beantwoord

Machinist worden met een blind oog

• 2 augustus 2020
  • 7 reacties
  • 257 Bekeken

Beste lezer,

Is het mogelijk om machinist te worden als 1 oog blind is? Het andere oog is gewoon goed. 

Mijn leeftijd is 56, is dat ook een probleem?

Groetjes,

icon

Beste antwoord door Julian 3 augustus 2020, 07:24

Vooral het oog lijkt mij een barrière, helaas. Bij de medische keuring worden de ogen ook individueel gekeurd en bij het werk is ook het kunnen zien van diepte erg belangrijk.

Maar neem voor alle zekerheid eens contact op met de recruiter, die zal vast ook wel in detail moeten kunnen vertellen wat de (on)mogelijkheden zijn. Ik vertel hier vanuit mijn eigen ervaring met de keuringen, maar wellicht dat er wel degelijk dingen mogelijk zijn waar ik niks van afweet, omdat ik het zelf niet nodig heb gehad.

De leeftijd zou overigens minder problematisch zijn geweest. Ik ken alleen al op mijn standplaats meerdere collega's van halverwege de 50 die op die leeftijd nog gewoon machinist zijn geworden.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn hier een aantal machinisten regelmatig aanwezig en die kunnen het u vertellen.

Reputatie 7
Badge +3

Ze zullen het misschien niet (mogen) zeggen, maar ik vermoed dat de leeftijd wel een probleem zou kunnen zijn, zeker als er de komende jaren duizenden banen zullen verdwijnen.

Beste Joost,

In de jaren '80 der vorige eeuw kon je met één oog machinist bij NS zijn. Denk dat het nu voor een probleempje gaat zorgen.

Over uw leeftijd @Joostw2905 doe ik geen uitspraken, maar u bent dan ongeveer 58 jaar als u van de opleiding af komt en zelfstandig mag rijden. De meeste machinisten, zover ze nog rijden op die leeftijd, denken dan al aan hun pensioen.

Vooral het oog lijkt mij een barrière, helaas. Bij de medische keuring worden de ogen ook individueel gekeurd en bij het werk is ook het kunnen zien van diepte erg belangrijk.

Maar neem voor alle zekerheid eens contact op met de recruiter, die zal vast ook wel in detail moeten kunnen vertellen wat de (on)mogelijkheden zijn. Ik vertel hier vanuit mijn eigen ervaring met de keuringen, maar wellicht dat er wel degelijk dingen mogelijk zijn waar ik niks van afweet, omdat ik het zelf niet nodig heb gehad.

De leeftijd zou overigens minder problematisch zijn geweest. Ik ken alleen al op mijn standplaats meerdere collega's van halverwege de 50 die op die leeftijd nog gewoon machinist zijn geworden.

Bedankt voor alle reacties! Ik las al iets dat je bij de NS intern zou kunnen doen en dan was de leeftijd een minder groot probleem.

Over het oog ga ik zeker contact opnemen!

Gezichtsscherpte

Niveau 1

Beide ogen tezamen:

minimaal 0,8

zo nodig met correctie

Minste oog:

minimaal 0,3

zo nodig met correctie

Niveau 2

Beide ogen tezamen:

minimaal 1,0

zo nodig met correctie

Minste oog:

minimaal 0,5

zo nodig met correctie

Als je @Joostw2905 ene oog blind is voldoe je helaas niet aan de gezichtscherte eisen van het minste oog.

Reageer