Meedenken forumleden met dienstregeling 2018


De nieuwe dienstregeling is voor veel reizigers een verbetering ten opzichte van de oude dienstregeling, maar er zijn helaas ook veel reizigers die er op achteruit gaan. Dit is natuurlijk nooit te voorkomen, maar misschien hadden bepaalde keuzes tijdens het ontwerpen van de dienstregeling anders gemaakt kunnen worden. Ook al is dat bij keuzes altijd het geval 🙂. De meeste keuzes die gemaakt worden bevoordelen meer reizigers dan er benadeeld worden. Dat is mooi om te zien, maar hoort natuurlijk ook zo te gebeuren. Er zijn echter ook keuzes gemaakt rondom bijvoorbeeld aansluitingen in Den Bosch en Eindhoven die misschien anders uitgewerkt hadden kunnen worden.
Het lijkt mij dan ook een goed en leuk idee om forumleden bij het ontwerpen van een nieuwe dienstregeling al te betrekken bij het maken van de dienstregeling, zodat er misschien nieuwe opties op tafel komen voor bepaalde problemen of knelpunten. Als niet-NS'er hebben wij vaak een net wat andere kijk op een gegeven situatie.
Ik vind het erg goed om te zien dat specialisten op dit forum reizigers helpen met vragen over de nieuwe dienstregeling. De dienstregeling 2017 werd echter pas besproken toen hij al volledig uitgewerkt en gepubliceerd was. Het was toen al te laat om beslissingen die grote (negatieve) gevolgen hadden nog te veranderen.
Daarom zou ik dus willen vragen om forumleden te betrekken bij het ontwerpen van de dienstregeling 2018. Dan kunnen er eventueel nog bepaalde dingen anders gedaan worden dan oorspronkelijk gedacht. Dat lijkt mij een beter idee dan achteraf evalueren, ook al is dat natuurlijk ook erg nuttig.

163 reacties

Badge
Het antwoord hierop bestaat uit één woord: corridorrijden. Een IC tussen Alexander en Amsterdam moet door twee verschillende corridors heenfietsen, dat is niet met goed fatsoen haalbaar.
Waarom rijd er geen directe IC tussen Rotterdam Alexander en Amsterdam (sloterdijk)? Nu moet je via Utrecht of via Rotterdam centraal met de IC direct. Er rijd nu enkel een sprinter op dit traject (Rotterdam Alexander - Amsterdam Sloterdijk)
Reputatie 7
Badge +3
@sneltram
Dat was ook mijn conclusie. Ik vraag af hoeveel reizigers er van Kampen Zuid naar Zwolle gaan. Ik ben er een paar keer geweest (weliswaar in de daluren) en toen waren het er 2 of 3. Het leeuwendeel gaat richting Lelystad. Maar als je vlak bij Kampen Zuid woont is het inderdaad vervelend.
Reputatie 5
Badge
Wie van Kampen Zuid naar Almere, Amsterdam of Schiphol reist, is er juist op vooruitgegaan qua reistijd. Voor reizigers die op Zwolle zelf moeten zijn, maakt het niet uit. Alleen overstappers via Zwolle worden benadeeld door de lange overstap, maar voor een hoop van hen is het oude Kamperlijntje een alternatief. Er zal ongetwijfeld een goede berekening achter zitten. DIt onderwerp is vorig jaar december al vaker besproken waarbij volgens mij ook aantallen reizigers zijn genoemd. Misschien komt er via de zoekfunctie nog wat bovendrijven.
Reputatie 7
Badge +3
Met zal ongetwijfeld van te voren de check in/uit info van station Kampen Zuid hebben bekeken om te zien hoeveel reizigers er benadeeld zouden worden. Daarnaast weet men wel hoever de mensen in Kampen gemiddeld van beide stations wonen. Het is dus niet zo dat het maar uit de losse pols gebeurt, immers NS wil ook niet de inkomsten zien dalen door weglopen reizigers.
klinkt voor mij als een erg slechte overweging
Reputatie 7
Badge +3
Ja, als je in die wijk vlak benoorden Kampen Zuid woont is het inderdaad erg onhandig. Maar ik denk eerlijk gezegd dat men deze keuze gemaakt met het idee dat het overgrote deel van de reizigers of in Zwolle niet overstapt of net zo goed het Kamperlijntje kan nemen.
Enige nadeel is dat Kamperlijntje er nu uitligt, 30 min fietsen van mijn huis verwijderd is en Kampen zuid 10 minuten lopen 😞
Reputatie 7
Badge +3
Dit is een bekend probleem, het was min of meer een sluitpost in de dienstregelingpuzzel voor 2017. Ik denk dat de meeste mensen het oplossen door niet van/naar Kampen Zuid te reizen maar het Kamperlijntje nemen. Het ligt er natuurlijk aan waar je in Kampen moet zijn maar Kampen Zuid ligt voor de meesten ook niet echt op loopafstand.

