Veel kleine kinderen hebben een droom wat ze later willen worden. Ik ben daar geen uitzondering op, ik wilde machinist worden. Dat kwam omdat ik met mijn ouders vaak gebruik maakte van een dagkaart, en daarmee dus dagjes weg ging met de trein.
Afijn, ik heb gewoon mijn Havo afgerond alleen wist ik niet wat ik daarna voor vervolgopleiding wilde doen. Ik ging werken in de plaatselijke supermarkt wat me op dat moment goed beviel. Maakte veel vrienden daar, verdiende lekker bij en ik had niet de sleur van een studie. Vorige jaar heb ik ‘promotie’ gemaakt, ik ben in een hogere functie overgeplaatst naar een andere winkel. Er is mij toen ook gelijk een opleiding tot manager aangeboden. Ik ben dit aangegaan.
Echter nu besef ik me dat dit niet is waar ik mijn hele leven gelukkig van ga worden. Ik wil een andere kant op met mijn leven. Ik zal daarvoor toch terug de schoolbanken in moeten. Maar ik kan maar niet bedenken wat bij me past of wat ik echt leuk vind. Ik ga nu een studie niet succesvol afronden als ik er niet echt achter sta. Veel gesprekken met vrienden etc. gehad over hoe ik het moet aanpakken. Conclusie: Bedenk eerst eens wat je echt leuk vind.
En wat ik echt leuk vind: Reizen. Met de trein vooral. Ik heb al 3 zomers gebruik gemaakt van interrail en het lijkt mij nog steeds machtig mooi om een trein te besturen terwijl je door het hele land reist. Maar toch heb ik hier twijfels bij.
- Is machinist worden niet ‘zonde’ van mijn capaciteiten? (Omdat het uiteindelijk toch een mbo-3 opleiding is)
- Verdiend Machinist zijn wel genoeg normaal rond te kunnen komen? (Daarmee bedoel ik niet de nieuwste Mercedes rijden en in een vrijstaande villa wonen)
- Is het beroep Machinist wel zo leuk als het lijkt? Of is het erg eentonig en saai op ten duur?
Aan alle huidige machinisten of mensen die machinist willen worden: Ik zou hier graag jullie ervaring hierover willen horen.