Meedenken forumleden met dienstregeling 2018

Toon eerste bericht

163 reacties

Ik reis al heel lang met OV 4 dagen per week van Rosmalen naar Utrecht CS en retour. De dienstregeling van nu en ook die daarvoor is voor mij een frutstratie geworden en vooral het missen van de overstap in Den Bosch is onbegrijpelijk. Ik kan me nauwelijks een reis herinneren die volgens het spoorboekje is verlopen.
En dan denk ik met weemoed terug aan een periode waar de dienstregeling perfect verliep. Volgend mij in de jaren rond 2007 ben helaas alweer deze perfecte reisperiode vergeten. Toen stopte de spr uit Nijmegen op een perron Rn ik kon blijven zitten tot de IC binnen kwam op het spoor aan de andere zijde van het peron, fantastische tijden waren dat.
Ik hoop en wens dat iemand mijn frustratie en weemoed aan pakt en een dienstregeling in kan en gaat voeren zoals toen, als tegen prestatie ga ik op de zeepkist staan en prijs de NS de hemel in, dus bij deze daag ik de NS uit!
Van mij mag in de Dienstregeling 2018 weer een volwaardige Intercity opgenomen worden tussen Haarlem en Alkmaar om zo de drukte in de Sprinters Hoorn-Haarlem-Amsterdam terug te dringen. Desnoods door omlegging van de Intercity Alkmaar-Maastricht via Haarlem. Ook extra Sprinters tussen 07:30 en 08:30 tussen Beverwijk en Haarlem (op doordeweekse dagen) zou wonderen kunnen doen. Daarnaast ook in het weekend en 's avonds met een treinsamenstelling van minimaal 4 (2+2) of 5 (3+2) te rijden op de Sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam Centraal!

Daarnaast pleit ik ervoor om Spoor 1 op Amsterdam Centraal geheel buiten gebruik te stellen. Er is nog genoeg ruimte om de treinen richting Haarlem op de sporen 2a en 4a te krijgen. Hierdoor hoef je als reiziger niet meer in weer en wind te wachten op je trein richting Haarlem.

Laat de Intercity Leeuwarden/Groningen - Lelystad - Den Haag Centraal voortaan de gehele dag omrijden via Amsterdam Centraal (wat ze nu alleen 's avonds na 20:00 en 's morgens zeer vroeg doen) voordat deze Schiphol aandoet waardoor Amsterdam Centraal ook weer een rechtstreekse Intercityverbinding krijgt met het Noorden. Ook de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Centraal en Enschede moet weer terug!

Ook ben ik een voorstander om op de stations Uitgeest, Driehuis, Bloemendaal, Haarlem Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg en Amsterdam Sloterdijk incheckpoortjes te plaatsen en die meteen ook te sluiten! Ook de poortjes op Amsterdam Centraal moeten gewoon meteen dicht!

Ruimere overstaptijden in Zwolle op de Intercity's vanuit Amersfoort/Lelystad op de Arrivatreinen richting Emmen. Die zijn nu gewoon (nog steeds) veel te kort!

De Intercity Heerlen - Schiphol ook na 18:00 rechtstreeks door laten rijden zodat de krappe overstap in Sittard komt te vervallen.

Maak de IntercityDirect in ieder geval in de Daluren geheel toeslagvrij! Ik kan de toeslag voor de Spits nog wel begrijpen (die dan als compensatie omhoog mag) maar in het weekend zie ik toch vaak dat er maar heel weinig mensen in die trein zitten.

Probeer bij/ met Arriva voor elkaar te krijgen om de Stoptrein Zutphen - Oldenzaal door te trekken naar Bad Bentheim met in- en uicheckmogelijkheid in Bad Bentheim. Dan hebben de Interrailers een extra mogelijkheid om de grens over te komen zonder dat ze daar een apart vervoerbewijs voor nodig hebben (de Interrailkaart is namelijk niet geldig in Nederland als je hem daar gekocht hebt).

