Meedenken forumleden met dienstregeling 2018

Toon eerste bericht

163 reacties

Reputatie 3
Leuk en aardig allemaal, maar je spreekt jezelf tegen 😉 Eerst stel je namelijk voor om Zl - Rsd gelijk te houden, maar Rsd - Zl drie minuten naar voren te halen. Later zeg je echter over station Zp, dat de trein náár Roosendaal juist eerder vertrekt, en de trein naar Zl op de gewone tijd. Daarnaast vergeet je dat er een symmetrische dienstregeling is in Nederland, dus de ene trein verschuiven en de ander niet zal niet zomaar gebeuren. De treinen moeten daarom op grofweg Wijhe en Deventer Goederen kruisen, namelijk op elke kwartieren en halve uren (.00/.15/.30/.45). De dienstregeling ligt daardoor simpelweg muurvast, maar als je meer voorstellen hebt, spui ze hier maar. Ik ben in ieder geval benieuwd!

@Windesheim: dat gaat dan niet op inderdaad, en bij RGS (Rangeerstation) zal wel geen station verrijzen. Desondanks kan Zuid nog best wel wat reizigers trekken, schat ik zo.
Reputatie 5
Shit, klonk te mooi om waar te zijn, haha.
Hoi allemaal!

Een tijd geleden hebben wij enkele forumleden uitgenodigd om met ons aan tafel te gaan, om te praten over de nieuwe dienstregeling. Helaas bleek dat toch iets te last minute, want niemand van de uitgenodigde forumleden was beschikbaar op de voorgestelde tijden. Een mooi leermomentje voor ons: dit hadden we inderdaad veel eerder moeten doen!

Zoals jullie misschien hebben gemerkt (met name de forumleden die hier al heel lang zitten) wordt het forum vaker gebruikt om klantfeedback te krijgen. Een mooi voorbeeld vormt de nieuwe Reisplanner. Dankzij jullie hebben we die nog beter kunnen maken.

Voor nu is het te laat, maar alle feedback over Dienstregeling 2017 wordt gelezen en bewaard. We zijn dan ook erg dankbaar voor alle berichten (en dat zijn er nogal wat. Bijna 400 topics!).
Tja, ik had er zo een dag voor vrij genomen, maar ik was toevallig de hele week op cursus. Er was trouwens ook een Java-ontwikkelaar van de NS-reisplanner bij, dus dat was ook interessant :-)

Goed om te lezen dat er wat gedaan wordt met de feedback!
We begrijpen het ook volledig hoor, Martin. Qua tijd was het ook niet ideaal. Hopelijk een volgende keer meer succes!
Ik kon de afgelopen keer helaas, zoals ik ook had gemaild, echt niet. Ik hoop dan ook in de toekomst nogmaals een uitnodiging te krijgen!
Reputatie 3
Het lijkt mij ook zeker interessant om hieraan deel te nemen. Vanuit reizigers-/hobbyistenoogpunt vallen bepaalde dingen toch op, die je als planner soms over het hoofd ziet. Overigens ondanks de vele nadelen mijn respect voor de ontwerpers, waaronder Tim, het is ongelooflijk waar je altijd rekening mee moet houden. Hopelijk gaat drgl 2018 enkele verbeterpunten opleveren, het zou mooi zijn als we hier als forumleden aan kunnen bijdragen. Ik hoop bijvoorbeeld dat Den Haag overstag gaat, anders krijgt de Brusselaar weer zo'n afschuwelijk pad als dit jaar.
Reputatie 5
Ik ging voor de gein eens een dienstregelingetje maken voor de lijn Zwolle - Enschede als Syntus gaat rijden incl het beschikbare materieel en aankomst/vertrektijden (want die zullen wijzigen, de reistijd gaat 7 minuten sneller worden). Dat valt niet mee joh.

Alleen het materieelgebruik plannen valt al tegen :p
https://puu.sh/t3tIN/3f1beedfbf.png

Ik heb trouwens geen rekening gehouden met de IC en de sprinters rondom Almelo
Reputatie 3
Hmm, was even lastig te lezen i.v.m. opmaak, maar plan je nu een kering van twee minuten in Zwolle? Dat gaat sowieso niet, want door de knoop moet je uiterlijk om .11 in Zwolle aankomen. Een lange kering mag ook niet, want er is geen perronspoor extra. Ik zou zelf als uitgangspunt nemen de tijden in Zwolle, dus aankomst om .11 en vertrek om .18. Verder zit je met de Flirts ook in de war, want er komen 9 drietjes en 7 viertjes. Bedenk verder dat je een of twee treinstellen kwijt bent aan Kampen, en houd ook nog een stel reserve over in de spits. Verder goed gedaan, ik ben benieuwd naar versie 2.0!
Reputatie 5
Oke, ik dacht eerder aan een keertijd van 32 minuten zoals ze dat altijd bij de IC Roosendaal deden. De trein komt op .17 aan op spoor 3/5, gezien de IC richting het westen dan al weg is. Vervolgens rijdt ie door naar het rangeerterreintje verderop en keert dan weer terug naar spoor 9. Ik zei al, ik heb geen rekening gehouden met de overige lijnen.

