beantwoord

Machinist worden, wat zit erbij?

• 9 april 2015
  • 7 reacties
  • 3534 Bekeken

Hallo allemaal,

Later wil ik graag machinist worden en ik ben ook zeer geïnteresseerd in treinen.
Ik weet alleen niet welke opleiding er echt dicht bij mij in de buurt zit...
Zelf woon ik in Uithuizermeeden, Groningen en de enige opleidingen die ik kon vinden zitten in Rotterdam en Amsterdam.
Bestaat er toevallig ook iets dat je thuis kunt studeren bij deze opleidingen? Of moet ik dan alsnog hier naartoe reizen.
En dan nog een "kleine" vraag: welke vakken krijg je dan allemaal in deze opleiding?

Ik hoop dat jullie mij hierop kunnen beantwoorden want ik weet nog niks zeker voor een opleiding tot nu toe!

Hartelijke groeten, Maurice 15 jr
icon

Beste antwoord door Thom 9 april 2015, 14:24

https://werkenbijns.nl/nieuws/word-machinist/

Wie weet heb je hier wat aan:

De vereisten zijn dat je minimaal een MBO-opleiding op niveau 2 hebt of een VMBO-diploma Kb/G/T-leerweg. Ook een overgangsbewijs van 3 naar 4 Havo of van 3 naar 4 VWO voldoet. Affiniteit met techniek is wel gewenst. Aan de opleiding gaat een zware selectie vooraf met een motivatiebrief, een intakegesprek en een psychologisch en medisch onderzoek.
Bekijk origineel

7 reacties

Bij jou valt het niet onder de NS maar volgens mij Arriva. Je zou eventueel desnoods voor later eerst op stagebasis kunnen mee gaan beginnen maar uiteraard word je ook medisch getest en er is meestal minimaal een MBO of HAVO opleiding vereist. Op www.arriva.nl zullen er ook vast en zeker vacatures zijn om je daar voor later te solliciteren.
Bedankt voor je reactie Sumber Alam, het klopt inderdaad dat ik met Arriva reis, maar er zit helaas geen opleiding dichter bij mij in de buurt voor machinist railvervoer. Deze opleiding heb ik al een aantal keer gegoogled, maar de enige "scholen" zijn van STC-Group in R'dam en A'dam.
Ik zou natuurlijk ook nog info kunnen zoeken bij Arriva of zij iets met/voor mij kunenn regelen.

In ieder geval bedankt voor de info...
Reputatie 7
Badge +4
https://werkenbijns.nl/nieuws/word-machinist/

Wie weet heb je hier wat aan:

De vereisten zijn dat je minimaal een MBO-opleiding op niveau 2 hebt of een VMBO-diploma Kb/G/T-leerweg. Ook een overgangsbewijs van 3 naar 4 Havo of van 3 naar 4 VWO voldoet. Affiniteit met techniek is wel gewenst. Aan de opleiding gaat een zware selectie vooraf met een motivatiebrief, een intakegesprek en een psychologisch en medisch onderzoek.
Bedankt voor je reactie Sumber Alam, het klopt inderdaad dat ik met Arriva reis, maar er zit helaas geen opleiding dichter bij mij in de buurt voor machinist railvervoer. Deze opleiding heb ik al een aantal keer gegoogled, maar de enige "scholen" zijn van STC-Group in R'dam en A'dam.
Ik zou natuurlijk ook nog info kunnen zoeken bij Arriva of zij iets met/voor mij kunenn regelen.

In ieder geval bedankt voor de info...

Beste Maurice, surf naar www.arriva.nl/over-arriva/werken-bij/
Ik had je kennelijk de verkeerde link gegeven. Sorry mijn fout!
Welkom op het forum MauriceR! Leuk dat je zo enthousiast bent over het vak van machinist! Thom en Sumber Alam hebben je al een eind op weg geholpen met info over de mogelijkheden en de opleidingseisen, waarvoor dank. Hopelijk is er nog een optie dicht bij huis te vinden. 🙂
Hoi Maurice,

Toevallig zit ik nu volop in dit traject.
Helaas is er op dit moment geen ROC dichterbij je in de buurt dan Amsterdam of Rotterdam, wat je wel kan doen is een andere opleiding (MBO) en daarna op een vacature reageren voor een Machinist in Groningen..

De vakken die je krijgt zijn gewoon de standaard MBO vakken: Nederlands; Engels; Duits; Rekenen; Gym en vaak ook nog een soort maatschappijleer. Verder heb je ook nog de railvakken, denk daar aan communicatie, uitvoeren, techniek en natuurlijk ook veiligheid. Ik weet niet hoe het in Amsterdam zit, maar in Rotterdam hebben ze ook nog het vak: Simulator, verwacht hier geen full-scope van maar gewoon beeldschermen met een simpele simulatie van een baanvak.

Reken verder zoals eerder al gezegd is op een strenge selectie, dit begint al met een motivatiebrief. Waarom wil je Machinist worden, wat heeft je tot dit beroep aangezet, wat doe je in je vrije tijd etc. Als ze daar tevreden over zijn mag je op intake komen. Daar licht je echt toe wat het beroep inhoud, en vooral waar het om gaat, vertel dus vooral niet dat het mooie voertuigen zijn. ;)

Als ze je n.a.v. het intakegesprek aannemen mag je naar het PO (Psychologisch onderzoek) hier krijg je een aantal testen omtrent reactiesnelheid, concentratie en alertheid. Ze geven je ook nog vragen over jezelf en ook nog wat vragen over wat belangrijk is voor het beroep. Vanaf 18 jaar krijg je ook nog een gesprek met een psycholoog, dit duurt naar horen en zeggen een uur.
Op het PO zakken de meeste mensen (60-65%)

Na je PO krijg je het MO ofwel Medisch onderzoek.
Hier bekijken ze hoe het met je ogen gesteld is, of je niet kleurenblind bent en natuurlijk ook je gehoord. Verder kijken ze naar je bloeddruk, of je geen ziektes hebt, denk aan Diabetes. Ze wegen je en meten je op.

Als je door deze procedure bent dan mag je aan de opleiding beginnen, en ben je op examens en een herkeuring, mocht je naar NS gaan klaar.
Omdat ik het niet meer kan bewerken maar even zo...

Bij het PO wordt er ook een capaciteitentest/assessment test gedaan.
Dit houdt vooral in dat ze je denk en leerniveau in kaart brengen. Het is en blijft een mooie opleiding maar er wordt toch heel veel en toch redelijk pittige stof in een korte tijd aangeleerd.

Reageer