Maak van de Intercity Den Haag Centraal - Lelystad - Leeuwarden ook een volledige Intercity (dus na Zwolle alleen stops op Steenwijk en Heerenveen) en zet dan 1x per uur een aparte Sprinter in tussen Zwolle en Leeuwarden. Als het tussen Zwolle en Groningen kan waarom dan niet tussen Zwolle en Leeuwarden?

Maak op Utrecht Centraal een reeële overstaptijd (liefst weer Cross Platform) tussen de Intercity's naar Den Bosch en Nijmegen. Bij vertraging van de ene trein heb je vaak kans dat je deze aansluiting mist.

Maak een rechtstreekse verbinding vanuit Haarlem met Lelystad/ Zwolle door de Sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal door te trekken naar Zandvoort aan Zee.
Reputatie 6
Badge
Ik heb begrepen dat dit een wenslijst is, dus hierbij mijn wens:

Ik wens in 2018 een directe verbinding voor Rotterdam met Nijmegen, Zoetermeer of 's Hertogenbosch. Deze prachtige steden zijn zwaar underrated, en ik ga er veel liever heen dan naar de zwaar overrated steden als Leiden en Haarlem.
@landrsthrn
De vervoersvraag op Rotterdam Zoetermeer is per trein erg laag. Er is sowieso geen handige snelle verbinding mogelijk tussen deze twee steden per trein. Hier is net die mooie busbaan tussen Zoetermeer en Rodenrijs voor aangelegd.

Een directe verbinding tussen Rotterdam en Nijmegen/'s-Hertogenbosch zou natuurlijk ook mooi zijn. Helaas past dat niet binnen het corridorrijden zoals in Utrecht met DSSU is uitgewerkt. Op dit moment kun je van Rotterdam naar Den Bosch en Nijmegen, als de Intercity Direct rijdt, makkelijk aansluitend te Breda overstappen voor deze bestemmingen. Ik zie niet echt een toegevoegde waarde van een rechtstreekse trein. Er zitten teveel nadelen aan zoals treinlengte en onhandige routedoorkoppeling om het kleine voordeel van de rechtstreekse verbinding te overrulen.
Reputatie 6
Badge
Weet ik, maar ik wilde puur en alleen net als de rest in dit topic een wens doen. Voor Zoetermeer pak ik uiteraard altijd de metro, en de andere 2 steden via Breda.
Van mij mag in de Dienstregeling 2018 weer een volwaardige Intercity opgenomen worden tussen Haarlem en Alkmaar om zo de drukte in de Sprinters Hoorn-Haarlem-Amsterdam terug te dringen. Desnoods door omlegging van de Intercity Alkmaar-Maastricht via Haarlem. Ook extra Sprinters tussen 07:30 en 08:30 tussen Beverwijk en Haarlem (op doordeweekse dagen) zou wonderen kunnen doen. Daarnaast ook in het weekend en 's avonds met een treinsamenstelling van minimaal 4 (2+2) of 5 (3+2) te rijden op de Sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam Centraal!

Daarnaast pleit ik ervoor om Spoor 1 op Amsterdam Centraal geheel buiten gebruik te stellen. Er is nog genoeg ruimte om de treinen richting Haarlem op de sporen 2a en 4a te krijgen. Hierdoor hoef je als reiziger niet meer in weer en wind te wachten op je trein richting Haarlem.

Laat de Intercity Leeuwarden/Groningen - Lelystad - Den Haag Centraal voortaan de gehele dag omrijden via Amsterdam Centraal (wat ze nu alleen 's avonds na 20:00 en 's morgens zeer vroeg doen) voordat deze Schiphol aandoet waardoor Amsterdam Centraal ook weer een rechtstreekse Intercityverbinding krijgt met het Noorden. Ook de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Centraal en Enschede moet weer terug!

Ook ben ik een voorstander om op de stations Uitgeest, Driehuis, Bloemendaal, Haarlem Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg en Amsterdam Sloterdijk incheckpoortjes te plaatsen en die meteen ook te sluiten! Ook de poortjes op Amsterdam Centraal moeten gewoon meteen dicht!

