Om- en rondreizen met keuzedag - in- en uitcheckfestijn?

• 18 maart 2014
  • 5 reacties
  • 581 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Waar is toch de tijd gebleven dat je op een simpele manier met een papieren keuzedag op reis kon.
Hups, kaartje even in de stempelautomaat en als je wat meer luxe wilde hebben gewoon een overgangsbewijs 2-1 uit de kaartautomaat toveren.
Tuurlijk, als je goed naar de stationscode keek, kon je zien wat het station van vertrek was.
Niemand die daarop lette.

Tegenwoordig is alles verchipt. Wil ik nu op een keuzedag reizen moet ik die downloaden uit de kaartautomaat en op mijn OV-chipkaart laden.
Wil ik 1e klas reizen? Ook op mijn OV-chipkaart parkeren.
En dan, om met de trein mee te mogen ook nog even inchecken, zodat de conducteur goed kan zijn waar ik vertrokken ben.
Niet dat ik dat erg vind; die beste meneer of mevrouw mag dat gerust zien hoor.

Maar nu komt het probleem.
Met dat stukje papier, dat keuzedag heette, maakte het helemaal niet uit hoe je reisde. Of dat met de richting mee was of juist tegen de reisrichting in, geen kniesoor die daar op lette.

Nu lees ik regelmatig dat je zelfs bij een abonnement extra moet uit- en weer inchecken als je niet de rechtstreekse reisroute volgt, of als je tegen de reisrichting in reist.

Welnu als je een beetje leuke route uitstippelt heb je straks met een keuzedag (wat deel uitmaakt van een abonnement) dus ongeveer dagwerk aan het uit- en weer inchecken.

Stel ik reis van Maassluis via Rotterdam en Schiphol naar Zwolle. Dan maak ik een omweg, want volgens de reisplanner zou ik via Utrecht/Amersfoort moeten reizen.
Van Zwolle ga ik lekker via Zutphen en Arnhem naar Nijmegen. Op zich niks mis mee; rechtstreekse verbinding.
Maar van Nijmegen ga ik terug naar Arnhem (tegengestelde reisrichting) en vandaar via Utrecht weer naar Rotterdam en weer terug naar Maassluis.
Als ik daadwerkelijk bij omreizen en in tegengestelde richting reizen telkens moet uit- en weer inchecken, dan zou ik dus in Maassluis moeten inchecken (vertrekpunt), op Schiphol uit- en weer inchecken (omreis punt), vervolgens in Zwolle nog een keer, en dan even rust tot Nijmegen.
Want daar arriveer ik, maar ga ik tegen de richting in weer naar Arnhem, dus Nijmegen CICO-punt.
Tot Rotterdam kan ik dan weer bijkomen van al die inspanningen, maar voor mijn overstap naar Maassluis moet ik toch weer een keer omchecken, vanwege de tegengestelde reisrichting naar Maassluis, waar ik uiteindelijk definitief mag uitchecken.

Ik geef toe, het is allemaal wat gechargeerd, maar als ik zo alles reacties hier en daar lees ontkom ik niet aan de indruk dat een ritje met een verchipte keuzedag niet direct die ontspanning met zich brengt als dat papieren kaartje in het verleden.

Ik denk dat ik maar gewoon volsta met inchecken op mijn vertrekstation en uitchecken als ik daar ’s avonds weer arriveer. Kost mij dat onderweg een UvB, dan zien we wel weer.

5 reacties

De ervaring die ik ermee heb, even buiten wat de regels exact zeggen, is voor mij als conducteur het volgende het belangrijkste. Het kaartje was inderdaad heel makkelijk, was ook een makkelijk doelwit om toch te proberen om er vaker mee te reizen door niet af te stempelen en dan bij controle een mooi verhaal op te hangen dat het weer door de vingers wordt gezien en bij geen controle was het kaartje nog steeds te gebruiken.

