Meedenken forumleden met dienstregeling 2018


De nieuwe dienstregeling is voor veel reizigers een verbetering ten opzichte van de oude dienstregeling, maar er zijn helaas ook veel reizigers die er op achteruit gaan. Dit is natuurlijk nooit te voorkomen, maar misschien hadden bepaalde keuzes tijdens het ontwerpen van de dienstregeling anders gemaakt kunnen worden. Ook al is dat bij keuzes altijd het geval 🙂. De meeste keuzes die gemaakt worden bevoordelen meer reizigers dan er benadeeld worden. Dat is mooi om te zien, maar hoort natuurlijk ook zo te gebeuren. Er zijn echter ook keuzes gemaakt rondom bijvoorbeeld aansluitingen in Den Bosch en Eindhoven die misschien anders uitgewerkt hadden kunnen worden.
Het lijkt mij dan ook een goed en leuk idee om forumleden bij het ontwerpen van een nieuwe dienstregeling al te betrekken bij het maken van de dienstregeling, zodat er misschien nieuwe opties op tafel komen voor bepaalde problemen of knelpunten. Als niet-NS'er hebben wij vaak een net wat andere kijk op een gegeven situatie.
Ik vind het erg goed om te zien dat specialisten op dit forum reizigers helpen met vragen over de nieuwe dienstregeling. De dienstregeling 2017 werd echter pas besproken toen hij al volledig uitgewerkt en gepubliceerd was. Het was toen al te laat om beslissingen die grote (negatieve) gevolgen hadden nog te veranderen.
Daarom zou ik dus willen vragen om forumleden te betrekken bij het ontwerpen van de dienstregeling 2018. Dan kunnen er eventueel nog bepaalde dingen anders gedaan worden dan oorspronkelijk gedacht. Dat lijkt mij een beter idee dan achteraf evalueren, ook al is dat natuurlijk ook erg nuttig.

163 reacties

Tja, ik had er zo een dag voor vrij genomen, maar ik was toevallig de hele week op cursus. Er was trouwens ook een Java-ontwikkelaar van de NS-reisplanner bij, dus dat was ook interessant :-)

Goed om te lezen dat er wat gedaan wordt met de feedback!
Ik kon de afgelopen keer helaas, zoals ik ook had gemaild, echt niet. Ik hoop dan ook in de toekomst nogmaals een uitnodiging te krijgen!
Reputatie 3
Het lijkt mij ook zeker interessant om hieraan deel te nemen. Vanuit reizigers-/hobbyistenoogpunt vallen bepaalde dingen toch op, die je als planner soms over het hoofd ziet. Overigens ondanks de vele nadelen mijn respect voor de ontwerpers, waaronder Tim, het is ongelooflijk waar je altijd rekening mee moet houden. Hopelijk gaat drgl 2018 enkele verbeterpunten opleveren, het zou mooi zijn als we hier als forumleden aan kunnen bijdragen. Ik hoop bijvoorbeeld dat Den Haag overstag gaat, anders krijgt de Brusselaar weer zo'n afschuwelijk pad als dit jaar.
Reputatie 3
Nogmaals even een herhaling: dit is geen wensenlijstje van ieder lid, dan kunnen we nog wel even doorgaan. Het idee voor dit topic is enkel en alleen kleine wijzigingen die veel wonderen doen. Allerlei nieuwe verbindingen kost geld, en dat is absoluut niet haalbaar voor de komende jaren. Dus (geldt ook voor Kroon.W) dit topic gaat uit van wijzigingen in ritten zelf. Nieuwe verbindingen gaan dus niet gerealiseerd worden, het enige dat een aantal mensen hier graag willen zien (Treinspotter123 en ik bijvoorbeeld) zijn verbeterde aansluitingen, vooral rondom Den Bosch. Voor minuten schuiven kan je namelijk nog best wat fixen met wat goede wil, maar over nieuwe trajecten moet je echt bij de dienstregeling van na 2020 zijn 😉.

