beantwoord

Medische keuring ogen

  • 1 December 2018
  • 30 reacties
  • 4832 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 2
Cilinderafwijking (Astigmatisme)

Om duidelijk te kunnen zien, moet het licht – dat het oog binnenvalt – gebroken worden en op één plek op het netvlies gebundeld worden. Bij astigmatisme ontstaan er meerdere brandlijnen die voor en/of achter het netvlies terechtkomen.
[h4]
Symptomen van cilinderafwijking
[/h4]

Astigmatisme verstoort en vervaagt zowel het zicht dichtbij als veraf. Wanneer astigmatisme niet gecorrigeerd wordt, zal het vooral na het lezen of na andere visuele inspanningen, hoofdpijn of vermoeide ogen veroorzaken. Wazig zien is een veelvoorkomend symptoom van ongecorrigeerd astigmatisme.

+1 Is natuurlijk helemaal niets, het is meestal net de grens waarop je een bril gaat dragen.
Gewoon relaxt naar de keuring gaan en kijken wat er uit komt, misschien komt er het advies uit dat je een brilletje moet gasn dragen, net als vele machinisten en conducteurs.
Kleurenblindheid, zelfs in de meest geringe vorm, is een veel grotere oorzaak van afkeuring.

Veel suc6, krijgen we nog een berichtje hoe het gegaan is ?

Op die fiets. Thanks voor de uitleg. Bij het sollicitatiegesprek op kantoor had ik ook een kleurenblindheid test moeten doen. Hier was ik gewoon doorgekomen.

Hoe testen ze het tijdens de medische keuring? Net zoals op gesprek of anders. Het was op gesprek kijken naar een cirkel met daarin een cijfer verborgen. (Ishiharatest)

Thanks voor de antwoorden. Ik zal zeker laten weten of ik door ben gekomen. Het is de laatste keuring voor ik de opleiding kan beginnen
Cilinderafwijking (Astigmatisme)

Om duidelijk te kunnen zien, moet het licht – dat het oog binnenvalt – gebroken worden en op één plek op het netvlies gebundeld worden. Bij astigmatisme ontstaan er meerdere brandlijnen die voor en/of achter het netvlies terechtkomen.
[h4]Symptomen van cilinderafwijking[/h4]
Astigmatisme verstoort en vervaagt zowel het zicht dichtbij als veraf. Wanneer astigmatisme niet gecorrigeerd wordt, zal het vooral na het lezen of na andere visuele inspanningen, hoofdpijn of vermoeide ogen veroorzaken. Wazig zien is een veelvoorkomend symptoom van ongecorrigeerd astigmatisme.

+1 Is natuurlijk helemaal niets, het is meestal net de grens waarop je een bril gaat dragen.
Gewoon relaxt naar de keuring gaan en kijken wat er uit komt, misschien komt er het advies uit dat je een brilletje moet gasn dragen, net als vele machinisten en conducteurs.
Kleurenblindheid, zelfs in de meest geringe vorm, is een veel grotere oorzaak van afkeuring.

Veel suc6, krijgen we nog een berichtje hoe het gegaan is ?
Badge +3
Een cilinderafwijking wordt ook wel astigmatisme genoemd. Dit heeft te maken met aan afwijkende breking van lichtstralen door de lens/hoornvlies van je oog in horizontale en verticale richting.

Op deze site staat een uitleg. Klinkt nogal heftig, maar is in de meeste gevallen gewoon te corrigeren met een bril (en vaak ook met contactlenzen).

Ikzelf heb sinds kort ook een bril (+1 en +1,25 dioptrie, met in één oog een kleine 'cilinder' van 25° meen ik) en kom fluitend door elke keuring, zónder die bril.

Het is dan ook gewoon een leesbril voor dichtbij eigenlijk (met name voor kleine lettertjes), omdat de laatste jaren mijn armen steeds korter leken te worden :P

Vooral (langere tijd) werken achter een beeldscherm is wel veel prettiger en minder vermoeiend mét bril dan zonder.
Reputatie 2
Hoi Loes,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik las inderdaad dat +8 en -8 nog voldoende zijn om daar doorheen te komen. Ik kwam net van Hans Anders vandaan om even zeker te zijn. Ik heb nog nooit een bril gedragen, heb nooit last van zicht, maar omdat in de medische keuring een visus sterkte wordt gemeten heb ik dat maar gedaan om te kijken wat de maximale waardes zijn. Ik maak me een beetje zorgen om die + 1 en die visus sterkte van 0,8. Hoe is de medische keuring? Zijn ze streng? Ik stress me een beetje.

Het is bij u gelukkig goed gekomen. Wat houdt zo'n cilinder in?

Met vriendelijk groet,
Aspirant
In de vacature staat +8 en -8 vermeldt bij afwijking van de ogen, dus dat is geen probleem. Zelf heb ik ook een bril en indertijd tijdens mijn medisch onderzoek kwam de arts er achter dat er iets was met mijn ogen, niet exact wat, bleek later dat ik een cilinder nodig had. Zou me daar geen zorgen over maken en als je al een bril hebt, neem die mee.

Reageer