NS Traxx serie 186 locomotieven + NS Intercityrijtuigen

• 17 juni 2020
  • 24 reacties
  • 421 Bekeken

Reputatie 4

De ICNG wordt inmiddels volop getest. En zal hopelijk in 2021 goedgekeurd zijn door ERA voor toelating op het Nederlandse spoornet. Waarna de treinmachinisten opgeleid worden. Hoop dat de ICNG eind 2021 de eerste ritten in reguliere dienst zal rijden. 

Inmiddels rijden de NS Traxx locomotieven al vanaf september 2009 op de HSL Zuid. Eerst waren het 12 Traxx serie 186 locomotieven van Alpha Trains. Inmiddels is de vloot gegroeid tot 70 Traxx locomotieven serie 186 (45 Akiem, 12 Alpha Trains, 9 Macquire Rail en 4 NMBS). Corrigeer me als dit niet correct is. Weet niet alle details. En alle ICR zijn aangepast voor het rijden op de HSL Zuid. Het waren eerst zgn. Priorijtuigen. 

Mijn vraag is: Worden deze locomotieven gefaseerd teruggegeven aan de verhuurders? Heb gelezen dat het eerst al reservematerieel worden gehouden. Zoals dat ook het geval was met SGM/Plan V na instroom van de nieuwste NS Sprinters. 

Maar in spoorblad Rail Magazine zag ik een foto van een stam Traxx + ICR die conditieritten moesten uitvoeren omdat het al een tijdje niet gebruikt was. Kan dat bij deze reservestammen dat straks ook gebeuren? 

Is er ook een mogelijkheid dat NS de Traxx+ ICR gewoon tijdelijk eventjes deze treinen gaan inzetten in de gewone dienstregeling? Bijvoorbeeld serie 700 Den Haag - Groningen.  

Wanneer zal de eerste ICR afgevoerd worden?  

24 reacties

Je lijstje met leasemaatschappijen klopt niet helemaal: er zijn slechts twee leasemaatschappijen, Alpha Trains en Akiem/SNCF.

Er worden geen locs gehuurd van NMBS. Wel zijn enkele locs eerder in dienst geweest bij NMBS, net zoals andere locs ook bij andere vervoerders hebben gereden. De locs die je waarschijnlijk bedoelt (met de groen-grijze Alpha Trains-uitrusting (NMBS vond het niet nodig om die standaard kleuren te wijzigen) zijn dus van Alpha Trains.

Macquarie European Rail is tegenwoordig van Akiem/SNCF.

Voor wat betreft de andere vragen, daar valt op dit moment geen zinnig woord over te zeggen. Veel hangt af van hoe snel de ICNG kan instromen en gaat presteren. Ik verwacht dat, net als bij SNG, het eerste jaar er nog een 1 op 1 reserve achter de hand gehouden wordt.

Ik verwacht niet dat de Traxx/ICR te zien zal zijn in de normale treinseries, omdat de treinen alleen bij een beperkte groep machinisten en conducteurs bekend is. Om de treinen dan te introduceren op andere routes zou opleiding van veel meer machinisten/conducteurs noodzakelijk zijn. Dat brengt een enorme kostenpost met zich mee voor misschien een enkele keer dat het voor zou kunnen komen. Dus nee, ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Reputatie 7
Badge

Ik heb op de meeste van je vragen helaas geen antwoord, maar ik ga ervan uit dat de Traxx stammen op reserve gehouden worden tot er voldoende ICNG ingestroomd is om als eigen reserve op te treden.

Voor wat betreft inzetten in de reguliere dienst: Dan zit je met het probleem dat er zeer veel machinisten zijn die niet voor de Traxx zijn opgeleid. Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebeuren. Het kan eventueel zo zijn dat er 1 omloop blijft rijden met het ‘oude’ materieel.

Reputatie 4

Voor wat betreft de andere vragen, daar valt op dit moment geen zinnig woord over te zeggen. Veel hangt af van hoe snel de ICNG kan instromen en gaat presteren. Ik verwacht dat, net als bij SNG, het eerste jaar er nog een 1 op 1 reserve achter de hand gehouden wordt.

Jammer. Maar het was te verwachten. In ieder geval goed dat ze dit keer een back up met de Traxx + ICR. Wat het eerst al was vanwege de Fyra. En nu de ICNG. Ze hebben in ieder geval veel geleerd van de conclusies van de Fyra enquête.  

