Meedenken forumleden met dienstregeling 2018

Toon eerste bericht

163 reacties

Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Dat heeft betrekking op jouw eerste argument en daar oordeel ik niet over. Kan ik niet, want ik heb die cijfers niet.
Ik ga in op sec jouw tweede argument, de lengte van een verbinding.
Reputatie 2
Maar in je reactie zeg je dat het het aantal overstappen verminderd, dat doet het niet. Dat zou het alleen doen als het twee treinen waren die nu beiden op dat station zouden eindigen. Je koppelt alleen door in een andere richting, waardoor het aantal overstappen gelijk blijft. ;-)
Echter kan het aantal overstappers kan wel wijzigen (wat het in dit geval in negatieve zin zou doen).
Nee, zeg ik niet.
Geen idee of het al eerder genoemd is, ben hier dankzij een verwijzing op het twitter account van de NS.
Om alles zo duidelijk mogelijk te maken gebruik ik even de voor mij meest gebruikelijke tijden om in de trein te zitten.

De trein van Kampen Zuid vertrekt voor mij sochtends om 07:13, kom elke dag keurig netjes om 07:24 aan op station Zwolle. Hier wil ik graag overstappen naar de sprinter richting Utrecht Centraal om in Nunspeet de trein te verlaten. Deze vertrekt om 07:23, en zo goed als NS is heeft deze nooit vertraging. Hier wacht ik sochtends dus al 29 minuten op mijn trein om eindelijk te mogen vertrekken.

Wil ik smiddags terug naar huis vanuit Nunspeet naar Kampen zuid pak ik om 17:15 de trein, kom om 17:36 aan in Zwolle en zou de trein van 17:37 moeten hebben richting Kampen zuid. Mijn trein komt binnen op spoor 1, de trein richting Kampen zuid vertrekt van spoor 5. En zo keurig als NS is heeft ook deze trein zelden vertraging. Resulterende in dat ik 31 minuten mag wachten op station Zwolle om richting huis te gaan.

Totale wachttijd per dag: 1 uur, uitgerekend over de afgelopen 8 maanden is dit circa 160 uur.

Nu ik nieuwsgierig was of ik de enige treinreiziger ben die hier mee te maken heeft omdat ik een specifiek traject rij kwam ik tot de ontdekking dat na 07:24 de eerste volgende trein die vertrekt is.... De trein richting Kampen zuid om 07:37, er van uit gaant dat alles netjes op tijd rijd.

Waar je ook heen wilt vertrekken vanuit Kampen zuid richting Zwolle zorgt gewoon voor enorme wachttijden. Tuurlijk een overstap is lekker om een bakje koffie of een broodje te halen. Maar sochtends heb ik die net thuis opgegeten en smiddags wil ik naar huis voor mijn avondeten na een dag werken.

Vroeg mij af of er andere mensen zijn die de zelfde frustratie ervaren met zulke lange wachttijden, verder heb ik zoals elk klagend persoon geen oplossing voor dit probleem (heb niet genoeg research gedaan hiervoor helaas). Lijkt mij zo simpel als de trein naar Kampen zuid en andere vertrektijd geven vanuit Zwolle of iets dergelijks maar hier zal ik hoogstwaarschijnlijk fout zitten.

Hopend op een helpend antwoord.

Esdert
Reputatie 7
Badge +3
Dit is een bekend probleem, het was min of meer een sluitpost in de dienstregelingpuzzel voor 2017. Ik denk dat de meeste mensen het oplossen door niet van/naar Kampen Zuid te reizen maar het Kamperlijntje nemen. Het ligt er natuurlijk aan waar je in Kampen moet zijn maar Kampen Zuid ligt voor de meesten ook niet echt op loopafstand.

Voor de reizigers van/naar Dronten die in Zwolle moeten overstappen is het natuurlijk veel vervelender want die hebben geen alternatief.
Enige nadeel is dat Kamperlijntje er nu uitligt, 30 min fietsen van mijn huis verwijderd is en Kampen zuid 10 minuten lopen 😞
Reputatie 7
Badge +3
Ja, als je in die wijk vlak benoorden Kampen Zuid woont is het inderdaad erg onhandig. Maar ik denk eerlijk gezegd dat men deze keuze gemaakt met het idee dat het overgrote deel van de reizigers of in Zwolle niet overstapt of net zo goed het Kamperlijntje kan nemen.
klinkt voor mij als een erg slechte overweging
Reputatie 7
Badge +3
Met zal ongetwijfeld van te voren de check in/uit info van station Kampen Zuid hebben bekeken om te zien hoeveel reizigers er benadeeld zouden worden. Daarnaast weet men wel hoever de mensen in Kampen gemiddeld van beide stations wonen. Het is dus niet zo dat het maar uit de losse pols gebeurt, immers NS wil ook niet de inkomsten zien dalen door weglopen reizigers.
Reputatie 5
Badge
Wie van Kampen Zuid naar Almere, Amsterdam of Schiphol reist, is er juist op vooruitgegaan qua reistijd. Voor reizigers die op Zwolle zelf moeten zijn, maakt het niet uit. Alleen overstappers via Zwolle worden benadeeld door de lange overstap, maar voor een hoop van hen is het oude Kamperlijntje een alternatief. Er zal ongetwijfeld een goede berekening achter zitten. DIt onderwerp is vorig jaar december al vaker besproken waarbij volgens mij ook aantallen reizigers zijn genoemd. Misschien komt er via de zoekfunctie nog wat bovendrijven.
Reputatie 7
Badge +3
@sneltram
Dat was ook mijn conclusie. Ik vraag af hoeveel reizigers er van Kampen Zuid naar Zwolle gaan. Ik ben er een paar keer geweest (weliswaar in de daluren) en toen waren het er 2 of 3. Het leeuwendeel gaat richting Lelystad. Maar als je vlak bij Kampen Zuid woont is het inderdaad vervelend.
Waarom rijd er geen directe IC tussen Rotterdam Alexander en Amsterdam (sloterdijk)? Nu moet je via Utrecht of via Rotterdam centraal met de IC direct. Er rijd nu enkel een sprinter op dit traject (Rotterdam Alexander - Amsterdam Sloterdijk)
Badge
Het antwoord hierop bestaat uit één woord: corridorrijden. Een IC tussen Alexander en Amsterdam moet door twee verschillende corridors heenfietsen, dat is niet met goed fatsoen haalbaar.

Reageer