Voor de reizigers van/naar Dronten die in Zwolle moeten overstappen is het natuurlijk veel vervelender want die hebben geen alternatief.
Geen idee of het al eerder genoemd is, ben hier dankzij een verwijzing op het twitter account van de NS.
Om alles zo duidelijk mogelijk te maken gebruik ik even de voor mij meest gebruikelijke tijden om in de trein te zitten.

De trein van Kampen Zuid vertrekt voor mij sochtends om 07:13, kom elke dag keurig netjes om 07:24 aan op station Zwolle. Hier wil ik graag overstappen naar de sprinter richting Utrecht Centraal om in Nunspeet de trein te verlaten. Deze vertrekt om 07:23, en zo goed als NS is heeft deze nooit vertraging. Hier wacht ik sochtends dus al 29 minuten op mijn trein om eindelijk te mogen vertrekken.

Wil ik smiddags terug naar huis vanuit Nunspeet naar Kampen zuid pak ik om 17:15 de trein, kom om 17:36 aan in Zwolle en zou de trein van 17:37 moeten hebben richting Kampen zuid. Mijn trein komt binnen op spoor 1, de trein richting Kampen zuid vertrekt van spoor 5. En zo keurig als NS is heeft ook deze trein zelden vertraging. Resulterende in dat ik 31 minuten mag wachten op station Zwolle om richting huis te gaan.

Totale wachttijd per dag: 1 uur, uitgerekend over de afgelopen 8 maanden is dit circa 160 uur.

Nu ik nieuwsgierig was of ik de enige treinreiziger ben die hier mee te maken heeft omdat ik een specifiek traject rij kwam ik tot de ontdekking dat na 07:24 de eerste volgende trein die vertrekt is.... De trein richting Kampen zuid om 07:37, er van uit gaant dat alles netjes op tijd rijd.

Waar je ook heen wilt vertrekken vanuit Kampen zuid richting Zwolle zorgt gewoon voor enorme wachttijden. Tuurlijk een overstap is lekker om een bakje koffie of een broodje te halen. Maar sochtends heb ik die net thuis opgegeten en smiddags wil ik naar huis voor mijn avondeten na een dag werken.

Vroeg mij af of er andere mensen zijn die de zelfde frustratie ervaren met zulke lange wachttijden, verder heb ik zoals elk klagend persoon geen oplossing voor dit probleem (heb niet genoeg research gedaan hiervoor helaas). Lijkt mij zo simpel als de trein naar Kampen zuid en andere vertrektijd geven vanuit Zwolle of iets dergelijks maar hier zal ik hoogstwaarschijnlijk fout zitten.

Hopend op een helpend antwoord.

Esdert
Nee, zeg ik niet.
Reputatie 2
Maar in je reactie zeg je dat het het aantal overstappen verminderd, dat doet het niet. Dat zou het alleen doen als het twee treinen waren die nu beiden op dat station zouden eindigen. Je koppelt alleen door in een andere richting, waardoor het aantal overstappen gelijk blijft. ;-)
Echter kan het aantal overstappers kan wel wijzigen (wat het in dit geval in negatieve zin zou doen).
Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Dat heeft betrekking op jouw eerste argument en daar oordeel ik niet over. Kan ik niet, want ik heb die cijfers niet.
Ik ga in op sec jouw tweede argument, de lengte van een verbinding.
Reputatie 2
Waar jij alleen bij voorbij gaat is dat de keuzes die jij wilt een overstap weghaalt voor een kleine groep, terwijl een veel grotere groep er juist een overstap bij krijgt. Netto is het resultaat dus zwaar negatief.

De kans dat een trein op die verbinding vertraging oploopt wordt weliswaar groter, maar daar staat tegenover dat die kans op andere verbindingen die door die trein wordt gereden, afneemt.

Dat lijkt me dubieus. De meeste IC's halen een vertraging van 10 minuten aan het begin van hun route nooit meer in tijdens de verdere rit. Vertragingen bij lange trajecten hebben daardoor een behoorlijk grote olievlekwerking.

Ik zei er nog iets essentieels bij: "tenzij je de stelling poneert dat een trein die veel lange stukken rijdt meer vertraging per gemiddeld gereden km heeft dan een trein die veel korte stukken rijdt bij hetzelfde totaal aan gereden km." Verder is het gewoon een statistische berekening.


