beantwoord

Mijn ervaring met de controleurs

• 12 juli 2017
  • 6 reacties
  • 345 Bekeken

Ik heb vandaag een boete gekregen voor rijden zonder geldig vervoerbewijs. De controleur vroeg me ernaar en ik ging dus opzoek naar mijn kaartje. De controleur had geen geduld en vroeg mij naar mijn ID (die ik sowieso niet bij me had), omdat ik nog steeds opzoek was naar mijn kaartje. Ik stond op een gegeven moment op om in mijn achter zakken te kijken en hij dacht waarschijnlijk dat ik weg wou rennen. Dus kwamen ze heel dichtbij met z'n alle. Een van hun kwam met zijn hoofd heel dichtbij tegen mijn hoofd. Ik zei toen:'Probeer je mij te intimideren, wat wil je doen dat je zo dichtbij komt staan. Hij verhoogde zijn toon en ik voelde me door die reden bedreigd en wou niet meer meewerken met hun. Een van de controleur maakte toen direct een melding en haalde de politie naar de eindhalte. (Utrecht CS) Terwijl wij nog onderweg waren naar Utrecht CS bedreigde een van de controleurs mij zoveel mogelijk boetes aan te smeren. Waarop ik reageerde: "Doe maar wat je wilt, boeit mij toch niet". Dat komt doordat emoties mee speelde. Uiteindelijk aangekomen bij de eindhalte vroeg een controleur of ik wilde uitstappen en buiten wou gaan zitten. Ik heb daaraan meegewerkt. Na een minuut of twee stond ik op en gaf ik een paar spullen aan mijn vriend die er bijstond en werd toen aangeraakt door de controleurs en dicht gesloten. Op dat moment probeerde mijn vriend een van de controleurs van me af te trekken en na een paar seconden was de situatie alweer rustiger geworden toen de controleurs me weer wat ruimte gaven. Daarna riep een van de controleurs. Een marokkaanse man dat hij een ene illias op mij af zou sturen. Hij zei het alsof hij weet wie ik was en waar ik te vinden was. Ik kreeg gelijk angstige gevoelens en probeerde kalm te blijven totdat de politie aan zou komen. Uiteindelijk was de politie aangekomen en moest ik mijn gegevens afgeven. Toen de agent klaar was met mijn gegevens opschrijven riep een van de controleur dat ik bij deze ben aangehouden en dat ik een boete krijg voor niet meewerken met de controleurs. Dat is een boete van 313 euro. Ik ben daarna naar het bureau gebracht en iemand moest mijn ID komen brengen. Ik stuurde mijn vriend die met mij bij de eindhalte stond naar mijn huis toe om mijn ID thuis op te halen en te komen brengen naar het bureau. Dat heeft hij zo snel mogelijk gedaan en was al na 20 minuutjes op het bureau met mijn ID. Hij heeft mijn ID afgegeven aan een agent en die kwam direct naar mijn cel toe met de controleur. De controleur zei me wat voor boetes ik allemaal thuis zou krijgen. De eerste is een boete voor het rijden zonder geldig vervoerbewijs, de tweede was voor het niet kunnen tonen van een ID kaart wat beide terecht is. En de derde was de boete voor het niet meewerken met de controleur (313 euro). Direct daarna mocht ik naar huis toe. Ik ga zelf nog aangifte doen voor bedreiging en ik ga U-OV bellen om dit met hun te bespreken en wat ik nu het beste kan doen. Wat ik nu wil weten is. Is het terecht en wat kan ik doen om dit aan te vechten. Ik heb trouwens de dienstnummer van één van de controleurs.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 12 juli 2017, 00:32

Er zijn waarschijnlijk een aantal leden die iets gaan vinden hiervan, maar in mijn ogen kunnen wij niet beoordelen of dit terecht is. Voor de 313 euro niet meewerken, die krijg je binnen vanuit het CJIB. Afhankelijk van een S of T-brief kan je verzet aantekenen (S) (snel doen, niet tijdig in verzet gaan == einde zaak en betalen!) of niet betalen (T). Rechts bovenin zie je de letter staan op de brief.

