Nieuw: de leescoupé!

Vanaf 20 juni kun je hem zomaar tegenkomen tijdens de treinreis: de leescoupé. Het is een unieke, speciaal ingerichte coupé waarin lekker lezen in de trein centraal staat. De coupé bevindt zich in het bovengedeelte van een Intercity. Er is er maar één van en hij rijdt in principe door het hele land als gewone Intercitytrein.

De leescoupé maakt het extra makkelijk om je helemaal te verliezen in een boek. Met ‘vloerkleden, leeslampen en boekenplanken’ krijg je het gevoel in een soort rijdende bibliotheek te zitten. Er ligt in principe op alle tafeltjes van de coupé een boek. Kijk gerust of er ook voor jou iets leuks bij ligt om te lezen en geniet ervan tijdens je treinreis, of ruil hem om met jouw eigen boek. Het idee is wel dat er altijd een boek op het tafeltje blijft liggen. Zo ontstaat er namelijk een lees- en ruilsysteem.

We hopen je op deze manier een prettige reisomgeving aan te bieden, waarmee we onze overtuiging 'Lekker lezen doe je in de trein' extra willen benadrukken. Op http://www.ns.nl/uitgelicht/tijd-voor-lezen/de-leescoupe.html kun je meer lezen.

Over 6 dagen gaan we van start. We horen jullie ervaringen graag!

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Namens het lezerspubliek bij voorbaat hartelijk dank. Komen ze zowel voor de eerste als voor de tweede klas?

Kan ik aan de trein zien dat die leescoupé er is?
Ik ga dit thuis niet vertellen. 🆒 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Een boekenplankje waar mensen wat gelezen boeken kunnen aanbieden aan de medelezers zou dan wel een mooie voorziening zijn.

Tja, Janjan 😃
Ik denk dat je gelijk hebt Thom...

Volgens mij reis je in zo'n coupe altijd eerste klas. 😉
Jan, zijn ze thuis bang je nooit meer te zien? ;-)

Er is nog niets bekend over de klasse, dus ik vermoed dat dit 'gewoon' 2e klas zal zijn. Ik vraag het even na!
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn Virm-treinen met zowel een eerste- als een tweedeklasdeel bovenin.
Nee hoor, mijn wederhelft zal wat vaker mee willen reizen.

Lijkt mij eerste klas!
Interessant, ik had er nog niets over gehoord. Sta ik straks iig niet vreemd te kijken als ik het geluk heb deze intercity tegen te komen
Loes, dat is vreemd. Misschien komt er een melding in de Railpocket voor de 20e. Zo niet, wil je mij dat dan even laten weten? Koppel ik dat direct terug aan het campagnemanagement.

Thom en Janjan, het gaat om 1 trein met 3 stiltecoupés die zijn ingericht als leescoupé. Het gaat om 2 keer 2e klas en 1 keer 1e klas.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben benieuwd, Sivan. Is het aan de buitenkant te zien? Alle bovengedeelten in alle dubbeldekkers nalopen waar je mee reist, vind ik wel wat lastig 😉 Ik ben wel blij dat het zowel in de eerste als in de tweede klas is.

Dat uitwisselen kan pas echt als het daadwerkelijk zover is dat je het kunt verwachten dat in de trein een leescoupé zal zijn maar je moet ergens beginnen.

Aan de buitenkant zichtbaar lijkt me een mooie manier om de bekendheid te vergroten.
@Sivan

Zal ik doen.
Thom, ik zag wat foto's voorbij komen en het lijkt niet echt zichtbaar vanaf de buitenkant. Het is ook niet echt de bedoeling dat men ernaar op zoek gaat, we hopen dat men de leescoupés tegenkomt. Dat neemt niet weg dat je natuurlijk altijd op zoek mag gaan 😉.

We gaan het meemaken, ik ben erg benieuwd in ieder geval!
Reputatie 3
Ik vind het een goed idee. Maar dan zijn er weer minder zitplaatsen voor mensen die samen willen reizen. Die in zijn voor een praatje. Of word dit alleen in de stilte zone?
Reputatie 6
Badge +2
Volgens http://www.ns.nl/uitgelicht/tijd-voor-lezen/de-leescoupe.html staan er plaatjes van rijtjes boeken op de ramen. Dat zou je van buiten kunnen zien.
Reputatie 3
Soms vind ik het wel onzin. Je leest toch al in de Stiltecoupé? :?
Dennis, mooie aanvulling!

Niet iedereen leest dit in de stiltecoupe, Thijs. Het is een extra motivatie en ervaring die we reizigers willen geven. Je hoeft het boek uiteraard niet te lezen of te ruilen. Mocht je merken dat de stiltecoupe nu ineens drukker is dan normaal, hoor ik dat graag. Ik verwacht echter geen enorme drukte hoor, volgens mij blijft het vrij kleinschalig 🙂.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig of ik er een keer mee op pad word gestuurd. Vaak heb ik dat geluk niet 😉.
Vraag me wel af de de reizigers de spelregels zullen naleven en dat de schoonmakers niet te rigoureus te werk gaan. Zou namelijk toch wel leuk zijn dat er boeken beschikbaar blijven. 🙂
Badge +3
En of de schoonmakers speciale tapijtreinigers krijgen.....
Reputatie 5
Badge
En nog mooier is om van die in onbruik geraakte cateringkar-lift gewoon een boekenkast te maken. 😉
Reputatie 4
Zag de Lees-Trein deze avond op het rangeerterrein in Haarlem staan. Ook aan de buitenkant is die trein duidelijk bestickerd met boeken en teksten dat er op de bovenverdieping gelezen dient te worden.
Krijg je straks weer discussies als er een gewone reiziger gaat zitten zonder dat hij leest.....
Dat lijkt me niet, Anonymous. Laten we er vooral positief ingaan. Mocht er toch iets gebeuren dat niet is voorzien, horen we dat graag.

Ravitsec, bedankt voor je toevoeging!
Dat iemand daar gaat zitten en niet leest lijkt mij geen probleem. Dat de mogelijkheid geboden wordt om rustig te lezen en je daarbij keuze hebt qua boeken kan ik waarderen. En als iemand van een tablet leest is ook best, zolang het maar stil is. Dus liever geen luisterboeken en of mensen die het volume van de koptelefoon niet kunnen reguleren.
Reputatie 6
Badge +2
Zag de Lees-Trein deze avond op het rangeerterrein in Haarlem staan. Ook aan de buitenkant is die trein duidelijk bestickerd met boeken en teksten dat er op de bovenverdieping gelezen dient te worden.
Ik zie af en toe een treinstel dat uitbundig is versierd met de leus ''Lekker lezen doe je in de trein'', maar kennelijk is dat niet noodzakelijk die met leescoupés.

Reageer