Nieuwe afvaller OV-chipkaart

Het heeft niet direct met NS te maken, maar ik vind hem toch leuk om te delen. Kleine partijen hebben steeds vaker moeite met de hoge kosten om acceptant te mogen zijn van de OV-chipkaart, in Zeeland heeft men inmiddels een alternatief gemaakt.

https://www.westerscheldeferry.nl/nieuwsitem/nieuw-betaalmiddel-voor-de-westerschelde-ferry

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Lieve help. De waanzin grijpt steeds verder om zich heen. De OV-chipkaart heeft allerlei nadelen maar het belangrijkste voordeel dat ons consumenten altijd is voorgespiegeld is dat de kaart bij al het openbaar vervoer te gebruiken is. Dat wordt steeds vaker ondermijnd. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Wanneer grijpt de overheid eens in en wordt er gestopt met dit soort waanzin?

Ook bij deze club worden weer allerlei persoonsgegevens gevraagd...... Je vraagt je af of ze de AVG wel kennen.
Reputatie 7
Badge
Je vraagt je af of ze de AVG wel kennen.

de wat? hoe kunnen ze iets kennen dat ze niet willen kennen 😉
Reputatie 7
Badge +4
Persoonlijk vind ik het een uiterst vervelende maatregel. Nu is het secondenwerk bij het inchecken en een aparte kaart aanvragen voor af en toe gebruiken doe je niet. Dus weer een kaartje kopen, waarschijnlijk een achterlijk kartonnen middeleeuws geval. Onprettig besluit voor de consument dus. En consument, dat zijn we allemaal. Dat mensen mijn geboortedatum weten, kan me niet schelen. Het mooie van de ov-chipkaart is het gemak ervan en dat gaat hier ontbreken. Maak het desnoods wat duurder.
Reputatie 7
Badge
terug naar de kartonnen kaartjes 🆒
Als meer (kleine) partijen dit soort besluiten nemen ga je die kant wel hard op en zijn we zometeen terug bij af. Ik zou er zeker voorstander van zijn om TransLink te motiveren/verplichten meer bezig te gaan zijn met innovatie en verbetering van het systeem in plaats van het aanmodderen zoals nu, maar of allerlei parallelle systemen nou de oplossing zijn...

Heb er wel eentje aangevraagd overigens, meer uit interesse in de technische keuzes die gemaakt zijn. Onhandige procedure, moet een formulier printen, ondertekenen en weer inscannen en mailen.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft iemand nog Becksons liggen? Lijkt me nog goedkoper.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Becksonapparaat
Reputatie 7
Badge
Heeft iemand nog Becksons liggen? Lijkt me nog goedkoper.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Becksonapparaat

Henk en ik zijn fan van

ruggedized smartfoon met printer en draadloze koppeling met ticket-backend en reserveringssysteem.
En vooral een duidelijk systeem, waarin iedereen weet waar die aan toe is, inclusief controlerend personeel. Duidelijk beleid maakt handhaving eenvoudig.
Reputatie 7
Badge +3
Een kartonnen of papieren kaartje is ook erg duidelijk en makkelijk te controleren met een stempel- of kniptang :D

Het is me overigens een raadsel waarom ze bij de Westerscheldeferry niet gewoon overstappen op contactloos betalen met de bankpas in plaats van een nieuw systeem op te tuigen.
Reputatie 7
Badge +4
@ Henk: Handhaving maakt ook een duidelijk beleid mogelijk. ;-)

@iMark: Duidelijk is in Vlissingen alleen dat je als consument veel meer gedoe hebt met karton. ;-)

Ach, het is voor mij maar een paar keer per jaar, maar wat dom en onhandig allemaal. Ons Zeeuwen bent zunich en dat zal wel, ik betaal met genoegen een stuiver meer.
Voor nu is het niet zo'n probleem inderdaad, maar ik hoop van harte dat dit niet de standaard wordt voor andere kleinere vervoerders. Dan krijgen we weer een opgeknipt kaartsysteem.

