NS ICNG


Reputatie 4
Naar aanleiding van dit bericht een tijdje terug,
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#intercity-nieuwe-generatie
weten we dus iets meer over de nieuwe generatie intercitytreinen van ns.

Zelf had ik iets meer in gedachte gehad ter vervanging de fyra en de ns enkeldekstreinen.
Hiervoor had ik twee ideeën welke ik even snel (hierdoor mindere kwaliteit) heb uitgewerkt:
1. een trein lijkend op de oude koplopers met kopdeuren (foto aangepaste Japanse trein, en zoals iedereen weet rijden daar de treinen 99 procent van de tijd op tijd, dus technische problemen zullen er wel uitgeprocedeerd worden voordat ze op de rails komen.)
2. De zefiro 380 met aangepaste kleuren van de zefiro 300. Al wordt de italiaanse variant samen gebouwd met het beruchte ansaldobreda, de 380 versie rijdt al in China als crh380d, deze wordt geproduceerd door bombardier Sifang. (p.s. Oranje lijkt mij beter passen bij een Nederlandse hogesnelheidstrein dan dat wil met rood en roze).

Het zijn gewoon ideeën, welke ik even wilde delen.

44 reacties

Reputatie 6
Badge

Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.
Jammer alleen dat het allemaal zo lang duurt.
De testritten zullen natuurlijk ook weer een eeuwigheid duren.


Dat zal wel een poosje duren.
Eerst zijn het test- en toelatingsritten op op het reguliere spoor. Daarna wordt dit uitgebreid naar de HSL (ik vermoed eerst s' nachts). Als de trein toegelaten is zullen er instructieritten plaats vinden met NS-machinisten. Ook maken ze per stuk een acceptatie- en overnamerit na de levering.
Leesvoer: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Reputatie 4
En dan wordt op basis van de beproefde Coradia platform ontwikkeld. Maar die bureaucratische rompslomp duurt ook langer. Een Europees bureau in Valenciennes gaat nu over toelating van nieuwe treinmaterieel.
Reputatie 7
Badge +3
Wat natuurlijk niet handig is, is dat de treinstellen niet geschikt zijn voor 3kV en TBL in België. Of komt er een subserie die wel naar België kan rijden? De Benelux moet echt hoognodig vervangen worden door iets moderners.

Iets anders. Zijn er eigenlijk fietsplekken voorzien in de ICNG?
Reputatie 7
Badge
Dit zal het design van de ICNG worden:

http://www.mp-produktie.nl/2018-05-14_Bouw_Intercity_Nieuwe_Generatie_van_start.html

Lijkt dus inderdaad sterk op de mock up die al eerder tentoongesteld werd.


Nou is toch prima. Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor. 🙂
Reputatie 7
Badge
Heel verhaal.

Ja oke. De eisen zijn veranderd enzo. Maar ja...aan de andere kant...20 jaar terug waren er ook gehandicapten maar toen waren de treinen ook gewoon met een trapje. Waarom zijn deze specifieke eisen er pas nu gekomen?
Reputatie 7
Badge

NS heeft de laatste serie VIRM in 2008/2009 in dienst gesteld en heeft indertijd toestemming gekregen om een vervolgserie te bestellen die niet voldeed aan de eisen van de TSI PRM.

Er staat overigens nergens in de TSI PRM dat er geen dubbeldeksmaterieel meer gebruikt mag worden. Ik heb al eens een dubbeldekker gezien met een hellingbaan in plaats van een trap.


Ooh dat toch wel? Tja...dan zou het eigenlijk wel moeten kunnen toch.... een nieuwe dubbeldekker?

