Machinist worden: Doen of niet? | NS Community
beantwoord

Machinist worden: Doen of niet?

  • 10 September 2022
  • 6 reacties
  • 3046 Bekeken

Veel kleine kinderen hebben een droom wat ze later willen worden. Ik ben daar geen uitzondering op, ik wilde machinist worden. Dat kwam omdat ik met mijn ouders vaak gebruik maakte van een dagkaart, en daarmee dus dagjes weg ging met de trein.

 

Afijn, ik heb gewoon mijn Havo afgerond alleen wist ik niet wat ik daarna voor vervolgopleiding wilde doen. Ik ging werken in de plaatselijke supermarkt wat me op dat moment goed beviel. Maakte veel vrienden daar, verdiende lekker bij en ik had niet de sleur van een studie. Vorige jaar heb ik ‘promotie’ gemaakt, ik ben in een hogere functie overgeplaatst naar een andere winkel. Er is mij toen ook gelijk een opleiding tot manager aangeboden. Ik ben dit aangegaan.

 

Echter nu besef ik me dat dit niet is waar ik mijn hele leven gelukkig van ga worden. Ik wil een andere kant op met mijn leven. Ik zal daarvoor toch terug de schoolbanken in moeten. Maar ik kan maar niet bedenken wat bij me past of wat ik echt leuk vind. Ik ga nu een studie niet succesvol afronden als ik er niet echt achter sta. Veel gesprekken met vrienden etc. gehad over hoe ik het moet aanpakken. Conclusie: Bedenk eerst eens wat je echt leuk vind.

 

En wat ik echt leuk vind: Reizen. Met de trein vooral. Ik heb al 3 zomers gebruik gemaakt van interrail en het lijkt mij nog steeds machtig mooi om een trein te besturen terwijl je door het hele land reist. Maar toch heb ik hier twijfels bij.

 

  • Is machinist worden niet ‘zonde’ van mijn capaciteiten? (Omdat het uiteindelijk toch een mbo-3 opleiding is)
  • Verdiend Machinist zijn wel genoeg normaal rond te kunnen komen? (Daarmee bedoel ik niet de nieuwste Mercedes rijden en in een vrijstaande villa wonen)
  • Is het beroep Machinist wel zo leuk als het lijkt? Of is het erg eentonig en saai op ten duur? 
     

 Aan alle huidige machinisten of mensen die machinist willen worden: Ik zou hier graag jullie ervaring hierover willen horen.

icon

Beste antwoord door Edwin 10 September 2022, 17:09

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik probeer straks hierop terug te komen als ik thuis ben.

Leuk! Dankjewel Edwin.

Reputatie 7
Badge

Is machinist worden niet ‘zonde’ van mijn capaciteiten? (Omdat het uiteindelijk toch een mbo-3 opleiding is)

Dat kun je alleen zelf uitmaken natuurlijk. Ja, het is MBO niveau, maar er wordt nog wel het nodige aan zelfstandig denken en werken van je verwacht.

 

Verdiend Machinist zijn wel genoeg normaal rond te kunnen komen? (Daarmee bedoel ik niet de nieuwste Mercedes rijden en in een vrijstaande villa wonen)

Volgens sommigen hier worden wij schandelijk overbetaald. Als je begint zul je waarschijnlijk ergens tussen de €2350 en €2450 bruto verdienen. Onregelmatigheid zit er het eerste jaar bijna niet aan, vanwege de opleidingstijden. Als je éénmaal begint met rijden, komt dat er ook nog bij. Late en nachtdiensten leveren meer onregelmatigheidstoeslag op dan vroege diensten.

Is het beroep Machinist wel zo leuk als het lijkt? Of is het erg eentonig en saai op ten duur? 

Tja, ook dat is subjectief. Ik doe het werk al 20.5 jaar en vind het nog steeds een mooie baan. Ik heb aardig wat afwisseling in werk (ook een doorn in het oog van sommigen overigens) en trajecten. Geen dag is hetzelfde, ook al rij je 2 dagen hetzelfde traject.

