NS ICNG

Reputatie 4
Naar aanleiding van dit bericht een tijdje terug,
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#intercity-nieuwe-generatie
weten we dus iets meer over de nieuwe generatie intercitytreinen van ns.

Zelf had ik iets meer in gedachte gehad ter vervanging de fyra en de ns enkeldekstreinen.
Hiervoor had ik twee ideeën welke ik even snel (hierdoor mindere kwaliteit) heb uitgewerkt:
1. een trein lijkend op de oude koplopers met kopdeuren (foto aangepaste Japanse trein, en zoals iedereen weet rijden daar de treinen 99 procent van de tijd op tijd, dus technische problemen zullen er wel uitgeprocedeerd worden voordat ze op de rails komen.)
2. De zefiro 380 met aangepaste kleuren van de zefiro 300. Al wordt de italiaanse variant samen gebouwd met het beruchte ansaldobreda, de 380 versie rijdt al in China als crh380d, deze wordt geproduceerd door bombardier Sifang. (p.s. Oranje lijkt mij beter passen bij een Nederlandse hogesnelheidstrein dan dat wil met rood en roze).

Het zijn gewoon ideeën, welke ik even wilde delen.

44 reacties

Leesvoer: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Reputatie 5
Badge

Heb vertrouwen in Alstom. In spanningssluizen zal het automatisch gaan schakelen. Scheelt handelingen voor treinmachinisten. Tevens heeft Alstom een zeer goede reputatie met ETCS.

De prognose is dat in januari 2020 de eerste testritten in Nederland zullen plaatsvinden. Ben benieuwd.
Jammer alleen dat het allemaal zo lang duurt.
De testritten zullen natuurlijk ook weer een eeuwigheid duren.

Dat zal wel een poosje duren.
Eerst zijn het test- en toelatingsritten op op het reguliere spoor. Daarna wordt dit uitgebreid naar de HSL (ik vermoed eerst s' nachts). Als de trein toegelaten is zullen er instructieritten plaats vinden met NS-machinisten. Ook maken ze per stuk een acceptatie- en overnamerit na de levering.
Reputatie 7
Badge
Heel verhaal.

Ja oke. De eisen zijn veranderd enzo. Maar ja...aan de andere kant...20 jaar terug waren er ook gehandicapten maar toen waren de treinen ook gewoon met een trapje. Waarom zijn deze specifieke eisen er pas nu gekomen?
Reputatie 7
Badge
En welke eisen wordt er gesteld aan dubbeldeksintercity in de periode 2030 - 2040 (gelijkvloerse instap, ERTMS enz.). En welke deel van het hoofdrailnet en HSL wordt dan door NS bereden?

Het is nu ook nog niet bekend of NS een tweede order aan Alstom gaat geven voor ICNG. Vermoed dat dit sterk afhangt wat er na 2025 gaat gebeuren als de oude concessie 2015 - 2025 afgelopen is.

Ja, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit allemaal zal gaan lopen in de toekomst.😃
Er zullen toch intern bij de NS wel plannen zijn over deze zaken lijkt me.

Trouwens...hier een voorbeeld van een dubbeldekker met gelijkvloerse instap https://www.youtube.com/watch?v=nSvgkG04BR4 en oogt verder ook erg modern.
Reputatie 2
En dan wordt op basis van de beproefde Coradia platform ontwikkeld. Maar die bureaucratische rompslomp duurt ook langer. Een Europees bureau in Valenciennes gaat nu over toelating van nieuwe treinmaterieel.
Veel mooier dan dat ze hebben gemaakt. Vooral die koploper. Helaas vinden ze dit hieronder "mooi". Mooie koploper trouwens
Reputatie 5
Badge
Dat is niet de officiële foto van de trein. 😉
Reputatie 1
Vanaf vandaag de nieuwe ICNG:

http://www.treinreiziger.nl/intercity-nieuwe-generatie-icng-onthuld/
http://www.treinreiziger.nl/nieuwe-icng-biedt-meer-comfort-ns-verwacht-stijging-klanttevredenheid/

Een aantal dingen zijn bekend zoals dat het zal rijden onder 25 KV (HSL Zuid) en 1500 volt (Nederlandse klassieke spoorlijnen), het beschikt over ATB en ERTMS, gelijkvloerse in - en uitstap.