Ik zou persoon graag ook wel een nieuwe dubbeldekker op de rails willen zien verschijnen eigenlijk. Zeker in verband met voldoende capaciteit enzo.
De ICNG is natuurlijk ook prima. Maar dan vraag ik mij af....bied die wel genoeg capaciteit?
En wat nu als straks alle VIRMs gaan verdwijnen? Welke nieuwe trein moet dat allemaal gaan overnemen dan? En is het niet verstadig om dan niet gewoon ook weer een nieuwe dubbeldekker te doen?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D , Wat betreft enkeldeks heb ik begrepen dat dat uit de concessie voort is gekomen waarbij minder valide zelfstandig de trein in moeten kunnen en dat gaat met dubbeldekkers niet. Problemen met aantallen reizigers moeten dan dus opgelost worden met langere treinen en meer treinen per uur.

Ja maar bij een nieuwe dubbeldekker zou je die toch ook gewoon gelijkvloers kunnen ontwerpen met het perron?
Dan kunnen gehandicapten in ieder geval wel al de trein inkomen tot bij het balkon. Alleen naar de tweede verdieping gaan word wel een probleem natuurlijk. Maar een hellingbaan in plaats van een trap kan misschien wel uitkomst bieden.
Reputatie 7
Badge
En welke eisen wordt er gesteld aan dubbeldeksintercity in de periode 2030 - 2040 (gelijkvloerse instap, ERTMS enz.). En welke deel van het hoofdrailnet en HSL wordt dan door NS bereden?

Het is nu ook nog niet bekend of NS een tweede order aan Alstom gaat geven voor ICNG. Vermoed dat dit sterk afhangt wat er na 2025 gaat gebeuren als de oude concessie 2015 - 2025 afgelopen is.


Ja, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit allemaal zal gaan lopen in de toekomst.😃
Er zullen toch intern bij de NS wel plannen zijn over deze zaken lijkt me.

Trouwens...hier een voorbeeld van een dubbeldekker met gelijkvloerse instap https://www.youtube.com/watch?v=nSvgkG04BR4 en oogt verder ook erg modern.
Reputatie 4
Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge
Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.


Jammer alleen dat het allemaal zo lang duurt.
De testritten zullen natuurlijk ook weer een eeuwigheid duren.
Reputatie 7
Badge
Dat zal wel een poosje duren.
Eerst zijn het test- en toelatingsritten op op het reguliere spoor. Daarna wordt dit uitgebreid naar de HSL (ik vermoed eerst s' nachts). Als de trein toegelaten is zullen er instructieritten plaats vinden met NS-machinisten. Ook maken ze per stuk een acceptatie- en overnamerit na de levering.

Pfffff jeetje. 😮
Reputatie 4
En dan wordt op basis van de beproefde Coradia platform ontwikkeld. Maar die bureaucratische rompslomp duurt ook langer. Een Europees bureau in Valenciennes gaat nu over toelating van nieuwe treinmaterieel.
De European Railway Agency is verantwoordelijk voor toelating van ICNG in Nederland.
Veel mooier dan dat ze hebben gemaakt. Vooral die koploper. Helaas vinden ze dit hieronder "mooi". Mooie koploper trouwens
Reputatie 6
Badge
Dat is niet de officiële foto van de trein. 😉
Reputatie 1
Vanaf vandaag de nieuwe ICNG:

http://www.treinreiziger.nl/intercity-nieuwe-generatie-icng-onthuld/
http://www.treinreiziger.nl/nieuwe-icng-biedt-meer-comfort-ns-verwacht-stijging-klanttevredenheid/

Een aantal dingen zijn bekend zoals dat het zal rijden onder 25 KV (HSL Zuid) en 1500 volt (Nederlandse klassieke spoorlijnen), het beschikt over ATB en ERTMS, gelijkvloerse in - en uitstap.

Is er ook bekend of het vanaf de HSL verder het hoofdrailnet op zal rijden? De ICNG biedt NS en de treinreizigers nieuwe mogelijkheden voor nieuwe treinverbindingen. Een verbinding als Amsterdam - Vlissingen via HSL Schiphol - Rotterdam is bijvoorbeeld zo'n mogelijkheid. De huidige IC Direct Amsterdam - Rotterdam kan doorgetrokken worden naar Vlissingen.

