Beste mensen,
Binnenkort heb ik de medische keuring voor hoofdconducteur. Mijn ogen hebben een sterkte van + 1 beide ogen. Een visus sterkte van 0.8 (oftewel 80 procent zicht.). Ik ben 24 jaar. Zal dit een probleem zijn? Verder ben ik gezond.
Met vriendelijk groet,
Aspirant
Bladzijde 1 / 2
In de vacature staat +8 en -8 vermeldt bij afwijking van de ogen, dus dat is geen probleem. Zelf heb ik ook een bril en indertijd tijdens mijn medisch onderzoek kwam de arts er achter dat er iets was met mijn ogen, niet exact wat, bleek later dat ik een cilinder nodig had. Zou me daar geen zorgen over maken en als je al een bril hebt, neem die mee.
Hoi Loes,
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik las inderdaad dat +8 en -8 nog voldoende zijn om daar doorheen te komen. Ik kwam net van Hans Anders vandaan om even zeker te zijn. Ik heb nog nooit een bril gedragen, heb nooit last van zicht, maar omdat in de medische keuring een visus sterkte wordt gemeten heb ik dat maar gedaan om te kijken wat de maximale waardes zijn. Ik maak me een beetje zorgen om die + 1 en die visus sterkte van 0,8. Hoe is de medische keuring? Zijn ze streng? Ik stress me een beetje.
Het is bij u gelukkig goed gekomen. Wat houdt zo'n cilinder in?
Met vriendelijk groet,
Aspirant
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik las inderdaad dat +8 en -8 nog voldoende zijn om daar doorheen te komen. Ik kwam net van Hans Anders vandaan om even zeker te zijn. Ik heb nog nooit een bril gedragen, heb nooit last van zicht, maar omdat in de medische keuring een visus sterkte wordt gemeten heb ik dat maar gedaan om te kijken wat de maximale waardes zijn. Ik maak me een beetje zorgen om die + 1 en die visus sterkte van 0,8. Hoe is de medische keuring? Zijn ze streng? Ik stress me een beetje.
Het is bij u gelukkig goed gekomen. Wat houdt zo'n cilinder in?
Met vriendelijk groet,
Aspirant
Een cilinderafwijking wordt ook wel astigmatisme genoemd. Dit heeft te maken met aan afwijkende breking van lichtstralen door de lens/hoornvlies van je oog in horizontale en verticale richting.
Op deze site staat een uitleg. Klinkt nogal heftig, maar is in de meeste gevallen gewoon te corrigeren met een bril (en vaak ook met contactlenzen).
Ikzelf heb sinds kort ook een bril (+1 en +1,25 dioptrie, met in één oog een kleine 'cilinder' van 25° meen ik) en kom fluitend door elke keuring, zónder die bril.
Het is dan ook gewoon een leesbril voor dichtbij eigenlijk (met name voor kleine lettertjes), omdat de laatste jaren mijn armen steeds korter leken te worden :P
Vooral (langere tijd) werken achter een beeldscherm is wel veel prettiger en minder vermoeiend mét bril dan zonder.
Op deze site staat een uitleg. Klinkt nogal heftig, maar is in de meeste gevallen gewoon te corrigeren met een bril (en vaak ook met contactlenzen).
Ikzelf heb sinds kort ook een bril (+1 en +1,25 dioptrie, met in één oog een kleine 'cilinder' van 25° meen ik) en kom fluitend door elke keuring, zónder die bril.
Het is dan ook gewoon een leesbril voor dichtbij eigenlijk (met name voor kleine lettertjes), omdat de laatste jaren mijn armen steeds korter leken te worden :P
Vooral (langere tijd) werken achter een beeldscherm is wel veel prettiger en minder vermoeiend mét bril dan zonder.
Cilinderafwijking (Astigmatisme)
Om duidelijk te kunnen zien, moet het licht – dat het oog binnenvalt – gebroken worden en op één plek op het netvlies gebundeld worden. Bij astigmatisme ontstaan er meerdere brandlijnen die voor en/of achter het netvlies terechtkomen.
rh4]Symptomen van cilinderafwijking[/h4]
Astigmatisme verstoort en vervaagt zowel het zicht dichtbij als veraf. Wanneer astigmatisme niet gecorrigeerd wordt, zal het vooral na het lezen of na andere visuele inspanningen, hoofdpijn of vermoeide ogen veroorzaken. Wazig zien is een veelvoorkomend symptoom van ongecorrigeerd astigmatisme.