Ruimere overstaptijden in Zwolle op de Intercity's vanuit Amersfoort/Lelystad op de Arrivatreinen richting Emmen. Die zijn nu gewoon (nog steeds) veel te kort!

De Intercity Heerlen - Schiphol ook na 18:00 rechtstreeks door laten rijden zodat de krappe overstap in Sittard komt te vervallen.

Maak de IntercityDirect in ieder geval in de Daluren geheel toeslagvrij! Ik kan de toeslag voor de Spits nog wel begrijpen (die dan als compensatie omhoog mag) maar in het weekend zie ik toch vaak dat er maar heel weinig mensen in die trein zitten.

Probeer bij/ met Arriva voor elkaar te krijgen om de Stoptrein Zutphen - Oldenzaal door te trekken naar Bad Bentheim met in- en uicheckmogelijkheid in Bad Bentheim. Dan hebben de Interrailers een extra mogelijkheid om de grens over te komen zonder dat ze daar een apart vervoerbewijs voor nodig hebben (de Interrailkaart is namelijk niet geldig in Nederland als je hem daar gekocht hebt).

Maak van de Intercity Den Haag Centraal - Lelystad - Leeuwarden ook een volledige Intercity (dus na Zwolle alleen stops op Steenwijk en Heerenveen) en zet dan 1x per uur een aparte Sprinter in tussen Zwolle en Leeuwarden. Als het tussen Zwolle en Groningen kan waarom dan niet tussen Zwolle en Leeuwarden?

Maak op Utrecht Centraal een reeële overstaptijd (liefst weer Cross Platform) tussen de Intercity's naar Den Bosch en Nijmegen. Bij vertraging van de ene trein heb je vaak kans dat je deze aansluiting mist.

Maak een rechtstreekse verbinding vanuit Haarlem met Lelystad/ Zwolle door de Sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal door te trekken naar Zandvoort aan Zee.

Nog een wens: de rechtstreekse Sprinterverbinding tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal voortaan de hele dag, ook in het weekend, (met stop op Amsterdam Holendrecht) waardoor je niet meer op het tochtige station Breukelen hoeft over te stappen. Wat is het voor een moeite om de Sprinter Uitgeest - Rhenen de hele dag en in het weekend door te laten rijden tussen Amsterdam en Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me logischer in 2018 eerst maar eens de ergste missers in de huidige dienstregeling proberen te repareren in plaats van met dure extra wensen te komen..
Reputatie 7
Badge +3
En meer rekening houden met mensen die moeten werken in ploegendiensten of in de wat latere avonduren.
Helaas zal dat in de toekomst eerder slechter dan beter worden, Door de eis van twee conducteurs op iedere trein na 22.00 uur wordt een groot deel van het vervoer na 22.00 uur zo meteen in één klap hopeloos verliesgevend. NS zal om economisch redenen gedwongen worden het aanbod na 22.00 uur te gaan uitdunnen.
Reputatie 3
Het lijkt me logischer in 2018 eerst maar eens de ergste missers in de huidige dienstregeling proberen te repareren in plaats van met dure extra wensen te komen..

