Marketing belt mensen van onder 18

Hallo,

mijn zoon was gebeld door de marketingafdeling van NS over zn abonnement. Hij is zelf nog geen 18, ik stelde de vraag waarom hij gebeld werd terwijl hij nog geen 18 is. Kon de beste medewerker geen antwoord op geven, maar hij had wel de geboortedatum van mn zoon voor zn neus.

Dus, mag NS dit zomaar?

12 reacties

Bedankt voor je bericht, AlexanderAl, ik wil dit graag uitzoeken, wil je mij een privébericht sturen met jouw gegevens? Graag ontvang ik jouw voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mailadres.
Ik kom er volgende week bij je op terug. 

Reputatie 4

Bedankt voor je bericht, AlexanderAl, ik wil dit graag uitzoeken, wil je mij een privébericht sturen met jouw gegevens? Graag ontvang ik jouw voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mailadres.
Ik kom er volgende week bij je op terug. 

Conclusie NS was hier in overtreding. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat jongeren vanaf 16 jaar benaderd mogen worden voor onderzoek.

Volgens de reclame code commissie geldt een leeftijd van onder de 18 jaar voor telemarketing.
https://www.reclamecode.nl/nrc/kinder-en-jeugdreclamecode-kjc/

Uitzondering is dat als de telemarketeer niet kan weten dat de persoon onder de 18 is, maar dat was hier dus niet het geval.

Dus als het doel was om iets te verkopen dan is dat niet toegestaan, als het echter puur om onderzoeksvragen gaat (wat ik niet verwacht) dan gelden er volgens mij minder strenge eisen. 

Badge

Mogelijk is het nummer verstrekt bij het aangaan van het abonnement in plaats van dat het nummer van 1 van de ouders (abonnementshouder) is ingevuld, dan zal er vanuit gegaan zijn dat het telefoonnummer van iemand van 18+ zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me dan ook af wat er in het MijNS account is aangegeven bij Notificaties en updates onder de gegevens. Daar kun je voor 3 categorien aangeven of je ze per per mail, post of telefoon wilt ontvangen. 

En gaf degene die belde ook aanom wat voor vragen het ging? Zelf heb ik het afgelopen meerdere keren een verzoek gehad om via NS Panel een enquete in te vullen, o.a. over mijn reisgedrag sinds Corona, of en welk abonnement ik heb en of ik denk de komende tijd meer of minder te reizen. Met de antwoorden op dit soort vragen kan NS natuurlijk beter inschatten wat ze aan reizigers kunnen verwachten.

het ging om flex dacht ik, was een soort van verkooppraatje, maar hij wist mn zoon zn geboortedatum want daar begon hij mee…..

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn uitzonderingen wanneer je klant bent bij een bedrijf. Het bedrijf mag je dan benaderen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ook wanneer je klant bent bij een bedrijf kun je aangeven dat je niet benaderd wil worden.

Reputatie 7
Badge +3

Recht op verzet heb je altijd. Maar als je klant bent (geweest)  mag je benaderd worden.

@AlexanderAl, open eens MijnNS/persoonsgegevens van je zoon en kijk hoe “Notificaties en updates” is ingesteld. O.a. onder “Aanbiedingen” kun je aangeven of je telefonisch benaderd wilt worden. Misschien staat dat vinkje gewoon aan.

Ik heb nog geen privébericht ontvangen dus nog niets kunnen nakijken. Mocht je dit willen, dan kan je dat alsnog doen.

Reageer