Op een zeker moment zal je een dagvaarding krijgen en daarmee de mogelijkheid om de zaak voor te leggen aan de rechter. Dat is de enige juiste persoon om te beoordelen of de boete terecht was.

Overigens krijg ik niet helder of het om een boete vanuit NS gaat, of vanuit U-OV. U-OV is een busbedrijf, daar heeft NS niet direct mee van doen. De fanmail komt sowieso uit Leeuwarden (CJIB), maar voor de klacht over de BOA maakt het wel uit. In de ideale situatie had je ter plekke gevraagd om een legitimatiebewijs toezichthouder of BOA, zodat je o.a. de namen van de desbetreffende heren had kunnen noteren. Helaas, daar denk je op zo'n moment natuurlijk niet aan. Dienstnummer en reisdatum zou voldoende moeten zijn.

Succes!
Bekijk origineel

6 reacties

Er zijn waarschijnlijk een aantal leden die iets gaan vinden hiervan, maar in mijn ogen kunnen wij niet beoordelen of dit terecht is. Voor de 313 euro niet meewerken, die krijg je binnen vanuit het CJIB. Afhankelijk van een S of T-brief kan je verzet aantekenen (S) (snel doen, niet tijdig in verzet gaan == einde zaak en betalen!) of niet betalen (T). Rechts bovenin zie je de letter staan op de brief.

Op een zeker moment zal je een dagvaarding krijgen en daarmee de mogelijkheid om de zaak voor te leggen aan de rechter. Dat is de enige juiste persoon om te beoordelen of de boete terecht was.

Overigens krijg ik niet helder of het om een boete vanuit NS gaat, of vanuit U-OV. U-OV is een busbedrijf, daar heeft NS niet direct mee van doen. De fanmail komt sowieso uit Leeuwarden (CJIB), maar voor de klacht over de BOA maakt het wel uit. In de ideale situatie had je ter plekke gevraagd om een legitimatiebewijs toezichthouder of BOA, zodat je o.a. de namen van de desbetreffende heren had kunnen noteren. Helaas, daar denk je op zo'n moment natuurlijk niet aan. Dienstnummer en reisdatum zou voldoende moeten zijn.

Succes!
Deze gebeurtenis vond plaats in de tram. Volgens mij is het vanuit U-OV
Owja, trams hebben ze ook nog. Dat is inderdaad een U-OV zaak dan 😉 Je bent nu bij NS, het treintjes bedrijf.
Reputatie 7
Buiten dat het van een andere vervoerder is; is er geen boete van 313 Euro die ik ken, ik de WPV2000.

De boete voor het beletten of belemmeren van de taakuitoefening van het personeel is 230,- (+administratiekosten)

Verder kun je bij U-OV je klacht indienen, je kunt in beroep gaan bij justitie, zoals aangegeven op de boete die je binnenkrijgt.

Wat betreft het vervoersbewijs; mocht je die nog ergens gevonden hebben, of een ritregistratie op je ov hebben staan, kun je daar bij U-OV in beroep, daar dit een Uitstel van Betaling zal zijn.

Wat betreft het identiteitsbewijs, daar kan ik weinig van maken, je bent wettelijk verplicht op eerste vordering een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden..

Succes in ieder geval.
Beroep? Hoe? Lol
Hallo karim., welkom op ons Serviceforum. Erg vervelend om te lezen hoe je reis is verlopen. Het is erg lastig om dit te beoordelen omdat we er niet bij zijn geweest. Zoals de andere forumleden ook hebben aangegeven wil ik je ook adviseren om inderdaad contact op te nemen met U-OV. Ik kan je hier niet mee helpen omdat wij alleen over reizen met de trein gaan. Hopelijk kom je er samen met U-OV verder uit.

Reageer