Reputatie 4

Ik heb op de meeste van je vragen helaas geen antwoord, maar ik ga ervan uit dat de Traxx stammen op reserve gehouden worden tot er voldoende ICNG ingestroomd is om als eigen reserve op te treden.

Voor wat betreft inzetten in de reguliere dienst: Dan zit je met het probleem dat er zeer veel machinisten zijn die niet voor de Traxx zijn opgeleid. Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebeuren. Het kan eventueel zo zijn dat er 1 omloop blijft rijden met het ‘oude’ materieel.

In ieder geval prettig dat er Traxx + ICR achter de hand is. Hoop dat de Traxx + ICR snel overbodig zijn. Want de oude rijtuigen zonder stopcontacten, displays in de coupes e.a. is niet meer van deze tijd. En ben vooral benieuwd hoe het is om met de nieuwe ICNG te reizen. 

Blijkbaar is de pool aan HSL treinmachinisten nog altijd veel geringer dan de pool aan treinmachinisten die V -IRM (-M), ICM - M, DDZ, SNG, SLT en Flirt Sprinters bedienen. Maar wat als de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Breda wordt ingezet? Hopelijk in 2024/2025. Dan zullen bepaalde HSL treinmachinisten toch ook wegbekendheid moeten hebben tussen Schiphol - Almere - Lelystad - Zwolle (via Hanzelijn met Alstom Atlas ETCS) - Groningen/Leeuwarden. 

Ben met je eens dat het dan absurd zou zijn om voor een korte periode Traxx treinmachinisten op te leiden om te kunnen rijden tussen Den Haag - Schiphol - Almere - Zwolle - Groningen. 

Reputatie 7
Badge

Ik ben HSL machinist, Julian ook, maar dat betekent niet dat we geen wegbekendheid buiten de HSL hebben :wink:

Inderdaad is het aantal Traxx bevoegde machinisten een heel stuk kleiner dan het aantal machinisten met bevoegdheid op het algemene materieel.

Omdat uiteindelijk ICNG de ICM gaat vervangen, zullen er gaandeweg ook meer machinisten instructie op gaan krijgen, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet tevens de bevoegdheid ERTMS+Hanzelijn hebben.

Ik heb wegbekendheid voor bijna het hele land, ben ERTMS bevoegd voor de HSL-Zuid, maar ik mag niet onder ERTMS over de Hanzelijn. Snappie het nog? :grin:

Reputatie 4

Ik ben HSL machinist, Julian ook, maar dat betekent niet dat we geen wegbekendheid buiten de HSL hebben :wink:

Inderdaad is het aantal Traxx bevoegde machinisten een heel stuk kleiner dan het aantal machinisten met bevoegdheid op het algemene materieel.

Omdat uiteindelijk ICNG de ICM gaat vervangen, zullen er gaandeweg ook meer machinisten instructie op gaan krijgen, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet tevens de bevoegdheid ERTMS+Hanzelijn hebben.

Ik heb wegbekendheid voor bijna het hele land, ben ERTMS bevoegd voor de HSL-Zuid, maar ik mag niet onder ERTMS over de Hanzelijn. Snappie het nog? :grin:

Zat net te kijken naar die leerzame vlogs over HSL (treinmachinisten). Heel interessant om te volgen:

Het is te vergelijken met treinmachinisten die ook tussen Breda - Eindhoven rijden onder 1500 volt en kijken naar de (ATB) seinpalen. Maar dat gebeurt ook op de HSL Amsterdam - Breda tussen Amsterdam C - Hoofddorp, viaduct vanaf Blijdorp - Barendrecht en Zevenbergse Hoek - Breda. 

Je mag ERTMS niet op de Hanzelijn gebruiken. Als ik het goed begrepen is de ERTMS op de Hanzelijn ook nog niet ingeschakeld. En is de ERTMS versie (ERTMS level 2 ...) op de HSL straks niet verouderd t.o.v. de ERTMS (ERTMS level 2 ...) die straks gebruikt gaat worden op de Hanzelijn? Op de Hanzelijn wilde ze de eerste testritten met ERTMS op klassieke spoorlijnen gaan doen. Dat zou ergens in de periode 2025 - 2027 gebeuren. Weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Reputatie 4

Hoe komt het  dat je ziet dat de pantografen vanaf de HSL brug naar beneden gaan? Ze rijden dan net in de fasescheiding. Vervolgens komt later ook de omschakeling van 25 KV naar 1500 volt en ERTMS naar 1500 volt als het via de verbindingsspoorlijn naar de klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda rijdt? In omgekeerde richting zie je het ook. Maar soms zie je dat de pantografen wel eens omhoog staan.

