Meedenken forumleden met dienstregeling 2018

Toon eerste bericht

163 reacties

Natuurlijk... Apeldoorn-enschede gaat nog meer verslechteren? Is de sprinter verbinding in de dienstregeling van 2019 weg?
Reputatie 5
Snap sowieso niet hoe een sneltreindienst tussen zwolle-wierden gaat passen op enkelspoor...
Reputatie 3
Als je buiten de knoop vertrekt in Zl, en je kruist dan in Rat en Wdn, past het makkelijk. Alleen daarna past het niet meer, dus daar zit NS juist mee.
Reputatie 5
Hm just ja. Maar er staat dat ns een lege trein naar Hengelo moet laten gaan. Daar willen ze compensatie voor

Maar dit gebeurt nu ook al in de daluren, dus dit blijft hetzelfde
Reputatie 5
En als je de spr Apeldoorn - Almelo gewoon de gehele dag laat eindigen in Almelo op spoor 3. De trein naar Hardenberg heeft niet zo'n lange keertijd, dus daar heb je opzich wel ruimte. Dan kan de sneltrein naar Enschede dan als overstap bieden, waardoor de reistijd van Rijssen/Holten/Colmschate naar Hengelo afneemt.

Ik neem verder aan dat de sneltrein enkel in Enschede - Hengelo - Almelo en Zwolle zal stoppen? Of komt Nijverdal hier nog bij?
Reputatie 5
Lege sprinter staat in Hengelo stil om te vertrekken naar Almelo op dit moment (11:13)
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er op dat NS nog steeds boos is dat de Provincie niet meer wil betalen om die sprinter naar Enschede te laten doorrijden. Daar kan ik me iets bij voorstellen omdat de Provincie wel geld heeft voor extra Syntus-treinen op hetzelfde traject, alhoewel die dan wel weer een stuk goedkoper zullen zijn dan die van NS dat geen kleine treinstellen meer heeft voor diensten in de regio buiten de spits.
Reputatie 5
Provincie Overijssel staat er om bekend dat ze karig zijn, haha.
Een maatje van me heeft er afgelopen half jaar afgestudeerd.

Maar over dat keren: Die sprinter komt vanuit Apeldoorn aan op spoor 2. Kan die sprinter niet keren via de wissel naar "spoor 1"? Daar rijdt toch nooit iets.
Reputatie 2
En als je de spr Apeldoorn - Almelo gewoon de gehele dag laat eindigen in Almelo op spoor 3. Aankomen op spoor 3 zou nog wel moeten kunnen voor die sprinter (mits voldoende snelheid), maar bij het vertrekken loopt je tegen een klein technisch probleempje op:
spoor 3 heeft geen bovenleiding en het schijnt dat een elektrische trein zonder niet zou kunnen functioneren...
Reputatie 7
Badge +3
Er is zo meteen genoeg DM90 beschikbaar.
Reputatie 3
Ja, maar die wil je liever aan Suriname verkopen, in plaats van een minimaterieelparkje aan te houden voor de 7000. Verder kan je met een beetje goede moed gewoon zo een waslijntje ophangen, de ruimte is er gewoon.
Reputatie 5
En als je de spr Apeldoorn - Almelo gewoon de gehele dag laat eindigen in Almelo op spoor 3. Aankomen op spoor 3 zou nog wel moeten kunnen voor die sprinter (mits voldoende snelheid), maar bij het vertrekken loopt je tegen een klein technisch probleempje op:
spoor 3 heeft geen bovenleiding en het schijnt dat een elektrische trein zonder niet zou kunnen functioneren...

Haha, oja dat is wel een beetje jammer ja. Maar waarom niet gewoon die DDAR weggooien en die vervangen door DM90? Is toch wel een lichte comfortverhoging voor de reizigers tussen Colmschate en Almelo.
Reputatie 3
Darretjes kan je vrijwel nergens inzetten, de 7000 is juist perfect daarvoor door weinig stops en lange afstanden tussen de stations. DM'90 trekt veels te traag op, en je kan nu mooi de diesels weg doen, scheelt weer veel onderhoud voor de enige diesels van NS.
Reputatie 7
Badge +3
@jJan-Mark
DM90 is sowieso onverkoopbaar omdat ze dieselolie drinken als het ranja is en omdat ze geen airco hebben.

DB heeft om ook nog enkele honderden treinstellen 628 in de aanbieding die grotendeels identiek aan DM90 zijn. Ook onverkoopbaar.
Reputatie 3
Nou ja, als Suriname belangstelling schijnt te tonen, kan NSFS ze blijkbaar toch nog kwijt. Overigens verkoopt men ook 628'ers, in Tsjechië en Polen rijdt Arriva ermee, ze hebben er juist nog meer aangeschaft.
Reputatie 7
Badge +3
Suriname wil ze waarschijnlijk gratis hebben, daarnaast is dat verhaal sowieso niet zo serieus. Wat betreft Arriva: Arriva=DB.
Reputatie 6
Badge
Is dat Suriname gebeuren nou wel of geen grap?
Reputatie 3
Daar heb je wel een punt inderdaad. Anyway, de inzet van DM'90 in de 7000 is hoogstonwaarschijnlijk.
Reputatie 5
Overigens. Hebben goederentreinen ook een dienstregeling of worden die willekeurig ergens tussengedrukt?
Zo ja: ik wil wel eens knutselen om de situatie Almelo eens op te leuken. (Opnieuw) een verslechtering daar kan echt niet. Spelen met a/b sporen oid kan mogelijk een leuke rol spelen.
Reputatie 3
Zekers, goederentreinen hebben ook paden, anders zou je ook ergens in de problemen komen namelijk. Vaak zitten ze achter een IC aan, om dan goed door te kunnen rijden, en dan weer voor een sprinter. Om je even op weg te helpen, de goederenpaden in Aml zijn .10 en .40 ri Amf en .22 en .52 ri Hgl. Dit overigens gebaseerd op drgl 2016, maar ik denk dat ze ongewijzigd zijn.