Jouw manier werkt ook niet, want dan kom je in de knel met Heino en/of Raalte waar de tegentrein komt. Datzelfde geldt ook voor Nijverdal. Als je de kruising houdt op Heino/Nijverdal, kan je geen reistijd winst halen van 7 minuten. Doe je de kruisingen op Raalte/Wierden kan dat dus wel.

Over die 9x4 en 7x3, oke. Maar zoals je in onderstaande materieelkeuze ziet, kom ik nog lang niet aan het maximale, dus ruimte zat voor het kamperlijntje. Vanaf 9 januari heb ik meer tijd om hier beter over na te denken.

Wat betreft de opmaak. Boven zie je een beetje het sporenplan. In Zwolle heb je dus spoor 9 (enkel), waarna ie vervolgens eventjes kan worden uitgebreid naar 2 sporen voor de knoop nog. Heino, Raalte en Nijverdal spreken voor zich. Wierden is wat lastiger, gezien het hoofdrailnet.

Samengevat: Die kering is het belangrijkste. Die 7 minuten reistijdwinst moet er gewoon in en dat kan niet als je Heino en Nijverdal als kruising neemt.
Reputatie 3
Nee, de IC Rsd - Zwolle wordt nooit omgehaald via Zwolle RGS (zo heet het rangeerterrein daar). Ik weet niet waar je die hele dienstregeling vandaan plukt, maar de IC keert al sinds jaar en dag van .11 t/m .20 & .41 t/m .50 op spoor 10. Spoor 9 is voor sprinter Enschede, spoor 3 en 5 voor IC's richting Randstad. Je kan kruisingen dus best gaan verleggen, maar je moet de knoop simpelweg in stand houden, dus aankomen om .11 op Zwolle. De rijtijdwinst zal dus ook het grootste zijn op Wierden - Enschede, want daar heb je dubbelspoor.
Reputatie 5
Voordat spoor 9 en 10 bestond kwam de IC uit Roosendaal aan op spoor 5b en in sommige gevallen zelfs op 1b, reed ie door naar het rangeerterrein en ging ie daarna keren naar spoor 7.

Nogmaals, ik heb dus niet rekening gehouden met de overige verbindingen. Bij de volgende versie zal ik hier wel even op letten, want je hebt wel een punt nu ik zo verder kijk. De winst tussen Wierden - Enschede is maximaal 3 minuten, dus die overige 4 moet je halen op het enkelsporige gedeelte. Anders kan je bij Heino 3-4 minuten wachten en dat is zonde.

Als je een kruising op Heino als uitgangspunt neemt gaat het wel goed bij Raalte en Zwolle, maar kom je in de problemen bij Nijverdal. Daarom gaat dat niet werken. Elke minuut reistijdwinst is twee minuten verschil bij een kruising. Neem dat 3 stations verder en je zit met een gat van 6 minuten op Nijverdal.

Nieuwe:

https://puu.sh/t3y90/2d79c73ec8.png
Reputatie 3
Ja, deze is wel beter, toch nog één opmerking. Ik zou het liefst ook de kruising naar Raalte doen, maar het gaat erg moeilijk worden. Je ziet nu, dat de trein richting Zwolle één minuut eerder vertrekt, dan dat de sprinter naar Enschede aankomt. Ik heb zelf even zitten puzzelen, en heb daarbij de kruising ook bij Raalte gedaan. Daarnaast heb de sprinter in Zwolle één minuut later laten aankomen. Nu verbreek je daarmee de overstap richting Groningen, maar als Herfte viersporig is, kan de trein naar Groningen iets later gaan en is de aansluiting daarmee hersteld. Mijn dienstregeling:
Zl .18 Zl .42
Hno .26 Hno .34
Rat .30 Rat .30
Nvd .38 Nvd .22
Wdn .45 Wdn .15
Aml .50
Amri .53
Bn .58
Hgl .04
Esk .08
Es .12

