NMBS overnemen?

• 7 augustus 2017
  • 6 reacties
  • 506 Bekeken

Beste NS,

Zo maar een gekke wilde vraag:

Zou het voor Nederland en Belgie niet beter zijn om één spoorwegbedrijf te hebben? Want het valt mij nogal erg tegen dat het Nederlandsspoorweglandschap een groot eiland lijkt, natuurlijk begrijp ik dat de NS, erg gefocust is op de Randstad, ook al mag hier echt wel wat gaan gebeuren. Wat dacht u van een spoorlijn van Breda naar Utrecht, zo kunt u Breda een stuk interessanter maken als woon en werkomgeving en ontlast je enigszins de Randstad hierdoor. Ook lijkt het mij erg handig om vliegveld Lelystad beter bereikbaar te maken. Probeer eens een HSL lijn van Groningen naar het vliegveld te verbinden en dan naar Leuven/Brussel toe. Nu we het toch over internationale lijnen hebben,waarom niet direct van Groningen naar Bremen? Zelf denk ik dat het door moed komt of onwetendheid, de regio rond Eindhoven is één van sterkst ecomische regio's van Europa, maar treinverbindingen buiten Nederland zijn er niet. Zelf denk ik dat het enorm zou schelen als er één spoorwegbedrijf is en het hierdoor wel mogelijk is, ook zou het een hoop kosten kunnen besparen in materiaal en goederen.

Wat denkt u? Gaat de NS, weer eens wat lef tonen?

6 reacties

Je hebt Nationaal en Internationaal. Om de NS te gaan fuseren met NMBS zie ik zelf nooit zitten. Het probleem is echter dat de Belgische Spoorwegen een ander spoornet hebben. Zo rijden de Belgische treinen links en er zit meer voltage op de bovenleiding. De NS en Arriva behoren nationaal gezien voor het Nederlands Spoornet. Het is niet mogelijk om als een spoorbedrijf te fuseren. Daarnaast had je in België de stroopwafelpolitiek die voorkomen onzin waren zoals bijvoorbeeld een Thalys door België te laten rijden op een traject waar haast niemand in zat. Ik denk ook dat de Belgen een ander verhouding hebben dan de Nederlanders. Ik verwacht ook niet dat er een betere relatie zou komen tussen de NS en NMBS. Ik denk ook dat de problemen maar verder op kunnen lopen. Ook politiek gezien kan dat vooral gevoelig liggen over deze kwestie.
Reputatie 7
Badge +3
@spoorgek
Waarom zou een NS een bedrijf als NMBS met 3500 miljoen euro schuld overnemen? Ik denk dat ze in België heel blij zijn als NS die schuld overneemt.

Verder kosten je ideetjes voor nieuwe spoorlijnen vele zo niet tientallen miljarden. Al eens nagedacht waar dat geld vandaan moet komen?
Dat links rijden is opzicht geen probleem, want ook dat kun je veranderen net als de elektrificatie.Tamzin De schuld hoef je natuurlujk niet over te nemen, je kunt het bedrijf ook eerst failliet laten gaan. Daar zijn legio voorbeelden van. En die miljarden vind je ook wel ergens , als er in Amsterdam een metrolijn aangelegd kan worden dan is er in de rest van Nederland ook wel wat mogelijk. Daarnaast moet vliegveld Lelystad echt goede verbindingen krijgen wilt al de plannen doorgaan vanuit Schiphol. en zul je veel geld terug kunnen verdienen in de regio ontremd Eindhoven, binnen een aanzienlijke periode.
Reputatie 6
- Een nationaal spoorwegbedrijf dat een ander nationaal spoorwegbedrijf gaat overnemen, waarbij de aandelen in handen van de staat zullen zijn? Zie ik niet zo snel gebeuren met spoorwegbedrijven.
- Langs de snelweg tussen Utrecht en Breda is ook ruimte gereserveerd voor d espoorlijn. Gaat denk ik nog even duren.
- Wat betreft internationale verbindingen: later dit jaar komt Eurostar naar Londen. Ook werd er dacht ik gesproken over de Intercity Eindhoven - Heerlen - Aken.
- Wat betreft Lelystad Airport: ik denk dat je qua treinverbindingen een kip of ei-verhaal gaat krijgen. Met slechts 14 vluchten per dag wordt het bij lange na niet zo groot als Schiphol (die dezelfde hoeveelheid wel in een halfuurtje kan afdoen gok ik zo).
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft Heerlen-Aachen: die lijn wordt op korte termijn geëlektrificeerd (gereed in 2018). Dan gaat Arriva de sneltrein Maastricht-Heerlen doortrekken tot Aachen en daarnaast blijft er ook ieder uur een stoptrein rijden.

Veel meer "intercity" zie ik niet komen, want daarvoor ontbreekt zowel geschikt materieel als de reizigersvraag. DB zit er niet op te wachten en NS zal gezien de rode cijfers voorlopig ook niet zitten te wachten op een verliesgevende internationale verbinding.
Reputatie 4
Zelfs zonder de schuld over te nemen van de NMBS is een fusie mogelijk verlieslatend.

Nederlands personeel moet op spoedcursus Frans en de beveilingssystemen. Daarnaast moeten de BOA's in 2 landen examen doen, als grensoverschrijdend werken überhaupt al mogelijk is.

De Belgische mobibkaart en de Nederlandse ovchipkaart moeten samengevoegd worden.

Het tarievenhuis in België wordt bepaald door de overheden inclusief de verschillende vormen van vergoeding voor werknemers en studenten.

In België heeft men een grote eenzijdige piek naar Brussel en zijn de daluren zeer rustig.

Het materieel kan moeilijk in beide landen rijden.

De vervoersvraag tussen Nederland en België/Vlaanderen is vrij beperkt.

Wel zou albellio in de toekomst mogelijk kunnen mee bieden naar spoorlijnen van de NMBS.

Reageer