+1 Is natuurlijk helemaal niets, het is meestal net de grens waarop je een bril gaat dragen.
Gewoon relaxt naar de keuring gaan en kijken wat er uit komt, misschien komt er het advies uit dat je een brilletje moet gasn dragen, net als vele machinisten en conducteurs.
Kleurenblindheid, zelfs in de meest geringe vorm, is een veel grotere oorzaak van afkeuring.
Veel suc6, krijgen we nog een berichtje hoe het gegaan is ?
Om duidelijk te kunnen zien, moet het licht – dat het oog binnenvalt – gebroken worden en op één plek op het netvlies gebundeld worden. Bij astigmatisme ontstaan er meerdere brandlijnen die voor en/of achter het netvlies terechtkomen.
rh4]Symptomen van cilinderafwijking[/h4]
Astigmatisme verstoort en vervaagt zowel het zicht dichtbij als veraf. Wanneer astigmatisme niet gecorrigeerd wordt, zal het vooral na het lezen of na andere visuele inspanningen, hoofdpijn of vermoeide ogen veroorzaken. Wazig zien is een veelvoorkomend symptoom van ongecorrigeerd astigmatisme.
+1 Is natuurlijk helemaal niets, het is meestal net de grens waarop je een bril gaat dragen.
Gewoon relaxt naar de keuring gaan en kijken wat er uit komt, misschien komt er het advies uit dat je een brilletje moet gasn dragen, net als vele machinisten en conducteurs.
Kleurenblindheid, zelfs in de meest geringe vorm, is een veel grotere oorzaak van afkeuring.
Veel suc6, krijgen we nog een berichtje hoe het gegaan is ?
Om duidelijk te kunnen zien, moet het licht – dat het oog binnenvalt – gebroken worden en op één plek op het netvlies gebundeld worden. Bij astigmatisme ontstaan er meerdere brandlijnen die voor en/of achter het netvlies terechtkomen.
rh4]
Symptomen van cilinderafwijking
[/h4]
Astigmatisme verstoort en vervaagt zowel het zicht dichtbij als veraf. Wanneer astigmatisme niet gecorrigeerd wordt, zal het vooral na het lezen of na andere visuele inspanningen, hoofdpijn of vermoeide ogen veroorzaken. Wazig zien is een veelvoorkomend symptoom van ongecorrigeerd astigmatisme.
+1 Is natuurlijk helemaal niets, het is meestal net de grens waarop je een bril gaat dragen.
Gewoon relaxt naar de keuring gaan en kijken wat er uit komt, misschien komt er het advies uit dat je een brilletje moet gasn dragen, net als vele machinisten en conducteurs.
Kleurenblindheid, zelfs in de meest geringe vorm, is een veel grotere oorzaak van afkeuring.
Veel suc6, krijgen we nog een berichtje hoe het gegaan is ?
Op die fiets. Thanks voor de uitleg. Bij het sollicitatiegesprek op kantoor had ik ook een kleurenblindheid test moeten doen. Hier was ik gewoon doorgekomen.
Hoe testen ze het tijdens de medische keuring? Net zoals op gesprek of anders. Het was op gesprek kijken naar een cirkel met daarin een cijfer verborgen. (Ishiharatest)
Thanks voor de antwoorden. Ik zal zeker laten weten of ik door ben gekomen. Het is de laatste keuring voor ik de opleiding kan beginnen
Zelfde test, maar meer kaarten van die test. Het gehoor wordt getest, de gewrichten, bloedsuiker wordt gemeten en voor mij is het alweer 7 jaar geleden, toen werd er ook een hartfilmpje gemaakt, maar dat gebeurd geloof ik niet meer. Mijn eerst volgende medische keuring duurt nog wel een aantal jaar. Sucses en de psychologische keuring wordt de als zwaarder betiteld dan de medische keuring 😉
Je bent kleurenblind of niet, MAAR het kan zomaar dat je ze een kleurencombinatie laten zien (bekende cirkel met kleurtjes met cijfer erin) welke je nog niet eerder gehad hebt.