De huidige IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen met een totale reistijd van ruim drie uur kan dan op zijn beurt worden ingekort tot IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht. De enkeldeks ICNG is voldoende om het vervoersaanbod tussen Dordrecht - Vlissingen op te vangen.

Het lijkt me niet zinvol om 200 km p/u treinmaterieel in te zetten tussen bijvoorbeeld Maastricht - Alkmaar omdat hier slechts met 140 - 160 km p/u (met behulp van ERTMS) gereden kan worden. Tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag op de huidige verbinding is het wel zinvol omdat op de Hanzelijn met 200 km p/u gereden kan worden.
Reputatie 6
Badge
Naar Zeeland met alle stopstations aldaar lijkt me ook niet handig. Utrecht Amsterdam en Lelystad Zwolle zijn trajecten waar >140 kan worden gereden. Wat slim zou zijn, vind ik dan, is Zwolle-Almere-Amsterdam Zuid-Rotterdam-Breda.We zullen het zien...
Reputatie 1
Naar Zeeland met alle stopstations aldaar lijkt me ook niet handig. Utrecht Amsterdam en Lelystad Zwolle zijn trajecten waar >140 kan worden gereden. Wat slim zou zijn, vind ik dan, is Zwolle-Almere-Amsterdam Zuid-Rotterdam-Breda.We zullen het zien...

Inderdaad een goede verbinding omdat de snelheid van de ICNG dan volledig tot zijn recht komt. Tussen Zwolle - Lelystad maximaal 200 km p/u. Lelystad - Weesp - Schiphol met invoering van ERTMS grotendeels 160 km p/u. Alleen is nog niet bekend wanneer ERTMS geïnstalleerd gaat worden tussen Lelystad - Weesp. Maar uit rapporten van de Ministerie van I & M willen ze de hoge vervoersfrequentie vooral aanpakken via ERTMS. Dus wie weet.

Ben met je eens dat de ICNG niet als een veredelde stoptrein gebruikt moet worden tussen Roosendaal - Vlissingen. Binnen niet al te lange tijd zal een spitsintercity tussen Roosendaal - Vlissingen gaan rijden. Dit vanwege de grote onvrede van provincie Zeeland met de zeer lange reistijd tussen Amsterdam - Vlissingen. Hier is het laatste woord tussen de provincie Zeeland en NS nog niet over gesproken.

Roosendaal en Dordrecht verliezen de Beneluxtrein. En Dordrecht zal naar Breda (voorlopig) karig bediend worden. Via de ICNG zijn er nieuwe mogelijkheden. Of het gaat gebeuren hangt natuurlijk van NS af.
Reputatie 1
Ja NS bestelt twee Benelux ICNG:


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1pO_judbWAhWMWBoKHXzSAp8QFggtMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Fns-koopt-twee-ic-treinstellen-richting-belgie%2F&usg=AOvVaw02u0zQp2iiI9ba2caETRLa

Wel zo verstandig van NS omdat nu nog niet vaststaat welke concessie NS krijgt op de hoofdrailnet, via de HSL en of het zal rijden tussen Amsterdam - Brussel. Er zijn behoorlijk wat varianten mogelijk met concessies, treinmaterieel en treinverbindingen.

Stel dat de NMBS de locomotief reeks 18 met I - 11 rijtuigen laat rijden tussen Brussel - Breda. En vervolgens nauw aansluit bij station Breda op de ICNG Amsterdam - Breda. Tijdsverlies wordt er niet geboekt want bij Breda moet hoe dan ook gekeerd worden. Zo maar een mogelijkheid.