Reputatie 7
Badge

Als ik me niet vergis (maar daar zal Julian misschien meer van weten) worden er met ICNG ook testritten gedaan op de Hanzelijn met ERTMS, dat is met de SNG ook gebeurd.

Als we op de HSL rijden, rijden we natuurlijk altijd gemengd ATB en ERTMS, dat kan niet anders.

Je 2e vraag over het stuk Hollandsch Diep-Zevenbergschen Hoek:

Er zijn machinisten die bij Lage Zwaluwe al de stroomafnemers laten zakken, grotendeels omdat je vanaf de fasescheiding toch praktisch geen mogelijkheid meer hebt om de boel in te schakelen voor de spanningsssluis.

Andere machinisten (waaronder ik) laten de stroomafnemer wel op staan en drukken die pas omlaag voor de spanningssluis.

Andersom is het eigenlijk hetzelfde verhaal.

Reputatie 4

Als ik me niet vergis (maar daar zal Julian misschien meer van weten) worden er met ICNG ook testritten gedaan op de Hanzelijn met ERTMS, dat is met de SNG ook gebeurd.

Als we op de HSL rijden, rijden we natuurlijk altijd gemengd ATB en ERTMS, dat kan niet anders.

Er zijn machinisten die bij Lage Zwaluwe al de stroomafnemers laten zakken, grotendeels omdat je vanaf de fasescheiding toch praktisch geen mogelijkheid meer hebt om de boel in te schakelen voor de spanningsssluis.

Andere machinisten (waaronder ik) laten de stroomafnemer wel op staan en drukken die pas omlaag voor de spanningssluis.

Dat is me op de Hanzelijn niet altijd duidelijk als er testritten worden gedaan. De Alstom smartlock signal system zorgt als de informatie via de media klopt ervoor dat zowel ATB treinen en/of ERTMS treinen gelijktijdig op de Hanzelijn kunnen rijden. Maar daar merk ik met de reguliere ritten in de SNG niets van. Het blijft “beperkt” tot 140 km p/u. Of zal er vanaf 2027 met 160 km p/u gereden worden op de Hanzelijn met de SNG en ICNG als de Hanzelijn ERTMS only is? 

De informatie over smartlock signalsystem heb ik van Stefan Verkerk op zijn site Hanzelijn-Hattem.nl. Daar werd de aanleg van de Hanzelijn minutieus beschreven en geïllustreerd met foto's . Ook is er artikel van.   

Ook de informatie dat de dienstsnelheid op de Hanzelijn 160 km p/u gaat worden met de ICNG is me niet helemaal duidelijk. Is de dienstregeling afgestemd op een dienstsnelheid van 160 km p/u? Of kan de ICNG in geval van vertraging wel met 200 km p/u rijden? Wel is de Hanzelijn geëlektrificeerd met 1500 volt. Al reden/rijden jaren TGV met 200 - 220 km p/u op de klassieke spoorlijn Tours - Bordeaux. Dus in principe zou de ICNG net als de ICE met 200 km p/u moeten kunnen rijden. Ook in combinatie met Sprinter Zwolle - Amsterdam. 

Vanaf 2022 automatisch omschakelen met ICNG in spanningssluizen? Dat is informatie die je leest over de ICNG. De handelingen die de treinmachinisten doen in spanningssluizen schijnen overgenomen te worden in ICNG. 

Reputatie 4

Dit wordt bedoeld met Alstom smartlock signalsytem:

https://www.treinennieuws.nl/alstom-smartlock-signaleringssysteem-op-hanzelijn

Reputatie 7
Badge

Dat is me op de Hanzelijn niet altijd duidelijk als er testritten worden gedaan. De Alstom smartlock signal system zorgt als de informatie via de media klopt ervoor dat zowel ATB treinen en/of ERTMS treinen gelijktijdig op de Hanzelijn kunnen rijden. Maar daar merk ik met de reguliere ritten in de SNG niets van. Het blijft “beperkt” tot 140 km p/u. Of zal er vanaf 2027 met 160 km p/u gereden worden op de Hanzelijn met de SNG en ICNG als de Hanzelijn ERTMS only is? 

