Skip to main content
beantwoord

NS ERTMS treinen

Hanzeboog

Hoeveel treinen in Nederland hebben inmiddels ERTMS? ICNG, SNG, NEO ICE, Eurostar en NS Vectron locomotieven hebben standaard ERTMS. 

SLT, Stadler Flirt is voorbereid op inbouw van ERTMS. Bij V-IRM-M zal ERTMS ingepast moeten worden. 

Hoeveel personeel van NS is opgeleid om te kunnen rijden met ERTMS treinen? Het schijnt daarom dat op Hanzelijn nog niet met 160 km p/u gereden wordt omdat ze standaard altijd ATB gebruiken. 

In België zijn ze al verder. Kwam omdat de vervanging van oude door nieuwe ERTMS treinen en vervanging van hun oude beveiligingssystemen door ERTMS al eerder gebeurde. 

Beste antwoord door Edwin

Met SNG is het in principe al wel mogelijk om op de Hanzelijn en Utrecht-Amsterdam 160 onder ERTMS te rijden. Zolang echter de dienstregeling op 140 km/u gemaakt wordt omdat lang niet al het materieel met ETCS is uitgerust, heeft dit niet heel veel zin.

Hoeveel machinisten er ondertussen voor ERTMS zijn opgeleid, weet ik niet, wel dat er hard aan gewerkt wordt om dit aantal omhoog te krijgen.

Bekijk origineel

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • 13 april 2025
Hanzeboog schreef:

Hoeveel treinen in Nederland hebben inmiddels ERTMS? ICNG, SNG, NEO ICE, Eurostar en NS Vectron locomotieven hebben standaard ERTMS. 

SLT, Stadler Flirt is voorbereid op inbouw van ERTMS. Bij V-IRM-M zal ERTMS ingepast moeten worden. 

Hoeveel personeel van NS is opgeleid om te kunnen rijden met ERTMS treinen?

Helaas kan ik je niet aan deze informatie helpen Hanzeboog. Er is op dit moment geen openbaar statement hierover wat ik je kan geven, excuses!

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 13 april 2025

Met SNG is het in principe al wel mogelijk om op de Hanzelijn en Utrecht-Amsterdam 160 onder ERTMS te rijden. Zolang echter de dienstregeling op 140 km/u gemaakt wordt omdat lang niet al het materieel met ETCS is uitgerust, heeft dit niet heel veel zin.

Hoeveel machinisten er ondertussen voor ERTMS zijn opgeleid, weet ik niet, wel dat er hard aan gewerkt wordt om dit aantal omhoog te krijgen.

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 14 april 2025

ARRIVA:

Ik weet dat een aantal Arriva-LIMAX Flirt-Treinen ETCS hebben, een paar WINK-treinen. 

QBUZZ / RNET:

De CAF Civity die over een paar jaar geleverd wordt krijgt ook ETCS. 

NS:

SNG, ICNG, NS Vectron, een VIRM als PTO (Pre-TryOut), en ik heb ergens gelezen dat er ook voorbereidingen zijn voor de NS FLIRT. 

Ik heb geen idee hoeveel treinstellen het precies zijn, maar dat valt wel eenvoudig uit te zoeken. Met nat vingerwerk kom ik uit op iets van 275 treinen in totaal. Exclusief locs voor goederendienst, en enkel voor Nederlandse vervoerders. ICE3neo heeft ook gewoon ETCS. 

Verder is ERTMS de specificatie van het gehele signaleringssysteem. ETCS is het gehele systeem aan boord van de railvoertuigen, welke weer verdeeld is in diverse subsystemen. Het is dus niet net als ATB een kastje toevoegen, een sensor, een paar kabeltjes aansluiten, "and you're ready to drive", maar het reikt tot diep in de treintechniek. 

Reageer