beantwoord

Medische keuring HC kleurenblindheid

• 18 september 2020
  • 21 reacties
  • 581 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Ik ben tot nu toe door alle rondes die je moet doorlopen om in opleiding tot HC te gaan, met vlag en wimpel heengekomen. Dolblij mee, echter nu komt de laatste ronde waar ik me het meest zorgen over maak: de medische keuring. Ik ben in principe fit en kerngezond, heb een goed gehoor, draag wel een bril of lenzen maar kan daarmee perfect zien, alleen… ik heb wat last van rood-groene kleurenblindheid. Ik heb een beetje geprobeerd te googlen maar ik kan nergens een antwoord vinden op hetgeen waar ik voor vrees: zou ik puur en alleen door die rood-groene kleurenblindheid afgekeurd kunnen worden voor de functie? Ik vrees er echt voor, ik zou deze baan zó graag willen en ben zo blij dat ik al zo ver ben gekomen, maar ik ben echt bang dat dit alles gaat verpesten. 

Ik ben niet 100% kleurenblind, heb dus alleen soms wat moeite om de kleuren rood en groen van elkaar te onderscheiden. Iemand enig idee hoe streng hiernaar wordt gekeken en of dit mij de kop kan kosten? Of zou het feit dat ik bijvoorbeeld de psychologische test perfect heb doorstaan en verder lichamelijk prima in orde ben het een beetje kunnen compenseren?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Loes 19 september 2020, 00:00

De kleurenblindheidtest is een belangrijke. Je kan testen vinden op internet. Dit is een uitgebreide iig.

https://www.color-blindness.com/ishihara_cvd_test/ishihara_cvd_test.html?iframe=true&width=500&height=428

Het enige wat ik weet is dat we die test compleet moeten doorstaan. De cijfers zijn bekend, aantal lijnen was nieuw voor me om eerlijk te zijn. Ik hoop dat het goed komt.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk kunnen onze NS-ers er meer van zeggen. Voor een machinist is het wel een probleem, lijkt me.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @ingevdb!

Soms wat moeite en echt kleurenblind lijkt me nogal een verschil.

Wellicht zal je moeite hebben met een getal herkennen in een plaatje van groene en magenta/rode stippen (de bekende tests), maar een seinbeeld herkennen net als een verkeerslicht zal geen probleem zijn toch?

Ik bedoel, dat je van een lamp die rood is 100% zeker weet dat die niet groen is of andersom? Of twee papiertjes, wijs maar aan welke is rood en welke is groen?

Op zich is dat in praktijk (als je niet supersnel hoeft te reageren) ook nog wel te doen door een bril te dragen met één ‘groen’ en ‘rood’ glas. Mijn zonnebril heeft ‘groene’ glazen dus laat groen licht veel minder door.

Als ik die op zet is rood super helder (verkeerslichten, achterlichten van auto’s), maar het gras en bomen zijn dan ineens grijs bijna. Zou je dus echt rood/groen kleurenblind zijn dan is iets dat in helderheid gedempt wordt door dat brilleglas dus per definitie groen.

De test voor de functie conducteur of machinist is alleen niet of je een sein rood of groen ziet @Robert B maar of je de plaatjes in het kleurenboek, dus de getallen met kleurenstippen goed ziet.

Met kleutenblindheid, zelfs in minimale vorm, kom je in principe niet door de keuring. Immers als conducteur ga je werken met rood, gele en groene seinbeelden. In zo'n functie kan er volgens mij nooit discussie zijn of je kleur 100 procent goed ziet. Daar kunnen zeer grote veiligheidsincidenten door ontstaan. 

Ik vrees grote problemen voor @ingevdb Als er echt sprake is van niet goed kleuren onderscheiden.

Badge +3

Heb mijn reactie nog wat aangevuld. Als diepte/afstand zien i.c.m. kleur niet echt belangrijk is dan zijn er hulpmiddelen. De tests uit een kleurenboek ‘welk getal zie je hier in het rood/magenta tussen een boel groene stippen’ lukt je dan met gemak of enige oefening, lijkt me.

Maar goed, afwachten dus.

De kleurenblindheidtest is een belangrijke. Je kan testen vinden op internet. Dit is een uitgebreide iig.

https://www.color-blindness.com/ishihara_cvd_test/ishihara_cvd_test.html?iframe=true&width=500&height=428

Het enige wat ik weet is dat we die test compleet moeten doorstaan. De cijfers zijn bekend, aantal lijnen was nieuw voor me om eerlijk te zijn. Ik hoop dat het goed komt.