De informatie over smartlock signalsystem heb ik van Stefan Verkerk op zijn site Hanzelijn-Hattem.nl. Daar werd de aanleg van de Hanzelijn minutieus beschreven en geïllustreerd met foto's . Ook is er artikel van.   

Ook de informatie dat de dienstsnelheid op de Hanzelijn 160 km p/u gaat worden met de ICNG is me niet helemaal duidelijk. Is de dienstregeling afgestemd op een dienstsnelheid van 160 km p/u? Of kan de ICNG in geval van vertraging wel met 200 km p/u rijden? Wel is de Hanzelijn geëlektrificeerd met 1500 volt. Al reden/rijden jaren TGV met 200 - 220 km p/u op de klassieke spoorlijn Tours - Bordeaux. Dus in principe zou de ICNG net als de ICE met 200 km p/u moeten kunnen rijden. Ook in combinatie met Sprinter Zwolle - Amsterdam. 

Vanaf 2022 automatisch omschakelen met ICNG in spanningssluizen? Dat is informatie die je leest over de ICNG. De handelingen die de treinmachinisten doen in spanningssluizen schijnen overgenomen te worden in ICNG. 

Dat je er met een SNG niets van merkt kan wel kloppen. De SNG is wel uitgerust met ETCS, maar omdat er nog maar zeer weinig machinisten bevoegd zijn om daarmee te rijden, rijden ze standaard onder STM-ATB en derhalve maximaal 140 km/u.

Testritten worden door speciaal daarvoor gekozen machinisten gereden, zónder reizigers (en meestal nog ‘s nachts ook).

Badge

De reden dat er met de SNG op de Hanzelijn maximaal 140 wordt gereden komt omdat deze alleen onder de ATB rijden op dit moment. De meeste machinisten zijn nog niet ERTMS bevoegd omdat dat niet nodig is voor hun dagelijkse werkzaamheden.

Voor zover mij bekend werkt op de Hanzelijn zowel het ATB systeem als het ERTMS systeem.

Voor de toekomst wordt het nog de vraag hoe hard er gereden zal gaan worden op de Hanzelijn, er moet nml. ook de ruimte zijn qua spoorgebruik om daar harder te gaan rijden. Zo en zo is er een beperkende factor, tussen de Drontermeertunnel en Kampen Zuid zit een snelheidsbeperking door de bocht aldaar van 160 km/uur.

Edit, Edwin was me weer eens voor :)

Reputatie 4

Bedankt voor de informatie!👍

Als ik me niet vergis (maar daar zal Julian misschien meer van weten) worden er met ICNG ook testritten gedaan op de Hanzelijn met ERTMS, dat is met de SNG ook gebeurd.

Correct, de ICNG wordt ook op de Hanzelijn getest. Daar worden onder andere de stroomafnemers, de detectie van de trein en uiteraard de ETCS getest. Ook op Amsterdam - Utrecht wordt ETCS getest (naast uiteraard de HSL).

Reputatie 4

De reden dat er met de SNG op de Hanzelijn maximaal 140 wordt gereden komt omdat deze alleen onder de ATB rijden op dit moment. De meeste machinisten zijn nog niet ERTMS bevoegd omdat dat niet nodig is voor hun dagelijkse werkzaamheden.

Voor zover mij bekend werkt op de Hanzelijn zowel het ATB systeem als het ERTMS systeem.

Voor de toekomst wordt het nog de vraag hoe hard er gereden zal gaan worden op de Hanzelijn, er moet nml. ook de ruimte zijn qua spoorgebruik om daar harder te gaan rijden. Zo en zo is er een beperkende factor, tussen de Drontermeertunnel en Kampen Zuid zit een snelheidsbeperking door de bocht aldaar van 160 km/uur.

Edit, Edwin was me weer eens voor :)

Waarschijnlijk toekomstmuziek vanaf 2025 als ETCS volgens planning wordt uitgerold. Maar uitrol van ERTMS is een integrale complexe project. Dus eerst zien dan geloven. 

Er kan niet overal met 200 km p/u gereden wordt. Vond dit op mijn CD ROM Ontwerp Tracébesluit Hanzelijn:

Het grootste deel van het traject is geschikt om met snelheden tot 200 km/uur te rijden. In de bogen ten noorden van Lelystad en bij Kampen is, conform het standpunt, uitgegaan van een lagere maximumsnelheid van respectievelijk 180 km/uur en 160 km/uur.