Is er ook bekend of het vanaf de HSL verder het hoofdrailnet op zal rijden? De ICNG biedt NS en de treinreizigers nieuwe mogelijkheden voor nieuwe treinverbindingen. Een verbinding als Amsterdam - Vlissingen via HSL Schiphol - Rotterdam is bijvoorbeeld zo'n mogelijkheid. De huidige IC Direct Amsterdam - Rotterdam kan doorgetrokken worden naar Vlissingen.

De huidige IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen met een totale reistijd van ruim drie uur kan dan op zijn beurt worden ingekort tot IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht. De enkeldeks ICNG is voldoende om het vervoersaanbod tussen Dordrecht - Vlissingen op te vangen.

Het lijkt me niet zinvol om 200 km p/u treinmaterieel in te zetten tussen bijvoorbeeld Maastricht - Alkmaar omdat hier slechts met 140 - 160 km p/u (met behulp van ERTMS) gereden kan worden. Tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag op de huidige verbinding is het wel zinvol omdat op de Hanzelijn met 200 km p/u gereden kan worden.
Reputatie 6
Badge
Naar Zeeland met alle stopstations aldaar lijkt me ook niet handig. Utrecht Amsterdam en Lelystad Zwolle zijn trajecten waar >140 kan worden gereden. Wat slim zou zijn, vind ik dan, is Zwolle-Almere-Amsterdam Zuid-Rotterdam-Breda.We zullen het zien...
Reputatie 1
Naar Zeeland met alle stopstations aldaar lijkt me ook niet handig. Utrecht Amsterdam en Lelystad Zwolle zijn trajecten waar >140 kan worden gereden. Wat slim zou zijn, vind ik dan, is Zwolle-Almere-Amsterdam Zuid-Rotterdam-Breda.We zullen het zien...

Inderdaad een goede verbinding omdat de snelheid van de ICNG dan volledig tot zijn recht komt. Tussen Zwolle - Lelystad maximaal 200 km p/u. Lelystad - Weesp - Schiphol met invoering van ERTMS grotendeels 160 km p/u. Alleen is nog niet bekend wanneer ERTMS geïnstalleerd gaat worden tussen Lelystad - Weesp. Maar uit rapporten van de Ministerie van I & M willen ze de hoge vervoersfrequentie vooral aanpakken via ERTMS. Dus wie weet.

Ben met je eens dat de ICNG niet als een veredelde stoptrein gebruikt moet worden tussen Roosendaal - Vlissingen. Binnen niet al te lange tijd zal een spitsintercity tussen Roosendaal - Vlissingen gaan rijden. Dit vanwege de grote onvrede van provincie Zeeland met de zeer lange reistijd tussen Amsterdam - Vlissingen. Hier is het laatste woord tussen de provincie Zeeland en NS nog niet over gesproken.

Roosendaal en Dordrecht verliezen de Beneluxtrein. En Dordrecht zal naar Breda (voorlopig) karig bediend worden. Via de ICNG zijn er nieuwe mogelijkheden. Of het gaat gebeuren hangt natuurlijk van NS af.
Badge +3
Wat natuurlijk niet handig is, is dat de treinstellen niet geschikt zijn voor 3kV en TBL in België. Of komt er een subserie die wel naar België kan rijden? De Benelux moet echt hoognodig vervangen worden door iets moderners.