Voor de digitale OV-chipkaart keuzedagen vind ik het persoonlijk het belangrijkst is dat er tenminste 1 check-in de betreffende dag plaatsvind, dan is ie in ieder geval soort van "afgestempeld" en wordt ie gebruikt. Het telkens omchecken bij omwegen wordt geadviseerd, maar bij controle zie ik direct of het terug is of ervan af en welke route gevolgd wordt kan me persoonlijk weinig schelen.
Ook zal ik niet snel een UvB schrijven als een reiziger terug reist met de keuzedag naar zijn incheckstation, de dag is in ieder geval correct geactiveerd.
Ik denk dat het te maken ook heeft met de 6 of 6 1/2 uur dat een check-in geldig blijft, waarna hij automatisch ongeldig wordt en een onvolledige CICO heeft plaatsgevonden en na 12 keer wordt de kaart genadeloos geblokkeerd.

Laatst heb ik nog meegemaakt dat een reiziger van Rotterdam Blaak naar Tilburg en terug is gereisd, ik kwam haar tegen op de weg terug. Stond nog ingecheckt in Rotterdam Blaak, dus eigenlijk niks aan de hand, behalve dat het maandag was en geen gebruik gemaakt kan worden van een keuzedag. Ze was dus op korting ingecheckt en toen werd het verhaal natuurlijk anders, een reis op saldo moet kloppen en mag je nooit naar je incheckstation terugreizen. De vrouw dacht echt op een keuzedag gereisd te hebben. Gelukkig is dit probleem in april verleden tijd, maar het kan ook gebeuren als men te vroeg incheckt, dan krijg je onbedoeld veel problemen.

Ik ben bewust even niet zwart op wit op de regels gegaan, dat is al in andere topics gebeurd, dit is meer als ervaring en hoe ik er persoonlijk tegenaan kijk en beoordeel als hoofdconducteur.

Wel lijkt het me onverstandig als er een andere treinvervoerder in het spel is, want die willen echt een geldige check-in bij hun hebben.

Natuurlijk blijf ik volmondig vertellen dat er gewoon in- en uitgecheckt moet worden, ook met keuzedag als het einde van de heenreis is gekomen en eenmaal terug visa versa.
Dank voor je reactie, Loes,
Dat van een overstap op een andere vervoerder is eigenlijk vanzelfsprekend.
Ik ging mij meer om het in- en uitchecken op omreisstations en hoe het zit met tegengesteld reizen.
Aan die 6-uurs regel had ik eigenlijk nog niet gedacht; ik denk dat dat het meest belangrijke punt in het hele verhaal is, want kom je daar buiten, dan ben je in feite de pineut.
Ach, waar is de tijd dat we nog een papieren kaartje hadden, vol met van die mooi stempels die de conducteurs met veel overgave op zetten.
Het verhaal is duidelijk, Loes. Om problemen met "zwart/wit" HC's te voorkomen er in zo'n geschetste situatie toch maar een "CICO-dag" van maken. Loop je ook minder kans over de 6-uurs grens te geraken.

Normaals dank voor je uitleg.

Vr.gr.
Hans
Ben benieuwd of er nog andere forumleden hier iets over te zeggen hebben, want daar ben ik in ieder geval heel erg benieuwd naar 😳
Inderdaad, Loes, ook ik ben erg benieuwd.
Want jij kwam al vrij snel met jouw mening en daar kan ik mij best wel in vinden.
Maar zonder jou te willen kwetsen: Uitgaande van het gezegde "Ëén getuige is geen getuige" heb ik zo iets als "Eén mening is geen mening'.

Dus kijk ook reikhalzend uit naar de standpunten van anderen.
Is er nou echt niemand deskundig genoeg om hier het verlossende antwoord te geven ?

Het lijkt wel enkelspoor: ik probeer iedereen zo goed mogelijk te adviseren of op weg te helpen, maar nu ik met een vraag zit, geeft niemand thuis (behalve Loes dan). Snik, snik.

Reageer