En tussen Zwolle - Hanzeboog optrekken naar maximaal 130 km p/u. En neem aan dat ETCS ergens bij de A 28 is geïnstalleerd. Zag daar bakens op het spoor. 

Het is net als op de HSL waar niet overal met hoge snelheid gereden kan worden. Met name op de “ATB eilanden”.   

Reputatie 4

Als ik me niet vergis (maar daar zal Julian misschien meer van weten) worden er met ICNG ook testritten gedaan op de Hanzelijn met ERTMS, dat is met de SNG ook gebeurd.

Correct, de ICNG wordt ook op de Hanzelijn getest. Daar worden onder andere de stroomafnemers, de detectie van de trein en uiteraard de ETCS getest. Ook op Amsterdam - Utrecht wordt ETCS getest (naast uiteraard de HSL).

Had uit de media begrepen dat het al vrij snel getest zou worden op de Hanzelijn. Maar ineens blijkt ICNG 3103 al op de HSL getest te zijn. En in Amersfoort geweest te zijn. Hopelijk binnenkort met 200 km p/u 's nachts op de Hanzelijn. Kunnen ze ook het geluidsniveau van de nieuwste IC testen. :wink:  

Ze klagen in Bergschenhoek, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs, Gilzen - Rijen (Brabantroute), Dorst over het geluidsniveau van de Traxx. Heb gelezen dat er een snelheidsbeperking van de Traxx op bepaalde delen van de Brabantroute is. De Traxx met zijn aslast van 21 ton veroorzaakt zware trillingen. Infraspeed had al aangegeven dat de bovenkant van de spoorstaaf van de HSL sneller slijt. Daardoor is er iets meer onderhoud nodig aan de HSL. Weer een voorbeeld dat de Traxx + ICR niet geheel voldoet aan het rijden op de HSL.   

Wat houdt detectie van trein in? 

Hopelijk binnenkort met 200 km p/u 's nachts op de Hanzelijn. Kunnen ze ook het geluidsniveau van de nieuwste IC testen.

De tests voor het geluidsniveau zullen op de HSL plaatsvinden, niet op de Hanzelijn.

Heb gelezen dat er een snelheidsbeperking van de Traxx op bepaalde delen van de Brabantroute is.

Volgens mij heb ik dit al eerder gecorrigeerd, maar dat klopt niet. Er is geen enkele snelheidsbeperking voor de Traxx. Wel is er een proef geweest om te kijken of bij langzamer rijden de trillingen af zouden nemen. Ook tijdens de proef mochten de treinen gewoon op normale snelheid rijden, om bijvoorbeeld vertraging in te halen.
De proef is overigens ook al enige tijd afgelopen.

De Traxx met zijn aslast van 21 ton veroorzaakt zware trillingen. 

Aslast is niet de oorzaak van de trillingen. Sterker nog, ICNG zit (als ik mij niet vergis, ik heb de data zo snel niet bij de hand, dus ik kan het nu niet nakijken) zelfs op enkele assen rond de 21 ton. Het probleem zit bij de Traxx in de ophanging van de motoren en de vering van de locomotief.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie

Er worden dus tests uitgevoerd om te kijken of de trein in alle gevallen gedetecteerd wordt door het beveiligingssysteem.

Reputatie 4

Hopelijk binnenkort met 200 km p/u 's nachts op de Hanzelijn. Kunnen ze ook het geluidsniveau van de nieuwste IC testen.

De tests voor het geluidsniveau zullen op de HSL plaatsvinden, niet op de Hanzelijn.

Heb gelezen dat er een snelheidsbeperking van de Traxx op bepaalde delen van de Brabantroute is.

Volgens mij heb ik dit al eerder gecorrigeerd, maar dat klopt niet. Er is geen enkele snelheidsbeperking voor de Traxx. Wel is er een proef geweest om te kijken of bij langzamer rijden de trillingen af zouden nemen. Ook tijdens de proef mochten de treinen gewoon op normale snelheid rijden, om bijvoorbeeld vertraging in te halen.
De proef is overigens ook al enige tijd afgelopen.

De Traxx met zijn aslast van 21 ton veroorzaakt zware trillingen. 

Aslast is niet de oorzaak van de trillingen. Sterker nog, ICNG zit (als ik mij niet vergis, ik heb de data zo snel niet bij de hand, dus ik kan het nu niet nakijken) zelfs op enkele assen rond de 21 ton. Het probleem zit bij de Traxx in de ophanging van de motoren en de vering van de locomotief.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie

Er worden dus tests uitgevoerd om te kijken of de trein in alle gevallen gedetecteerd wordt door het beveiligingssysteem.