@Sivan: Is er inmiddels al een update vanuit het HGB-IV gekomen?
Ik kan jullie melden dat we voor Dienstregeling 2018 opnieuw het forum zullen inzetten! Met dank aan jullie feedback zullen we dit iets anders aanpakken dan vorig jaar. Hoe en wat is nog niet bekend, maar we zullen ons best doen er iets moois van te maken.

Alle feedback hierover is nog steeds welkom!
@Sivan
Goed om te horen! Ik ben benieuwd en wacht in spanning af.
Reputatie 4
Waar ik me nog steeds over verbaas is dat er vanuit Utrecht en Gouda geen rechtstreekse treindienst is naar Rotterdam Blaak e.v. Het aantal overstappende reizigers in Rotterdam Centraal op dat traject is in de spits enorm.

Je zou dan bijvoorbeeld de IC's van Utrecht naar Rotterdam (serie 2800) kunnen doortrekken naar Dordrecht.
In combinatie met het recht trekken van de sporen 13 t/m 16 op Rotterdam CS richting Rotterdam Noord, zeg maar een soort DSSR waarbij de treinen zich niet eerst een weg door het emplacement behoeven te wiebelen en er dus enige tijdwinst kan worden geboekt, zou dat toch mogelijk moeten zijn. Vanuit Rotterdam Noord naar Centraal kan er via de zijvertakking bij Blijdorp naar de sporen 1 t/m 7 worden gereden.

Dordrecht heeft dan tegelijk weer zijn langgekoesterde zesde intercity per uur terug, waarvan er dan twee doorrijden naar Rotterdam Alexander, Gouda en Utrecht.
Reputatie 3
Ja, helemaal mee eens, al zit een flink deel al in kannen en kruiken. Je kan echter nog flink sleutelen, als je de tijden pas een maand van tevoren in Hafas ziet is dat wel aan de late kant om nog aan te passen (dagplan uitgesloten dan). Verder sluit ik mij geheel bij je betoog aan, met name de inzet van Tim, Frank en Jesper als deskundigen vind ik echt een meesterzet!
Reputatie 4
Tip 1: nu vast voldoende nieuw materieel bestellen zodat alle treinen weer voldoende lang zijn om het reizigersaanbod te verwerken.
Reputatie 3
Nou, dat loopt wel (gedeeltelijk) los, het tekort lost zich namelijk grotendeels op, omdat de Flirts (hopelijk) betrouwbaarder worden en de Hoekse Lijn eruit gaat. Maar goed, in de spits zal het altijd druk blijven, de gouden tijden van vroeger zijn wel voorbij.
Reputatie 3
Badge
Ik wil best graag meedenken. Hoewel lang niet iedereen de superspecialistische kennis heeft van Trainspotter123. Het valt me bijvoorbeeld op dat er nogal wat voorgestelde alternatieven bij nader inzien onmogelijk blijken doordat er rekening gehouden moet worden met goederenpaden, of met brugopeningen, of met andere factoren die niet zomaar uit de reizigersdienstregeling te herleiden zijn.

Niettemin kan het stellen van domme vragen soms al tot nieuwe ideeën leiden 😉. Ik wil graag mijn steentje aan domme vragen bijdragen....
@IskOV
Ik denk dat alles van iedereen met een beetje spoorkennis tot nieuwe ideeën kan leiden. En iedereen die regelmatig op dit forum reageert heeft sowieso wel wat spoorkennis 🙂.

Het zou wel enorm handig zijn als benodigde goederenpaden en brugopeningen ook gedeeld worden. Dan kunnen we daar ook rekening mee houden.
Reputatie 7
Badge +4
Het idee is helemaal niet gek, al vraag ik me af wat de makers van de dienstregeling er mee gaan doen, niet zozeer uit onwil, maar gezien de complexiteit. Ik heb het schema van Sivan er nog eens bijgehaald en het is niet eenvoudig alle factoren te overzien.
Het lijkt me wel een leuk topic en ook leerzaam, vooral als onze dienstregelaars van de NS hier aan mee gaan doen.

Ik herken me het meest in de reiziger en de Staat zou een andere insteek moeten kiezen ;-)
'Voorkom een te volle trein', lijkt me prioriteit te genieten. Daar zal dit topic niet te veel over gaan, mogelijk.