Ik ken iemand welke pas na 12 jaren net de verkeerde bladzijde voor zijn neus kreeg, die zag hij niet, gevolgen waren groot, na 12 jaren alsnog afgekeurd voor zijn functie !
Ik ken iemand welke pas na 12 jaren net de verkeerde bladzijde voor zijn neus kreeg, die zag hij niet, gevolgen waren groot, na 12 jaren alsnog afgekeurd voor zijn functie !
Ik heb de psychologische keuring al gehad gelukkig. Met vlag en wimpel doorheen gekomen, ik vond de testen eigenlijk best leuk en totaal niet moeilijk of dergelijke. Dus de PO is zwaarder als de MO als ik het goed begrijp? Thanks voor je antwoord.
Ik ken iemand welke pas na 12 jaren net de verkeerde bladzijde voor zijn neus kreeg, die zag hij niet, gevolgen waren groot, na 12 jaren alsnog afgekeurd voor zijn functie !
Ja ik snap het. Was dat ook een hoofdconducteur toevallig?
Voor uw geruststelling, geen conducteur.
Dank voor jullie antwoorden. Ik had hiernaast nog een vraag: ze gaan ook kijken wat de buikomvang is. Waarom doen ze dit? Weten jullie dit? Hoe is het gehoor onderzoek, is dat ook streng? In de zin van, hoe werkt dat? Sorry als ik zoveel vragen stel.
Buikomvang meten, heb ik nog niet gehoord, soms zeggen ze wat over overgewicht maar dat hoeft je niet te belemmeren in je functie tenzij het extreem is. Gehoor onderzoek is net als kind vroeger in zo'n cabine met een koptelefoon op en luisteren naar allerlei piepjes, mocht daar uit blijken dat je minder gehoor hebt en een gehoorapparaatje nodig hebt dan kun je met gehoorapparaatjes ook je werk doen.
Zo relax want de medische keuring kom je als je niets mankeert gewoon door, je druk maken is slecht voor je bloeddruk meting die dag dus er gewoon vanuit gaan dat je hier met gemak doorheen komt.
Zo relax want de medische keuring kom je als je niets mankeert gewoon door, je druk maken is slecht voor je bloeddruk meting die dag dus er gewoon vanuit gaan dat je hier met gemak doorheen komt.
Zo relax want de medische keuring kom je als je niets mankeert gewoon door, je druk maken is slecht voor je bloeddruk meting die dag dus er gewoon vanuit gaan dat je hier met gemak doorheen komt.
Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..
Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..
Nou dan heb je helemaal geen reden om je druk te maken, dus even de formaliteit van deze MO door en dan ga je beginnen aan de studie en al meteen in de praktijk merken hoe leuk het werken bij de NS is.
Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..
Ik heb er super veel zin in!
Voor mijn medische keuring (als taxichauffeur) was ik ook wat gespannen.
Bloeddruk was 140/90 terwijl die thuis op een (door mijn huisarts 'geijkt', dus klopte precies met zijn meting met stethoscoop!) apparaat gewoon rond de 125/85 is. Keuringsarts vond het allemaal prima en binnen de marge.
Over die BMI of buikomvang zou ik me ook niet zo druk maken. Enig overgewicht is tegenwoordig vrij normaal (ik kreeg te horen dat voor iemand van 1,82m een gewicht tussen de 70 en 80 kg 'normaal' is maar 85 kg aan de zware kant dus puntje van aandacht, meer niet).
Bloeddruk was 140/90 terwijl die thuis op een (door mijn huisarts 'geijkt', dus klopte precies met zijn meting met stethoscoop!) apparaat gewoon rond de 125/85 is. Keuringsarts vond het allemaal prima en binnen de marge.