Op een ander forum zat iemand al eens te knutselen met de 7000, hij had dit:

Ik zat trouwens nog even te kijken naar de (on)mogelijkheid van het keren van de 7000 in Almelo in de dalperiode: Als je direct na aankomst op 2b (.07) doorrijdt de tunnelbak in, daar snel kopmaakt met behulp van een wisselmachinist (altijd nog goedkoper dan leeg Aml-Hgl-Aml rijden) en om uiterlijk .11 daar weer weg bent (.15 doorkomst Goederentrein ri Hgl) naar spoor 4b moet het passen lijkt me. Het goederenpad Hgl->Dv komt immers weliswaar om .10 door Aml, maar dat gaat over spoor 5 er omheen. Rijdt de 140 dan moet je wel via Hgl, maar dat gebeurt nu ook al.
Reputatie 5
Top! Danku. Als ik eindelijk kan zitten in de trein (zwolle-wierden, hint) zal ik eens proberen een beginnetje te maken.
Reputatie 3
Trouwens, het goederenpad wordt waarschijnlijk .15 ri Hgl volgend jaar.
Badge
Ik heb even een avondje zitten puzzelen op de problematiek rond Almelo.
(@MarkM93, mocht ik je met het volgende het gras voor de voeten hebben weggemaaid, dan mijn excuses daarvoor. Maar misschien heb je een beter alternatief? 🙂 )

Om te beginnen bij de conclusie: één sneltrein Zl-Aml-Hgl-Es per uur is mogelijk.

Het goede nieuws:
- De 7900 (stoptrein Zl-Es) blijft in de knoop Zwolle liggen waar 'ie ligt.
- Met het snellere FLIRT-materieel zou er voor de sneltrein theoretisch een totale reistijd Zl-Es van 42 minuten kunnen komen.
- De 7000 (sprinter Apd-Aml(-Es)) houdt de huidige dienstregeling, en hoeft dus nergens onnodig lang te wachten. Ook is er ruimte vrijgemaakt voor deze trein om op elk moment van de dag in Aml te keren.
- Alle intercity's (inclusief de Berliner) blijven nagenoeg ongewijzigd, op enkele wijzigingen van 1 minuut na.
- De goederentrein van .15 richting Hgl heeft ruim baan, evenals die van .10 en .40 richting Amf.

Het slechte nieuws:
- De sneltrein past niet in de knoop Zwolle. (Vermoedelijk geen verrassing.)
- De 7900 van Zl naar Aml voelt vanaf Nvd de hete adem van de sneltrein in z'n nek. Uiteindelijk komen deze treinen twee minuten na elkaar binnen op Aml.
- De sneltrein is zo'n doorn in het oog dat deze van Aml naar Es op de hielen gezeten wordt door de 1600/1700, met een gat van twee minuten ertussen. (Dit gat kan overigens groter.)
- De 7900 moet in Almelo zo'n 8 minuten wachten om de 1600/1700 (en 1x per uur de sneltrein) voor te laten.
- De dienstregeling op Zl-Wdn zit in zijn geheel behoorlijk strak in z'n jasje.
- Een goederentrein van .45 Aml ri. Hgl zal elke 2 uur even moeten wachten op de IC Berlijn.

Met enkelspoor op Zl-Wdn is een kwartiersdienst van Syntus (2 sneltreinen, 2 stoptreinen) gekkenwerk. Als ze die sneltreinen op Zl-Aml dan significant sneller kunnen laten zijn dan de stoptreinen, koop ik een hoed en eet ik 'm op. Met zout en peper.

Uiteraard ben ik bereid om tekst en uitleg bij de conceptdienstregelingen te geven.
Reputatie 3
Goed werk zeg! Heb er even snel naar gekeken, maar er zijn toch nog dingen die aangepast moeten worden.
- De opvolgtijd van treinen is drie minuten, twee minuten kan je dus niet doen.
- Bedenk dat het goederenpad niet alleen om .40 door Aml komt, maar dat deze om .28 al door Hgl gaat. Nu conflicteert deze dus een beetje met de 7900, die wil je tegelijk gaan vertrekken.
- Sneltrein buiten de knoop is altijd zo. Doordat je per se bij Raalte moet kruisen, kan je weinig doen. Het is ook logisch dat de dienstregeling enorm krap wordt, alle kruisingsplaatsen zijn bezet.
Reputatie 7
Badge +3
De opvolgtijd van 3 minuten (een overbodig verzinsel van ProRail en I&M want treinen rijden niet op zicht) maakt langzamerhand overal een fatsoenlijke dienstegeling onmogelijk. In Japan, waar NS zich zo graag mee vergelijkt, is de opvolgtijd 1 minuut.

Reageer