beantwoord

NS en Duurzaamheid

  • 17 maart 2014
  • 3 reacties
  • 313 Bekeken

Het zou toch mooi zijn als in het kader van de modernisering van de treinen en gebouwen eens gedacht gaat worden aan zonnepanelen op de daken van de trein, stations dat zou technisch toch mogelijk moeten zijn, en mischien stekkerdozen voor de laptops aan boord van de trein.

Gr Franklin
:)
icon

Beste antwoord door Robby NS 17 maart 2014, 13:22

beste Franklin,
bedankt voor je post! We zijn erg veel bezig met duurzaamheid, zoals je hier kan lezen. Zonnepanelen is een leuk idee, alleen wellicht wat moelijk uitvoerbaar en zeer kostbaar. Toch bedankt voor je feedback. Er zijn stopcontacten aanwezig in de eerste klasse van de meeste Intercity's, dus daar kan je je laptop gewoon opladen.
Bekijk origineel

3 reacties

beste Franklin,
bedankt voor je post! We zijn erg veel bezig met duurzaamheid, zoals je hier kan lezen. Zonnepanelen is een leuk idee, alleen wellicht wat moelijk uitvoerbaar en zeer kostbaar. Toch bedankt voor je feedback. Er zijn stopcontacten aanwezig in de eerste klasse van de meeste Intercity's, dus daar kan je je laptop gewoon opladen.
Zonnepanelen op daken van treinen lijkt me een totaal zinloos iets. De hoeveelheid stroom die opgewekt kan worden varieert dan immers voortdurend en zal het grootste deel van de tijd niet optimaal zijn. Het gros van de treinen wordt via de bovenleiding van stroom voorzien. Het zou dan veel nuttiger zijn om op een geschiktere plek nabij de 'normale energiebron' zonnecellen te plaatsen, zodat de treinen deels op zonne-energie rijden. Bovendien wordt er dan energie bespaard doordat de trein energie niet hoeft te leveren om de massa van de zonnepanelen te vervoeren.
Reputatie 2



Zonneschermen op daken van de treinen is misschien lastig inderdaad, ook omdat je moet overwegen of de bouwtechnieken (waaronder ook aanpassingen zodat een trein met zonnecel erop nog veilig is) wel zo duurzaam zijn. Al is het op zich niet iets wat nu al gebeurt, in italie zijn ze bezig met een project genaamd PV Train waarbij zonnecellen al op het dak van een expirimenteel treinstel zijn geplaatst. Plus, maar hier moet ik gaan speculeren, moet er ook iets van een transformator unit worden meegetrokken worden in elke trein die het reizen met zonnecellen minder aantrekkelijk maakt.

Een leuk voorbeeld van zonenergie is misschien wel de spoorbrug en nieuwbouw van station Blackfriars in de UK. Op dit station en spoorbrug zijn zonnecellen gebouwd.



Nu staan er langs de wegen nog wel eens palen met zonnecellen erop, om apparatuur langs de weg te ondersteunen met de stroomvoorziening. Misschien ook iets voor de NS om te doen, ook op kleinere stations bijv om de overdag gewonnen stroom 's avonds te gebruiken voor verlichting. Een leuk idee om alle wachthokjes te moderniseren en misschien te voorzien van een nieuw uiterlijk in de toekomst.

Overigens heeft de intercity berlijn (NS Hispeed: Amsterdam-Amersfoort-Hengelo) ook in de tweede klas stekkerdozen 😉

Reageer