beantwoord

Merknamen Sprinter en Intercity

Reputatie 6
Badge +1
Syntus heeft de concessies Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen gewonnen en gaat vanaf december het spoorvervoer op deze lijnen uitvoeren (bron).

Nu spreekt Syntus in de berichtgeving zelf over een 'Intercity' tussen Zwolle en Enschede, terwijl andere bronnen consequent spreken van een 'Sneltrein'. Mijn vraag gaat nu even niet over het aantal stations waar je moet stoppen om sneltrein of intercity te mogen heten, maar mag Syntus de naam Intercity gebruiken? Of is het een naam waar NS recht of heeft (of hoe je dat ook maar noemt, ik ben geen jurist)? En zou Syntus (of Arriva) haar treinen ook 'Sprinter' mogen noemen?

De naam 'Intercity' komt in het buitenland overigens ook veel voor. Zo zijn er in o.a. België, Duitsland, Hongarije, Slowakije en Groot-Britannië ook intercitytreinen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 16 juli 2017, 14:57

De NS heeft op 21-10-1993 het woordmerk INTERCITY ingeschreven bij de BBIE.

https://register.boip.int/bmbonline/details/trademark/show.do?markNumberType=REG&markNumber=539575&markID=705843

Inschrijvingsnummer
0539575

Nummer en dagtekening (dag en uur) van het depot
0805190 21-10-1993 , 23.59

Vervaldatum
21-10-2023

Naam en adres van de houder
N.V. Nederlandse Spoorwegen
Moreelsepark 1
3511 EP Utrecht,
Nederland

Naam en adres van de gemachtigde of vermelding van het correspondentie-adres van de houder
Octrooibureau Vriesendorp & Gaade B.V.
Koninginnegracht 19
2514 AB 's-Gravenhage
Nederland

Woordmerk
INTERCITY

Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten
Kl 12 Vervoermiddelen; middelen voor vervoer over land, door de lucht en over het water; rollend materieel, te weten locomotieven, personen- en vrachtwagons, tanks, koelwagens en laadbakken; vracht- en personenauto's, autobussen en tourwagens.
Kl 18 Leder en kunstleder en hieruit vervaardigde produkten voor zover niet begrepen in andere klassen; conducteurstassen, reistassen, vliegtuigtassen en -koffers.
Kl 25 Kledingstukken, uniformen.
Kl 39 Vervoer van personen, goederen en bagage; organisatie van reizen.

Klasse-opsomming (00 = tot en met)
12 18 25 39

Publicatiedatum van de inschrijving
01-07-1994

Publicatiedatum van de vernieuwing
27-08-2013

Status
Merk ingeschreven
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 5
Waar zie je dat Syntus de naam Intercity gaat gebruiken? Zoals ik zou aannemen gaat het gewoon "stoptrein" en "sneltrein" heten. In het artikel wat je noemt staat één keer Intercity. Ik zal die zin even citeren: "Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de Intercity’s en stoptreinen van NS, met goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn. Ook de stations Zwolle, Hengelo en Enschede worden straks door drie vervoerders bediend."

Hierin doelt Intercity op NS (de intercity's en stoptreinen van NS). Dat het artikel dan weer de naam stoptrein gebruikt voor NS is dan ook weer vreemd. Het woord Sprinter komt 0 keer voor.
Tot slot wordt behalve Enschede, Hengelo en Zwolle, ook Almelo bediend door meer vervoerders. Almelo zelfs 4 (NS, Arriva, Syntus en DB/NS International)
Ook sprinter in een spoorgerelateerde betekenis komt in het buitenland vaker voor.
In Duitsland is het bijvoorbeeld de benaming voor versnelde ICE's (minder tussenstops) en daarmee eigenlijk het tegenovergestelde van wat NS er aan betekenis aan vastplakt.
Ik denk, maar ik ben geen jurist of merkenrechtdeskundige, dat de namen zo algemeen in gebruik zijn in relatie tot spoorwegen, dat NS er niet het exclusieve gebruik van in Nederland kan claimen.
Maar ik laat me graag corrigeren.
Reputatie 5
Ik vind ook niet dat Intercity recht doet op een regionaal lijntje. Ik begrijp de benaming Sprinter in NL wel, in tegenstelling tot veel andere mensen. "sprinter hoort toch snel te zijn, blabla?" Een Sprinter is iemand die in korte afstand snel kan zijn. Snel optrekken en snel bij een volgend station zijn.
Het probleem met de naam Sprinter is dat het voor velen niet de associatie heeft met een stoptrein, terwijl het dat wel is. Ik ben er vrij zeker van, dat NS juist om die reden voor de naam Sprinter heeft gekozen, maar het valt voor mij onder de noemer verhullend taalgebruik. En "verhullend taalgebruik" is een verhullende term voor "je toehoorder op het verkeerde been proberen te zetten" (ook wel belazeren genoemd 😉 ).
Reputatie 6
Badge +1
Om nog even terug te komen op mijn vraag:
Mijn vraag is niet of jullie vinden dat een trein de benaming Sprinter of Intercity verdient. De vraag is of de Syntussen, Arriva's en Connexxions van deze wereld vrij zijn in het gebruik van deze benaming.