Reputatie 2
Ik zou het mooi vinden als NS voor 2018 zou kijken of ze het voor elkaar kunnen krijgen om de intercity van/naar Zwolle in Nijmegen de oude overstap (van voor 2009) op de Maaslijn weer terug te geven. Nu heb je een overstap van 32 minuten.
Vroeger kon dat wel, doordat de intercitytreinen Nijmegen-Utrecht en Nijmegen-Zwolle precies omgekeerd reden op Nijmegen-Arnhem v.v. als nu. Hierdoor hadden reizigers vanaf de Maaslijn wel een overstap ri. Zwolle. Maaslijnreizigers ri. Utrecht moesten dan wel een keer extra overstappen (eerst op IC naar Zwolle en in Arnhem vervolgens op de IC naar Utrecht) en reizigers die iets sneller wilden reizen op Nijmegen-Utrecht deden ditzelfde. Hoewel er dus wel nadelen zijn d.m.v. een extra overstap, is er wel een extra snelle verbinding bij dan. Wellicht dat de NS kan kijken of hier iets mogelijk/wenselijk is.
Reputatie 6
Hoe het nu precies geregeld is met de goederentreinen weet Ik niet, maar Ik zou eerst een goede en duidelijke dienstregeling voor de reizigerstreinen opstellen, met korte maar haalbare overstappen en daar de goederentreinen tussendoor laten rijden. Ik heb het idee, dat het nu andersom in. Of goederentreinen in de daluren of 's nachts laten rijden

Versnellen van de Intercity, door minder vaak stoppen. Intercities zijn nu op sommige trajecten meer een sprinter die een enkel station niet stopt in plaats van snelle treinen. Ook is het begrip Intercity onduidelijk: op het zelfde traject is de ene Intercity de andere niet: sommige Intercities rijden een of meer "officiele" intercitystations voor bij, de andere stopt extra op stations die geen intercitystatus hebben.

Naast de Intercity Direct een Intercity Express, die bijvoorbeeld rijdt van Groningen naar Rotterdam en alleen stopt te Assen, Zwolle, Almere, Amsterdam C, Schiphol, Leiden, Den Haag HS en Rotterdam.
@Thom
Natuurlijk is het maken van een dienstregeling een zeer ingewikkeld proces waar meer dan een jaar tijd in wordt gestoken door zeer kwalitatieve personen. Leuk om het schema dan ook een keer te zien.

Maar in de praktijk denk ik dat het zeker goed kan zijn om buitenstaanders ook eens naar een voorstel of vraagstuk over de dienstregeling te laten kijken. Sommige voorstellen zouden helemaal niet kunnen, rekening houdend met het schema, maar andere voorstellen misschien wel. Zeker als forumleden al betrokken worden tijdens het ontwerpproces. Dan kunnen we namelijk nog aanpassingen gedaan worden.
Reputatie 5
Natuurlijk is het maken van een dienstregeling een zeer ingewikkeld proces waar meer dan een jaar tijd in wordt gestoken door zeer kwalitatieve personen.
Dacht dat het er maar eentje was ?
Voor Tim van Leeuwen, ontwerper van de dienstregeling 2017, was het nog even spannend of alles zou gaan zoals was bedacht.
@Goner
Als het goed is wordt de dienstregeling door een team ontworpen. Het is teveel werk voor één persoon en daarnaast is het goed dat meerdere personen een blik werpen op een vraagstuk.
Reputatie 5
Vreemd dat het zo in de krant verwoord is dan.
(is maar hoe je het leest denk ik, al teruglezend ; 'ontwerper van de dienstregeling' wil niet zeggen dat hij de énige ontwerper is)
Het zou wel verklaren dat het vervangen van een trein met 538 zitplaatsen door eentje met 364 zitplaatsen (staanplaatsen is wat lastiger te berekenen) aan de aandacht is ontsnapt :8
Reputatie 6
Badge +1
Dacht dat het er maar eentje was ?
Voor Tim van Leeuwen, ontwerper van de dienstregeling 2017, was het nog even spannend of alles zou gaan zoals was bedacht.


