beantwoord

machinist worden

• 4 februari 2016
  • 6 reacties
  • 1245 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,

Ik vroeg me af hoe de opleiding tot machinist er uit ziet en of iemand ervaring heeft met de NS opleiding.
Hoe zien bijvoorbeeld de diensten eruit tijdens de opleiding.
Ook heb ik ergens gehoord dat je tijdens deze opleiding die een jaar? zou duren geen week vrij kunt krijgen, laat staan een dag en vroeg ik me af of dit ook echt zo is..

Is deze opleiding zwaar als je al tijden niet gestudeerd hebt en al wat ouder (35) bent met jonge kinderen ?

Ik hoop iemand te vinden die me dit kan vertellen!

Groetjes..
icon

Beste antwoord door Loes 4 februari 2016, 13:33

Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik ben opgeleid tot hoofdconducteur, deze opleiding duurt zes maanden en daar wordt hetzelfde van verteld. Op het moment dat je ervoor kiest om een functie te bekleden binnen operatie, dan is de opleidingsperiode zwaar. Voor een machinist geldt inderdaad dat het een jaar duurt.

De opleiding is zowel theorie als parktijk, dus je krijgt theorielessen (vaak in Amersfoort, soms elders) en de praktijklessen ga je mee met een dienst met een mentor. Je draait de volledige dienst mee met de mentor en die leert je gaande weg steeds meer van het vak. Als ik het gehoord heb van collega's die machinist zijn geworden is het eerst natuurlijk meekijken (eerste diensten wat ik heb van horen zeggen) en al snel is het zelf rijden.
Het opleidingsprogramma voor theorie staat vast. Volgens mij gemiddeld 1 a 2 dagen per week en daarom is het lastig vakantie op te nemen. In de opleiding sta je als extra te boek en qua praktijk is er veel te regelen. Je kan dus best wat dagen vrij nemen, maar dat lukt dus absoluut niet op theoriedagen en examendagen. Een week kan echt alleen in overleg en het is niet makkelijk, vakantie komt echt pas aan de orde als je klaar bent. Dan heb je de tijd om het te vieren. Mocht het wel lukken tijdens het opleidingsjaar is dat mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit. Als je het goed doet, dan heb je prive ook niet erg veel tijd over, je rust heb je nodig om alles te verwerken en het is belangrijk dat je je tijd neemt om tot rust te komen. Een huishouden met jonge kinderen behoeft geen enkel probleem te zijn, zolang de opleiding maar voorop staat. Je krijgt maar 1 herkansing per examen en als men twijfels heeft stopt men ook met de opleiding.
Een tijd niet gestudeerd hebben zal het oppakken van de studie moeizamer maken, maar niet onmogelijk, er zijn zoveel collega's die lang uit de studie zijn en ineens een andere functie willen hebben, intern zijn er ook collega's die bv na 15 jaar medewerker Tickets en Service solliciteren voor machinist.

Ik schreef al dat ik maar een half jaar bezig ben geweest voor hoofdconducteur, maar ook in mijn opleidingsgroep werd dat half jaar als zwaar ervaren. Voordeel is wel weer dat de tijd snel gaat.

Misschien dat een forumlid collega machinist hier nog meer over kan vertellen?
Bekijk origineel

6 reacties

Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik ben opgeleid tot hoofdconducteur, deze opleiding duurt zes maanden en daar wordt hetzelfde van verteld. Op het moment dat je ervoor kiest om een functie te bekleden binnen operatie, dan is de opleidingsperiode zwaar. Voor een machinist geldt inderdaad dat het een jaar duurt.