 

Er zitten ook nogal wat nadelen aan het werk:
 

  • Zoals ik al zei: Onregelmatige diensten. Je kunt op maandag een dienst hebben, waarbij je om 04:45 begint en om 11:15 al klaar bent, op dinsdag om 13:00 moeten beginnen om om 22:15 klaar te zijn en woensdag een nachtdienst krijgen die om 22:00 begint tot 06:15. Kan ook zijn dat je er 4 achterelkaar krijgt die tussen 04:45 en 06:15 beginnen.
  • Weekenden werken hoort erbij, net als op feestdagen. Een dag vrij vragen is niet makkelijk (tegenwoordig bijna onmogelijk, daarom zoeken we ook veel collega's).
  • Je sociale leven verandert, je zult veel moeten laten schieten en dat is iets waar je omgeving mee om zal moeten kunnen gaan (en jijzelf ook).

 

Ik zeg dit niet om je ervanaf te praten, maar je moet wel een beetje weten waar je aan begint. Mocht je meer willen weten over het werk, stuur me dan gerust een privébericht.

 

Er is natuurlijk niemand die je hier een goed advies in kan geven want we kennen je verder niet, een opleiidng tot manager is altijd een aanvulling op wat je nu aan opleidingen hebt en kan in alle branches van pas komen dus die zou ik zeker gewoon doen.

Machinist is een leuk beroep met mooi uitzicht want je zit gewoon eerste rang in de trein qua uitzicht en je rijdt door gebieden waar je anders niet komt met zo'n uitzicht.  Het landschap veranderd gedurende het jaar en je hebt dus mooie uitzichten gedurende het hele jaar. Hou er dan ook rekening mee dat als je dit gezicht eens gezien hebt het als reiziger in de trein zitten toch gaat tegenvallen qua uitzicht.

Qua eentonigheid, ja het wordt op een gegeven moment natuurlijk wat eentoniger omdat je toch veel op dezelfde routes rijdt maar eentonigheid komt met al het werk mee. De afwisseling is dat het toch elke keer weer anders is doordat de omstandigheden net even anders zijn qua tijdstip, drukte, weer, etc.

Bij de NS is de collegialiteit vrij hoog, ondanks dat je het gros van je collega's nooit bij naam zult kennen maakt dat niet uit hoe er met elkaar wordt omgegaan. Op de trein geregeld even een lolletje met elkaar en altijd de steun van elkaar als er iets is. En ook met reizigers maak je wel leuke momenten mee maar ook af en toe mindere momenten qua agressie en het afreageren als er (weer) eens iets niet goed gaat op het spoor.

Wat voor mij zeker minpunten waren is dat het management vooral op cijfertjes stuurt en er voor mij het gevoel ontbrak dat het juist om de reizigers gaat. Veel van de managers hebben niet lang op de werkvloer zelf gestaan, alleen voor een stukje opleiding maar meer niet en dat is toch onvoldoende om zich in te leven in wat er op de werkvloer gebeurt.

Het dubbel onregelmatige werken dat is wel een flinke aanslag op je lichaam en het lijkt mij nog steeds niet gezond. Elke dag begin en eindig je op verschillende tijdstippen en dan wissel je ook nog om de x aantal dagen tussen ochtend-, aond en nachtdiensten en dat kan je slaapritme flink verstoren.  En je rooster is een flinke aanslag op je sociale leven, je moet rekening houden met dat je maar 1 van de 3 weekeinden vrij bent.

En wat recent ook in de media ter sprake is gekomen is het opnemen van je verlof een drama, elk jaar schrijf je je in voor verlof en wie er eerst in de rij is wisselt per jaar volgens een systeem. Eerst wordt ingeschreven voor het hoofdverlof dus de zomervakantie en daarna bijverlof en snipperverlof, je kunt dan een aantal keuzes opgeven en moet afwachten of ze het kunnen verstrekken. Als je een keer spontaan een dag verlof wilt dan kun je dat in de meeste gevallen gewoon vergeten, tenzij je kunt ruilen met collega's wat dan de beste optie is om je vrije dag te krijgen op de dag die jij wil.