Eens, het topic dreigt nu een beetje te verzanden. Het oorspronkelijke doel is en was inderdaad om de ergste missers te repareren. Dit zijn dan vooral minutenkwesties, die met een beetje schuiven wellicht mogelijk zijn. Voor een wensentopic kan men mijns inziens beter een ander topic openen.
Reputatie 3
Het is gewoon normaal dat je gelijkvloers kunt overstappen van de ene trein op de andere trein.. Dan kan de overstaptijd kort zijn en de reiziger is hiermee geholpen. Als dit kan tussen zo mogelijk tussen heel veel treinen.
Bij stremmingen en vertraging laat de trein zover als mogelijk doorrijden om de mensen thuis te brengen. Ik baal van de overstappen op een trein waarop je na een lange vertraging weer 10 minuten moet wachten.Het kost je dan weer extra 10 minuten reistijd.
Een stilstaande trein vervoert immers geen reizigers.
Verder wil ik dat treinen snelle reistijden kunnen realiseren tussen grote stations. Een ongeveer 1 uur reistijd over 30 km is een drama. Treinen moeten makkelijk gemiddeld de 60 km per uur kunnen halen inclusief stops.
In 1997 kon ik reizen tussen Schagen en Haarlem in 45 minuten. nu is dit 1 uur en 10 minuten. Dat moet tegenwoordig ook makkelijk kunnen met de treinen van tegenwoordig..
@Jan-Mark en Tamzin
Scherp inderdaad. We moeten het hier overzichtelijk houden en ik denk dat we het beste kunnen wachten op een reactie van Sivan. Dan horen we of we misschien wat kunnen betekenen.
Reputatie 2
Mijn wensenlijstje:

Rechtstreeksverbinding:
Oss - Breda - Antwerpen Centraal - Brussel Centraal zonder overstap..
Dus niet via Roosendaal.

Wat mij betreft mag de intercity
Roosendaal - Zwolle opgeknipt worden in
een traject:
Breda - Den Bosch - Arnhem - Zuthpen
Zutphen - Zwolle met een trein, die doorreist naar Meppel - Assen en Groningen
Meppel weer als overstapstation voor de treinen richting Leeuwarden.

Het gedeelte van Roosendaal naar Breda. Kan overgenomen worden door de trein naar Vlissingen.
En van Breda kan via Roosendaal ook de stoptrein rijden van en naar Antwerpen - Puurs in België.

In de weekenden 2 keer per uur een sprinter naar Venlo.
een goede verbinding Eindhoven - Den Haag Centraal.
Reputatie 3
Nogmaals even een herhaling: dit is geen wensenlijstje van ieder lid, dan kunnen we nog wel even doorgaan. Het idee voor dit topic is enkel en alleen kleine wijzigingen die veel wonderen doen. Allerlei nieuwe verbindingen kost geld, en dat is absoluut niet haalbaar voor de komende jaren. Dus (geldt ook voor Kroon.W) dit topic gaat uit van wijzigingen in ritten zelf. Nieuwe verbindingen gaan dus niet gerealiseerd worden, het enige dat een aantal mensen hier graag willen zien (Treinspotter123 en ik bijvoorbeeld) zijn verbeterde aansluitingen, vooral rondom Den Bosch. Voor minuten schuiven kan je namelijk nog best wat fixen met wat goede wil, maar over nieuwe trajecten moet je echt bij de dienstregeling van na 2020 zijn 😉.

@Sivan: Is er inmiddels al een update vanuit het HGB-IV gekomen?
Het gaat lastig worden qua knooppunten en opvolgtijden, maar misschien is het een mooie uitdaging om de cross-platform overstappen, zover mogelijk, aan te passen van twee naar die of vier minuten. Hier moet met een beetje gepuzzel best wat mogelijk zijn volgend jaar.
Reputatie 3
Absoluut, hier en daar kan je nog wel wat minuten eruit fietsen. Met de 800/3500 is er dankzij DSSU vrij veel speling op Ut - Ht, met wat minuutjes schuiven kunnen de aansluitingen gelijk beter. Goederenpaden moeten wellicht toch ook wel schuiven, in verband met PHS. Ozbm zal dan misschien ook weer vaker gebruikt moeten gaan worden.
De spr van Oss naar den Bosch is structureel elke dag 2 min later in Rosmalen gelukkig komt de spr wel op tijd aan on den Bosch maar het is allemaal wel erg krap om over te stappen
Reputatie 3
Dit kan niet verbeteren helaas. De IC naar Roosendaal vertrekt vanuit Oss om .54, terwijl de spitstrein naar 's-Hertogenbosch om .58 vertrekt. Als de IC ook dus maar één minuut vertraging heeft, kan de sprinter niet op tijd binnenkomen en dus niet op tijd vertrekken. Hier is dus niet snel wat aan te doen, want de IC Roosendaal ligt ongeveer vast qua tijden.
Ik kan jullie melden dat we voor Dienstregeling 2018 opnieuw het forum zullen inzetten! Met dank aan jullie feedback zullen we dit iets anders aanpakken dan vorig jaar. Hoe en wat is nog niet bekend, maar we zullen ons best doen er iets moois van te maken.

