede begeleiding dan, maar toch.

De echte machinisten hier weten er vast meer van en zijn ervaringsdeskundige. Ik ben nooit verder gekomen dat het rijden met Mârklintreintjes en dat is bovendien al weer een tijdje geleden.
Reputatie 4
Een voorbeeld: in de sollicitatiegesprek geef je aan al je competenties en alles wat je zo mooi vind aan het vak. Waarop de recruiter van mening is dat dat niet genoeg motivatie is ,want zij beweert dat je net zo goed bij Schenker goederen vervoer kan werken. Hoe zou ik hiertegen kunnen verdedigen ?

Tegen onzinnige opmerkingen zoals deze over Schenker kun je je natuurlijk moeilijk verdedigen. Dat de motivatie van een machinist bij NS, Arriva of Schenker anders zou moeten zijn lijkt me echt totale onzin. Uiteraard kun je dat zo niet zeggen tegen de betrokken recruiter dus je zult een smoes moeten verzinnen waarom je perse bij NS zou moeten werken. Welke smoes? Misschien dat NS op meer verschillende trajecten rijdt of zo, maar veel meer zinnigs kan ik ook niet bedenken.

Ik kan me voorstellen dat NS wil testen of je alleen en zelfstandig kunt werken, of je stressbestendig bent (er gebeuren ook wel eens ongelukken), of je geen problemen hebt met werken op onregelmatige tijden, of je voldoende geconcentreerd kunt blijven, etc. Dat zijn vragen die namelijk zeer relevant zijn voor het beroep van machinist. Maar met zo'n vraag over Schenker gaat bij mij het licht uit.
Een voorbeeld: in de sollicitatiegesprek geef je aan al je competenties en alles wat je zo mooi vind aan het vak. Waarop de recruiter van mening is dat dat niet genoeg motivatie is ,want zij beweert dat je net zo goed bij Schenker goederen vervoer kan werken. Hoe zou ik hiertegen kunnen verdedigen ?

Tegen onzinnige opmerkingen zoals deze over Schenker kun je je natuurlijk moeilijk verdedigen. Dat de motivatie van een machinist bij NS, Arriva of Schenker anders zou moeten zijn lijkt me echt totale onzin. Uiteraard kun je dat zo niet zeggen tegen de betrokken recruiter dus je zult een smoes moeten verzinnen waarom je perse bij NS zou moeten werken. Welke smoes? Misschien dat NS op meer verschillende trajecten rijdt of zo, maar veel meer zinnigs kan ik ook niet bedenken.

Ik kan me voorstellen dat NS wil testen of je alleen en zelfstandig kunt werken, of je stressbestendig bent (er gebeuren ook wel eens ongelukken), of je geen problemen hebt met werken op onregelmatige tijden, of je voldoende geconcentreerd kunt blijven, etc. Dat zijn vragen die namelijk zeer relevant zijn voor het beroep van machinist. Maar met zo'n vraag over Schenker gaat bij mij het licht uit.

Ja ik vind het best wel moeilijk om mijn motivatie toe te lichten, want ik heb gehoord dat ze best wel steng zijn, ik denk dat ik voorbeelden moet geven van waarom ik het wil. Want als ik zeg dat ik over 10 jaar internationaal wil reizen dat ze daar ook niet blij zullen van worden :?
Motivatie is vaak het lastigste en voor machinist ben ik daar echt de verkeerde voor.
Het verschil tussen goederen en personenvervoer kan ik toch wel snappen. Een machinist van NS wordt geacht reizigers op het perron te woord te staan bij bv calamiteiten of als ze iets gevraafd wordt. Bij goederen boeit dat helemaal niet hoe men met reizigers omgaat. Men heeft daar niets mee te maken.
Het vervoer van reizigers is weer totaal anders dan goederen. Bij goederen zal je vaak ook op rangeerterreinen bezig zijn en bij reizigers af en toe. Licht aan het soort dienst.

Ik hoop toch iets te hebben kunnen bijdragen.
Ik heb laatst ook zo'n gesprek gehad. En kreeg daar toch ook wel de vragen waarin ik dus moest aantonen waarom ik specifiek reizigers wil rijden.
Het probleem is dat bij het antwoord 'met reizigers om willen gaan' oid denken hun ook weer waarom dan geen conducteur? Wat je zou kunnen zeggen is dat je goed tegen solistisch werk kunt maar toch ook weer op z'n tijd klant- en collegiaal contact fijn vindt en dat de technische kant je ook ligt en dat NSR je een goede werkgever lijkt. Wat ik je misschien nog wel als tip kan geven, is om voor vrijdag te kijken, of je nog een Machinist kunt vinden die je wat tips kan geven.. Ik heb veelvuldig Machinisten gesproken en wist dus eigenlijk op elke vraag wel een passend antwoord.

Denk trouwens niet dat het na dit gesprek over is met de lastige vragen.. De volgende stap is namelijk een Psychologische Keuring en daar krijg je vaak ook nog wel wat lastige vragen. 😕

Reageer