beantwoord

Muziek in de NS-bus

• 17 oktober 2017
  • 25 reacties
  • 654 Bekeken

Ik erger me nogal aan de vervelende radiozenders waarnaar ik word gedwongen te luisteren bij reizen met een NS-bus, soms staan die zelfs zo hard dat je je eigen muziek via oortjes/koptelefoon niet meer kunt horen, of verstoord. Waarom niet de algemene regel "geen muziek in de bus", net als in de trein? Het hoeft geen stiltecoupé te zijn maar gewoon de radio uit is al voldoende.
NS meent via Twitter dat een chauffeur de baas is in zijn bus en dat NS daar niets over te zeggen heeft. Ik vind dat opmerkelijk en ik denk dat er dan andere/betere afspraken gemaakt moeten worden bij vervangend vervoer. Als ik een bus huur, en ik heb dat vaker gedaan, heb ik als gebruiker zeker een stem in wel of niet en zo ja welke muziek in de bus.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 17 oktober 2017, 12:05

Hallo MarcvB en welkom op het NS Forum!

Het wel of niet aan hebben staan van de muziek in de bus en het volume daarvan is voor iedereen persoonlijk wel of niet prettig, zoals je wellicht al merkt in de reacties hier. Wat je eventueel kunt doen is de chauffeur op de hoogte stellen van het feit dat jij dit minder fijn vindt dan hij en eventuele anderen. Dan is het aan de chauffeur om hier gemoedelijk mee om te gaan, waarbij het voor de meeste mensen prettig is (aan/uit en/of hard/zacht). Het is voor oNS niet mogelijk om hierin te bemiddelen. We kunnen hooguit aangeven dat we middels richtlijnen verwachten dat buschauffeurs zo fijn mogelijk hun dienst verlenen en dat doen we al. Ik kan me wel voorstellen dat als de muziek erg luid is, dit niet heel fijn reizen is!
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge
Je boft nog met muziek in de bus. Ik had een chauffeur tussen Rotterdam-Noord en Gouda, die te laat vertrok omdat de koffie niet op was, met de linkerhand bij het raam rookte, en een minder valide vrouw toeriep dat ze een taxi moest nemen als ze niet snel kon uitstappen. Dat valt volgens NS ook onder "chauffeur is baas in zijn bus".
Wat een gezwam alleen omdat de muziek in de bus aan staat. Dan kun je altijd nog de streekbus ,de stadsbus, metro, tram of een taxi nemen of anders per trein omreizen. Dat klein stukje in de NS-bus is best wel gezellig! 😛

Het wel of niet aan hebben staan van de muziek in de bus en het volume daarvan is voor iedereen persoonlijk wel of niet prettig, zoals je wellicht al merkt in de reacties hier. Wat je eventueel kunt doen is de chauffeur op de hoogte stellen van het feit dat jij dit minder fijn vindt dan hij en eventuele anderen. Dan is het aan de chauffeur om hier gemoedelijk mee om te gaan, waarbij het voor de meeste mensen prettig is (aan/uit en/of hard/zacht). Het is voor oNS niet mogelijk om hierin te bemiddelen. We kunnen hooguit aangeven dat we middels richtlijnen verwachten dat buschauffeurs zo fijn mogelijk hun dienst verlenen en dat doen we al. Ik kan me wel voorstellen dat als de muziek erg luid is, dit niet heel fijn reizen is!
Badge +3
NS kan natuurlijk gewoon specificeren wat er wel en niet moet gebeuren wanneer ze bussen inhuren bij een onderaannemer. Het lijkt me logisch dat wanneer er in de trein niet hoorbaar voor anderen muziek gespeeld mag worden, dat ook geldt voor een treinvervangende bus. De reizigers in die bus zijn klanten van NS en hebben voor een reis per trein betaald. Dat die treinreis onderbroken wordt door een stuk met de bus betekent niet dat daardoor het serviceniveau verlaagd hoeft te worden en afhankelijk is van de grillen van de chauffeur.

NS is in dit geval de betalende klant van de busvervoerder en wie betaalt bepaalt.
Reputatie 7
Badge +3
@IMark
Mee eens, NS moet als klant gewoon duidelijk afspraken maken met de busboeren.
@iMark, Een bus dient niet van dezelfde gemakken als een trein. Dat is tijdelijk inderdaad even vervelend, dat kan ik me wel goed voorstellen. Wel of geen muziek is persoonlijk, zoals ik eerder al aangaf. Mocht je er last van hebben dan raad ik je aan om dit aan te geven bij de chauffeur. Deze is muziek in de bus wellicht altijd gewend en zich van geen kwaad bewust, maar wil zich ongetwijfeld wel aanpassen. Gelukkig krijgen we na de werkzaamheden wel een verbeterd spoor ervoor terug 🙂.
Weer een voorbeeld dat NS haar verantwoordelijkheid over de schutting gooit naar de reiziger.
Worden binnenkort de reizigers soms ook geacht zelf de treinen te gaan besturen? :?