Wist niet dat testritten met geluid wel op de HSL gebeurt. Maar niet op de Hanzelijn. Maakte deze opmerking omdat bij Dronten s nachts voorbij rijdende treinen te horen is. Zoals met een testrit van Eurostar 320. Waar ik zelf niet bij was. 

Je hebt al eerder gecorrigeerd dat er een snelheidsbeperking? Zou kunnen. Heb deze informatie uit een tijdschrift. Maar het kan zijn dat dit de proef is waar je het over hebt. 

Had al eens gelezen over de ophanging van motoren. Een inwoner van Berkel en Rodenrijs (vlak voor tunnel Rotterdam Noord) had daar ook over. De Eurostar en Thalys hoorde deze inwoner minder. 

Heb in rapporten van Ministerie van I & W gelezen over loss of communication. Dat was in de beginfase. De Traxx scheen héél soms geen verbinding te hebben met de HSL baan. Lees daar nu niets over. Blijkbaar is het geen probleem meer. 

Reputatie 6

Je hoopt toch als enthousiast treinreiziger dat er de komende jaren nog eens een ICR-stam op een ander traject wordt ingezet, in die laatste fase. De ICR-rijtuigen zijn altijd erg fijn geweest om in te reizen en de getrokken trein is in Nederland inmiddels met uitsterven bedreigd. Gelukkig is dat soort ongein prima bij te houden met sites als Treinposities.nl dus mocht het een keer voorkomen de komende jaren, en mocht je toch al die kant uit willen, dan kan je altijd kijken of je met de ICR-stam mee mag op je reis. 

In principe kan het allemaal, vorig jaar zijn de overgebleven DDAR-stammen ook als intercity's het hele land door geweest en ik zag vorige week nog een gloednieuwe SNG die als intercity tussen Leiden en Utrecht reed. Vooral omdat er hier wordt aangegeven dat het pooltje machinisten wat op de TRAXX rijdt ook op andere plekken in het land komt….

Badge

Met dat verschil dat veel NS machinisten bevoegd waren om met de DDAR te rijden en de loc, echter is er maar een heel klein percentage bevoegd om met de TRAXX te rijden.

Dus de TRAXX zul je niet gaan zien op andere trajecten omdat te grote beperkingen geeft qua inzet van het personeel.

En ja, de machinisten die bevoegd zijn voor de TRAXX zijn ook bevoegd voor het meeste andere materieel, hooguit dat ze niet Flirt bevoegd zijn maar op de rest rijden ze allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me sowieso af of NS nu er bezuinigd moet gaan worden de huur van de Traxx'en zal laten doorlopen. Zeker nu er de komende vijf jaar minder reizigers worden verwacht en inzet van ICR na instroom van ICNG normaal gesproken ook niet meer nodig zal zijn. 

Reputatie 4

Als de ICNG instroomt heeft NS extra mogelijkheden omdat ze dan de Traxx + ICR als back up hebben. En dat is een luxe. En of er een aantal stammen Traxx + ICR eventueel nog ingezet kan worden op andere verbindingen is niet zo belangrijk. Had dat idee alleen omdat het toch gebruikt moet worden vanwege de huur van de Traxx locomotieven. En dat het in conditie moet worden gehouden. 

Maar hoop vooral dat de instroom van de ICNG voorspoedig en goed gaat. We zitten niet te wachten op een tweede Fyra. Maar in Alstom heb ik veel vertrouwen. De Coradia is een beproefde trein. 

Reputatie 7
Badge +3

@Hanzeboog 

70 locomotieven blijven huren om ze op reserve te zetten lijkt me financiële waanzin. Als ICR ooit nog als reserve moet worden ingezet (wat ik dus betwijfel) kun je beter op dat moment weer wat locomotieven huren. 

Reputatie 4

@Hanzeboog

70 locomotieven blijven huren om ze op reserve te zetten lijkt me financiële waanzin. Als ICR ooit nog als reserve moet worden ingezet (wat ik dus betwijfel) kun je beter op dat moment weer wat locomotieven huren. 

Mee eens. Al hoef je die 70 Traxx locomotieven niet voortdurend te gebruiken. Als de eerste Traxx teruggestuurd wordt zal dat een goed teken zijn.

Reageer