De opleiding is zowel theorie als parktijk, dus je krijgt theorielessen (vaak in Amersfoort, soms elders) en de praktijklessen ga je mee met een dienst met een mentor. Je draait de volledige dienst mee met de mentor en die leert je gaande weg steeds meer van het vak. Als ik het gehoord heb van collega's die machinist zijn geworden is het eerst natuurlijk meekijken (eerste diensten wat ik heb van horen zeggen) en al snel is het zelf rijden.
Het opleidingsprogramma voor theorie staat vast. Volgens mij gemiddeld 1 a 2 dagen per week en daarom is het lastig vakantie op te nemen. In de opleiding sta je als extra te boek en qua praktijk is er veel te regelen. Je kan dus best wat dagen vrij nemen, maar dat lukt dus absoluut niet op theoriedagen en examendagen. Een week kan echt alleen in overleg en het is niet makkelijk, vakantie komt echt pas aan de orde als je klaar bent. Dan heb je de tijd om het te vieren. Mocht het wel lukken tijdens het opleidingsjaar is dat mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit. Als je het goed doet, dan heb je prive ook niet erg veel tijd over, je rust heb je nodig om alles te verwerken en het is belangrijk dat je je tijd neemt om tot rust te komen. Een huishouden met jonge kinderen behoeft geen enkel probleem te zijn, zolang de opleiding maar voorop staat. Je krijgt maar 1 herkansing per examen en als men twijfels heeft stopt men ook met de opleiding.
Een tijd niet gestudeerd hebben zal het oppakken van de studie moeizamer maken, maar niet onmogelijk, er zijn zoveel collega's die lang uit de studie zijn en ineens een andere functie willen hebben, intern zijn er ook collega's die bv na 15 jaar medewerker Tickets en Service solliciteren voor machinist.

Ik schreef al dat ik maar een half jaar bezig ben geweest voor hoofdconducteur, maar ook in mijn opleidingsgroep werd dat half jaar als zwaar ervaren. Voordeel is wel weer dat de tijd snel gaat.

Misschien dat een forumlid collega machinist hier nog meer over kan vertellen?
Zijn deze praktijkdagen dan op de standplaats waar je gesolliciteerd hebt, of kiest NS gewoon een of meerdere plaatsen waar de praktijk door gaat?

In dat laatste geval heb je dus ook een auto nodig lijkt me, anders kan je nooit om 6u al in een stad zijn..
Reputatie 7
Badge
Zijn deze praktijkdagen dan op de standplaats waar je gesolliciteerd hebt, of kiest NS gewoon een of meerdere plaatsen waar de praktijk door gaat?

In dat laatste geval heb je dus ook een auto nodig lijkt me, anders kan je nooit om 6u al in een stad zijn..

De praktijkdagen loop je met een mentor mee op de standplaats waar je aangenomen bent. Vergis je niet in de aanvangstijden, in Utrecht bijvoorbeeld begint de vroegste dienst al om 4:57 ;)
De laatste 'normale' late dienst eindigt om 1:47 (even uit m'n hoofd). De RET (rangeer) diensten lopen tot 1:59, daarna zijn het nachtdiensten (en die lopen tot 7:00 uiterlijk).
Zorg er dus altijd voor dat je ook zonder OV op je standplaats kunt komen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Opzich helemaal geen problemen mee, met die tijden. Ik hoorde alleen dat als je voor bv. de standplaats Groningen kiest, toch nog naar pakweg Leeuwarden zou moeten voor de praktijk (plaatsen zijn een vb). Dit was trouwens niet bij NS maar bij een andere machinistenvervoerder.

Natuurlijk is het logisch dat ook al is de afstand ``maar ` 40 minuten naar je standplaats, je er altijd op tijd moet kunnen komen. `s nachts rijden nu eenmaal geen treinen, en als je de praktijk dan niet in de gekozen standplaats (meestal zelfde plaats als je woonplaats) kan doen valt de fiets ook al meteen af.
Als je in Groningen aangenomen wordt, is dat je standplaats, en loop je dus diensten mee met een Groningse mentor.
Als je in Groningen aangenomen wordt, is dat je standplaats, en loop je dus diensten mee met een Groningse mentor. Bij NS dan gelukkig wel (al komt er jammergenoeg nooit een vacature van mijn gewenste standplaats).. maar bij andere reisvervoerders is dit niet zo.. Waarschijnlijk omdat een bv. Arriva niet in Groningen te bespeuren is, moet je dan de praktijk maar gaan doen in Ommen.. wat dus niet te doen is zonder eigen auto.

Reageer