Het argument dat wel of geen muziek persoonlijk is, is natuurlijk kul. Als je geen behoefte hebt aan muziek of de muzieksmaak van de chauffeur niet waardeert, is er geen knopje in je hoofd dat je kunt omzetten om het niet te horen.
Badge +3
@Arnold NS
Merkwaardig dat NS in dit proces geen sturende rol voor zichzelf ziet weggelegd. Er moet door NS veel beter gestuurd worden op de dienstuitvoering door gecontracteerde onderaannemers. NS moet ervoor zorgen dat de bussen op tijd rijden, de routes deugen en dat de reizigers niet geconfronteerd worden met muziek, rokende chauffeurs en andere ongemakken.

Reizigers hebben een vervoersovereenkomst met NS en niet met een onderaannemer. Maar ik begrijp best dat het voor een bedrijf dat zich niet houdt aan de eigen productvoorwaarden op zijn zachts gezegd een beetje hypocriet zou zijn als die aan andere partijen gaat verzoeken dan wel opleggen om zich aan afspraken te houden.
Wat een gezwam alleen omdat de muziek in de bus aan staat. Dan kun je altijd nog de streekbus ,de stadsbus, metro, tram of een taxi nemen of anders per trein omreizen. Dat klein stukje in de NS-bus is best wel gezellig! :P
In Sauwerd hebben ze vast geen stadsbus, metro of tram en ook in Brabant niet (het gaat in dit geval om werkzaamheden rondom Tilburg). Of het gezellig is in de bus met muziek aan of uit is persoonlijk. Als iemand het gezellig vindt met muziek dan heeft hij daarvoor meestal zijn eigen faciliteiten wel, en dan ook zijn eigen keus.
Het is gewoon onbeleefd van de chauffeur om harde muziek te draaien in zijn bus.

Het gaat er niet om of iemand dat "minder fijn" vindt, de meeste mensen zullen dit als minder fijn ervaren.

Daar dient de NS ook rekening mee te houden, al krijg je natuurlijk ook de kwaliteit waar je voor betaald.
Reputatie 6
Badge
Chauffeurs de baas in de bus? Dus als een chauffeur een hond niet wilt meenemen omdat hij het soort niet mag maar in de regels van NS mag het wel, kan de chauffeur alsnog de hond weigeren?
Reputatie 2
Een chauffeur moet gewoon vervoeren en is geen jukebox.
En de NS moet zaken gewoon regelen en niet goedpraten wat ze verzaakt heeft te regelen.
Badge +3
Zachtjes de radio aan op een neutrale zender (bijv. Sky Radio of Sublime FM) vind ik acceptabel.

Laatst 40 minuten mogen genieten van Puur NL of zoiets, ik en sommige mensen om mij heen konden daar niet echt vrolijk van worden. 😛
Wat een gezwam alleen omdat de muziek in de bus aan staat. Dan kun je altijd nog de streekbus ,de stadsbus, metro, tram of een taxi nemen of anders per trein omreizen. Dat klein stukje in de NS-bus is best wel gezellig! :P
In Sauwerd hebben ze vast geen stadsbus, metro of tram en ook in Brabant niet (het gaat in dit geval om werkzaamheden rondom Tilburg). Of het gezellig is in de bus met muziek aan of uit is persoonlijk. Als iemand het gezellig vindt met muziek dan heeft hij daarvoor meestal zijn eigen faciliteiten wel, en dan ook zijn eigen keus.
In de streekbus heb ik nooit last van gehad, althans niet van Arriva noch van Connexxion. Zou in Brabant ook wel zo zijn dat u ook net zo goed de streekbus had kunnen pakken. Een andere optie is als u echt last van de muziek heeft kunt u altijd bij de drogist oordopjes kopen tegen het geluid en dan in je oren gaan doen. Ik neem af en toe eens een taxi naar Sauwerd als dat niet anders kan. Maar normaal kan ik gewoon de trein pakken.
En als de machinist keiharde muziek zou draaien ?

Dan is uw advies ook om oordopjes in te doen ? Kom op zeg.
En als de machinist keiharde muziek zou draaien ?

