Mogelijke reisroutes vs. reisplanner.

Toon eerste bericht

78 reacties

Je hebt niet door dat hier iets aan het ontstaan is? 😃 😃 :D

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/te-vroeg-41596/index1.html#post276851
Reputatie 7
Henk, we proberen het antwoord te achterhalen, maar zoals je inmiddels wel merkt, gaat dit niet zonder slag of stoot. Stijn blijft hiervoor in de lead, maar ook ik probeer wat meer schot in de zaak te krijgen. Een antwoord krijg je van ons, zodra de betrokken afdelingen ons van woordvoering voorzien. Excuses!
Geen probleem, ben wel gewend om ladingen incidentnummers te verslijten, toevallig vandaag weer bezig geweest met een probleem wat inmiddels meer dan een jaar open staat. Hoor het wel........... 🙂
Vervolgvraag, nu we toch bezig zijn. Zoals ik eerder op het forum al schreef, wordt er inmiddels getest met de overstap naar een andere reisplanner-engine. In de RPX-app voor iPhoneOS wordt dit nieuwe endpoint momenteel gebruikt als test. Dat zorgt ervoor dat bepaalde reizen gepland op een iPhone een ander reisadvies geven dan gepland op een Android-telefoon. Hoe wordt hiermee omgegaan wat betreft de geldigheid van een vervoersbewijs? Immers, het is mogelijk dat een reiziger met een iPhone een ander reisadvies krijgt dan de HC/VenS'er bij controle, die allemaal Android-toestellen gebruiken.
Reputatie 7
Badge
Zal de HC daar anders mee omgaan, dan met een gefotoshopt reisadvies op een windows telefoon?
Er schijnt wel iets over gecommuniceerd te zijn, maar ik ben wat sceptisch over het resultaat daarvan. Ik kan me zo voorstellen dat het voor lastige situaties kan zorgen, vooral omdat je als reiziger/gebruiker van de app niet merkt dat er iets 'speciaal' aan is.
Reputatie 7
Badge
Ik deel je zorg.

De rode draad die ik in de antwoorden op soortgelijke topics lees is "Wees vriendelijk tegen de HC, werk mee aan haar/zijn onderzoek, accepteer een eventueel uitgereikte UVB met een smile, en val daarna de klantenservice net zo lang lastig tot de UVB is ingetrokken"...
En als dat allemaal niet werkt, loop met draaiende camera de LvP binnen: https://www.youtube.com/watch?v=2UlLzE8HAw4

Suggereren om het UVB maar direct naar 3500ER nummertje 100 te sturen mag vast niet. Oeps, heb ik het nou toch gedaan? :8

Maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat het nodig is om te discussiëren hierover en word ik er een beetje simpel van. Niks persoonlijks @Stijn, je bent een schat.
Sorry voor de late reactie Henk_NL! Het klopt inderdaad dat er bij iOS momenteel via een andere engine gewerkt wordt voor de Reisplanner Xtra App dan wat er nog gebruikt wordt bij Android en bij die op de website. Dit is een stap richting consequentie in de reisinformatie door één engine te gebruiken. Voor zover ik heb begrepen heeft dit voornamelijk veranderingen als gevolg met betrekking tot de keuze van het weergegeven overstapstation bij adviezen waar meerdere mogelijk zijn. Dit zou dus vrij weinig effect mogen hebben op de werkelijke reisroute die je geadviseerd krijgt, wat dus ook geen invloed zou mogen hebben op de geldigheid van het vervoerbewijs. Mocht dat wel het geval zijn, ga ik ervan uit dat ons personeel hiervan op de hoogte is gebracht en er uiteraard coulant mee om gaat.
Badge +3
Op zich hanteert 9292 het terugsteken (of andere route reizen met een 'via) min of meer correct, en de prijs klopt ook voor 2 losse reizen.

Het enige wat ze zouden moeten doen is erbij zetten dat je bijv. in Eindhoven moet uit- en inchecken als je Utrecht - Eindhoven - Strijp S doet. Dan is het binnen 35 minuten nog een paar euro goedkoper ook dan wat 9292 aangeeft (wegens behoud langeafstandskorting).
De implementatie wijkt af van NS, en daarmee is die in mijn optiek gewoon fout. Dat het resultaat in de huidige opzet an sich okay is, is mooi meegenomen, maar feitelijk zou de uitvoer gewoon hetzelfde moeten zijn. Dit brengt risico's met zich mee in edge-cases.
Stijn blijft hiervoor in de lead, maar ook ik probeer wat meer schot in de zaak te krijgen.
Stijn, we begonnen het net zo gezellig te krijgen hier samen... Hoe is't? Heb je al een incidentnummer voor me? Kunnen we kijken of we met deze ook 1+jaar looptijd gaan halen 😳
Ik heb helaas nog helemaal niets 😞 Het blijft een beetje stil aan de andere kant van onze lijntjes.
😞 😞 😞 😞 😞
"Ja maar Henk, dit probleem speelt helemaal niet, het komt praktisch nooit voor. Niet zo zeuren over de edge-cases."