Iets anders. Zijn er eigenlijk fietsplekken voorzien in de ICNG?
Reputatie 1
Ja NS bestelt twee Benelux ICNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1pO_judbWAhWMWBoKHXzSAp8QFggtMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Fns-koopt-twee-ic-treinstellen-richting-belgie%2F&usg=AOvVaw02u0zQp2iiI9ba2caETRLa

Wel zo verstandig van NS omdat nu nog niet vaststaat welke concessie NS krijgt op de hoofdrailnet, via de HSL en of het zal rijden tussen Amsterdam - Brussel. Er zijn behoorlijk wat varianten mogelijk met concessies, treinmaterieel en treinverbindingen.

Stel dat de NMBS de locomotief reeks 18 met I - 11 rijtuigen laat rijden tussen Brussel - Breda. En vervolgens nauw aansluit bij station Breda op de ICNG Amsterdam - Breda. Tijdsverlies wordt er niet geboekt want bij Breda moet hoe dan ook gekeerd worden. Zo maar een mogelijkheid.

Ja de ICNG is geschikt voor fietsen. Maar dat zijn de IC Direct treinstellen inmiddels ook. Dat is al vanaf september 2017:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiOqeWWu9bWAhVF1hoKHZNAB4cQFgg4MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Ffiets-mag-voortaan-mee-intercity-direct%2F&usg=AOvVaw1rMyRPw0d6nlzdpb-nlCrf
Badge
Aan het uiterlijk van de trein zal ik geen woorden vuilmaken, maar wat mij toch wel het meeste stoort is alwéér die zonering. In DDZ was toch al aangetoond dat niemand die drie zones snapt (of in ieder geval toepast)? Noem mij iemand buiten het NS-wezen die het werken-icoon en het stilte-icoon uit elkaar kan houden.
Het is voor hordes reizigers (waaronder ook die met de beste bedoelingen) nog altijd niet duidelijk genoeg welke coupés stiltezones zijn. Maak het even nog vager met een derde zone waarbij de drie zones nauwelijks uit elkaar te houden zijn.
Ik meende dat NS had beloofd de feedback omtrent zonering in DDZ serieus zou nemen. Triest dat dat duidelijk niet het geval is.
Zeker in drukke treinen kijkt een reiziger niet 'hm, ik wil werken maar dit is een ontmoeten-zone, laat ik maar een heel rijtuig verder lopen in de hoop dat daar een werken-zone is, oh de werken-zone zit stampvol maar ik pers me er maar bij omdat ik niet wil ontmoeten maar wil werken, ook al is de ontmoeten-zone uitgestorven'. Waanzin, zo'n illusie.

Over zitplaatsen gesproken: ergens heb ik vernomen dat de NS met de introductie van ICNG belooft dat het probleem van staan in de spits volledig zal verdwijnen.
Doe dat nou niet! We weten dat dat in het stampvolle Nederland nooit zal gebeuren. Deze uitspraak creëert alleen maar valse verwachtingen (en wekt onnodig woede van reizigers op zodra ze tóch een keer moeten staan in een trein).
Reputatie 7
Badge
Ik had gisteren een artikel gelezen dat de ICNG uiteindelijk op alle IC trajecten zal gaan rijden. Het zal een aantal jaren duren maar dan zullen ze waarschijnlijk overal rijden. (tenminste dat begrijp ik gisteren van het artikel dan he) :)

Zo zal die er uitzien. :)

En hier zie je de binnenkant van deze intercity.

Ik moet toegeven dat ik wel echt blij verrast was toen ik dit zag. 🙂 En ik vind het ook leuk om te zien dat nog steeds de vertrouwde kleuren Geel en Blauw ook bij deze (nieuwe) trein behouden zijn. Daardoor krijg ik nog steeds heel erg dat NS gevoel. En dat is volgens mij ook juist de bedoeling.
Ik heb nog een vraagje, over het bezoeken van de nieuwe intercity, want ik heb gelezen dat die dinsdag in Amserfoort staat en dat die te bezoeken was, is het mogelijk dat die er nu nog staat of dat ik kan bekijken?
Ik weet dat de nieuwe trein voor de pers te bezichtigen was in de nieuwe werkplaats van treinenonderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht. Naar mijn weten is het nog niet voor een groter publiek tentoongesteld. Oh dus hij is nog niet te bezoeken voor het grote publiek?
Reputatie 7
Badge
Ik heb nog een vraagje, over het bezoeken van de nieuwe intercity, want ik heb gelezen dat die dinsdag in Amserfoort staat en dat die te bezoeken was, is het mogelijk dat die er nu nog staat of dat ik kan bekijken?