Nou gelukkig niet... bij NS werken er tientallen mensen aan de nieuwe dienstregeling, en dan ook nog minstens zo veel bij Prorail...

Tip 1: nu vast voldoende nieuw materieel bestellen zodat alle treinen weer voldoende lang zijn om het reizigersaanbod te verwerken.
Als u dan regelt dat treinen binnen één jaar gebouwd worden is dat een goed idee. Helaas duurt treinen bestellen ongeveer 3-4 jaar van eerste idee tot echte inzet...
Reputatie 7
Badge +3
Het enige fundamentele wat dus blijkbaar aan de dienstregeling gewijzigd kan worden is het inleggen van de Thalys. Het traject op de HSL en tussen Schiphol en Amsterdam Centraal is blijkbaar bepalend voor alles wat er in Nederland gebeurt. En die tijden zijn weer gebaseerd op de vertrek- en aankomsttijden in Paris-Nord. Dat komt in het schema niet goed naar voren.

Zolang er geen wijzigingen komen in de vertrektijden op de HSL zal het weinig zin hebben om mee te denken over de dienstregeling van NS.
Reputatie 4
@Keuzereiziger Als de levertijd zo lang is, dan is dat extra reden om nu vast extra materieel te bestellen. Overigens lijkt het erop dat de overvolle treinen niet door te weinig materieel veroorzaakt worden, maar een bewuste keuze zijn van NS om kosten te besparen. Zie:
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/intercity-gouda-rotterdam-centraal-vertrek-737-30142
Het initiatief is best wel aardig, maar ik vind het een slecht plan om forumleden hierin te betrekken. Iedereen gaat toch voornamelijk zijn eigen traject bevoordelen ten koste van de rest. Zoiets ingewikkelds als dit moet je met computers berekenen.

Dat neemt niet weg dat menselijke input nodig is, b.v. om 'opbrengsten' en 'kosten' van voordelen resp. nadelen op waarde te kunnen schatten. B.v. 100 personen met extra reistijd van 5 minuten 'kost' net zoveel als 10 personen X minuten. X is denk ik kleiner dan 50, maar hoeveel kleiner? Of b.v. 1 keer overstappen 'kost' net zoveel als X minuten kortere reistijd 'opbrengt'. Wat is X? Of b.v. bij 4 treinen per uur mag de gemiddelde reistijd X% langer zijn t.o.v. 2 treinen per uur. Al zulke vragen hebben te maken met zachte constraints en zijn bepalend voor de 'waarde' van de dienstregeling, die je vanzelfsprekend zo hoog mogelijk probeert te krijgen. Er zijn ook harde constraints als de minimale tijd en afstand tussen twee treinen, max. snelheid, energieverbruik, arbowet, etc etc. Aan deze constraints valt niet te tornen en het schenden ervan zie je terug als discontinuïteiten in de oplossingsruimte (= oneindig hoge 'kosten').

De enige nuttige bijdrage door de reizigers zie ik als de zachte constraints worden benoemd en beoordeeld waarvan ik hierboven een paar voorbeelden heb gegeven. De NS acht ik daarna goed in staat om dit om te zetten naar een zo optimaal mogelijke dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou mooi zijn als de hier soms aanwezige planners meewerken. Waarom iets niet kan is net zo interessant soms. En de forumleden die alleen naar hun eigen traject kijken, zullen in dit topic dan ook niet zo geïnteresseerd zijn, die hebben alleen de insteek van het eigenbelang. Dan wordt het een dramtopic. Het staat en valt met de insteek van de planners, al weet ik natuurlijk ook niet wat hier nog aan deskundigheid rondloopt. Mogelijk waren de makers hier alleen even ten tijde van de nieuwe dienstregeling ter ondersteuning van de moderatoren maar ik hoop van vaker.
@iMark
De tijden op het traject van de Thalys liggen inderdaad vast, maar er zijn nog genoeg andere punten waar wel keuzes gemaakt moeten worden, zoals routes in het algemeen en waar aansluiting gegeven wordt op welke trein.

Reageer