Badge +3

Yikes, dat is best een lastige test, als je hem voor het eerst doet!

Als je dus geen getal ziet niet gaan gokken, want ‘is er niet’ is juist.

En die met die lijnen snapte ik ook pas na bij de eerste twee een ‘partly correct’ antwoord te geven blijkbaar.

Succes!

.....dan zijn er hulpmiddelen. De tests uit een kleurenboek ‘welk getal zie je hier in het rood/magenta tussen een boel groene stippen’ lukt je dan met gemak of enige oefening......

Zo werkt het natuurlijk niet @Robert B Hulpmiddelen mag je niet gebruiken bij dit soort tests, oefenen is onmogelijk als je kleurenblind bent.

In principe is de test alleen met cijfers voor dit soort functies. Bij twijfel zijn er nog andere tests. Zoals @Loes al aangaf, je moet 100 procent goed scoren bij dit soort kleurenblindheidstesten, zonder aarzelen of langer kijken.

Badge +3

Ga je gang en doe die test maar eens. Als je echt 100% moet halen (mij lukt het in ieder geval niet na 3 keer!) ben je bij gedeeltelijk/niet kleurenblind dus niet geschikt?

Ik scoor iets van 32 van de 38 (voor zover ik snap wat men vraagt, dat is ook nog een dingetje) en inderdaad, oefenen heeft geen enkele zin!

Maar met één groen (of rood) getint brilleglas als ‘hulpmiddel’ en dan letterlijk een oogje dichtknijpen kom je een heel eind hoor, niet zozeer in die test maar in de praktijk, om binnen een paar seconden (of veel sneller) te kunnen bepalen of iets dat overduidelijk rood-achtig danwel groen-achtig is, ook al zie je zelf het verschil totaal niet.

Zelfs al was je 100% rood/groen blind (en dus een omgekeerd verkeerslicht met rood onder en groen boven totaal niet zou kunnen onderscheiden) weet je dan binnen een seconde of iets groen of rood is, met 100% zekerheid zelfs en anders (zonder kleurenbril) zegt je verstand wel dat groen niet boven rood zit, nergens.

Met wat hulp zijn je hersenen sowieso sneller en beter dan welke computer dan ook, vergelijk een oude zwart-wit film die ‘ingekleurd' is (met een computer dus), waar grijstinten omgezet worden naar een kleur. Deze tint grijs ‘maken’ we rood en die andere groen, en dan voor álle kleuren!

De film De Langste Dag (The Longest Day) die jaren geleden jaarlijks uitgezonden werd op 4 mei is daar een mooi voorbeeld van. Daar zitten wat (computer)foutjes in qua kleur, een groene zee en bruinrode lucht en zo)

Maar goed als je dat baseert op de helderheid van een ‘grijstint’ (meer info heb je niet, behalve wat ‘het in kleur zou zijn’) ga je inderdaad de mist in.

Zwart-wit (grijstinten) omzetten naar een kleur -dus informatie toevoegen die er niet is- is dus enorm lastig, maar op zich redelijk te doen (films inkleuren). Maar andersom is heel simpel, door 2 kleurenbeelden te vergelijken met een filter.

Als je 100% geen enkele kleur ziet en dan een rood en groen voorwerp of licht moet zien te onderscheiden (honden kunnen dat bijvoorbeeld niet, die zien weinig kleuren) dan is dat met één getinte lens of brilleglas simpel op te lossen, om rood van groen te kunnen onderscheiden.

Een stapje verder nog, over oefenen en zo. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/DTMF iemand die geen idee heeft wat die toontjes betekenen (vergelijk het met grijstinten zien i.p.v. kleurtjes) hoort een riedeltje. tudeladudeladadadidanogwat.

Iemand die echt helemaal blind is ‘hoort’ dan (net als met braille lezen) gewoon een getallenreeks. 4234 is makkelijk, dat is het begin van Vader Jacob (Frère Jacques).

En dat lukt dus iemand met rood/groen blindheid (dat ene getinte brilleglas) prima, want je hersenen bepalen de ‘toon’ Do Re of Mi als je één oog heel even dicht knijpt.