Hiermee een reistijdwinst van een kwartier. Als ik echter e.e.a. doorlees, lees ik dat Syntus ervoor kiest om maar 4 (!) minuten sneller te zijn. Kortom, Syntus laat de dienstregeling Zwolle - Wierden dus zoals het is - trein zit dan wel ruimer in z'n jasje - en wil de rijtijdwinst waarschijnlijk incasseren op het dubbelsporige Wierden - Enschede. Mijns inziens erg jammer, want je laat een flinke winst gewoon lopen.
Reden voor het niet echt versnellen van de dienstregeling: je zit met een goederenpad, dat in mijn/onze dienstregeling net in het pad van de sprinter loopt. De goederentrein richting Enschede komt namelijk om .52 door Almelo en .04 door Hengelo. Waarschijnlijk is dit dus de achterliggende oorzaak, dat Zwolle - Wierden wel versneld kan worden, maar dat deze winst niet wordt geïncasseerd in de dienstregeling.
Reputatie 5
Oh dat is jammer om te lezen, want dan moet de trein bij elk station best lang stilstaan.
Reputatie 3
Inderdaad. Het zou ook kunnen, dat de stoptrein richting Enschede dan bijvoorbeeld eerder aankomt in Zwolle en later vertrekt, zolang Herfte nog niet viersporig is, kan dat helpen voor een goede overstap vanuit het Noorden richting Twente. Toch blijft het jammer, zoals je ziet kan je er ongeveer een kwartier uit halen. Raalte gaat in de toekomst overigens wel gebruikt worden, maar dat is dan de plek waar de sneltrein de stoptrein passeert, deze kruising zal ook in Wierden plaatsvinden. Waarschijnlijk is die sneltrein ook de reden dat de winst minimaal is, men heeft ervoor gekozen om dus een sneltrein in te leggen, in plaats van de stoptrein flink te versnellen.
Reputatie 5
Maar als t puntje bij paaltje komt: zoiets bewijst dat een dienstregeling nog niet zo makkelijk is om te maken. Laat staan het materieelgebruik
@Sivan
In dit topic hebben we nu gezien dat er veel haken en ogen zitten aan het ontwerpen van een nieuwe dienstregeling. Zeker als er na het definitieve ontwerp wordt gekeken naar een probleem. Is het mogelijk om nog voor de laatste ontwerpfase van dienstregeling 2018 het een en ander te delen op dit forum zodat wij mee kunnen kijken? Dan zijn natuurlijk wel ook dingen als goederenpaden van belang. Ik denk dat er goede ideeën naar voren kunnen komen. Het is een keer uit te proberen. Misschien wordt het wat en misschien wel niet. Ik ben in ieder geval benieuwd naar zo'n manier van ontwerpen.
Geen idee, maar ik kan het zeker als idee de organisatie inbrengen. Het is nu even een drukke periode en mensen genieten van de feestdagen, dus ik verwacht niet binnen een week een reactie te hebben. Maar ik laat het je weten!
Reputatie 5
Als aanvulling wat we ook gebruiken binnen mijn vakgebied (autoverkeer).
Om tot goede resultaten van een onderzoek te komen gebruiken we behalve experts ook non-experts. Experts zien alle details van een onderzoek (in dit geval het onderzoek "Dienstregeling 2018"). Zij bedenken alles tot in de nopjes nauwkeurig.

Echter zijn er ook non-experts die bepaalde zaken anders zien. Zo ben ik met mijn huidige onderzoek over wegwerkzaamheden op autosnelwegen bezig met een enquête. Bepaalde reacties daaruit zijn zeer interessant. Als verkeerskundigde kom je never nooit op zo'n antwoord, omdat het niet binnen ons theoretische kader past. Non-experts zijn juist dé experts om out-of-the-box te denken. Denk dat het handig is om dit argument mee te nemen bij het ontwerp voor 2018.

Zoals bleek in alle reacties moet er erg veel gedaan worden om de dienstregeling van 2018 weer op de rails te krijgen (leuke woordspeling). Dienstregeling 2017 is best wel een flop te noemen denk ik.
Reputatie 3
Laten we het positief houden, op het gebied van materieelinzet en de aansluitingen rondom Den Bosch valt er nog een en ander te winnen:P.
Reputatie 5
Vergeet Overijssel ook niet. Das ook drama.
Reputatie 3
Vind je? Enige achteruitgang die ik kan bedenken, is het vervallen van de doorgaande sprinters Apd - Es, omdat je nu extra in Almelo moet overstappen. Zoals je weet, is dit echter puur een economische reden. Volgens mij is er voor de rest bar weinig veranderd, maar als ik iets over het hoofd heb gezien, moet je het even aankaarten.
Reputatie 5
Qua dienstregeling niet, maar qua materieelinzet is het 3x minder geworden.
Laten we het positief houden, op het gebied van materieelinzet en de aansluitingen rondom Den Bosch valt er nog een en ander te winnen:P.

Inderdaad, de sprinters sluiten hier of te kort op elkaar aan. of veel te lang
Reputatie 2

Inderdaad, de sprinters sluiten hier of te kort op elkaar aan. of veel te lang

Ik zou er voor willen pleiten dat de overstaptijd niet langer is dan18 minuten. Meer dan 20 minuten overstaptijd structureel kan echt niet meer in deze tijd!
Zoals ellenlange wachttijd op station Den Bosch. Zie ook dit forumonderwerp:
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/wordt-gekeken-naar-de-belachelijke-dienstregeling-tussen-nijmegen-tilburg-universiteit-30646/index2.html

En meer rekening houden met mensen die moeten werken in ploegendiensten of in de wat latere avonduren.

Reageer