Als je vanuit de klant kijkt (en voor een dienstverlenend bedrijf lijkt me dat niet onlogisch), zijn lange verbindingen te prefereren, omdat daarmee in het totaal het kleinste aantal overstappen nodig is. Juist een overstap is een enorm vertragingsrisico en funest voor de betrouwbaarheid van een verbinding.

De gemiddelde treinklant in Nederland reist maar 35 kilometer en als je het over klantenbelang hebt is het belang van de langeafstandsreizigers slechts het belang van procentueel kleine groep.

Nee, maakt niet uit. Ongeacht hoeveel km de gemiddelde klant reist, de kans op een overstap wordt kleiner naarmate het aantal overstapverbindingen daalt. En het aantal overstapverbindingen daalt, naarmate je treinen langere afstanden laat afleggen. Uiteraard bij gelijkblijvende overige omstandigheden. Ook dit is gewoon statistiek.
Reputatie 7
Badge +3
Los van vakantiegangers zijn er ook veel werkenden van en naar Schiphol.
Die werkenden wonen voor heet leeuwendeel in de regio Amsterdam. Reizigers in Zeeland hebben meer aan betere verbindingen met Breda en Tilburg dan met Den Haag en Schiphol (uitgezonderd de drammende statenleden in Middelburg).
Reputatie 7
Badge +3

De kans dat een trein op die verbinding vertraging oploopt wordt weliswaar groter, maar daar staat tegenover dat die kans op andere verbindingen die door die trein wordt gereden, afneemt.

Dat lijkt me dubieus. De meeste IC's halen een vertraging van 10 minuten aan het begin van hun route nooit meer in tijdens de verdere rit. Vertragingen bij lange trajecten hebben daardoor een behoorlijk grote olievlekwerking.

Als je vanuit de klant kijkt (en voor een dienstverlenend bedrijf lijkt me dat niet onlogisch), zijn lange verbindingen te prefereren, omdat daarmee in het totaal het kleinste aantal overstappen nodig is. Juist een overstap is een enorm vertragingsrisico en funest voor de betrouwbaarheid van een verbinding.

De gemiddelde treinklant in Nederland reist maar 35 kilometer en als je het over klantenbelang hebt is het belang van de langeafstandsreizigers slechts het belang van procentueel kleine groep.
Reputatie 6
Badge
Het gaat mij niet perse om Vlissingen. Er zijn ook meer plaatsen (steden) die op die manier weer een rechtstreekse aansluiting krijgen met Schiphol. Voor Den Haag HS, Delft, Rotterdam, Dordrecht is in de latere avond en grotendeels op de zondag geen rechtstreekse verbinding meer.

Los van vakantiegangers zijn er ook veel werkenden van en naar Schiphol.
Even los van de discussie of je het in dit geval moet willen, daar kan ik niet over oordelen, maar dit argument klopt niet:
- De intercityverbinding is dan enorm lang en dus erg vertragingsgevoelig, waardoor de dienstregeling onbetrouwbaar wordt.
De kans dat een trein op die verbinding vertraging oploopt wordt weliswaar groter, maar daar staat tegenover dat die kans op andere verbindingen die door die trein wordt gereden, afneemt. Lood om oud ijzer dus, tenzij je de stelling poneert dat een trein die veel lange stukken rijdt meer vertraging per gemiddeld gereden km heeft dan een trein die veel korte stukken rijdt bij hetzelfde totaal aan gereden km. Maar die stelling lijkt me wat dubieus.

Als je vanuit de klant kijkt (en voor een dienstverlenend bedrijf lijkt me dat niet onlogisch), zijn lange verbindingen te prefereren, omdat daarmee in het totaal het kleinste aantal overstappen nodig is. Juist een overstap is een enorm vertragingsrisico en funest voor de betrouwbaarheid van een verbinding.
Reputatie 7
Badge +3
Het ontgaat me waarom Vlissingen met alle geweld een rechtstreekse verbinding met Schiphol moet hebben. Waar praten over, twee reizigers per uur of zo?
Reputatie 2
De IC Vlissingen-Amsterdam C ligt in Leiden niet verknoopt met een IC Den Haag-Schiphol-Amsterdam C, maar met Den Haag-Schiphol-Amsterdam Zuid-Groningen/Leeuwarden.