Dat zou ik zo niet durven zeggen eigenlijk. Sorry man.

Is er misschien iemand anders hier op het forum die het wel weet? :?
Ik weet dat de nieuwe trein te bezichtigen is geweest in de nieuwe werkplaats van treinenonderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht.

De tentoonstelling van de mockup van de ICNG in Amersfoort is in eerste instantie voor de pers geweest. De demonstratietrein wordt later ook gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten "in het echt" te laten ervaren hoe de nieuwe intercity voor hun aanvoelt. De trein kan niet rijden. Interieur en exterieur worden telkens aangepast aan de nieuwste beslissingen en opnieuw uitgeprobeerd.

Zover ik weet is dit nu alleen nog op basis van uitnodiging en niet een open huis.
Dit zal het design van de ICNG worden:

http://www.mp-produktie.nl/2018-05-14_Bouw_Intercity_Nieuwe_Generatie_van_start.html

Lijkt dus inderdaad sterk op de mock up die al eerder tentoongesteld werd.
Reputatie 7
Badge
Dit zal het design van de ICNG worden:

http://www.mp-produktie.nl/2018-05-14_Bouw_Intercity_Nieuwe_Generatie_van_start.html

Lijkt dus inderdaad sterk op de mock up die al eerder tentoongesteld werd.

Nou is toch prima. Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor. 🙂
Ziet er gewoon uit. Design is een mix van een Sprinter gecombineerd met een Intercity. Maar belangrijker is dat de nieuwe NS HSL Intercity betrouwbaar zal worden. Ben benieuwd waar ze de motoren en elektrische uitrusting gaan installeren. Bij de Coradia Liner SNCF is dat boven op het dak.

De prestaties op de HSL en HSL treinen gaat geleidelijk vooruit. Wel nog uitval en vertragingen. Maar het wordt geleidelijk aan minder. Zie site Intercity Defect waar Intercity Direct (International) waardes met punctualiteit haalt van 90% of meer op sommige dagen.

Als Alstom daar met zijn nieuwe IC betere comfort, betrouwbaarheid, flexibiliteit in combinatie met hogere snelheid aan bij kan voegen zal de treinreizigers meer vertrouwen en waardering voor de nieuwe HSL IC krijgen. En zal het aantal treinreizigers flink gaan stijgen. Want er is gewoon behoefte aan een snelle extra verbinding tussen Amsterdam - Rotterdam via de HSL.

Tevens zal met de ICNG meer mogelijkheden voor de NS en treinreizigers zijn op de HSL. Er kunnen nieuwe verbindingen gecreëerd worden zoals bijvoorbeeld Eindhoven - Breda - Brussel/Den Haag met 2 gekoppelde ICNG. Vanaf Breda kan een deel naar Brussel rijden. En een ander deel kan naar Den Haag Centraal rijden. Hierdoor kan de Beneluxtrein vervallen en hoeft het bij Breda niet te keren. Scheelt 5 minuten reistijd. Treinreizigers vanaf Arnhem, Den Bosch en Tilburg boeken dan ook tijdswinst. De ICNG Amsterdam - Breda kan het deel van de Beneluxtrein tussen Breda - Amsterdam overnemen. Daar komt bij dat de kans op vertragingen wegens storingen tijdens het keren afneemt. En waarom 2 treinen tussen Amsterdam - Brussel houden? Alleen (inter) nationale toeristen hebben iets meer hinder van omdat ze bij Breda moeten overstappen op de ICNG Breda - Amsterdam v.v. Maar toeristen hebben geen haast. En ze hebben geen tijdsverlies als er een ICNG Eindhoven - Brussel + ICNG Amsterdam - Breda v.v. rijdt.

