Machinistensleutel | NS Community
beantwoord

Machinistensleutel


Hoi!

Ik zal het kort houden: wie weet toevallig of ik ergens een machinistensleutel (ik had ergens opgevangen dat het zo heet, maar verbeter me vooral als ik het fout heb) kan kopen? Natuurlijk niet voor gebruik in de NS treinen, maar voor de rijtuigen van de Stoom Stichting Nederland. Een mede-vrijwilliger waar ik goed bevriend mee ben heeft er ook eentje, en ik zou het zelf ook wel handig vinden er eentje te hebben om mijn coupé tijdens ritten af te kunnen sluiten. Graag hoor ik hier meer over!

Mvg,
Nick
icon

Beste antwoord door iMark 18 July 2016, 16:55

Bekijk origineel

27 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Nick en leuk dat je ons gevonden hebt. Hebben jullie zelf geen contacten intern die dit kunnen regelen? Ik heb namelijk geen idee waar ik zoiets vandaan zou moeten toveren en ook niet of dit mag.
Spullen van NS mogen niet worden verkocht en zeker niet aan derden. Ik weet ook niet over welke sleutel je het exact hebt, ik denk dat ik een ander beeld heb van een machinistensleutel.

Ik denk dat de Stoom Stichting Nederland ms zelf contacten heeft om het intern te regelen, want NS medewerkers mogen dit niet voor je regelen buiten NS om nl.

Ik hoop dat het je intern wel lukt om te regelen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het kunnen openen van deuren op museummaterieel heb je echt geen machinistensleutel nodig. Dat gaat ook met een eenvoudige vierkantsleutel die je bij je een ijzerwarenwinkel kunt kopen of bestellen. Ik vermoed dat Nick-JF iets zoekt als deze sleutel:
http://image.profishop.nl/vierkantsleutel-voor-gaasrooster-afvalkorf--8b3409-1--470x470.jpg
Het enige waar je op moet letten bij het kopen is de juiste maat.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat niemand bij de SSN weet waar je een dergelijke sleutel kunt kopen. En anders even googlen op 'vierkantsleutel'.
Ik denk zelf ook dat het om onze nokkensleutel gaat. Ik heb nog niet eerder opgelet wat voor sleutel museummaterieel heeft, maar die past er wel beter bij idd.
Bedankt allemaal!
Zal gelijk eventjes op zoek gaan naar een vierkantsleutel zodra ik er tijd voor heb. Overigens ook fijn dat er hier zo snel reactie's op kwamen. Ik vind het nu al een fijn forum!
Nogmaals bedankt! 😃
Rijtuigsleutels zijn gewoon te koop via de bekende railinfra-leveranciers, die dingen worden immers door alle serieuze vervoerders gebruikt. DOM-sleutels zijn specifiek NS en hoor je dus absoluut niet te kunnen hebben en krijgen.
Hoi ik was opzoek naar een driehoeks sleutel voor mijn deurpaneel die ik heb gekocht bij nedtrain met 180jaar spoor en daarom was ik benieuwd waar je dat kan kopen voor mijn deurpaneel het is niet voor gebruik in een trein maar alleen voor mijn deurpaneel


mvg,
serginho
Reputatie 7
Badge +3
Driehoeksleutels zijn heel eenvoudig te koop. Bijvoorbeeld bij bol.com: https://www.bol.com/nl/p/driehoek-sleutel/9200000092682110/ Ze bestaan in verschillende maten.

Het is overigens niet toegestaan om een naam te gebruiken met "NS" of "ns" erin. Dat is voorbehouden aan moderators. Misschien dat een moderator de gebruikersnaam van @Serginho_ns kan aanpassen.
Dank u wel werkt die op een deurpaneel?
Omdat ik heb een deurpaneel gekocht
Reputatie 7
Badge +3
Als je een volledig antwoord op je vraag wilt dan is het verstandig om even een foto van dat deurpaneel te plaatsen.
Hoe moet dat

Dat is mijn deurpaneel
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijk. Daar kun je een driekantsleutel niet voor gebruiken. Zie het andere topic dat je hebt aangemaakt.
Waar is je topic?
Daar zijn onze nokkensleutels voor nodig en deze zijn niet te koop. Het rozet wat in dit deurpaneel zit, is universeel en is nog steeds in gebruik in onze treinen, vandaar dat ivm misbruik deze sleutels niet te koop zijn. Als deze wel te koop worden aangeboden, is dit strafbaar. Ik kan u er helaas niet verder mee helpen.
Jammer maar ik snap het wel , kan je wel een noodrem sleutel kopen en anders wasr kan je die dan kopen?
Want ik heb ook een noodrem
Reputatie 7
Badge +3
Waar is je topic?
Niet mijn topic. Jouw topic.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/waar-kan-ik-een-driehoeks-sleutel-kopen-voor-mijn-deurpaneel-die-ik-had-gekocht-bij-nedtrain-60584
Het is een beetje onhandig dat er nu parallel twee topics over hetzelfde onderwerp lopen.

Daar zijn onze nokkensleutels voor nodig en deze zijn niet te koop. Het rozet wat in dit deurpaneel zit, is universeel en is nog steeds in gebruik in onze treinen, vandaar dat ivm misbruik deze sleutels niet te koop zijn. Als deze wel te koop worden aangeboden, is dit strafbaar. Ik kan u er helaas niet verder mee helpen.



Nee het is wet technisch NIET verboden om de betreffende noksleutel/Gecombineerde rijtuigsleutel voor handen te hebben of te verkopen.

het onrechtmatig/niet bevoegd gebruik van de sleutel is wel strafbaar onder de wet  lokaalvredebreuk.

Hallo ik heb ook 2 noodremmen en een deurpaneel gekocht in de pop up store op Utrecht Centraal.

Door de reactie van XRAY_NL vroeg ik af of je dan ook zo'n sleutel legaal voor eigen gebruik kunt kopen.

Sleutels zijn niet te koop ivm kans op misbruik helaas.

Jammer, bedankt voor de reactie

Reputatie 3

Jammer, bedankt voor de reactie

Het heeft denk ik meer te maken met het gebrek aan vraag ernaar. Zo'n sleutel is legaal om te produceren, om in te kopen (als er een leverancier voor hobbyisten zou zijn, maar die is er niet want leveranciers willen natuurlijk wel omzet hebben) en om te verkopen. Als ik wil kan ik die sleutels ook uit onze 3D-printer laten rollen.

Maar ja, dat is meer gezeik dan het lijkt en aan wie raak ik die sleutels kwijt die je nergens voor kunt gebruiken behalve het openen/sluiten van deuren op een plek (in een trein) waar dat niet toegestaan is...

Reageer