Oh jawel. Sterker nog, zelfs de NS-planner lijkt incorrecte adviezen te geven wanneer deur-tot-deur gepland wordt.

https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/is-deze-reisweg-toegestaan-42407/index1.html#post283300
https://forum.ns.nl/acties-en-uitjes-10/met-seizoenretour-van-utrecht-lunetten-via-utrecht-centraal-naar-het-zuiden-tijdens-werkzaamheden-42301/index1.html#post282699
Oke, dit is eigenlijk zo eenvoudig dat ik mezelf voor gek verklaar dat ik het niet eerder bedacht heb.

Zoals hier aangegeven gaan deur-tot-deurreisadviezen via de planner-engine van RIG/9292. Ook wanneer je de NS.nl / Reisplanner Xtra-planner gebruikt, worden al deze adviezen opgevraagd bij 9292.

9292 heeft lak aan het terugsteekverbod. Het probleem uit bijvoorbeeld dit topic is dus eenvoudig op te lossen.

Vraag een reisadvies Lombardijen-Eindhoven en je krijgt geen advies over Rotterdam CS, want terugsteken. Vraag je echter een reisadvies van, bijvoorbeeld, Lombardijen naar Kennedyplein 248 te Eindhoven (direct achter het station), dan wordt er een deur-tot-deuradvies opgehaald. Daarmee is, zonder de Trein Vrij-optie aan te zetten, een geldig reisadvies te krijgen via Rotterdam CS.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=eindhoven5611zt248&aankomsttype=adres&tijd=2017-12-07T07:00&type=vertrek

Sinds de voorwaarden van NS expliciet aangeven dat de reisplanner de basis vormt voor geldige reisroutes staat het terugsteekverbod daarin ook niet meer expliciet genoemd. Dat terugsteekverbod is hiermee dus effectief zinloos en praktisch failliet totdat NS de opdracht geeft aan 9292 om het correct te implementeren.

Henk out.
Dat is inderdaad een vrij onhandige workaround (voor ons dan). Ik durf er weinig meer over te zeggen, behalve dan dat ik het heb doorgegeven aan mijn contactpersoon van dit probleem. Ik hoop dat deze realisatie er misschien iets meer aandacht op vestigt.
Thanks, dan wachten we weer in spanning op nader bericht 😳
Badge +3
Haha grappig Kennedyplein 248 Eindhoven, dat is dus Deutsche Bank maar in dezelfde toren zit ook Coosto (dat NS gebruikt voor Twitter, Facebook e.d.) www.coosto.com/nl
Ik heb nog steeds geen verdere informatie ontvangen. Ik weet niet zo goed wat ik verder nog kan doen om dat wél te krijgen 😕
Ach, je zou een kunnen lobbyen om het hele terugsteekverbod af te schaffen. Het doel ervan is met de komst van reizen op saldo en traject-vrij waarbij je in en uit-check op je eindstation toch vervallen.
Alleen bij e-tickets speelt het nog, maar volgens mij is de impact daarvan zo klein (omdat je die niet eens met 40% korting kan aanschaffen) dat dat volgens mij geen issue is. Maakt het eenvoudiger en veel simpeler voor de reisplanners en duidelijke voor de klant, waarom zou je dat niet willen?
Hmm, goeie Stijn... Ik ben einde van de week in Utrecht, als jij nou ook komt, dan gaan we samen de koffieautomaat bezetten? Dan is de juiste persoon zo gevonden 🆒
Ik ben nog even aan het overleggen met mede-moderators wat we nu het beste kunnen doen. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen zeggen.
Hou het even vast, ik heb zelf ook het een en ander gesproken hierover intern. Zal je er later nog even over PM'en, zit nu in Utrecht.
Reputatie 7
Badge
Hier is de oplossing om legaal te mogen terugsteken: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=51.88089,4.533111&vertreklabel=Rotterdam,%20Station%20Lombardijen&vertrektype=geo&aankomst=51.447166,5.458104&aankomstlabel=Eindhoven,%20Strijp%20S&aankomsttype=geo&tijd=2017-12-27T09:31&type=vertrek
OPLOSSING: kies bij de NS-reisplanner niet het station, maar de bushalte voor het station 🆒

Het enige dat je extra moet doen, is het woord "halte" typen voor de stationsnaam 🙂 of de bushalte-symbool selecteren, in plaats van het trein-symbooltje. 🙂

Reageer