NS ICNG

Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 7
Badge
@Trein-D , Wat betreft enkeldeks heb ik begrepen dat dat uit de concessie voort is gekomen waarbij minder valide zelfstandig de trein in moeten kunnen en dat gaat met dubbeldekkers niet. Problemen met aantallen reizigers moeten dan dus opgelost worden met langere treinen en meer treinen per uur.

Ja maar bij een nieuwe dubbeldekker zou je die toch ook gewoon gelijkvloers kunnen ontwerpen met het perron?
Dan kunnen gehandicapten in ieder geval wel al de trein inkomen tot bij het balkon. Alleen naar de tweede verdieping gaan word wel een probleem natuurlijk. Maar een hellingbaan in plaats van een trap kan misschien wel uitkomst bieden.

Ik zou persoon graag ook wel een nieuwe dubbeldekker op de rails willen zien verschijnen eigenlijk. Zeker in verband met voldoende capaciteit enzo.
De ICNG is natuurlijk ook prima. Maar dan vraag ik mij af....bied die wel genoeg capaciteit?
En wat nu als straks alle VIRMs gaan verdwijnen? Welke nieuwe trein moet dat allemaal gaan overnemen dan? En is het niet verstadig om dan niet gewoon ook weer een nieuwe dubbeldekker te doen?

Het is natuurlijk speculeren hoe het verder gaat. Maar vraag me inderdaad of alleen ICNG genoeg capaciteit biedt. Tenzij er meer nieuw spoor aangelegd wordt. Want NS heeft niet voor niets zoveel dubbeldeksintercity's. Op sommige verbindingen zie je een mix van enkel - en dubbeldekstreinen zoals Groningen/Leeuwarden - Den Haag (DDZ en/of ICM-M).

En welke eisen wordt er gesteld aan dubbeldeksintercity in de periode 2030 - 2040 (gelijkvloerse instap, ERTMS enz.). En welke deel van het hoofdrailnet en HSL wordt dan door NS bereden?

Het is nu ook nog niet bekend of NS een tweede order aan Alstom gaat geven voor ICNG. Vermoed dat dit sterk afhangt wat er na 2025 gaat gebeuren als de oude concessie 2015 - 2025 afgelopen is.
Reputatie 7
Badge
En welke eisen wordt er gesteld aan dubbeldeksintercity in de periode 2030 - 2040 (gelijkvloerse instap, ERTMS enz.). En welke deel van het hoofdrailnet en HSL wordt dan door NS bereden?

Het is nu ook nog niet bekend of NS een tweede order aan Alstom gaat geven voor ICNG. Vermoed dat dit sterk afhangt wat er na 2025 gaat gebeuren als de oude concessie 2015 - 2025 afgelopen is.

Ja, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit allemaal zal gaan lopen in de toekomst.😃
Er zullen toch intern bij de NS wel plannen zijn over deze zaken lijkt me.

Trouwens...hier een voorbeeld van een dubbeldekker met gelijkvloerse instap https://www.youtube.com/watch?v=nSvgkG04BR4 en oogt verder ook erg modern.
Trein-D, het is erg aannemelijk dat deze niet binnen de maximale afmetingen past zoals voor het Nederlandse spoor geldt, dat is nml. de reden dat de NS Dubbeldekkers een trapje naar beneden hebben anders kon dat ook niet.

In andere landen gelden hier weer andere normen voor de afmetingen, probleem in NL is dat je dan met heel veel infra zit wat aangepast moet gaan worden als je de maximale maatvoering gaat aanpassen.
Reputatie 7
Badge
Trein-D, het is erg aannemelijk dat deze niet binnen de maximale afmetingen past zoals voor het Nederlandse spoor geldt, dat is nml. de reden dat de NS Dubbeldekkers een trapje naar beneden hebben anders kon dat ook niet.

In andere landen gelden hier weer andere normen voor de afmetingen, probleem in NL is dat je dan met heel veel infra zit wat aangepast moet gaan worden als je de maximale maatvoering gaat aanpassen.

Dus stel dat je deze trein op het Nederlandse spoor zou laten rijden dan is de kans dus groot dat ie echt het perron raakt?
Leesvoer: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Reputatie 7
Badge
Hmmm, ingewikkeld is het wel. 😑
Reputatie 2
De eerste ICNG in geel/blauwe kleur:

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/zo-ziet-de-nieuwe-intercity-direct-trein-eruit

Geel/blauwe kleur past prima. Maar smaken zullen verschillen. Vanaf januari 2020 mogelijk de eerste testritten op het Nederlandse spoornet.
Reputatie 7
Badge
Weetje wat ik mij wel zit af te vragen. Waarom word het NS teken niet gewoon weer zwart (of donker paars) afgebeeld op de trein in plaats van blauw?
En waarom niet gewoon de deuren aan de buitenkant ook weer een zwarte kleur geven? En dan de binnenkant van de deuren een fraai kleurtje geven naar keuze?
Dat lijkt mij eigenlijk wel gewoon fancy. 😌
Reputatie 7
Badge
Maar uh....voor de rest is het een prachtige trein btw!👍🏽
Reputatie 2
Over smaak valt te twisten. Maar belangrijker is dat de nieuwe NS Intercity betrouwbaar wordt.
Reputatie 7
Badge
Klopt dat is het aller belangrijkste. Ik loop nu eigenlijk ook gewoon een beetje te zeiken over details. 😌
Reputatie 2
Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge
Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.

Jammer alleen dat het allemaal zo lang duurt.
De testritten zullen natuurlijk ook weer een eeuwigheid duren.
Reputatie 5
Badge

Dat zal wel een poosje duren.
Eerst zijn het test- en toelatingsritten op op het reguliere spoor. Daarna wordt dit uitgebreid naar de HSL (ik vermoed eerst s' nachts). Als de trein toegelaten is zullen er instructieritten plaats vinden met NS-machinisten. Ook maken ze per stuk een acceptatie- en overnamerit na de levering.
Reputatie 2

Eerst zijn het test- en toelatingsritten op op het reguliere spoor. Daarna wordt dit uitgebreid naar de HSL (ik vermoed eerst s' nachts). Als de trein toegelaten is zullen er instructieritten plaats vinden met NS-machinisten. Ook maken ze per stuk een acceptatie- en overnamerit na de levering.

Prima. Laten ze het dit keer goed doen. 10 jaar geleden was NS nog onervaren met HSL en HSL Intercity. Maar ze hebben geleerd van het verleden met ervaring van Traxx treinmachinisten, knelpunten. Ook zal Ricardo Rail geleerd hebben van de fouten gemaakt in het verleden met de Fyra. Ricardo Rail heeft Eurolloyd Register Rail overgenomen. En IL&T heeft tijdens de Fyra debacle fouten gemaakt.

Zie ervan komen dat het misschien dienstregeling 2022 wordt. Maar beter goed voorbereid dan ze de kinderziektes achteraf moeten oplossen zoals met de Traxx + ICR.
Reputatie 7
Badge

Pfffff jeetje. 😮
Reputatie 2
En dan wordt op basis van de beproefde Coradia platform ontwikkeld. Maar die bureaucratische rompslomp duurt ook langer. Een Europees bureau in Valenciennes gaat nu over toelating van nieuwe treinmaterieel.
Reputatie 2
En dan wordt op basis van de beproefde Coradia platform ontwikkeld. Maar die bureaucratische rompslomp duurt ook langer. Een Europees bureau in Valenciennes gaat nu over toelating van nieuwe treinmaterieel.
De European Railway Agency is verantwoordelijk voor toelating van ICNG in Nederland.

Reageer