En hou ook vooral rekening met het feit dat er nog steeds mensen zijn die zich voor de trein gooien, dat zijn natuurlijk de dingen die je niet wilt meemaken maar ze gebeuren met de grootste regelmaat. Zoals we nu weer leven in een periode dat alles duurder wordt gaan mensen het ook weer somber inzien en zullen de aanrijdingen met een persoon weer oplopen. Ik ben zelf verschoond gebleven van een aanrijding al is er wel iemand het spoor ingestapt om zelfmoord te plegen maar dat kon ik afwenden door de treintyphoon te gebruiken wat voor genoeg twijfel zorgde bij de jongedame. En door de alarm knop te gebruiken kon ik voorkomen dat een collega haar zou raken want na mijn trein stond ze wel in het spoor.  Toch blijven die beelden je bij, laat staan hoe het is om de beelden van een aanrijding met je mee te dragen.

Momenteel zie je dat de stakingsbereidheid groot is bij de NS en dat is niet alleen maar om een hoger salaris maar ook vooral om secundaire arbeidsvoorwaarden en hoe het er intern aan toegaat. Er is een hogere uitstroom dan instroom op dit moment wat ook te maken heeft met hope het er intern aan toegaat.

En hou er ook rekening mee dat het vak gaat veranderen in de toekomst, er worden inmiddels proeven gedaan met automatische treinbesturing waarbij de machinist een andere rol zal gaan krijgen op de trein in de toekomst. Dan zit je er meer voor controle van de automatische treinbesturing en niet meer om zelf de trein in beweging te zetten en te remmen.

Het salaris dat is op zich wel goed maar dat komt vooral door allerlei toeslagen die je krijgt en hoe meer je in de avond en nacht werkt hoe hoger je toeslagen zijn.

Er zijn mooie en minder mooie kanten aan het beroep machinist en je zult zelf moeten kijken welke dingen voor jou doorslaggevend zijn.  Ik heb geen spijt gehad van mijn jaren bij de NS en had best nog willen genieten van de collegialiteit en lol met de collega's, maar ik heb totaal geen spijt van mijn keuze om er weg te gaan.

 

Edwin werkt nog steeds als machinist en zal wellicht een andere visie en gevoelens hebben bij diverse dingen en het is ook goed om de dingen uit verschillend perspectief te horen dan kun je je afweging beter maken. Ook maakt het veel verschil op welke standplaats je dienst doet en wie je teammanager wordt.

Succes met je overdenkingen en bedenk dat alles zijn mooie en leuke kanten heeft en zijn mindere kanten en je zelf moet kijken wat jij het belangrijkste vind en je plezier uit haalt.

 

Edit:  Ik zie dat Edwin net eerder gereageerd heeft in de tijd dat ik dit typte.

Ik ben van plan om opnieuw te solliciteren op de functie machinist bij NS. De vorige keer liep het sollicitatie verhaal stuk, tijdens de telefonische intake, op het beeld wat ik had bij de functie van machinist. Als ik dat kon verbeteren zagen ze een nieuwe sollicitatie graag tegemoet alleen was het op dat moment niet voldoende om verder te gaan. Nu ken ik in mijn directe omgeving niemand die als machinist bij NS werkt waar informatie kan vergaren.

Nu heb ik alleen het beeld van buitenaf wat het werk inhoudt.

Het gaat natuurlijk om het veilig, comfortabel en op tijd vervoeren van passagiers volgens de daarvoor geldende de regels op het spoor. Het eventueel vragen beantwoorden van passagiers al zullen die voornamelijk bij de conducteur terecht komen neem ik aan. 

Maar er zullen ongetwijfeld zaken en werkzaamheden zijn waar ik niet aan denk. Hoop dan ook hier een wat beter en completer beeld te krijgen van de functie. 

Reputatie 7
Badge

Stuur me even een privébericht met wat je de laatste keer gezegd hebt, dan probeer ik je wat meer info te geven om je voor te bereiden.

Reageer