beantwoord

Motivatie Machinist. Sollicitatie.

• 1 juni 2021
  • 9 reacties
  • 134 Bekeken

Hallo,

Vandaag intake gesprek gehad voor machinist Maastricht. Ik heb moeite om mijn motivatie voor machinist te onderbouwen. Ben 52 jaar. Heeft iemand tips voor mij? Of andere informatie voor machinist bij NS.

Groet Harrie

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 juni 2021, 13:25

Vandaag intake gesprek gehad voor machinist Maastricht. Ik heb moeite om mijn motivatie voor machinist te onderbouwen. Ben 52 jaar. Heeft iemand tips voor mij? Of andere informatie voor machinist bij NS.

Het lijkt me dat je zelf toch wel weet wat je motivatie is om machinist te worden. Als dat alleen is omdat je  denkt dan de rest van je loopbaan veilig onder de pannen te zijn zonder dat het vak je echt interesseert heb je natuurlijk een probleem. Zeker voor een beroep als machinist is de juiste motivatie met het oog op mogelijke veiligheidsrisico's van essentieel belang. 

Bekijk origineel

9 reacties

Welkom bij de Community, Harrie!

Wat leuk dat je gesolliciteerd hebt voor machinist. Wellicht kunnen @Angela_, @Julian, @Edwin of @Jeroen je een beetje op weg helpen :smile: . Heel veel succes!

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat je zelf toch wel weet wat je motivatie is om machinist te worden. Als dat alleen is omdat je  denkt dan de rest van je loopbaan veilig onder de pannen te zijn zonder dat het vak je echt interesseert heb je natuurlijk een probleem. Zeker voor een beroep als machinist is de juiste motivatie met het oog op mogelijke veiligheidsrisico's van essentieel belang. 

Reputatie 7
Badge +4

U moet er tegen kunnen alleen te zijn, maar wel in teamverband kunnen werken. Verder is het geen aanbeveling als u met modeltreinen speelt, men wil professionals. Ik moest er wel om lachen toen ik dat las. De machinisten op dit forum zijn natuurlijk de echte deskundigen op dit punt.

Hallo Tamzin en Thom.

Het gaat me om tips en onderbouwen van mijn motivatie, en niet over pannen en modeltreinen.

Ik kan me in de motivatie niet goed verwoorden, iets meer als 35 jaar in het beroep als Constructie Bankwerker/Lasser gewerkt. En moet nu een ander beroep kiezen waar ik affiniteit me heb.

Groet Harrie.

Reputatie 3

Hallo Tamzin en Thom.

Het gaat me om tips en onderbouwen van mijn motivatie, en niet over pannen en modeltreinen.

Ik kan me in de motivatie niet goed verwoorden, iets meer als 35 jaar in het beroep als Constructie Bankwerker/Lasser gewerkt. En moet nu een ander beroep kiezen waar ik affiniteit me heb.

Groet Harrie.

Beste Harrie,

Niet al te lang geleden heb ik zelf ook een intake en sollicitatiegesprek gehad en had in eerste instantie hetzelfde.
Ook ik had hier de vraag gesteld maar achteraf met het besef dat ik de enige ben die hier een goed antwoord op kan geven, daar het om je eigen motivatie gaat.
Ik heb 33 jaar kantoorwerk gedaan ben 53.
Heb uit eigen beweging het kantoorwerk op de schop gegooid en ben bij mezelf te rade gegaan wat ik écht wil, wat ik écht leuk vind. Treinmachinist kwam er met kop en schouder bovenuit.
Dit heb ik gelukkig goed onder woorden kunnen brengen al vond ik dit niet makkelijk.

Waar ik een beetje mijn vraagtekens bij zet is dat je in je laatste zin schrijft moet.
Lijkt in mijn beleving niet echt een goed uitgangspunt voor het zoeken van een baan waar je affiniteit mee hebt, zeker niet die van treinmachinist.
Correct me if I'm wrong.

Ik wens je heel veel succes en ben benieuwd naar je ervaring met het gesprek.

Reputatie 7
Badge

Hoi Harrie.

Wat heeft je ertoe bewogen om te solliciteren voor machinist?

Als constructie bankwerker/lasser heb je in ieder geval affiniteit met techniek, dat kun je naar voren brengen.

Verder is reeds aangeduid dat je goed tegen alleen zijn moet kunnen, maar zeker ook samen moet kunnen werken én stressbestendig zijn/snel kunnen schakelen.

Natuurlijk wordt er ook van je verwacht dat je (ondanks dat een machinist niet superveel met reizigers in contact komt) goed met mensen kunt communiceren en servicegericht bent.

Reputatie 7
Badge +3

U stelt "ik moet nu een ander beroep kiezen" en zo'n opmerking komt aan de andere kant van de tafel wellicht toch al gauw over alsof dit een noodsprong is en u liever gewoon bankwerker/lasser was gebleven (wat misschien ook zo is, dat is ook niet erg). Mijn advies is echter wel: let goed op hoe u dingen formuleert zodat ze niet verkeerd begrepen worden. 

Ik heb zelf in mijn loopbaan als projectmanager IT vele tientallen mensen aangenomen en dan zoek je bij kandidaten toch vooral naar de positieve motivering (wat vind ik leuk/interessant aan deze baan en waarom past dat bij mij). Dus moet u zich afvragen waarom u denkt dat machinist echt een beroep voor is, bijv. toch wat nog wat affiniteit met techniek, zelfstandig willen werken, werken onder stress geeft u een kick en geen paniek, variatie in werktijden (24/7), etc. U moet bedenken dat de selectiemedewerker er niet is om u dwars te zitten maar om mismatches tussen kandidaten en functies vroegtijdig te signaleren. Noch u noch NS heeft er iets aan als het na één jaar alsnog fout loopt. 

ik wens u veel wijsheid en succes. 

Noodgedwongen kan ik fysiek het werk als Constructiebankwerker niet meer aan. Nieuwe heup. Zou op zoek gaan naar andere baan, waarbij ik dacht dat machinist een goede keuze was.

Reputatie 7
Badge +3

Noodgedwongen kan ik fysiek het werk als Constructiebankwerker niet meer aan. Nieuwe heup. Zou op zoek gaan naar andere baan, waarbij ik dacht dat machinist een goede keuze was.

Vervelend, maar dat is een valide reden en ook duidelijk. Dan nog zal de interviewer willen weten waarom u denkt dat juist machinist dan voor u het goede alternatief is (los van feit dat u niet de hele dag hoeft te staan). Ofwel welke aspecten van het beroep van machinist vindt u aantrekkelijk en passen ook goed bij u. Probeer dat eens op een rijtje te zetten, dat moet de basis gaan vormen van uw motivatie. 

Reageer