Over die BMI of buikomvang zou ik me ook niet zo druk maken. Enig overgewicht is tegenwoordig vrij normaal (ik kreeg te horen dat voor iemand van 1,82m een gewicht tussen de 70 en 80 kg 'normaal' is maar 85 kg aan de zware kant dus puntje van aandacht, meer niet).
Prachtig natuurlijk dat de functie van conducteur je een droombaan lijkt, maar onderschat de keerzijde van dit werk ook niet.
Denk aan de dubbele onregelmatige dienst, niet alleen vroeg en laat, vaak ook nog nachtdiensten.
En daarbij op elke dag weer andere begin- en eindtijden. De ene dag om 04.30 beginnen en om 11.30 klaar, paar dagen later om 18.10 beginnen tot 02.45 uur.
Werken op feestdagen, bv met Kerstmis of nieuwjaarsochtend om 06.30 uur beginnen en de helft van alle weekenden.
En dit zien vol te houden tot je pensioen op nu 67 jarige leeftijd. Dat haast niemand dat lukt moge duidelijk zijn. Verder kan het een grote belasting zijn voor je gezins- en verenigingsleven.
Omgaan met reizigers welke niet altijd even gezellig zijn en bij koud weer wel 100 keer per dag in en uit de warme trein.
Maar er zijn natuurlijk zat leuke kanten aan het werken bij NS, vrij vervoer in binnen en buitenland , veel vrije tijd op tijden dat andere werken en een net salaris.
Dus maak je niet druk, nogmaals suc6
En niet iedereen werkt in een vroeg, laat, nacht rooster. Als je voorkeur hebt kun je dat op een gegeven moment aangeven en zodra er plek is kun je dan in een rooster komen waarin je alleen vroeg of alleen laat kan draaien. En vindt je de afwisseling wel leuk dan blijf je in vroeg, laat en nacht draaien.
Feestdagen draaien verschilt per standplaats. Wij draaien het ene jaar de feestdagen en zijn dan het jaar er op vrij met de feestdagen. Dit is een afspraak op onze standplaats en verschilt dus door het land heen.
Feestdagen draaien verschilt per standplaats. Wij draaien het ene jaar de feestdagen en zijn dan het jaar er op vrij met de feestdagen. Dit is een afspraak op onze standplaats en verschilt dus door het land heen.
Feestdagen bij ons zijn weer anders geregeld. Je draait het ene jaar of 1 kerstdag of 1 dag met oud/nieuw.
Dus per 4 jaar heb je ze allemaal gedraaid. 🙂
Dus per 4 jaar heb je ze allemaal gedraaid. 🙂
Dus per 4 jaar heb je ze allemaal gedraaid. :)
Dat lijkt me niet helemaal wat het doorsnee NS personeel doet aan werken met de feestdagen.
"Gewoon" 10 jaren op oudjaarsavond werken kan ook en in die periode ook nog 5 x op nieuwjaarsdag is ook iets wat voorkomt.
Reken maar op de helft van alle feestdagen werken tijdens je carrière als conducteur, dan valt het nooit tegen.
Realiseer je dat er ook heel veel mensen een gloeiende hekel hebben aan die feestdagen en dolblij zijn als ze "moeten" werken en daarmee een excuus hebben om niet verplicht de hele dag bij de familie te hoeven te zitten. Mijn bovenbuurman is arts en draait ieder jaar vrijwillig extra diensten in het ziekenhuis met de feestdagen.
Kan niet ontkennen dat de enorme vergoeding voor het werken voor sommige ook interresant is.
Ik zou er nog op terugkomen als ik door de Medische keuring zou komen. Nou hier ben ik dan. Ik ben er doorheen gekomen. Thanks voor alle tips.
Heel goed nieuws @Aspirant GEFELICITEERD
Nu alle keuringen achter de rug, weet je al waar en wanneer je opleiding gaat beginnen ?
Nu alle keuringen achter de rug, weet je al waar en wanneer je opleiding gaat beginnen ?
DANK JE WEL!!! Haha. Alle keuringen achter de rug idd. Ik zal begin volgende maand beginnen met de opleiding. Spannend, maar super veel zin. Ik ga alles op alles zetten om mijn opleiding tot succes te brengen. Bent u zelf werkzaam bij de NS, Stoomman?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.