Qua handhaving doelde ik meer op alle grensgevallen die we nu kennen. Reizigers met een abonnement die op moeten letten dat ze de juiste klassewissel opladen, Businesscards met een klassewissel die niet werkt bij andere vervoerders maar die van NS Flex wel, diezelfde BC klassewissels die niet iedere HC kent waardoor mensen onterecht worden weggestuurd, et cetera. Het is een veel te complex systeem aan het worden. Je hebt een geldig kaartje of je hebt het niet, punt. En als je er geen hebt, dan krijg je er een.
Reputatie 7
Badge +3
De Westerscheldeferry is een failliete bodemloze put geworden sinds de Provincie Zeeland de exploitatie overnam omdat ze dachten dat ze dat zelf met ambtenaren veel goedkoper konden dan Veolia. Ze denken nu weer dat ze de kaartjes ook goedkoper kun regelen met ambtenaren dan Translink.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Misschien is het een idee om af en toe een bron te vermelden wanneer je iets stellig beweert. Het exploitatietekort gaat om enkele tonnen per jaar. En dat gat willen ze dan mede dichten door over te stappen op een ander betaalsysteem. Dat kun je niet verzinnen.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/financieel-tekort-bij-fietsvoetveer-loopt-op~a2430c69/
Reputatie 7
Badge +3
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/fietsvoetveer-komt-miljoen-te-kort~a5fba04a/
Het verlies loopt inmiddels al op tot een miljoen en dat is nog bovenop de jaarlijkse subsidie van 2,8 miljoen. Het aantal passagiers blijft dalen sinds de overname door de Provincie.
Reputatie 7
Badge
Ook uit de PZC: In april komt er een nieuw betaalsysteem voor het veer: de b-tag. Die gaat de OV-chip vervangen. Voor de provincie is het te duur om de OV-chip aan te bieden, dus wordt gebruik gemaakt van hetzelfde systeem als in de Westerscheldetunnel. Reizigers kunnen gratis een pasje aanvragen, waarmee de overtochten achteraf in rekening worden gebracht. Studenten kunnen door de week én in het weekend gratis over met dit pasje, behalve gedurende één maand in de zomervakantie.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens worden ook de tarieven voor incidentele reizigers fors verhoogd zodat toeristen fors meer gaan betalen. De abonnementen voor Zeeuwen gaan niet omhoog.
Reputatie 7
Badge
De Westerscheldeferry is een failliete bodemloze put geworden sinds de Provincie Zeeland de exploitatie overnam omdat ze dachten dat ze dat zelf met ambtenaren veel goedkoper konden dan Veolia. Ze denken nu weer dat ze de kaartjes ook goedkoper kun regelen met ambtenaren dan Translink.

Het aantal passagiers blijft dalen sinds de overname door de Provincie.

Nergens staat dat er een nieuw systeem voor de kaartjes "met ambtenaren" komt: er wordt aangehaakt op bestaand systeem van de Westerschelde tunnel.
Nergens is aangetoond dat dit komt "omdat ze dachten...". Beide delen van Zeeland zijn niet altijd op elkaar georiënteerd. Mijn familie in ZeeuwsVlaanderen is op Gent en Antwerpen georiënteerd, ook de studerende kinderen. De tunnel heeft veel veranderd, ten koste van t veer. Dat er uit Middelburg een bus via de tunnel naar Terneuzen e.v. rijdt zegt al genoeg.
Badge +3
Het is me overigens een raadsel waarom ze bij de Westerscheldeferry niet gewoon overstappen op contactloos betalen met de bankpas in plaats van een nieuw systeem op te tuigen.
Omdat de banken niet toestaan (en terecht, als het al mogelijk is!) om dingen op je bankpas te gaan schrijven? Dat wordt dus op zijn minst een incassomachtiging (of los kaartje kopen met contactloos of PIN natuurlijk).

Maar nu dus weer een backend nodig? Ben je wel 'ingecheckt' met je b-tag of gooien we je overboord? (is 'tie weer.. 100% controle of handhaving, want poortjes houden kwaadwillenden echt niet tegen!)

OV-fiets en zo gaat overigens prima *staat niet op de kaart*, maar je kaartnummer is bekend en voldoende en de rekening krijg je later wel.
Reputatie 7
Badge +3
In de bussen in Brabant kun je overal contactdoos betalen met je bankpas. Dus hoezo zou dat niet kunnen?
Juist in dit systeem is het eenvoudig, er hoeft geen enkele reservering plaats te vinden, je kunt direct bij 'inchecken' het correcte bedrag afschrijven. De prijs is immers vast.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaar mijn verbazing over het gekluns met een alternatief betaalsysteem. Dat is helemaal nergens voor nodig. Er hoeft helemaal niks op de betaalpas geschreven te worden. Er wordt contactloos betaald voor een dienst. Als dat in een parkeergarage kan, kan dat ook op een veerboot.
https://www.ovmagazine.nl/2018/04/ov-chipkaart-verdwijnt-van-westerscheldeferry-1416/
Reputatie 7
Badge
In de bussen in Brabant kun je overal contactdoos betalen met je bankpas. Dus hoezo zou dat niet kunnen? Simpel: dan betalen studenten en (andere) Zeeuwen net zo veel als toeristen... nu geeft het pasje aan in welke categorie je valt

Reageer