Het klopt dat in het door mij gelinkt artikel niet staat dat Syntus deze trein Intercity wil noemen. Dat is een gerucht dat ik hoorde. Maar nogmaals, dat is niet de vraag.
Ik denk het dus wel. Zeker als je bedenkt dat het moederbedrijf van Arriva de naam Sprinter voor een treinsoort veel eerder en Intercity slechts een jaar later dan NS invoerde.
Maar nogmaals, ik ben geen jurist.
Reputatie 5
British Rail introduceerde het "merk" InterCity voor een treindienstsoort in 1966, NS volgde in 1970. Het begrip "Sprinter" is door British Rail ingevoerd in 1984, gekoppeld aan dieseltreinstellen Class 150. NS gebruikt het begrip Sprinter vanaf 2006.
Reputatie 6
Badge +1
British Rail introduceerde het "merk" InterCity voor een treindienstsoort in 1966, NS volgde in 1970. Het begrip "Sprinter" is door British Rail ingevoerd in 1984, gekoppeld aan dieseltreinstellen Class 150. NS gebruikt het begrip Sprinter vanaf 2006.

Dat is interessant om te horen Rudi. Het lijkt erop dat NS dan in elk geval niet kan zeggen dat deze twee termen door hen bedacht zijn!
NS gebruikt het begrip sprinter vanaf 1975 voor de treinstellen, dat is dan wel weer eerder.
Reputatie 7
Badge +3

Mijn vraag is niet of jullie vinden dat een trein de benaming Sprinter of Intercity verdient. De vraag is of de Syntussen, Arriva's en Connexxions van deze wereld vrij zijn in het gebruik van deze benaming.

Het gaat er dan om of NS de namen "sprinter" en ïntercity" destijds als merknamen heeft laten registeren. Ik betwijfel dat (ik heb het namelijk nooit gehoord) en ik betwijfel ook of dat wel juridisch mogelijk is bij dit soort algemene namen. Leen Bakker kan nu eenmaal ook niet de namen "stoel" en "tafel" laten registreren.

Verder is het onwaarschijnlijk dat Syntus de namen zou willen gebruiken. In de Achterhoek hebben ze ook altijd de naam "stoptrein" gehanteerd.

Wat overigens wel verandert is de naam Syntus. Vanaf december gaat Syntus door het leven onder de naam Keolis en de treinen op de twee nieuwe lijnen zullen dus vanaf de eerste dag de naam Keolis voeren.
Reputatie 7
Badge +3

Tot slot wordt behalve Enschede, Hengelo en Zwolle, ook Almelo bediend door meer vervoerders. Almelo zelfs 4 (NS, Arriva, Syntus en DB/NS International)

Arnhem is baas boven baas met 5: NS, Arriva, Breng, Abellio en DB/NS International.
Reputatie 7
En wordt de snelle verbinding Zwolle - Enschede straks ook gereden met nieuwe treinen, of dezelfde als op Zutphen- Oldenzaal? (Ik meen trouwens dat het nog helemaal niet zeker is dat deze snellere trein gaat rijden vanaf komende dienstregeling, maar dit terzijde)
Nieuw materieel: http://www.railwaygazette.com/uploads/pics/tn_nl-syntus-flirt.jpg