De ICNG Eindhoven - Den Haag blijft gehandhaafd. Tevens kunnen treinreizigers vanaf Den Haag dan bij Breda overstappen op de nieuwe Benelux Eindhoven - Brussel. De ICNG Amsterdam - Rotterdam kan worden doorgetrokken naar Roosendaal. En eventueel een paar slagen op werkdagen naar Vlissingen. En tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag kan de ICNG ook worden ingezet omdat tussen Zwolle - Lelystad - Schiphol - Den Haag op lange termijn met 160 - 200 km p/u gereden kan worden.
Reputatie 7
Badge
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat NS geen dubbeldekkerstreinen meer wil bestelen.
Waarom eigenlijk niet?
in een dubbeldekker passen namelijk meer mensen in dan in een enkeldekstrein. En aangezien het steeds drukker gaat worden met meer reizigers lijkt het mij juist wel handig om daarbij materieel te hebben waar veel mensen in passen. Dubbeldekkers zijn daar juist geschikt voor.
Reputatie 7
Dubbeldekkers zijn heel erg duur in de infraheffing
Reputatie 7
Badge
Dubbeldekkers zijn heel erg duur in de infraheffing

Ja oke dat snap ik wel. Ze zijn erg zwaar enzo. Maar het voordeel van zulke treinen is wel dat je heel veel mensen kan vervoeren.
Locov heeft invloed gehad bij de ontwikkeling van ICNG. Die pleitte vooral voor toegankelijkheid:

Nieuws over Intercity Nieuwe Generatie

Bericht
door Ronnie » di nov 11, 2014 6:42 pm
‘NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen’
Bijgewerkt : Dinsdag 11 november 15:42 - Geplaatst : Dinsdag 11 november 13:03

In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .

NS doet er daarom verstandig aan geen dubbeldekkers aan te schaffen. ,,Dit kan leiden tot een volledig enkeldeks treinstel, of tot treinstellen met een combinatie van enkel- en dubbeldeks rijtuigen”, schrijven de in de organisatie verzamelde consumentenorganisaties. In het laatste geval zou er dan een verhouding moeten zijn van ‘minimaal één traploos, goed toegankelijk rijtuig per vier rijtuigen’.

Door de vergrijzing zullen er de komende decennia steeds meer ouderen in het ov zijn. ,,Een gelijkvloerse instap lost weinig op, wanneer iemand die slecht ter been is vervolgens alsnog een trap op of af moet om bij een zitplaats te komen.”

De zogenoemde ‘Intercity Nieuwe Generatie’ wordt in 2021 op het spoor verwacht. De treinenvloot van NS heeft op dit moment twee type dubbeldekkers. Dit zijn de in 2003 geïntroduceerde VIRM plus de onlangs volledig gerenoveerde DD-AR uit de jaren negentig. De als ‘Koploper’ bekende ICM van eind jaren zeventig was nog een enkeldeks Intercity.

Het Locov pleit ook voor het betrekken van gehandicapten en slechtzienden bij de ontwikkeling van de nieuwe Intercity. Met alleen brede in- en uitstapdeuren is de toegankelijkheid van de trein niet geregeld, aldus de organisatie. ,,Eenmaal in de trein moet iemand zich ook kunnen verplaatsen. Deuren moeten breed genoeg zijn en er moet voldoende manoeuvreerruimte zijn voor hulpmiddelen.”

Door oplossingen door ‘enkele reizigers met verschillende beperkingen en hulpmiddelen’ op voorhand te laten toetsen, worden mogelijke problemen volgens het Locov op voorhand voorkomen.

Reageer