Ja de ICNG is geschikt voor fietsen. Maar dat zijn de IC Direct treinstellen inmiddels ook. Dat is al vanaf september 2017:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiOqeWWu9bWAhVF1hoKHZNAB4cQFgg4MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Ffiets-mag-voortaan-mee-intercity-direct%2F&usg=AOvVaw1rMyRPw0d6nlzdpb-nlCrf
Badge
Aan het uiterlijk van de trein zal ik geen woorden vuilmaken, maar wat mij toch wel het meeste stoort is alwéér die zonering. In DDZ was toch al aangetoond dat niemand die drie zones snapt (of in ieder geval toepast)? Noem mij iemand buiten het NS-wezen die het werken-icoon en het stilte-icoon uit elkaar kan houden.
Het is voor hordes reizigers (waaronder ook die met de beste bedoelingen) nog altijd niet duidelijk genoeg welke coupés stiltezones zijn. Maak het even nog vager met een derde zone waarbij de drie zones nauwelijks uit elkaar te houden zijn.
Ik meende dat NS had beloofd de feedback omtrent zonering in DDZ serieus zou nemen. Triest dat dat duidelijk niet het geval is.
Zeker in drukke treinen kijkt een reiziger niet 'hm, ik wil werken maar dit is een ontmoeten-zone, laat ik maar een heel rijtuig verder lopen in de hoop dat daar een werken-zone is, oh de werken-zone zit stampvol maar ik pers me er maar bij omdat ik niet wil ontmoeten maar wil werken, ook al is de ontmoeten-zone uitgestorven'. Waanzin, zo'n illusie.

Over zitplaatsen gesproken: ergens heb ik vernomen dat de NS met de introductie van ICNG belooft dat het probleem van staan in de spits volledig zal verdwijnen.
Doe dat nou niet! We weten dat dat in het stampvolle Nederland nooit zal gebeuren. Deze uitspraak creëert alleen maar valse verwachtingen (en wekt onnodig woede van reizigers op zodra ze tóch een keer moeten staan in een trein).
Reputatie 7
Badge
Ik had gisteren een artikel gelezen dat de ICNG uiteindelijk op alle IC trajecten zal gaan rijden. Het zal een aantal jaren duren maar dan zullen ze waarschijnlijk overal rijden. (tenminste dat begrijp ik gisteren van het artikel dan he) :)

Zo zal die er uitzien. :)







En hier zie je de binnenkant van deze intercity.









Ik moet toegeven dat ik wel echt blij verrast was toen ik dit zag. 🙂 En ik vind het ook leuk om te zien dat nog steeds de vertrouwde kleuren Geel en Blauw ook bij deze (nieuwe) trein behouden zijn. Daardoor krijg ik nog steeds heel erg dat NS gevoel. En dat is volgens mij ook juist de bedoeling.
Ik heb nog een vraagje, over het bezoeken van de nieuwe intercity, want ik heb gelezen dat die dinsdag in Amserfoort staat en dat die te bezoeken was, is het mogelijk dat die er nu nog staat of dat ik kan bekijken?
Ik weet dat de nieuwe trein voor de pers te bezichtigen was in de nieuwe werkplaats van treinenonderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht. Naar mijn weten is het nog niet voor een groter publiek tentoongesteld. Oh dus hij is nog niet te bezoeken voor het grote publiek?
Reputatie 7
Badge
Ik heb nog een vraagje, over het bezoeken van de nieuwe intercity, want ik heb gelezen dat die dinsdag in Amserfoort staat en dat die te bezoeken was, is het mogelijk dat die er nu nog staat of dat ik kan bekijken?

Dat zou ik zo niet durven zeggen eigenlijk. Sorry man.

Is er misschien iemand anders hier op het forum die het wel weet? :?
Ik weet dat de nieuwe trein te bezichtigen is geweest in de nieuwe werkplaats van treinenonderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht.

De tentoonstelling van de mockup van de ICNG in Amersfoort is in eerste instantie voor de pers geweest. De demonstratietrein wordt later ook gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten "in het echt" te laten ervaren hoe de nieuwe intercity voor hun aanvoelt. De trein kan niet rijden. Interieur en exterieur worden telkens aangepast aan de nieuwste beslissingen en opnieuw uitgeprobeerd.

Zover ik weet is dit nu alleen nog op basis van uitnodiging en niet een open huis.

Reageer