Mooiste&lelijkste treinmatrieel in Nederland(alle vervoerders)

• 6 november 2018
  • 12 reacties
  • 379 Bekeken

Wat vinden jullie het mooiste&lelijkste treinmatrieel in Nederland(alle vervoerders)

12 reacties

Reputatie 5
Badge
Het mooiste materieel dat nu in Nederland rondrijdt, vind ik denk ik de DDM-1, DD-AR of de SGMm. Het lelijkste, nou dat zal wel de GTW zijn. 🙂 Bijna alles is wel mooi.
Reputatie 7
Badge +3
@GroeneRuiter
Rare smaak.
Reputatie 5
Badge
Wat vind jij dan mooi? @Tamzin En het gaat hier om wat het mooiste is, comfort moeten we even buiten beschouwing laten. 🙂 Iedereen vindt weer wat anders.
GroeneRuiter het gaat wel degelijk ook over het interieur
Reputatie 7
Badge +3
De mooiste trein die in Nederland rijdt lijkt mij de ICE 3M.
Ben het met iMark eens. Als goede 2e zou ik ICMm zeggen, biedt verreweg het beste comfort van alles wat er in dit land rond rijdt. In tegenstelling tot de Syntus Lintjes, erger kun je het niet treffen wat comfort betreft.
Reputatie 6
Badge +1
De LINT zit idd voor geen meter. De ICM juist wel. Ik heb overigens nog weinig mensen gehoord die een VIRM of de ICR (van de IC Direct) mooi vinden.
De allerlelijkste is wat mij betreft de varkensneus (stopper Roosendaal-Antwerpen). De mooiste vind ik zelf de mat '46 of de kameel denk ik.
Reputatie 5
Badge
Ik ga voor de ICMm! Daarnaast was ik ook een fan van het comfort van de banken in mat '64 (maar misschien overdrijf ik vanwege nostalgische gevoelens)

De NMBS varkensneus vind ik bijzonder lelijk, samen met de Connexxion Protos (is dat ding nog op het spoor?)
Badge +3
Ik ga voor de ICMm! Daarnaast was ik ook een fan van het comfort van de banken in mat '64 (maar misschien overdrijf ik vanwege nostalgische gevoelens)
Bij de ICMm heb je wel die soms zeer pijnlijke kleine prullebakjes die precies tussen de stoelen voor je zitten! :P

Maar ja, als je je daar één keer flink aan bezeerd hebt weet je dat ook 😃
Reputatie 7
Badge +3
Grappig dat mensen de ICMm wel noemen maar de ICRm niet terwijl dat in wezen hetzelfde concept is. De ICR-bakken zijn indertijd afgeleid van de middenbak van de ICM.

Ik vond de lange ICRm-stammen met daarvoor een 1700 altijd een mooi gezicht en het zat en reed nog goed ook.
Reputatie 5
Badge
Grappig dat mensen de ICMm wel noemen maar de ICRm niet terwijl dat in wezen hetzelfde concept is. De ICR-bakken zijn indertijd afgeleid van de middenbak van de ICM.

Ik vond de lange ICRm-stammen met daarvoor een 1700 altijd een mooi gezicht en het zat en reed nog goed ook.

ICR is ook mooi en van binnen wat betreft comfort vergelijkbaar, maar ik vind de kop van de ICM net ietsje mooier dan een 1700.
Reputatie 3

Hier ben ik het zeker mee eens. De stuurstandrijtuigen die als zodanig gebruikt werden, maakten het plaatje compleet. Dat ze tegenwoordig de stuurstand niet meer gebruiken, al snap ik dat het vanuit technisch oogpunt noodzakelijk is, is niet om te kijken met die extra Traxx ervoor/-na. Om in te rijden zijn de ICR's wel nog steeds mijn (huidige) favoriet. Daarom ben ik bij met mijn traject. De ICR's ogen in het algemeen nog altijd fris en modern.

De ICMm is een goede tweede. Ik mis alleen wel nog altijd de iconische doorloopkop.

Dit is een puur persoonlijk en irrationeel punt, maar als zware treinfanaat heb ik niks met materieel met gelijkvloerse instap en volledige doorkijk (SLT's, FLIRT etc.). Mij bekruipt het gevoel dat ik eerder een metro instap dan een volwaardige trein. Dat de nieuwe IC's vanaf 2021 dit ook gaan hebben, vond ik jammer om te horen. De pragmatische argumenten (rolstoeltoegankelijk, overzichtelijk) wegen natuurlijk zwaarder, dat snap ik ook.

Van de hogesnelheidstreinen vind ik de Thalys'en nog altijd het mooist, met name de PBA. De combinatie zilver met donkerrood is esthetisch en iconisch. Alles aan het uiterlijk van die trein schreeuwt snelheid. Door de fronsende frontseinen lijkt het alsof deze treinen een aggresieve en vastberaden blik hebben - die gaat hard, zometeen! De scherpe neus met afgedekte Scharfenbergkoppeling (zeer belangrijk!) maken voor een mooie, scherpe neus. Geen lelijke platte koppen of grote open gaten met een koppeling (V250 ...). Het verloop van het dak van locomotief naar rijtuighoogte, geeft het daarnaast een soort elegantie. Het geluid dat 'ie maakt bij het voorbij rijden op snelheid is indrukwekkend.
De treinen van Velaro's van Siemens (ICE3, Eurostar) hebben dezelfde constante buisachtige ronde vorm over de hele lengte. Dat zorgt voor een lage luchtweerstand, daardoor is hij stiller maar is het meer een lange worst die over het spoor beweegt. Als hij voorbij rijdt, is het geluid ook constanter.

EDIT: spelfout

Reageer