De sneltrein Zwolle-Enschede gaat, voor zover nu bekend, niet meteen rijden. Correct.
Reputatie 7
Badge +3
En wordt de snelle verbinding Zwolle - Enschede straks ook gereden met nieuwe treinen, of dezelfde als op Zutphen- Oldenzaal? (Ik meen trouwens dat het nog helemaal niet zeker is dat deze snellere trein gaat rijden vanaf komende dienstregeling, maar dit terzijde)
De snellere trein gaat voorlopig niet rijden omdat die niet in de dienstregeling tussen Wierden en Enschede is in te passen. Ik moet nog zien dat dat er ooit van komt vooral ook omdat de tijdwinst erg klein is vergeleken met de gewone treinen. Als alternatief is inmiddels geopperd om de treinen Zwolle-Enschede niet in De Riet en Borne te laten stoppen en die stations alleen door de sprinter Apeldoorn-Enschede te laten bedienen.

Er gaan op deze lijn nieuwe Flirt's rijden (dus geen Lint's zoals op Zutphen-Oldenzaal want dat zijn diesels), dat zijn dezelfde treinen als de nieuwe sprinters van NS in Gelderland/Brabant, die van Abellio op Alphen-Gouda en die van Arriva in Limburg.
Reputatie 6
Badge +1
De snellere trein gaat voorlopig niet rijden omdat die niet in de dienstregeling tussen Wierden en Enschede is in te passen. Ik moet nog zien dat dat er ooit van komt vooral ook omdat de tijdwinst erg klein is vergeleken met de gewone treinen. Als alternatief is inmiddels geopperd om de treinen Zwolle-Enschede niet in De Riet en Borne te laten stoppen en die stations alleen door de sprinter Apeldoorn-Enschede te laten bedienen.

Er gaan op deze lijn nieuwe Flirt's rijden (dus geen Lint's zoals op Zutphen-Oldenzaal want dat zijn diesels), dat zijn dezelfde treinen als de nieuwe sprinters van NS in Gelderland/Brabant, die van Abellio op Alphen-Gouda en die van Arriva in Limburg.

De laatste update die ik gehoord heb is dat deze trein prima inpasbaar is tussen Wierden en Enschede, maar er in Zwolle geen plaats is. Voor nu is het plan dan ook een sneltrein Raalte-Nijverdal-Almelo-Hengelo-Enschede. Wanneer in de zomer van 2018 een vierde gelijktijdigheid (project 'Zwolle Spoort') gereed is kan de trein doorrijden naar Zwolle.
Reputatie 6
Badge +1
Overigens heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom Syntus de naam intercity of sprinter niet zou mogen gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
@keuzereiziger
De sneltrein zorgt ervoor dat de sprinter Apeldoorn-Enschede onderweg een wachttijd van bijna een kwartier krijgt.
Reputatie 2

Arnhem is baas boven baas met 5: NS, Arriva, Breng, Abellio en DB/NS International.
Breng is geen vervoerder, maar slechts een merknaam die de houder van de concessie Stadsregio Arnhem-Nijmegen verplicht moet hanteren. De huidige vervoerder achter Breng is Hermes, al wordt de treindienst geëxploiteerd onder de vergunning van moederbedrijf Connexxion, aangezien Hermes zelf geen vergunning hiervoor heeft.
wat een zooitje met al die vervoerders
is niks beter geworden
Reputatie 7
Badge +3
Zonder al die vervoerders was buiten de Randstad een groot deel van het spoorwegnet al lang gesloten Is dat dan wat je wil Cosworth?
Reputatie 7
Badge
Zonder al die vervoerders was buiten de Randstad een groot deel van het spoorwegnet al lang gesloten

Want?
Reputatie 7
Badge +3
Omdat NS een veel te dure huishouding heeft om regionale lijnen met relatief weinig reizigers rendabel te kunnen exploiteren. NS is goed in grootschalig intercity vervoer maar te duur voor spinterdiensten want daar kun je geen vaste conducteur in een 2-of 3-wagenstel betalen.
Reputatie 7
Badge
Omdat NS een veel te dure huishouding heeft om regionale lijnen met relatief weinig reizigers rendabel te kunnen exploiteren. NS is goed in grootschalig intercity vervoer maar te duur voor spinterdiensten want daar kun je geen vaste conducteur in een 2-of 3-wagenstel betalen.

Waarom niet?
Reputatie 7
Badge +3
Omdat je niet 2 euro kunt uitgeven als er maar 1 euro binnenkomt.
Reputatie 7
Badge
Ik snap er niks van, maar goed. :?

Reageer