Dan is uw advies ook om oordopjes in te doen ? Kom op zeg.
Ik sta (wat ik kennelijk nog niet eerder toen had gelezen) achter het verhaal van Arnold NS. Ik vind het niet onbeleefd. Het kan namelijk ook heel persoonlijk zijn. Als de buschauffeur de Rolling Stones leuker zou vinden dan kan dat ook zijn smaak zijn. Misschien heeft de ander het liefst Bach muziek op staan. Smaken verschillen. Nooit achter de schermen van de PTT POST gewerkt? Als je daar zou gaan werken dan staat de radio daar de hele dag aan. Maar of je er van houdt is persoonlijk. Vroeger in de Gabbertijd draaiden we op school voornamelijk alleen maar Hardcore muziek. Ik denk dat de hele bus dan zit te trillen en te beven. Maar zo kan de een het mooi vinden en de ander meer van zou van gruwen. Het is maar waar je van houdt. In de NS-bussen is het anders dan dat je normaal in de trein zou zitten.
In de bus is harde muziek ook niet wenselijk en heb ik zelden of nooit meegemaakt.

Als de radio zachtjes aanstaat is het geen probleem uiteraard. En ja smaken verschillen, daar zal de buschauffeur ook rekening mee moeten houden, net zoals je op kantoor ook niet je eigen muziek kan draaien.
Oh ja, dat doen ze hier in de regio ook wel eens, muziek aan in de TVV-bus. Leuk detail: een aanzienlijk deel van de reguliere FM-zenders worden hier weggedrukt door etherpiraten. Ook niet echt mijn ding nee, absoluut eens met iMark, hier zou NS als opdrachtgever duidelijke afspraken over moeten maken.
In de streekbus heb ik nooit last van gehad, althans niet van Arriva noch van Connexxion. Zou in Brabant ook wel zo zijn dat u ook net zo goed de streekbus had kunnen pakken. Een andere optie is als u echt last van de muziek heeft kunt u altijd bij de drogist oordopjes kopen tegen het geluid en dan in je oren gaan doen. Ik neem af en toe eens een taxi naar Sauwerd als dat niet anders kan. Maar normaal kan ik gewoon de trein pakken.

Een streekbus kan een alternatief zijn en daarin is inderdaad volgens mijn ervaring gewoonlijk geen muziek. Maar daar gaat het hier helemaal niet om: de NS biedt aanvullend vervoer (daarvoor heb je als abonnementhouder ook betaald) en de streekbus neemt niet de kortste route en stopt regelmatig onderweg. Kortom: is gewoon niet aan de orde. NS rijdt geen trein en biedt vervangend vervoer dat m.i. vergelijkbaar dient te zijn, dus ook geen ongewenste muziek, die heb je in de trein ook niet.
Waarom zou ik me moeten "beschermen" d.m.v. oordopjes tegen iets dat ongewenst is en eenvoudig gestopt kan worden?

Belachelijke reactie! Zit me op dit moment te ergeren aan “‘muziek” op Q-music en de chauffeur weigert om het uit te zetten. Op mijn argument dat er in de trein ook geen radio aan staat antwoordt hij dat dit een bus is. Op mijn antwoord dat dit vervangend vervoer is en ik daarom verwacht dat zoveel mogelijk hetzelfde comfort wordt getracht te benaderen reageert hij niet. Ik betaal ook nog eens voor 1e klasse. Ik pak in vervolg wel weer de auto NS. Jaag de mensen maar de trein uit.
Zijn de afspraken die NS maakt met de door haar gecontracteerde bussen voor Trein Vervangend Vervoer (TVV) niet openbaar? Is er sprake van een Europese aanbestedingsverplichting / Tender ?
Reputatie 7
Badge +3
Het ligt gecompliceerder. NS heeft de organisatie van het vervangende busvervoer na een aanbesteding uitbesteed bij een busbedrijf (in dit geval van de Munckhof als ik het wel heb) en die huren op hun beurt bussen in bij vaak tientallen touringcarbedrijven die op hun beurt weer ZZP'ers inhuren om achter het stuur te zitten. Tussen al die lagen bestaat alleen een soort één- of tweedaagse inkooprelatie van een dienst maar geen baas-medewerker relatie. Dat maakt dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is voor NS om een individuele chauffeur onder aan de keten aan te spreken, die heeft immers met NS niets te schaften. Daarnaast betaalt NS nou niet bepaald de hoofdprijs en mogen ze blij zijn dat er in het hoogseizoen überhaupt touringcarbedrijven voor NS willen rijden.
Dus de klant betaalt de volle mep en NS huurt het laagste van het laagste in ??

Kort door de bocht maar het klinkt wel zo.
Badge +3
Aan de reactie van Tamzin kan ik weing toevoegen. Vanuit mijn werkgever mag ik er niet veel over zeggen maar het is absoluut waar dat er bij gebrek aan beter/meer ook andere busmaatschappijen ingezet zullen worden, en niet door NS. De TVV vervoerder kost dat een hoop geld dus alleen uit pure noodzaak.

Vergelijk het met inzet van oudere treinstellen bij materieeltekort op trajecten waar je eigenlijk anders zou verwachten.
Badge +3
Off-topic, maar ondertussen in Olst...

Hoe zou dit geklonken hebben en hoe gaat dit liedje aflopen?

Reageer