Alle feedback hierover is nog steeds welkom!
@Sivan
Goed om te horen! Ik ben benieuwd en wacht in spanning af.
Reputatie 3
Mag ik hopen dat de details (al dan niet via PM's) eerder worden bekendgemaakt. Nu ging alles pas lopen nadat het via Hafas was 'uitgelekt', nog geeneens een maand van tevoren. Het mooiste zou zijn als de discussie al in augustus/september kan gaan lopen, aangezien je na oktober geen dingen meer kan doorvoeren voor december. Het effect van het te laat zijn zie je nu namelijk erg duidelijk: alles moet nu maar via wbl februari gebeuren, als het voor oktober wordt opgemerkt, kan het nog mooi met wbl december mee.
Dat verwacht ik wel, Jan-Mark. Ik denk dat met name de reiziger eerder ingezet zal worden. Het hoe en wat wordt t.z.t. bekend.
Reputatie 7
Badge +3
Het Locov heeft de aanvraag voor de dienstregeling 2018 op zijn site gepubliceerd met behoorlijk wat verrassingen. Het is een dik en deels behoorlijk ingewikkeld document, dus voer voor de echte liefhebber.

Wat hoofdlijnen:
@ 6 ICs Eindhoven-Utrecht (zeer ingewikkeld, vooral bij uitdunning in de ochtend/avond)
@ Koppeling van sprinters in Den Bosch (Arnhem-Dordrecht, Oss-Deurne)
@ Meer ICs Amsterdam-Alkmaar
@ Betere aansluitingen in Geldermalsen, Roermond (Eindhoven-Reuver) en Heerlen
@ Benelux via de HSL
@ Extra pendeltreinen Utrecht-Castellum in de spits
@ Trein Almere-Utrecht stopt weer in Overvecht
@ 4 treinen per uur Zwolle-Leeuwarden
@ 2 ICs v.v. Vlissingen-Roosendaal in de spits
@ Betere overstap Haarlem-Utrecht in Amsterdam

Verslechteringen zijn er ook:
@ De trein Alkmaar-Haarlem v.v. rijdt een aantal keren per dag niet meer naar Amsterdam (goederenvervoer)
@ Een of meer spits ICs Alkmaar-Haarlem v.v. dreigen te vervallen (goederenvervoer)
@ IC Breda-Eindhoven 3 min langzamer (goederenvervoer)
@ MInder treinen naar Zandvoort in de zomer (goederenvervoer)
@ Enorme verslechteringen tussen Apeldoorn en Enschede doordat de sneltrein Zwolle-Enschede totaal niet in de dienstregeling past
@ Slechtere aansluitingen in Tiel (20 min)
Reputatie 7
Badge +3
...
Reputatie 3
Drama rondom Haarlem komt allemaal door de omklap van de Enkhuizer. Doordat deze door moet naar Heerlen, moest er een boel gewijzigd worden. Om de knoop Hoorn in stand te houden, ging de 4800 mee in de omklap en dus ook de 5400 en 3400. Hierdoor vele conflicten, met dit 'prachtige' resultaat. Hopelijk kan men nog wat fixen, ideetje om anders bijvoorbeeld een cargo bij Sptn in de wacht te doen? Dan is hij in ieder geval al de tunnel uit namelijk.

Het zou dus mooi zijn als men c.q. we hier nog wat aan kan verbeteren. Zou erg jammer zijn als de 4800 en 3400 helemaal worden omgebogen, alleen maar om de 3900 een pleziertje te doen als PHS'er.

Reageer