Als je dat gaat omklappen in Leiden, dan krijg je dus Vlissingen-Amsterdam Zuid-Groningen/Leeuwarden en Den Haag C-Haarlem-Amsterdam C

Dit heeft ook grote nadelen:
- De verbinding vanuit Noord-Nederland naar Den Haag C verdwijnt
- De rechtstreekse IC Den Haag C-Schiphol verdwijnt (en dat zijn vele malen meer reizigers dan er vanuit Zeeland zijn)
- De intercityverbinding is dan enorm lang en dus erg vertragingsgevoelig, waardoor de dienstregeling onbetrouwbaar wordt. Daarnaast kun je dan niet goed bijsturing op de spitsdrukte (alleen op Zwolle en Roosendaal is daar echt ruimte voor, maar die liggen veel te ver uit elkaar).
- Het aantal reizigers vanuit Zeeland naar Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal is groter dan die uit Zeeland naar Schiphol en Amsterdam Zuid. Ook voor Zeeland pakt dat dus nadelig uit.

Ook daarbij gaan er dus vele malen meer reizigers erop achteruit dan erop vooruit gaan.
Voor Zeeland is Schiphol alleen in de zomervakantie een aantrekkelijke bestemming, daarbuiten niet. Voor die paar reizigers is die ene overstap op Leiden Centraal geen probleem. Daarnaast kun je in Rotterdam Centraal ook nog overstappen op de Intercity Direct die sneller is.

Voor Zeeland zou het beste zijn om te kijken of de aansluiting op de Intercity Direct in Rotterdam zo optimaal mogelijk gemaakt kan worden en de toeslag eraf gehaald kan worden.
Reputatie 6
Badge
De IC van Lelystad-Dordrecht te verlengen naar Vlissingen en die de hele dag laten rijden. Op die manier ontstaat er weer een rechtstreekse verbinding met Schiphol vanuit West Brabant en Zeeland. Ook is er dan 's avonds weer een fatsoenlijke verbinding zonder overstap in Leiden naar Den Haag HS, Delft, Rotterdam, Dordrecht.Slecht idee, want:
1) Je houdt dan 's avonds laat geen intercity's tussen Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal meer over
2) Je hebt 's avonds laat een overcapaciteit tussen Leiden en Lelystad Centrum
3) De verbinding vanaf Zeeland naar Brabant (Tilburg/Eindhoven/'s-Hertogenbosch) en Oost-Nederland vervalt dan. Dit geldt de gehele dag.


Duidelijk! Dan is mijn wens aan NS: De IC vanuit Vlissingen weer via Schiphol naar Amsterdam CS laten rijden. Probleem opgelost! 🙂 Schiphol weer goed bereikbaar uit zuidelijke richting, 24 uur per dag!

Met name met punt 3 ga je enorm veel Zeeuwen benadelen. De groep ga je dan een veel langere reistijd geven en die groep is vele malen groter dan de groep Zeeuwen die naar Schiphol gaan. Bovendien is de overstap in Leiden ook nog eens uitstekend, dus Schiphol is al prima te bereiken.
@landrsthrn
Corridorrijden is veel effectiever dan treinen met allemaal verschillende routes. Die overstappen te Rotterdam Centraal zijn mijn inziens dan ook zeer redelijk, al zou wel de overstaptijd met name 's avonds beter kunnen.
Reputatie 2
De IC van Lelystad-Dordrecht te verlengen naar Vlissingen en die de hele dag laten rijden. Op die manier ontstaat er weer een rechtstreekse verbinding met Schiphol vanuit West Brabant en Zeeland. Ook is er dan 's avonds weer een fatsoenlijke verbinding zonder overstap in Leiden naar Den Haag HS, Delft, Rotterdam, Dordrecht.Slecht idee, want:
1) Je houdt dan 's avonds laat geen intercity's tussen Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal meer over
2) Je hebt 's avonds laat een overcapaciteit tussen Leiden en Lelystad Centrum
3) De verbinding vanaf Zeeland naar Brabant (Tilburg/Eindhoven/'s-Hertogenbosch) en Oost-Nederland vervalt dan. Dit geldt de gehele dag.

Met name met punt 3 ga je enorm veel Zeeuwen benadelen. De groep ga je dan een veel langere reistijd geven en die groep is vele malen groter dan de groep Zeeuwen die naar Schiphol gaan. Bovendien is de overstap in Leiden ook nog eens uitstekend, dus Schiphol is al prima te bereiken.
Reputatie 7
Badge +3
Dat betekent dat je de sprinter uit Uitgeest een nog langere route geeft en dat die daarmee nog vertragingsgevoeliger wordt.

Verder halveert dan het aantal sprinters van Dordrecht naar Den Haag.

Het lijkt me daarom geen goed idee.

Reageer