Dat om in ieder geval het verschil tussen rood en groen te kunnen bepalen. Je scherpe blik en hersenen over wat je ziet doen de rest natuurlijk, voor een HC kandidaat.

Daarom lijkt me een 100% score of risico over rood/groen blind niet echt nodig. Welke beslissingen zou een HC overigens ooit moeten nemen, als het misschien een seconde zou duren om te bepalen of iets rood of groen is?

Reputatie 7
Badge +3

“Compleet moeten doorstaan” is ook iets anders dan “100 procent goed scoren". Ik heb op school vroeger een hoop repetities enzo compleet doorstaan zonder 100 procent goed te scoren :wink:

Badge +3

Pff ja inderdaad, behalve dat een ‘mager zesje’ niet voldoende was voor mijn strenge vader, dus daar maakte ik (handgeschreven rapporten toen nog) netjes een 8 van of zo.

Maar goed dat is off-topic ik hoop echt dat @ingevdb iets heeft aan de reacties, en hoe die kleurentest (volgens @Deventer 100% wat sowieso bijna niemand lukt) te doorstaan.

Wat ik me kan herinneren pakken ze het boekje erbij en vragen lukraak wat pagina's, dus een aantal combinaties. Er zat indertijd geen tijdslimiet op. Ik kan me herinneren dst ze me tijdens het sollicitatiegesprek er ook al een paar voor hebben gelegd. Als je kleurenblind bent, zie je andere getallen bij een aantal pagina's. De bedrijfsarts weet zo of het goed zit door die test.

....en anders (zonder kleurenbril) zegt je verstand wel dat groen niet boven rood zit, nergens......

Echt nergens niet @Robert B ?

met 100% zekerheid zelfs en anders (zonder kleurenbril) zegt je verstand wel dat groen niet boven rood zit, nergens.

http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm

En dan specifiek het stukje ‘positie lichtseinen’, ongeveer halverwege de pagina. Rood zit in principe altijd onder, groen en geel kunnen nog altijd omgedraaid voorkomen, afhankelijk van het tijdperk waarin het sein geplaatst is.
Zelfs de seinen met vier lampen zie je nog steeds staan langs het spoor, ondanks dat de tweede gele lamp niet meer aanwezig is.

Rood zit in principe altijd onder, groen en geel kunnen nog altijd omgedraaid voorkomen

In principe inderdaad, want dat is ook niet altijd zo. Daarom lijkt me ook maar enige vorm van kleurenblindheid ongewenst bij functies als machinist of conducteur.

Reputatie 1

Bedankt voor de vele reacties! Ik heb inmiddels de medische keuring gehad en ben door! Dit had ik eerlijk gezegd na deze reacties niet verwacht, aangezien de kleurentest ook echt niet heel goed ging. Maar blijkbaar is het voor de functie van HC toch niet zo’n issue. Ik ben blij!

Geen issue? Persoonlijk vind ik het verbijsterend. Of je bent niet echt kleurenblind.... @ingevdb ?

Hoe denk je de veiligheid te kunnen waarborgen als je schijnbaar de kleuren rood en groen niet goed kunt zien ?

Erg mooi natuurlijk die likes, maar het lijkt me een zorgelijke toestand waar velen even aan voorbij gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Als het volgens jou (mogelijk) een zorgelijke toestand oplevert, kun je beter de toelatingseisen intern aan de orde stellen, i.p.v. hier te twijfelen aan de capaciteiten van ingevdb.

Reputatie 7
Badge +4

Er is niks mis mee om @ingevdb geluk te wensen. Die likes zijn zonder een ‘maar’. NS vindt haar geschikt en NS bepaalt. Inge geluk te wensen is een prima menselijk en warm gebaar.

Wat wil je, gelijk of geluk?

Ach, ik vraag me even hardop af hoe je veilig een vertrekprocedure kunt doen als je kleuren rood en groen niet goed kan onderscheiden.

Hoop maar dat @ingevdb niet echt kleurenblind is voor deze kleuren.

Reputatie 7
Badge

Je weet in ieder geval een toekomstige collega hartelijk welkom te heten. Als er echt een veiligheids issue was geweest, was ingevdb er niet door gekomen.

Dat zal de praktijk en de toekomst uitwijzen.…Daar zijn wel interresante voorbeelden van te geven, dat het toch fout liep....

Reageer